Nieuwstelex II

0

+++ Elke auto die in de Verenigde Staten nieuw verkocht wordt, moet sinds 1 mei een ACHTERUIT RIJ CAMERA hebben. Die verplichting is bedacht in 2008, toen George W. Bush nog president was. De achteruit rij camera is geen overbodige luxe omdat met name bij grote SUV modellen en pick-ups paaltjes of kinderen ‘verborgen’ kunnen zitten in de dode hoeken van het blikveld van de bestuurder. Verkeersveiligheidsorganisaties benadrukken evenwel dat je niet blind moet vertouwen op de techniek en altijd goed om je heen moet blijven kijken wanneer je achteruit rijdt. En bedenk: de seconden die je naar het beeldscherm van de camera tuurt, kan je niet besteden aan loeren in je spiegels. Voorzichtigheid blijft voor Amerikanen dus troef. +++

+++ Snappcar voert een hoger eigen risico in om fraude tegen te gaan. Wie daar geen zin in heeft, is een stuk duurder uit per dag. Het AUTODEEL platform (en verzekeraar Allianz) hebben het eigen risico voor nieuwe huurders met 500 euro verhoogd. Het bedrijf wil hiermee het aantal schades omlaag brengen en de klant bewuster met jouw auto om laten gaan. ‘Jouw’ auto inderdaad, want Snappcar verhuurt particuliere voertuigen door. Het hogere eigen risico geldt alleen voor nieuwe huurder. De ervaring leert dat die relatief vaak schade rijden. Bovendien krijgen auto’s ouder dan 10 jaar in geval van ‘total loss’ nog maar 750 euro uitgekeerd, met een maximum van 1.250 euro bij uitzonderingen. Een woordvoerder van Snappcar zegt dat het bedrijf op deze manier fraude tegen wil gaan. +++

+++ Uit een nieuwe test van de ANWB blijkt dat de kwaliteit van All Season BANDEN beter wordt: het aantal types dat als waardering 3 sterren kreeg (5 is het maximale aantal), is sinds de vorige test toegenomen. Geen enkele band werd gewaardeerd met slechts 1 ster. Als beste uit de test kwamen de Continental AllSeasonContact, de Goodyear Vector 4Seasons Gen-2, de Nokian Weatherproof en de Nexen N blue 4 Season. Op nat wegdek vertonen ze geen tekortkomingen, aldus de ANWB. Op droog wegdek kan alleen de band van Vredestein bij een zomerband in de buurt blijven. Alle overige modellen vertonen in meerdere of mindere mate tekortkomingen. De Continental en de Nokian kunnen ook uit de voeten bij sneeuw. Ze vertonen geen tekortkomingen en bevinden zich hiermee op winterbandenniveau. Bij de ontwikkeling van All Season banden worden bewust grotere compromissen gesloten dan bij zomer of winter banden. Of zo’n compromis tot tevredenheid stemt, beslist uiteindelijk de consument. Het is dus in zekere zin of een All Season band voor jou de beste koop is. +++

+++ Rijkswaterstaat komt met een nieuw meetsysteem dat BANDENPECH bij vrachtverkeer moet voorkomen. De komende tijd vindt er een test plaats. Daartoe wordt in de nacht van 11 op 12 mei op de A16 richting Rotterdam tussen de Moerdijkbrug en afrit Dordrecht een nieuw type meetpunt aangelegd. In eerste instantie wordt onderzocht of het meetsysteem goed functioneert. De bandenspanning van alle vrachtwagens boven de 3,5 ton die over de rechterrijstrook rijden wordt gemeten. Weggebruikers zien in deze fase alleen een meetlocatie met camera en een informatiebord. In het najaar begint de tweede fase, waarin Rijkswaterstaat chauffeurs of bedrijven actief informeert als banden niet op spanning zijn. Momenteel wordt nog gekeken hoe dit het beste kan. Bandenpech bij vrachtwagens veroorzaakt veel verkeershinder, omdat vaak een rijstrook moet worden afgesloten. Rijkswaterstaat voert het project samen uit met het Havenbedrijf Rotterdam en de Verkeersonderneming, een samenwerkingsverband van onder meer de gemeente Rotterdam en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. +++

