In detail: de nieuwe Audi A1

0

Audi heeft de nieuwe A1 klaar. De benjamin uit het gamma is een keurige metamorfose van de eerste generatie die 8 jaar geleden debuteerde. Heel wat originele kenmerken van dat model, zoals een dak in een contrasterende tint, de horizontaal geplaatste achterlichten en de algehele carrosserieproporties, keren bij zijn opvolger terug.

Dat geldt niet voor de 3-deurs versie. Die verkocht onvoldoende goed. Een fenomeen waar niet alleen Audi tegenaan is gelopen, maar ook andere autofabrikanten die actief zijn in het B segment. Zo zijn de zustermodellen Seat Ibiza en Volkswagen Polo ook niet meer in 3-deurs uitvoering verkrijgbaar. De nieuwe A1 wordt dus voortaan standaard als Sportback geleverd. Daarnaast kenmerkt de tweede generatie A1 zich scherpere lijnen en beschikt hij over een stevig uitgeklopt smoelwerk plus agressieve neuspartij waarmee de benjamin van Audi knipoogt naar de Ur-Quattro. Met name de 3 sleuven tussen de grille en de motorkap zijn een verwijzing naar deze legendarische rally Audi.

Volgens de ontwerpers zijn de drie uitsparingen, die op de reguliere versies allemaal even groot zijn, een ontwerpoplossing om het anders forse, massief ogende deel tussen de grille en de motorkap te breken. Het luchtrooster is weliswaar breder dan voorheen, maar ook lager. Daardoor hangt het front optisch dichter boven het asfalt, wat hem een dynamische uitstraling moet geven.

De merk karakteristieke derde zijruit is vervangen door een joekel van een C stijl à la de Q2. De zijspiegels zijn verhuist van het portier naar de A stijl. Overigens zie je hier de A1 met optioneel S-Line pakket, waardoor hij nog net wat sportiever oogt. Het is geen toeval dat Audi juist dit tenue als eerste presenteert, want de nieuwe A1 dient volgens de ontwerpers de sportiefst ogende auto in zijn klasse te zijn.

De derrière van de nieuwe A1 kan als ‘intrigerend’ worden bestempeld. Zo lijken de achterlichten in L of boemerang vorm van een recente BMW afkomstig te zijn. Of de kleine A1 per saldo fraaier en eleganter is geworden, is een kwestie van smaak, maar hij oogt wel zondermeer gespierder en meer masculien. Die uiterlijke eigenschappen moeten helpen om mannelijke autoconsumenten uit een Mini Hatch te lokken; de belangrijkste concurrent van de A1. Bonuspunten krijgt Audi voor de bronzen 18-inch velgen (voorbehouden aan de Edition). Die mogen gerust het trendstokje van de zwarte exemplaren overnemen.

De nieuwe A1 heeft dezelfde ingewanden als bovengenoemde Ibiza en Polo. De compacte Audi zal aan de zijde van zijn Spaanse broertje van de band lopen in de Seat fabriek in Martorell. De oude A1 liep in het Belgische Vorst nabij Brussel van de band, maar combinatie van de productie met een zustermodel is efficiënter. In Spanje rolt momenteel de Q3 van de band, maar die SUV zal na de generatiewisseling uit Hongarije komen. De fabriek in België neemt de bouw van de e-Tron voor zijn rekening. De introductie van deze nieuwe Audi modellen diende op elkaar te worden afgestemd, zodat geen van de productielocaties zonder ‘werk’ zou komen te zitten.

De zogeheten MQB A0 bodemplaat van de Ibiza en Polo maakt de nieuwe A1 een stuk ruimer dan zijn voorganger. De carrosserielengte is met 6 cm toegenomen en de wielen zijn verder in de hoeken van het koetswerk gezet. Daarnaast is de nieuwe A1 lager en breder dan zijn voorganger. Dat levert onder de streep meer binnenruimte op. In de kofferbak past voortaan 335 liter bagage, hetgeen 65 liter meer is dan bij de oude A1. Leg je de achterbankleuning plat, dan kan er voor 1.090 liter aan spullen in de Audi (4,03 x 1,74 x 1,41 meter) vervoerd worden. De achterklep ligt bij de nieuwe A1 niet op de auto, maar valt tussen de achterlichten. Kleine achterlichten in de laadruimte, die zichtbaar werden wanneer de achterklep geopend werd, heeft de tweede generatie daarom niet meer.

