Kwantiteit boven designkwaliteit: BMW X7

0

Voor diegenen die in de X5 te krap zitten, komt BMW op afzienbare termijn met de BMW X7. Er werd al eerder een conceptversie van de gigantische SUV gepresenteerd en hier zie je recente patenttekeningen van het aanstaande vlaggenschip.

Voor zowel de conceptversie als het exemplaar op de patenttekening geldt: de X7 moet het niet van zijn uiterlijk hebben. Maar als je er (eenmaal) in zit, dan hoef je niet op die gigantische grille met de kolossale nieren te kijken. En van binnen wordt de X7 vermoedelijk best okay, met volwassen zitruimte op de derde rij.

Aan de genoemde nieren kan je zien dat dit een echte BMW is. Verder krijgt de X7 dezelfde lange en ranke lichtunits voor en achter als de X5. De fikse kieuwen bij de voorste wielkasten zijn ook bij de nieuweling van de partij. De X7 zal worden gebaseerd op het CLAR platform dat inmiddels onder steeds meer BMW modellen te vinden is. Om de grote SUV enigszins milieuvriendelijk te maken, zal hij leverbaar worden met een stekkerhybride aandrijflijn. Die heeft een emissievrije actieradius van 100 kilometer. In 2020 volgt er een mild hybride versie met 48 Volt boordnetwerk. Verder zal er gedieseld kunnen worden in de 320 pk sterke 6 cilinder lijn xDrive40d uitvoering en benzine worden verbrand in de xDrive50i versie met dubbel geblazen V8 motor en 530 pk. Instapversie wordt de ’40i’ met 360 pk sterke 3,0 liter motor. Verder staat er een M50d uitvoering op het menu met 3 turbo’s en 400 pk vermogen.

De X7 moet eruit zien alsof je er met het grootste gemak een profkraak mee kan doen en dat is goed gelukt. Een sympathiek voorkomen is ver te zoeken, maar dat past natuurlijk ook niet bij een intimiderende SUV. Subtiliteit is de X7 vreemd. Dat is jammer, want de kwaliteitsbeleving van premiummerken zit hem ook in een fijnzinnig design met veel oog voor detail. Maar met dit model wil BMW vooral meters maken: kwantiteit is belangrijker dan raffinement.

BMW voelt zich, net als veel andere autofabrikanten, genoodzaakt om de komende jaren veel geld in elektrische modellen te investeren. Ook het ontwikkelen van techniek waarmee zelfstandig gereden kan worden kost handen vol geld. Deze projecten wil BMW financieren met extra margerijke modellen (met verbrandingsmotor). De X7 is daar één van. Ook met de nieuwe 8-serie denkt BMW veel geld te kunnen verdienen.

De X7 gaat concurreren met de Range Rover van Land Rover en de Mercedes-Benz GLS. Ook de Cadillac Escalade kan als concurrent worden bestempeld. BMW zal nog dit jaar starten met de productie van de X7 in het Noord Amerikaanse Spartanburg, de locatie waar ook de X3, de X4, de X5 en de X6 van de band lopen. Aanvankelijk was het idee om vanuit deze fabriek ook heel veel exemplaren naar China te gaan exporteren, maar hoe dat uitpakt nu de handelsoorlog met de Verenigde Staten steeds verder escaleert, is afwachten. Misschien zet het conflict wel een flinke streep door de rekening (lees: businesscase). In dat geval zal de X7 niet de melkkoe zijn waar BMW op hoopt.

Reageren is niet mogelijk.