+++ Steeds meer Duitse autodealers weigeren botweg een DIESEL auto als inruil. Inmiddels stelt ruim 1 op de 5 dealers bij onze oosterburen dat klanten die een oliegestookte personenwagen willen inruilen net zo goed weg kunnen blijven. De rest geeft bij wijze van spreken geen cent meer voor zo’n auto, zo meldt de Deutschen Automobil Treuhand (DAT). De dealers verkopen zelf nauwelijks meer nieuwe of ingeruilde diesels aan hun klanten en willen er dus ook niet meer exemplaren aan hun voorraad toevoegen. Niet alleen particuliere klanten laten diesels nu links liggen, dat geldt in toenemende mate ook voor de zakelijke markt. 60 procent van alle Duitse dealers geeft aan ook in dat segment minder oliegestookte modellen te verkopen dan een jaar geleden. DAT tekent daarbij aan dat vooral redelijk nieuwe Euro5 dieselauto’s de grootste problemen veroorzaken. Eigenaren van dat soort modellen moeten bij inruil een aanzienlijk lagere waarde accepteren dan ze hadden verwacht. Er van uitgaande dat de dealer het voertuig überhaupt wil hebben. +++

+++ FERRARI topman Sergio Marchionne meldt dat het merk dit jaar geen enkele auto meer zal verkopen. Niet omdat de dealers massaal op een langdurige vakantie gaan, maar omdat het orderboek voor 2019 zo goed als vol zit. “Wij hebben nog een paar exemplaren van de GTC 4 Lusso op voorraad, maar voor de andere modellen is het wachten tot volgend jaar”, aldus Marchionne. Sommige van de nu verkochte auto’s kunnen pas in 2019 ingepland worden voor productie. De kwartaalresultaten van Ferrari tonen aan dat de leveringen met 6,25 procent zijn toegenomen tot 2.128 auto’s. Het omzetcijfer van zijn kant is gestegen met 1,3 procent naar 831 miljoen euro. Het Italiaanse merk kiest ervoor om minder dan 10.000 auto’s per jaar te bouwen om enerzijds de merkexclusiviteit te waarborgen en om anderzijds bepaalde uitstootregels (die gelden voor grotere autofabrikanten) te kunnen ontduiken. Of dat nog zal lukken als de langverwachte SUV aan het gamma wordt toegevoegd, is de vraag. Dit model krijgt overigens een deelselektrische aandrijflijn. +++

+++ Overheden en de auto-industrie moeten meer doen om de burger ervan te overtuigen dat de nieuwste dieselmodellen zeker zo schoon zijn als benzineauto’s. Alleen op die manier kan het vertrouwen in oliegestookte personenwagens hersteld worden. De voortdurende onzekerheid rond de toekomst van diesel ondermijnt de Britse autosector en laat autobezitters in onzekerheid. Dat is althans de mening van Andy Barratt, directeur van FORD in het Verenigd Koninkrijk. De Britse fabrieken produceren momenteel bijna 1 miljoen dieselmotoren per jaar. maar de verkopen van daarmee uitgeruste personenauto’s zijn sterk gedaald. Afgelopen maand nam het aantal registraties van oliegestookte modellen met bijna 40 procent af in vergelijking met een jaar geleden. Zowel Nissan als Jaguar Land Rover hebben om die reden al ontslagen aangekondigd. “Bij alle boodschappen rond diesel is er een hoop chaos en nu verliezen mensen ook nog hun baan. De arme automobilist weet gewoon niet meer wat hij moet doen. Wij moeten duidelijk maken waar diesel werkt en waar niet. Dat geldt voor onszelf als autofabrikanten, maar het geldt zeker ook voor de overheid”, aldus Barratt in een vraaggesprek met Automobiel Management. +++