Er zijn liefst 3 ophanging configuraties. Naast een standaard set-up kan er geopteerd worden voor een sportversie en een onderstel met adaptieve schokdempers. Daarnaast zijn er 2 packs voor de A1. De eerste biedt sportophanging, rode remklauwen en grotere remschijven. Het performance pack voegt daar de eerder genoemde actieve schokdempers, Audi Drive Select en geluidsversterking (voor het motorgeluid in het interieur) aan toe.


Is een geheel digitaal dashboard bij de Polo nog optioneel, Audi gaat een dergelijke boordplank standaard monteren in de nieuwe A1. Een analoog instrumentarium is niet meer verkrijgbaar. Audi wilde het meest sportieve interieur van het B segment creëren, maar is niet helemaal in die doelstelling geslaagd omdat de A1 zijn 8,8 inch digitale instrumentencluster en infomedia aanraakscherm (standaard 6 inch, de 8,8 inch grote ‘Virtual Cockpit’ is optioneel) moet delen met de genoemde Polo. Dat maakt het naar de bestuurder toegedraaide dashboard van de Audi niet minder fraai, maar de boordplank is tegelijkertijd reclame voor Volkswagen die hetzelfde (inclusief de exceptioneel goede bouwkwaliteit en hoogwaardige materialen) voor minder geld biedt.

De A1 beschikt wel over speciale draaiknopjes voor de airconditioning en een merkkarakteristiek stuurwiel dat, afgaande op de foto, zeer lekker in de hand moet liggen. Via het centrale beeldscherm kan men tal van functies bedienen en instellingen op basis van persoonlijke smaak wijzigen. Tot de standaarduitrusting behoren zaken als een Lane Departure Warning systeem, Lane Assist, een waarschuwingssysteem voor kruisende voetgangers plus fietsers, een achteruit rij camera, MMI radio met Bluetooth en een multifunctioneel stuurwiel. Een parkeerhulp systeem is optioneel. Daarbij helpt een camera aan de voorkant je bij het verlaten van de parkeerplaats. Verder parkeert de A1 met deze techniek zichzelf in, waarbij de bestuurder alleen zelf moet schakelen, gas geven en remmen. Het systeem kan ook vooruit inparkeren.

Bij de lancering wordt de A1 leverbaar in 11 kleuren. Bronzen velgen en idem interieuraccenten zijn optioneel. Net als de speelse Mini biedt de A1 al met al veel mogelijkheden om de carrosserie en het interieur aan de persoonlijke smaak aan te passen. Voorbeelden zijn gekleurde gordels en een op het dashboard terugkerende carrosseriekleur. Het in een contrasterende tint uitgevoerde dak werd in de inleiding al genoemd, maar anders dan bij de oude A1 zit de overgang naar de onderste carrosseriekleur nu bovenaan de C stijl. Dat moet de dynamiek van het design versterken. Bij de oude A1 leek het alsof het dak óp de auto was geplaatst, zo stelt een ontwerper.

In het motorengamma schitteren diesels door afwezigheid. Dat is geen verrassing, want de 1.6 TDI unit zal niet verder worden doorontwikkeld door het Volkswagen concern. Het is dus voortaan ‘TFSI’ wat de klok slaat bij de nieuwe A1. Een 1.0 driecilinder met 95 pk, 25 TFSI genaamd, vormt de basis. Van deze motor is ook een 116 pk versie beschikbaar; de 30 TFSI. Een trede hoger staat de 35 TFSI met 150 pk sterke 1.5 viercilinder. Het voorlopige topmodel, de 40 TFSI, heeft de 200 pk sterke 2.0 TFSI unit (bekend uit de Polo GTI) onder de kap. Later volgt een nog krachtigere S1 met 250 pk (de uitgaande editie was al goed voor 231 pk).

Schakelen doe je zelf, via een handbak met 6 versnellingen, of kan je uitbesteden aan een 7-traps S-tronic automaat met dubbele koppeling. De 40 TFSI uitvoering is voor deze gerobotiseerde transmissie te krachtig en beschikt over een exemplaar met 6 verzetten. Voorwielaandrijving is bij alle genoemde uitvoeringen standaard. Voor Quattro vierwielaandrijving dien je te wachten op de introductie van de eerder genoemde nieuwe S1.

De eerste exemplaren arriveren in november bij de Audi dealers in de showroom. Ter introductie bijt de A1 Edition (het grijze exemplaar op de fotoserie) de spits af. Deze uitvoering beschikt over de eerder genoemde 18-inch bronzen lichtmetalen velgen, witte of zwarte accenten op de carrosserie, LED techniek voor de lichtunits en in zwart uitgevoerde iconische Audi ringen. Prijzen zijn nog niet bekend, maar die zullen iets boven het niveau van het oude model liggen. Bestellen kan vanaf volgende maand.

Comments are closed.