Reorganisatie Opel in een hogere versnelling

0

De R&D afdeling van Opel gaat de volgende generatie 4 cilinder benzinemotoren voor het PSA concern ontwikkelen. Deze nieuwe krachtbronfamilie zal voldoen aan de emissie-eisen die in 2022 in Europa en China gaan gelden, maar ook aan de toekomstige Noord Amerikaanse uitstootnormen. De benzinemotoren gaan niet alleen door Opel gebruikt worden, maar ook door Citroën, DS en Peugeot (en Vauxhall).

Met het toewijzen van de ontwikkelingsopdracht aan Opel laat PSA zien haar nieuwe dochter serieus te nemen. Volkomen terecht, want het Duitse merk is altijd beter geweest in het ontwerpen van benzinemotoren dan diesels. In de jaren vijftig en zestig hadden de units van Opel de reputatie onverwoestbaar te zijn en de 4 cilinders uit de jaren tachtig werden geprezen om hun loopcultuur. PSA zou dus wel gek zijn om geen gebruik te maken van de knowhow van de Duitsers op het gebied van benzinemotoren. Zelf zijn de Fransen duidelijk beter in diesels.

Als uitgangspunt voor de volgende generatie 4 cilinder benzinemotoren zal het huidige aluminium 1.6 PureTech blok van PSA gebruikt gaan worden. De nieuwe familie moet in 2022 klaar zijn. Uit het feit dat daarbij niet alleen rekening gehouden wordt met de emissie-eisen die in 2022 in Europa en China gaan gelden, maar ook met de toekomstige Noord Amerikaanse uitstoot normen, kan worden afgeleid dat PSA serieus van plan is om weer auto’s te gaan verkopen aan de overkant van de Atlantische Oceaan. Opel gaat sowieso auto’s verkopen in Tunesië, Marokko, Libanon en Namibië. In totaal zullen er 20 nieuwe markten worden betreden.

Bij de toekomstige krachtbron familie zal hybride techniek (mild, stekker) centraal staan, zo laat Opel weten. Een elektromotor zal dus niet ontbreken. Daarnaast zal er gekozen worden voor “hoogtechnologische” oplossingen zoals directe injectie, drukvoeding en variabele kleptiming. In de recente test recensie van de nieuwe Peugeot 508 heb je kunnen lezen dat er bij de huidige 1.6 PureTech motor (althans: de 225 pk versie) nog wel wat puntjes op de ‘i’ gezet kunnen worden qua loopcultuur. PSA heeft veel lof (en prijzen) ontvangen voor haar 3-pitter dus die kan nog wel een tijdje mee, maar de uiterste verkoopdatum voor de 4 cilinder begint duidelijk in zicht te komen.

Opel maakt nu nog gebruik van eigen benzinemotoren maar die zullen allemaal het veld ruimen. Zij zijn met name qua CO2-uitstoot hopeloos verouderd. De 2,0 liter 4 cilinder was al het slachtoffer geworden van de WLTP cyclus en uit de ontwikkelingsopdracht kan worden afgeleid dat dit formaat krachtbron straks niet zal terugkeren. In 2021 mag de gemiddelde CO2-uitstoot per merk niet meer dan 95 gram/km bedragen. Met de bestaande motorreeks kan deze norm onmogelijk worden gehaald. Dat maakt de kans op flinke boetes van de Europese Unie reëel. Nieuwe benzinemotoren kunnen dit helpen voorkomen, maar die zijn dus pas in 2022 klaar. Opel en PSA gaan dus een spannende tijd tegemoet, met mogelijk forse financiële tegenvallers in 2021 als gevolg van de uitstoot boetes.

PSA heeft 1,3 miljard euro voor de overname van Opel (en Vauxhall) betaald en wil dat geld terugverdienen door schaalvoordelen. Naast uniforme motoren zullen ook alle 9 (!) platforms van de Duitsers het veld ruimen: in de toekomst zullen alle modellen van PSA gebaseerd worden op 2 types onderstel: CMP (voor het B segment) en EMP2 (C en D segment; hiervan zijn 4 spoorbreedte versies en 5 wielbasis varianten gepland). De Grandland X is reeds gebaseerd op de EMP2 bodemplaat van (onder andere de) Peugeot 3008. Van deze cross-over komt in 2020 een stekkerhybride versie. Ook milde hybride techniek is gepland. De betreffende aandrijflijnen zullen door PSA gebruikt gaan worden voor al haar Franse merken. Op concernniveau zal Opel als eerste ‘volledig geëlektrificeerd’ zijn. Dat wil zeggen: elk model van dit merk zal in 2024 met een elektromotor verkrijgbaar zijn. De Franse zusters volgen pas een jaar later.

Het in de vorige alinea genoemde EMP2 platform zal voor een scala aan Opel modellen gebruikt gaan worden. In 2020 moet een 7-persoons SUV à la de Peugeot 5008 klaar zijn. Die gaat waarschijnlijk Monza X heten. Een jaar later volgt de nieuwe Mokka X met dezelfde platformbasis. Ook de toekomstige bedrijfswagens van Opel krijgen het EMP2 onderstel. Niet alleen de nieuwe Combo die dit jaar bij de dealers in de showroom arriveert, maar ook de opvolger van de Vivaro, die in 2019 in productie gaat.

