Is het nieuwe familiegezicht van Opel een lege huls?

0

Opel begint met een schone lei. De banden met het Amerikaanse General Motors zijn formeel verbroken en nu is het zaak dat het Duitse automerk zijn draai vindt binnen de Franse PSA Groep. Mensen willen na het verbreken van een relatie nog wel eens kiezen voor een totaal andere look, en dat is voor Opel niet anders. Er is een nieuwe designstijl ontwikkeld waarmee het Duitse merk zijn zelfvertrouwen wil terugwinnen. En vooral: waarmee Opel aantrekkelijker wil worden voor de klant.

In de General Motors periode moesten de modellen die Opel ontwikkelde ook afgestemd worden op de Amerikaanse en Chinese smaak. Het Amerikaanse moederbedrijf wilde het repertoire namelijk ook als Buick kunnen verkopen; een merk dat zowel in de Verenigde Staten als China veel klanten heeft. Maar nu is Opel puur Europees en dat zullen wij terug gaan zien in de vormgeving van de auto’s. Het sleutelwoord daarbij is ingetogenheid.

Op de schetsen die Opel heeft vrijgegeven is een langgerekte zwarte grille te zien met in het midden het logo uiteraard en aan de randen strak getekende, geïntegreerde koplampen met LED techniek. Een soortgelijke vorm gaan de dashboards van de toekomstige modellen van het Duitse merk krijgen. Opel spreekt in het eerste geval over de Vizor (zonnebril) en bij de boordplank over het Pure Panel. Het merklogo staat daarbij in het midden van een soort kruis, dat horizontaal wordt ingetekend door de eerder genoemde LED dagverlichting in vleugelvorm, sensoren en verticaal door vouwen in de bumper en motorkap. De bliksemschicht wordt benadrukt door een centrale lijn.

Opel presenteert nog dit jaar een nieuw conceptstudie, waarmee het merk zijn ontwerpvisie voor de komende jaren handen en voeten geeft. Het betreft een designvoorstel voor een B segment SUV, vermoedelijk de opvolger voor de Mokka X, die halverwege 2020 in productie gaat. Dit betekent dat de nieuwe Corsa (die in 2019 debuteert) te vroeg om de kersverse ontwerptaal te kunnen dragen.

Met de ingetogen vormgeving wil Opel communiceren dat zij een ‘benaderbaar’ merk is zonder dikdoenerij. Er is inspiratie voor de nieuwe huisstijl opgedaan bij de GT Concept uit 2016 die toen op de autosalon van Genève te zien was. De schets van het Pure Panel laat zien dat Opel vanaf de B segment SUV over zal stappen op een volledig digitaal instrumentarium. Daarbij is het dashboard licht naar de bestuurder toe gedraaid.

Door een nieuwe eigen designtaal te presenteren, verzekert Opel haar klanten dat het merk in de toekomst geen zwak aftreksel wordt van de familiegenoten binnen de PSA Groep. De onderhuidse techniek zal wel 1:1 worden overgenomen van de Franse merken. De toekomst van de grote R&D vestiging van Opel in Rüsselheim blijft evenwel onduidelijk. De baas van PSA, Carlos Tavares, kent het onderzoek & ontwikkelingscentrum wel belangrijke taken toe, maar stelt tegelijk dat de hoeveelheid werk drastisch minder zal worden vanwege de overlap met de Franse activiteiten.

Tavares wil dit overcapaciteitsprobleem oplossen door een gedeelte van de R&D vestiging inclusief het bijbehorende personeel te verkopen, maar de Duitse vakbonden en de ondernemingsraad van Opel omschrijven dat plan als “een zelfmoord actie” omdat daarmee het technologische hart uit het merk zou verdwijnen. “Productie, service en administratieve functies stellen niets voor zonder een onderzoek & ontwikkelingscentrum. Het is een lege huls”, aldus een woordvoerder.

Reageren is niet mogelijk.