Nieuwstelex

0

+++ ALFA ROMEO stopt met de bouw van de gesloten uitvoering van de 4C. De sportwagen zal alleen nog in Spider uitvoering geproduceerd worden. Die carrosserievariant is het meest gewild in de Verenigde Staten, de belangrijkste afzetmarkt voor de 4C. Het is niet duidelijk hoe lang de Spider uitvoering doorgebouwd zal worden. Alfa Romeo komt sowieso niet met een opvolger voor de 4C, die in Nederland in 2015 zijn topjaar had met 34 registraties. Wel zijn er plannen (maar die veranderen bij de Italianen nogal eens voor een terugkeer van de GTV (op basis van de Giulia) en voor een 8C sportwagen die aansluit op het gamma van zustermerk Ferrari. +++

+++ AUDI test momenteel de nieuwe RS7 Sportback op de Nürburgring. De extra krachtige uitvoering wordt 650 pk sterk. Dit vermogen is afkomstig van de dubbel geblazen 4,0 liter V8 motor. Audi heeft ook plannen voor een gespierde stekkerhybride versie van de A7 Sportback met onder de kap de 680 pk sterke aandrijflijn van de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid. Voor beide supersnelle varianten moeten wij nog wel even geduld hebben, want eerst debuteert de S7 Sportback. Die houdt het met zijn 2,9 liter V6 motor relatief bescheiden, al bedraagt het vermogen 450 pk. +++

+++ De BREXIT baart de autosector zorgen. Dat geldt zeker voor merken die fabrieken hebben in het Verenigd Koninkrijk. Die beslissen nu één voor één om hun investeringen daar terug te schroeven. Over minder dan 1 jaar stapt het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie. De autofabrikanten Honda, Nissan, Toyota en de BMW Groep (dat de dochtermerken Mini en Rolls-Royce heeft) liggen al maandenlang wakker van die gebeurtenis. En qua investeringen houden zij de hand op de knip, want in het eerste semester van 2018 werd er de helft minder uitgegeven aan nieuwe fabrieksuitrusting en productielijnen. In de wandelgangen valt te vernemen dat als premier Theresa May bij de Brexit onderhandelingen er geen douane-unie uit weet te slepen, Honda en Toyota gaan verkassen. De BMW Groep heeft laten weten dat de fabrieken in Goodwood (Rolls-Royce) en Oxford (Mini) niet gesloten zullen worden, mits de Britse regering met tegemoetkomingen komt. +++

+++ Begin juli ondergaat de HYUNDAI Ioniq een lichte opfrisbeurt. Technisch gezien verandert er weinig. De standaarduitrusting zal worden uitgebreid met onder andere vermoeidheidsdetectie voor de bestuurder. De trekhaak verdraagt voortaan een verticale belasting van 75 in plaats van 40 kilo. Uiterlijk wijzigt er bijna niets, met uitzondering van getinte achterste zijruiten en nieuwe carrosseriekleuren. Op technisch vlak hopen sommigen op een grotere batterijcapaciteit, maar dat mogen ze op hun buik schrijven: de stekkerhybride versie houdt het nog steeds bij 8,9 kWh en de elektrische variant bij 28 kWh. De Ioniq ondergaat in 2020 een aantal (grotere) technische aanpassingen. Dan krijgt het de batterijcapaciteit van de elektrische Kona. +++

+++ Er worden op dit moment geen onderhandelingen over de IMPORTTARIEVEN gevoerd tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie. Mogelijk komen er medio juli nieuwe maatregelen om de gevolgen van de Amerikaanse importheffingen te beperken. Het is aan de Europese lidstaten om stappen te zetten, aldus Eurocommissaris Cecilia Malmström. Zij benadrukt dat het voor de Amerikaanse regering duidelijk was dat de Europese Unie zou terugslaan met eigen importtarieven. Inmiddels heeft Harley-Davidson besloten om de productie naar het buitenland te verplaatsen om zo de hogere Europese importtarieven op motoren te omzeilen. De Amerikaanse president Donald Trump is daar witheet over. Malmström noemt het logisch dat bedrijven en consumenten in de Verenigde Staten op den duur hun overheid onder druk zullen zetten om te stoppen met de extra invoertarieven op staal en aluminium. Ondertussen protesteert ook de auto-industrie tegen de dreigende handelsbarrières. Zij vrezen de gevolgen van escalatie van de importbelasting. Trump wil die voor Europese auto’s verhogen naar 20 %. Autointernationaal.nl meldde gisteren dat Duitse autofabrikanten voor het geheel afschaffen van handelsbarrières tussen de VS en de EU pleitten. Ook de Europese branchevereniging Acea heeft zich uit gesproken tegen tariefmuren. Trump wil die juist verhogen omdat de lage bestaande handelstarieven de nationale veiligheid van de Verenigde Staten in gevaar zouden brengen. Hij is nu aan het kijken of hij dit vermoeden met een onderzoeksrapport kan onderbouwen. Mocht dat zo zijn, dan heeft Trump de handen vrij om de tarieven te verhogen. Li Shufu, eigenaar van het Chinese Geely concern en onder meer eigenaar van Volvo, vreest ook de gevolgen van een handelsoorlog. Met name de verkopen van Volvo zouden een tik kunnen krijgen. Dit bedrijf van Shufu produceert exclusief in China de S90 voor alle exportmarkten. Ook Global Automakers, de in de Verenigde Staten gevestigde wereldwijde associatie van autofabrikanten, heeft zich fel uitgesproken tegen de handelsbarrières. CEO John Bozella stelde gisteren onomwonden dat de nationale veiligheid niets te maken heeft met auto-import. “Amerika gaat geen oorlog voeren in een Ford Fiesta”, zo stelde hij tijdens een persconferentie. Bozella waarschuwt voor stijgende prijzen, met als gevolg een dalende vraag. Dat zal grote schade toebrengen aan de auto-industrie en ook in de Verenigde Staten veel banen kosten. Daarnaast wees hij op een verslechtering van de relaties met internationale toeleveranciers. Linda Hasenfratz, de topvrouw van de Canadese toeleverancier Linamar, voorspelt een ramp voor de auto-industrie waarbij de kredietcrisis in het niet valt. Zij stelt dat de tarieven bovenop de net ingevoerde extra importbelasting op staal en aluminium komen. Daarmee wordt de druk volgens Hasenfratz “ondraaglijk”. +++