+++ Autolease maatschappij LEASEPLAN heeft de winst in het eerste kwartaal zien dalen. Het bedrijf voelde de effecten van 2 afboekingen op bepaalde verlieslatende Duitse contracten (als gevolg van de ontwaarding van dieselmodellen) en in Turkije (vanwege de sterke koersdaling van de lira). De afschrijvingen op oliegestookte leasewagens bedroegen in totaal 30 miljoen. Hierdoor daalde het nettoresultaat van Leaseplan met 5 procent naar 133 miljoen euro. De leasevloot nam wel toe, en wel met 6,6 procent tot in totaal 1,8 miljoen auto’s. LeasePlan stelde onlangs zijn beursplannen uit. Er zal op zijn vroegst pas na de zomer een notering in Amsterdam worden aangevraagd, aldus topman Tex Gunning. +++

+++ Keert bij LOTUS eindelijk de Esprit terug? Het merk wil naast een cross-over 2 nieuwe sportwagens op de markt brengen. Eén daarvan is de opvolger van de Elise en voor het andere model wil het Britse merk de naam Esprit weer van onder het stof vandaan halen. De comeback staat voor 2020 gepland. De cross-over komt 2 jaar later. De nieuwe Esprit gaat minder wegen dan een Evora. De eerste generatie van dit legendarisch model werd van 1976 tot 2004 gebouwd en dook onder andere op in James Bond films. +++

+++ OLDTIMERS moeten een uitzonderingspositie krijgen als er een landelijk systeem voor milieuzones komt. Daarvoor pleit de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC). Voorzitter Wouter Kolff vindt dat klassieke auto’s onder bepaalde voorwaarden toch stadscentra in moeten kunnen. “Je zou het kunnen verbinden aan een soort strippenkaart, waarbij je zegt: je mag 10 keer per jaar zo’n stad in. Je kunt het ook verbinden aan een maximum aantal kilometers wat je per jaar mag rijden. Zo zijn er allerlei mogelijkheden. Daar valt allemaal over te praten”, aldus Kolff op de website van de club. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Milieu komt nog voor de zomer met landelijke regels voor milieuzones. +++

+++ PORSCHE komt met een Spyder variant van de 718 Boxster. Daarmee wordt de traditie van het merk voortgezet om het instapmodel ook met een handbediende tentdakje te leveren. De nieuwe Spyder ontleent (daarnaast) zijn meerwaarde aan een lager gewicht en dus aan betere prestaties, helemaal als de 718 Boxster in deze vorm een kleine krachtkuur ondergaat. Wijzigingen aan de ophanging maken het pretpakket compleet. Daarmee kan van de Spyder de strakst sturende 718 Boxster worden gecreëerd. Enige domper: voor de aandrijving zorgt een 4 cilinder (boxer)motor. Dit betekent dat er niet of nauwelijks sprake zal zijn van akoestisch genot. +++

+++ De populariteit van de SUV speelt de verkeersveiligheid parten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de IIHS (Insurance Institute for Highway Safety). Dat analyseerde Amerikaanse cijfers en kwam tot de conclusie dat er een opvallende stijging in het aantal fatale ongelukken met zwakke weggebruikers te zien is. De schuldige, zo zegt de IIHS, is de SUV. 2010 was een relatief veilig jaar voor de Amerikaanse voetganger en fietser. Toen vielen er per 100 geregistreerde ongevallen verhoudingsgewijs weinig doden. Maar sindsdien schiet het cijfer de hoogte in. In 2015 (meer recente cijfers zijn niet beschikbaar) was het aantal slachtoffers met 29 procent gestegen. Volgens de IIHS zijn de statistieken per voertuigtype nog alarmerender. Het aantal ongelukken waarbij enerzijds een dode te betreuren viel, en anderzijds slechts één auto betrokken was (een SUV) steeg in diezelfde periode met liefst 81 procent. Hoewel de SUV in 2015 nog lang niet de meest voorkomende voertuigtype was, stond het 3 jaar geleden al met stip bovenaan van de lijst van ‘dodelijkste carrosserievormen’. De IIHS noemt een aantal oorzaken: het forse formaat plus gewicht van de SUV, de relatief krachtige motor én de vormgeving. De hoge neuspartij is vaak te hard om een voetganger zelfs bij lage snelheden voldoende overlevingskansen te geven. Bovendien lijken de bevindingen van de IIHS beperkingen in de crashtestprocedures inzake voetgangerveiligheid bloot te leggen. De criteria die daarvoor gehanteerd worden, zouden geen garantie bieden voor veiliger voertuigen in reële omstandigheden. De trendy SUV wordt nog meer verweten: hij zou de veroorzaker zijn van de gestegen gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s. Dat cijfer was een paar jaar geleden ook gunstiger dan nu. +++