Het CMP platform (2 spoorbreedte versies en 3 wielbasis varianten) zal gebruikt gaan worden voor de volgend jaar te introduceren nieuwe Corsa. Van dit model komt in 2020 een volledig elektrische variant. In een later stadium volgt een ‘Mini SUV’ op dezelfde basis. Die moet, zij het met een hogere prijsstelling, de Karl doen vergeten.

Al met al krijgt Opel 13 modelvarianten per platform, oftewel 26 in totaal. Dit betekent zoals gezegd dat er enorme schaalvoordelen realiseerbaar zijn. Opel denkt op deze manier tussen de 20 en 50 procent op de ontwikkelingskosten te kunnen besparen. Reken er echter niet op dat deze besparing zich zal vertalen in lagere prijzen. Het is vooral bedoeld om Opel weer winstgevend te maken. De deadline die PSA hiervoor gesteld heeft is in 2020. Dan moet er een winstmarge van 2 procent gerealiseerd worden. Er moet dan voor 1,1 miljard euro aan kosten bespaard zijn. In 2026 dient de winstmarge 6 procent te bedragen (en de besparingen 1,7 milard euro), oftewel evenveel als de Franse merken van PSA nu realiseren. Opel maakt nu nog gebruik van 10 verschillende motorenfamilies en 12 transmissievarianten die samen 47 aandrijfvarianten opleveren. In de toekomst wordt dit teruggesnoeid tot 4 motoren.

Opel wordt binnen het PSA concern overigens niet alleen het competentiecentrum voor benzinemotoren, maar ook op 14 andere terreinen. De AGR gecertificeerde stoelen zijn inmiddels wereldberoemd. Dat is bij PSA niet onopgemerkt gebleven en daarom mag Opel de nieuwe generatie zetels voor alle merken gaan ontwikkelen. De Duitsers zullen ook de toekomstige handbakken voor het concern gaan ontwikkelen. Wie wel eens zelf geschakeld heeft in bijvoorbeeld de Citroën C4 Cactus, weet dat de Fransen daar geen sterren in zijn.

Het is de bedoeling dat Opel binnen het PSA concern zijn eigen karakter houdt, ondanks de uniforme platforms, motoren en andersoortige componenten. Alle modellen zullen in Duitsland ontworpen en ontwikkeld blijven worden, inclusief de onderstelafstelling. Voor wat betreft de dashboard kiest Opel bewust niet door de digitale route van Peugeot: voor zaken als het multimediasysteem, de geluidsinstallatie en de temperatuurregeling blijft het merk aparte knoppen monteren. Je bent dus niet aangewezen op het touch screen zoals bij de Franse zuster. Ook vindt Opel niks mis met een analoog instrumentarium.

Opel wil met een schone lei beginnen nu het na 88 jaar General Motors bewind is overgenomen door PSA. Dat zal zich gaan vertalen in een nieuwe designtaal. Achter de schermen wordt inmiddels gewerkt aan een serie conceptstudies die model staan voor de andere stijlrichting. Opel heeft hiervan nu een eerste schets vrijgegeven. Daarop is een coupéachtig model te zien met een lage daklijn (en een forse breedte). Mogelijk is dit een vingeroefening voor een nieuwe GT. Dat zou een mooie beloning zijn als Opel inderdaad uit de rode cijfers weet te komen.

PSA is er na maandenlange onderhandelingen eindelijk in geslaagd om een akkoord te sluiten met de Duitse vakbonden over de toekomst van de Opel fabrieken bij onze oosterburen. De nieuwe Franse moeder biedt de werknemers een baangarantie tot 2023 en belooft ook fors te gaan investeren in het merk. In ruil daarvoor mag PSA de eerder dit jaar voor de hele Duitse metaalindustrie overeengekomen loonsverhoging uitstellen tot 2020. De Fransen zullen uiteindelijk wel 3.700 banen schrappen, maar dan alleen via vrijwillig ontslag of vervroegde pensionering. Sinds de overname van Opel en haar Britse zusje Vauxhall hebben al 3.500 mensen van die mogelijkheden gebruik gemaakt, zo laat PSA weten.

De Franse eigenaar heeft de verschillende Opel fabrieken nu ook nieuwe productieopdrachten voor diverse modellen gegeven. Zo wordt de Grandland X vanaf midden volgend jaar geproduceerd in Eisenach. Een jaar later wordt daar de eerder genoemde hybride versie van die cross-over aan toegevoegd. Ook de fabrieken in Rüsselheim en Kaiserlautern kunnen op forse investeringen rekenen, maar de details daarvan zijn nu nog niet rond. Michael Lohscheller, de filiaalchef van Opel, is tevreden: “Met dit akkoord kunnen wij onze concurrentiekracht versterken. We kunnen ons op de toekomst richten nu wij de belofte gestand hebben gedaan om geen fabrieken te sluiten en geen mensen gedwongen te ontslaan”.

Comments are closed.