+++ KOENIGSEGG komt met een opvolger voor de uit 2015 stammende Agera RS. De kleine Zweedse sportwagenbouwer laat weten dat de auto volgend jaar maart op de autosalon van Genève debuteert. Dit betekent dat hij wordt gelanceerd ter ere van de 25ste verjaardag van Koenigsegg. Het bedrijf schrijft al orders voor de Agera RS opvolger, maar er is verder nog niets over de auto bekend. Die Koenigsegg werd aangedreven door een 5,0 liter grote V8 met 2 turbo’s, goed voor 1.178 pk, of optioneel zelfs 1.362 pk. Afgelopen november vestigde Koenigsegg met de Agera RS een aantal snelheidsrecords. Op een afgezette snelweg in de Amerikaanse staat Nevada haalde de supersportwagen een snelheid van 457,94 km/u. Heen en terug gemeten kwam het record uit op 447,19 km/u. +++

+++ Het Britse olie & gasconcern BP koopt Chargemaster, het grootste LAADPALEN bedrijf voor elektrische auto’s in Groot-Brittannië met 6.500 oplaadpunten in het land. Met de overname is een bedrag gemoeid van omgerekend 147 miljoen euro). BP wil de komende 12 maanden supersnelle oplaadpalen gaan installeren bij zijn 1.200 pompstations in Groot-Brittannië. Het olie & gasconcern had eerder gezegd jaarlijks ongeveer 500 miljoen dollar te investeren in schone energie. BP schat dat de Britse markt voor elektrische auto’s zal groeien naar 12 miljoen voertuigen in 2040. Vorig jaar waren dat er 135.000. Het in 2008 opgerichte Chargemaster levert ook laadpalen voor gebruik aan huis en voor bedrijven. Grote olie & gasbedrijven zetten steeds meer in op schone technologieën gezien de toenemende druk op fossiele brandstoffen en de groeiende populariteit van elektrisch aangedreven auto’s. In oktober vorig jaar nam Shell de Nederlandse aanbieder van laadpalen NewMotion over. +++

+++ MERCEDES sluit niet uit dat er een AMG versie komt van de pick-up X klasse. Dat heeft een hoofdingenieur laten weten bij de lancering van de V6 versie. Volgens hem is er onder de kap ook plek voor een V8 motor. Toch zal de marktvraag bepalen of er een AMG versie komt. Een V8 uitvoering zal minstens 450 pk sterk worden. Daarmee zou de X klasse de eerste pick-up met een laadvermogen van 1 ton worden met zo’n explosieve motor. Alleen de veel grotere Amerikaanse pick-ups zijn nog krachtiger. Als Mercedes-AMG ooit een dergelijk model op de markt brengt, dan zou het goed kunnen dat Volkswagen reageert. De X klasse en de Amarok zijn namelijk de enige in Europa geproduceerde ‘premium’ pick-ups. +++

+++ MG heeft, na het tonen van een serie conceptstudies, het licht op groen gezet voor een elektrische sportwagen. Deze 2-zitter wordt een rivaal voor de Mazda MX-5 en krijgt retro designelementen van de MG A en B uit de jaren vijftig en zestig. De sportwagen krijgt 2 elektromotoren waardoor vierwielaandrijving mogelijk wordt. MG is van plan om het model ook op het vaste land van Europa te gaan verkopen. +++