+++ TESLA verbrandt in hoog tempo geldt. Dat komt door de teleurstellende financiële resultaten. Afgelopen kwartaal was er sprake van een recordverlies: liefst 784,6 miljoen werd door Tesla verloren. Op zich kan je via de uitgifte van nieuwe aandelen vers kapitaal binnenhalen, maar daarmee verwatert het belang van onder andere topman Elon Musk. Die heeft daar dan ook geen zin in. Gevolg is dat Tesla nu zwaarder op de kredietlijn van 1,8 miljard dollar bij financiële instellingen leunt. Maar die zijn niet blind voor de aanhoudende problemen bij het bedrijf. Tesla ziet zich genoodzaakt om haar nieuwe fabriek in Fremont, waar de Model 3 van de band loopt, in onderpand te geven. Musk beweert dat het bedrijf tegen eind dit jaar een positieve cashflow zal genereren, maar volgens sommige analisten is dat veel te optimistisch. +++

+++ TOYOTA heeft in het afgelopen gebroken boekjaar hogere resultaten in de boeken gezet. Daarbij profiteerde de Japanse autofabrikant met name van kostenbesparingen en gunstige wisselkoerseffecten. De totale wereldwijde verkoop kwam in het eind maart afgelopen fiscale jaar uit op 10,4 miljoen voertuigen. De omzet steeg naar omgerekend 227 miljard euro. Toyota zette een nettowinst in de boeken van 19 miljard euro. Voor het huidige jaar rekent de Japanse autofabrikant overigens op wat lagere resultaten, mede door het effect van de duurdere yen en hogere kosten voor grondstoffen en R&D . Wel valt de voorspelling voor het operationeel resultaat hoger uit dan analisten in doorsnee hadden verwacht. Om beleggers te belonen, kondigde Toyota verder aan tot 300 miljard yen aan eigen aandelen in te gaan kopen. +++

+++ Auto’s zijn in de afgelopen 10 jaar 30 tot 40 procent VEILIGER geworden. Dit valt te lezen in de publicatie ‘Veilig onderweg met de auto’ van SWOV (Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) in samenwerking met de RAI Vereniging. Onder meer de komst en verplichtingstelling van Electronic Stability Control (ESC) en dagverlichting hebben hieraan bijgedragen. De verwachting is dat met de verdere introductie van rij taakondersteunende systemen zoals adaptieve cruisecontrole (ACC) het aantal verkeersslachtoffers verder omlaag gaat. Hiervoor is het echter van belang dat automobilisten meer bekend raken maken met deze systemen. Sinds begin jaren zeventig is het aantal verkeersdoden enorm afgenomen. Vielen er in 1972 nog meer dan 3.000 doden, in 2017 is dit aantal gedaald naar ruim 600. SWOV directeur Peter van der Knaap “Een prachtig resultaat dat niet alleen te danken is aan onze gezamenlijke inzet voor veiligere infrastructuur of het terugdringen van alcohol in het verkeer. Ook de auto-industrie heeft een belangrijke bijdrage geleverd door auto’s steeds veiliger te maken. In de afgelopen 10 jaar zijn nieuwe auto’s drie tot vier procent per jaar veiliger geworden”. De afgelopen decennia zijn nieuwe auto’s steeds vaker uitgerust met zaken als Motorvoertuig Verlichting Overdag (MVO) en ESC. Inmiddels is MVO sinds 2011 verplicht voor iedere nieuwe auto. In 2020 is naar schatting 55 procent van het rijdende wagenpark van dit systeem voorzien en in 2030 maar liefst 80 procent. Het is de verwachting dat in 2020 hierdoor 10 verkeersdoden minder vallen. Sinds 2014 is ESC voor alle nieuwe auto’s ook verplicht. In 2020 rijdt circa 60 procent van de auto’s rond met dit systeem. Ook hierdoor daalt het aantal verkeersdoden in Nederland met circa 10 personen. RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck laat aan Automobiel Management weten: “De auto-industrie blijft innoveren. In 2013 had 70 procent van alle nieuw verkochte auto’s de EuroNCAP botsproef ondergaan. Maar liefst 80 procent behaalde de maximale score van 5 sterren. Dat zijn ruim 233.000 nieuwe auto’s. We zijn er echter nog niet. De volgende stap om auto’s veiliger te maken is de overgang naar meer zelfrijdende auto’s met systemen die de rij taak ondersteunen en de bestuurder waarschuwen en/of zelf ingrijpen in geval van een gevaarlijke situatie”. Het gecombineerd gebruik van systemen als ACC, Autonomous Emergency Braking (AEB) en Forward Collission Warning (FCW) kan het aantal kop-staartbotsingen met letsel zo’n 40 procent terugdringen. Ondanks de potentie van deze technieken, worden ze in de praktijk echter nog onvoldoende gebruikt. Slechts 5 tot 10 procent van de zakelijke rijders die deze systemen in hun auto hebben, is hiervan op de hoogte. Bovendien moeten automobilisten leren omgaan met situaties waarbij ze zelf niet rijden maar wel toezicht moeten houden of de auto het zelf goed doet. Niet voor niets onderzoekt het CBR momenteel hoe rij taakondersteunende systemen onderdeel uit gaan maken van de rijopleiding. +++

