BMW gaat iX3 exclusief in China bouwen

0

BMW produceert al de nodige modellen in China. Daar heeft de Duitse autobouwer een joint venture met Brilliance Automotive voor. Door uitbreiding van de productiecapaciteit in China zal de volledig elektrische iX3 aldaar voor de hele wereld gebouwd gaan worden.

Brilliance

Modellen als de 1-serie Sedan, de X1 met langere wielbasis, de 3-serie, de X3 en de verlengde 5-serie worden reeds in China door de uit 2003 stammende joint venture BMW Brilliance Automotive (BBA) voor de lokale markt gebouwd. De productiecapaciteit van 450.000 stuks per jaar wordt nu uitgebreid tot 520.000 eenheden. Die gaat BMW invullen met de volledig elektrische iX3. De output is bestemd voor landen verspreid over de hele wereld. De iX3 komt in 2020 op de markt. Ook het personeelsbestand van de joint venture, nu bijna 17.000 man groot, zal worden uitgebreid. Voor lokale consumptie wordt er in China door een dochter van BBA, Zinoro, de 1E gebouwd: een elektrisch aangedreven variant van de X1 die gebruik maakt van de aandrijflijn van de i3.

De iX3 beschikt over de 5de generatie van de eDrive technologie van BMW. Hierbij zijn de elektromotor, de transmissie en de aandrijfelektronica samengevoegd in één unit. Tevens omvat het nieuwe systeem krachtigere batterijen. De iX3 is de eerste BMW met deze nieuwe aandrijflijn (bestaande uit een 270 pk sterke elektromotor die is gekoppeld aan een 70 kWh groot accupakket) aan boord. De actieradius bedraagt volgens de WLTP meetnorm 400 kilometer liggen. Het accupakket kan overweg met snelladers die tot 150 kW genereren. Daarmee is de batterijenset in 30 minuten oplaadbaar.

Great Wall

BMW heeft samen met het Chinese Great Wall Motor de handtekening gezet onder papieren voor een nieuwe joint venture. Dit samenwerkingsverband draagt de bijzondere naam Spotlight Automotive Limited. De joint venture, waarin zowel BMW als Great Wall Motor een belang van 50 procent hebben, gaat zich volledig richten op het in China ontwikkelen en bouwen van volledig elektrische auto’s.

Het is de bedoeling dat Spotlight Automotive Limited in eerste instantie een emissieloze Mini gaat produceren voor de lokale markt. In een later stadium zal de betreffende techniek door Great Wall Motor gebruikt gaan worden voor elektrische auto’s met eigen label. De thuisbasis van de nieuwe joint venture wordt Jiangsu. Daar wordt tevens een nieuwe productiefaciliteit gebouwd. Europa krijgt vooralsnog alleen een in Oxford te bouwen elektrische Mini. Die moet volgend jaar in productie gaan en krijgt de Hatch als basis.

Comments are closed.