+++ OPEL heeft het gamma van de 3-deurs Corsa ingekrompen. Dit model is er vanaf heden alleen nog als 90 pk sterke 1.0 Turbo en als 1.4 met 90 pk. De 1.0 Turbo met 115 pk, de 1.4 Bi-Fuel en de 1.3 CDTI diesel zijn niet meer leverbaar. De 5-deurs Corsa ondergaat nagenoeg dezelfde wijzigingen, maar blijft wel in oliegestookte uitvoering te koop. Opel maakt zich langzaam maar zeker op voor de komst van een nieuwe generatie. Daarom heeft het geen zin om alle versie aan te passen aan de WLTP meetmethode. De nieuwe Corsa zal eind 2019 worden voorgesteld en krijgt PSA techniek. In 2020 volgt een volledig elektrische versie. +++

+++ PEUGEOT heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat de typeaanduiding met een cijfer in de naam, bij alle modellen terugkeert op de neus. De nieuwe 508 is de eerste en straks volgt de rest. Volgens Bernard Hesse, bij Peugeot eindverantwoordelijk voor de 508, is dit model de eerste nieuwe auto van het merk na 50 jaar waarbij de typeaanduiding weer op de neus staat. De 504 uit 1968 was indertijd de laatste. Modellen die een naam als typeaanduiding hebben, zoals de Rifter, volgen dit beleid niet. De nieuwe 208 arriveert in 2019 in de showrooms, een jaar later gevolgd voor een verse editie van de 308. Bij de toekomstige facelift van de 108, 3008 en 5008 zullen ook deze modellen cijfers op de neus krijgen. Hesse spreekt van een historisch verantwoorde aanpassing. +++

+++ RENAULT heeft in Berlijn een Renault Electric Vehicle Experience Centre geopend. De autofabrikant wil daar (potentiële) klanten kennis laten maken met elektrische auto’s en ook alle bij hen levende vragen daarover te beantwoorden. Bezoekers kunnen genieten van een “fysieke en digitale ervaring” met informatie over het brede aanbod aan elektrische auto’s, de laadinfrastructuur, de laadsystemen maar ook de nationale wetgeving, subsidies en de geldende voorwaarden voor de aankoop en het bezit van dergelijke auto’s. Daarnaast kunnen belangstellenden een proefrit met een elektrisch model maken, zo bericht Automobiel Management. Renault werkt bij het project in de historische binnenstad samen met een Berlijnse dealer. De Franse autobouwer opende in februari haar eerste Electric Vehicle Experience Centre in Stockholm. Dat is in de eerste 5 maanden al door meer dan 14.000 mensen bezocht. +++

+++ SEAT verlaagt het vermogen van de Leon Cupra 300 vanwege de overschakeling naar de WLTP cyclus met 10 pk naar 290 pk. De vierwiel aangedreven Cupra ST ontspringt de dans en behoudt zijn 300 pk. De hatchback versie van de Leon Cupra heeft maar kort kunnen genieten van zijn 300 pk. De 2,0 liter turbomotor werd namelijk pas begin vorig jaar opgevoerd. Begin 2020 wordt er een compleet nieuwe generatie Leon verwacht. Mogelijk krijgt die dankzij elektrische assistentie een veel hoger gecombineerd vermogen. +++

+++ De SKODA dealers zijn met de komst van de zomer weer begonnen aan de jaarlijkse vakantie check. Voor 19,95 euro wordt de auto op 30 belangrijke punten gecontroleerd. Na de Skoda check kan de klant op vakantie met de zekerheid dat de auto volledig in orde is. De dealer controleert de auto onder meer op zaken die bij ritten onder extreem zomerse temperaturen gevoelig kunnen zijn, zoals het koel & uitlaatsysteem, (motor)vloeistoffen, de V-snaar, het remsysteem, de banden en het onderstel. Ook de airconditioning, verlichting, ruiten en ruitenwissers en de werking van de accu en dynamo komen aan bod. Aan de hand van de bevindingen bespreekt de dealer met de klant de eventuele aandachtspunten. +++

+++ VOLKSWAGEN stalt 200.000 auto’s op de luchthaven van Berlijn. Het gaat om exemplaren die niet voldoen aan de Europese WLTP keuring. Met name de controle van uitlaatgassen vormt een probleem, omdat die nu onder strengere omstandigheden wordt gemeten. In Berlijn wordt al jaren gebouwd aan de nieuwe luchthaven BER. Na 9 jaar vertraging staat de opening voor 2020 op de agenda. Volkswagen gaat terreinen van de luchthaven nu tijdelijk gebruiken om nieuw gebouwde auto’s te stallen, die wegens te hoge uitstoot geen Duitse toelating hebben gekregen. Het bedrijf heeft een enorm gebrek aan stallingmogelijkheden doordat sommige modellen niet voldoen aan de nieuwe eisen van de WLTP. Wanneer het concern de eerste auto’s op de luchthaven gaat parkeren, is nog niet duidelijk. Volkswagen heeft de productie inmiddels teruggeschroefd en gaat 2 fabrieken zelfs enkele dagen sluiten. +++

Comments are closed.