+++ De nieuwe CEO van de VOLKSWAGEN Groep heeft zijn eerste officiële toespraak gehouden in Berlijn. Hij heeft zijn strategie uit de doeken gedaan voor de toekomst van de autofabrikant na de sjoemeldiesel affaire. Het imago van Volkswagen raakte hierdoor zwaar beschadigd, al lijken de bedrijfseconomische resultaten er in 2017 niet onder geleden te hebben, integendeel: er was zelfs sprake van een uitstekend jaar. Hoewel Volkswagen met optimisme naar 2018 lijkt, waarschuwt de nieuwe CEO Herbert Diess voor achterover leunen: “De komende jaren zijn cruciaal voor onze transformatie”, zo zegt hij. Er is volgens hem een hoger ‘verandertempo’ nodig. Voor wat betreft de elektrificatie van het gamma wil Diess het gaspedaal dieper intrappen. Maar de hoogste prioriteit heeft voor hem het oppoetsen van het blazoen. Diess gebruikt daarvoor woorden als ‘meer ethiek’, een ‘beter moreel kompas’ en ‘meer respect voor de wetgeving’. “Volkswagen moet eerlijker, transparanter en oprechter worden”. Samengevat verwacht hij van zijn bedrijf “foutloze burgerzin”. +++

+++ De Amerikaanse staat Californië verplicht bedrijven die testen met ZELF RIJDENDE voertuigen uitvoeren om alle fouten te rapporteren waarbij een operator heeft moeten ingrijpen. Dat is niet voor niets, want in het verleden deden zich diverse problemen voor. Een bloemlezing: Cruise Automation (deels eigendom van General Motors) had problemen met de pionnen bij wegwerkzaamheden. Daarnaast remde één van haar zelfstandige rijdende auto’s te laat voor een Stopbord. Minstens zo zorgwekkend: de prototypes probeerden van rijstrook te wisselen naar een rijbaan die bestemd is voor verkeer uit de andere richting. Of wilden juist een te smalle straat inrijden. Waymo (onderdeel van Google heeft ook bugs gehad waarbij de auto straten probeerde in te rijden die te smal waren. Bij een prototype van Baidu moest de bestuurder ingrijpen omdat voetgangers (te) laat werden opgemerkt. De teams van Delphi kwamen in de problemen door illegaal gedrag van andere bestuurders, maar ook door een navigatiesysteem dat de kluts was kwijtgeraakt en niet meer wist waar hij zich bevond. Bij Telenav verwarde het prototype een rond punt met een stilstaande auto en mislukte een parkeermanoeuvre verschillende keren. Nissan maakte zelfs mee dat het hele autonome rij systeem uitviel. +++

Reageren is niet mogelijk.