Tesla Model S transformeert tot RemetzCar Model SB

0

Het Concours d’Élégance Paleis het Loo (29 juni t/m 1 juli) krijgt een fraaie, nationale primeur: aldaar wordt voor het eerst de door Niels van Roij (een in London gevestigde ontwerper) vormgegeven Tesla Model S Shooting Brake aan het publiek getoond.


Het in Lisse gevestigde RemetzCar (vooral bekend van het ombouwen auto’s tot onder meer lijkwagens en van de Audi A8 limousine voor de koning) heeft de ‘Model SB’ met de hand gebouwd en gaat waarschijnlijk een serie van 20 stuks maken. Het op de uit 2012 stammende Tesla Model S gebaseerde ontwerp is een schoonheid. Ontwerper en bouwer kregen tijdens het proces ondersteuning door bandenfabrikant Vredestein.

Het creëren van zoveel mogelijk bagageruimte in de elektrische stationwagon was niet het hoofddoel tijdens de designfase. De Tesla heeft wel een unieke, dynamische lijn gekregen, mede dankzij de opvallende chroomstrip boven de zijruiten die vanaf de A stijl doorloopt tot de achterzijde. Hierin is een badge van het de ontwerper verwerkt. Op de kontpartij siert een ‘RemetzCar’ aanduiding.

In 2016 gaf de Nederlander Floris de Raadt RemetzCar opdracht om zijn Tesla Model S om te toveren tot Shooting Brake. Het bedrijf schakelde vervolgens Van Roij in, die aan de slag ging met de carrosserie. Als basis is een vroege Model S uit 2013 gebruikt. De nieuwe neuspartij van na de facelift weet dat aardig te verdoezelen, maar onderhuids is dit ‘gewoon’ een P85 uitvoering. Technisch is er niks aangepast.

Het hier getoonde, eerste aluminium exemplaar is voorzien van een speciale donkergroene lakkleur die alleen voor deze Model SB is gemengd. De donorauto was zwart van kleur. De originele vormen van de Tesla zijn grotendeels intact gebleven, inclusief de B stijl. Dat geldt ook voor de kreukelzones.

De Raadt gaat de letterlijk en figuurlijk groene Shooting Brake als dagelijks vervoersmiddel gebruiken. De overige 19 exemplaren uit de geplande oplage zullen niet als ‘Tesla Model S Shooting Brake’ verkocht worden. Dat zou tot juridische problemen met Palo Alto leiden wegens copyrightinbreuk. Daarom heet de auto officieel RemetzCar Model SB.

Reageren is niet mogelijk.