Audi TT ondergaat bescheiden facelift

0

Audi heeft haar TT een opfrisbeurt gegeven. De aanpassingen zijn divers, maar subtiel van aard, waardoor de Duitse compacte sportwagen er nog grotendeels hetzelfde uit ziet.

Audi doet immers niet aan radicale facelifts. Kenners van de TT zal opvallen dat de sportwagen grotere luchtinlaten (van de RS) met contrasterende aluminium accenten heeft gekregen. De grille is voortaan gevuld met hexagonaal honingraat gaas; voorheen had de luchtinlaat horizontale lamellen. Er zijn ook nieuwe velgen en er zit wat zilver onder de dorpels en op de buitenspiegelkappen.

De bips van de TT oogt voortaan ook wat agressiever. De Audi beschikt voortaan over kleine luchtuitlaten direct achter de achterwielkasten. En er zijn wat aanpassingen aan de bumper en de diffusor. Het zwarte inzetstuk in de achterbumper is breder geworden en de uitlaatpijpen zijn meer richting de zijkanten geplaatst.

Audi spreekt verder over een aanpassing van de vulopening van de benzinetank. Onder de afdekklep zit voortaan geen dop meer. De benzine is bestemd voor onder andere het 40 TFSI blok, een nieuwe 2,0 liter basismotor die 197 pk sterk is. De huidige 180 pk sterke 1.8 TFSI komt daarmee te vervallen. Eveneens nieuw is de 45 TFSI, die een 245 pk sterke versie van de 2.0 TFSI unit onder de kap heeft. Hij vervangt de TT met 230 pk. Deze 45 TFSI is tegen meerprijs met Quattro vierwielaandrijving verkrijgbaar.

De gewone TT wordt dus sterker, maar de TTS levert juist vermogen in. Deze standaard met Quattro vierwielaandrijving uitgeruste versie moet het vanwege de WLTP perikelen voortaan doen met 306 pk; een verlies van 4 pk. In 4,5 tellen sprint de vernieuwde TTS Coupé naar 100 km/u; de Roadster heeft 4,8 seconden voor de acceleratieklus nodig. Ter vergelijking: de prefacelift editie had 4,9 respectievelijk 5,2 tellen nodig.

Ondanks het vermogenverlies is de TTS dus wél sneller geworden. Dat is te danken aan de S-tronic automaat met dubbele koppeling, die er een versnelling (7 in plaats van 6 verzetten) bij heeft gekregen. Audi zegt de standaarduitrusting van de TT uitgebreid te hebben. De basisversies beschikken voortaan over het Drive Select systeem, een licht & regensensor, verwarmbare buitenspiegels en een multifunctioneel stuurwiel.

Het is dit jaar 20 jaar geleden dat Audi de eerste generatie TT op de markt bracht en het Duitse premiummerk grijpt die gelegenheid aan om een gelimiteerde editie op de markt te brengen die knipoogt naar de modelstudies uit 1995 (TT Coupé Concept en TTS Roadster Concept) die aan de eerste generatie voorafgingen.

Het actiemodel heet TT 20 Years en is een speciale uitvoering waarvan 999 exemplaren gebouwd worden. De Audi beschikt over diverse details van bovengenoemde TTS Roadster Concept. Zo heeft de TT 20 Years vergelijkbare Moccasin Brown kleurige lederen bekleding met contrasterende stiksels. Andere kenmerken zijn speciale uitlaatpijpen, badges met de typeaanduiding, Matrix OLED achterlichtunits, matkleurige merklogo’s op de flanken.

De TT 20 Years komt beschikbaar in de kleuren Arrow Gray en Nano Gray. Hoeveel exemplaren naar Nederland komen, wordt later bekend gemaakt.

Comments are closed.