Nieuwstelex

0

+++ BMW heeft een overeenkomst ter waarde van 1 miljard euro getekend met de grootste fabrikant van lithium batterijen van China, Contemporary Amperex Technology (CATL). Dit bedrijf moet daarmee een Europese vestiging voor de bouw van accucellen voor elektrische auto’s uit de grond stampen. Waar de vestiging zal komen, is nog niet zeker. Onder meer Erfut in het oosten van Duitsland en een locatie in Polen worden nog onderzocht. BMW maakt er geen geheim van waarom het koos voor een Chinese fabrikant. Ze hadden er graag een Europees bedrijf bij betrokken, maar die waren onvoldoende competitief, zo klinkt het in München. De vraag naar accu’s zal op het Oude Continent tegen 2025 exponentieel stijgen. De jaarlijkse omzet voor die toeleveringsbedrijven kan volgens de Europese Unie over de komende 7 jaar tot jaarlijks 250 miljard euro toenemen. De potentiële winsten zijn hoog, maar de risico’s zijn dat ook. Onder meer technologiegigant Bosch kondigde al aan dat het niet kan concurreren met Aziatische spelers en dat het daarom afziet van de productie van eigen accusets. Europa is echter aantrekkelijk voor de industriële giganten omdat hier veel autoproducenten zijn. Northvolt investeert in Zweden, LG in Polen en Daimler investeert zelf in fabricage van batterijen in Duitsland. CATL, gevestigd in de Chinese provincie Fujian, verkocht vorig jaar voor 11,85 gWh aan accu’s. Daarmee is het grootste fabrikant ter wereld. CATL levert onder meer aan BMW, Daimler, Hyundai, Nissan en de Volkswagen Groep. +++

+++ De machtstoename van de grootste Nederlandse DEALER holdings is onstuitbaar. De 10 allergrootste bedrijven namen vorig jaar bijna 31 % van de totale autoverkoop voor hun rekening. De totale Top100 klom zelfs naar een marktaandeel van 75 %. De omzetten van de topholdings namen over 2017 dan ook flink toe, de winstcijfers bleven daar echter bij achter. Dit en meer is te lezen in de jongste uitgave van het jaarlijkse dealerholding onderzoek van Aumacon, waarover Automobiel Management bericht. De marktpositie van de grootste autodealers in Nederland is het afgelopen jaar andermaal verstevigd. De expansiedrift van deze topbedrijven zorgt voor jaarlijkse groei van het marktaandeel. In 2004 hadden de 50 grootste dealers nog maar een derde van de automarkt in handen, nu is dat al ruim 60 %. Vooral de grootste 10 holdings leveren een belangrijke bijdrage: in 2017 waren zij samen al goed voor bijna 31 % van de totale Nederlandse markt. Vanaf de 2013-editie is het onderzoek uitgebreid tot de grootste 100 autoholdings. Het totale marktaandeel van de Top100 klom vorig jaar naar 74,6 %. Dat betekent dat voor de resterende circa 300 autodealers nog slechts een kwart van de markt te verdelen valt. De soevereine nummer1 van Nederland qua verkoop, de beursgenoteerde Stern Groep, verkocht vorig jaar 29.867 nieuwe (bestel)auto’s. Dat is 9,3 % meer dan in 2016. De totaalmarkt klom vorig jaar overigens met 7,7 %. Op plek 2 en 3 staan respectievelijk de Van Mossel Automotive Groep (nieuw verkoop +14,3 %) en PGA Nederland (nieuw verkoop -0,6%). Van Mossel realiseert van de top3 veruit het hoogste verkoopaantal per vestiging (654 auto’s). Het gemiddelde van de Top50 stond vorig jaar op 463 nieuwe auto’s per dealerfiliaal. Daarop blijven zowel Stern Groep (421 stuks per vestiging) als PGA Nederland (368 exemplaren) royaal achter. Van de top3 bedrijven wist alleen Van Mossel in 2017 een betere jaarwinst te realiseren. +++

+++ Uit een recent onderzoek van de pro EV campagne ‘Go Ultra Low’ blijkt dat 42 % van de Britse bevolking denkt dat een ELEKTRISCH auto niet door de wasstraat kan. Merkwaardig, want elke auto wordt hoe dan ook een keer nat. Hebben ze nooit van regen gehoord? In Groot-Brittannië? Waar gespetter op dakpannen het nationale volkslied is? Waar de mensen als het daar ooit 5 minuten droog is, zich van top tot teen met factor 90 insmeren? Voor de duidelijkheid: elektrische auto’s kunnen gewoon door de wasstraat. Elon Musk doet er nog een schepje bovenop door te claimen dat de Tesla Model S goed genoeg drijft om als boot te fungeren. +++

+++ De toekenning van een GOLDENES LENKRAD oftewel Gouden Stuurwiel aan de beste Duitse automanager gaat dit jaar niet door. Vanwege de vele schandalen met als dieptepunt de arrestatie van de topman van Audi, Rupert Stadler, heeft uitgeverij Axel Springer het hoogtepunt voor de Duitse autowereld voor dit jaar afgelast. Eerder al besloot Audi een groot evenement rond de lancering van haar e-Tron, de eerste elektrische cross-over van het merk, in Brussel ook af te blazen. “Wij zijn gek op auto’s. De mensen die ze bouwen, kopen en rijden zijn onze klanten en onze lezers. Maar het is nu niet het juiste moment om onderscheidingen uit te delen en wat te gaan vieren”, aldus hoofdredacteur Marion Horn van Bild am Sonntag, één van de grootste Springer uitgaven, in een vraaggesprek met Automobiel Management. Behalve dat Stadler nog altijd in de gevangenis zit, lopen er nog juridische en andere onderzoeken tegen andere hoge autobazen, met name bij de Volkswagen Groep. Daarnaast heeft Daimler net de opdracht gekregen meer dan 700.000 auto’s van het merk Mercedes terug te roepen wegens sjoemelsoftware, terwijl nieuwe auto’s voorlopig niet afgeleverd mogen worden. Bij de rol van Daimler topman Dieter Zetsche worden ook nog steeds vraagtekens gezet. +++

+++ JAGUAR LAND ROVER zal in het geval van een harde Brexit haar investeringen in het Verenigd Koninkrijk herzien. Dat zegt topman Ralf Speth in een verklaring. Een harde Brexit zou de autobouwer, momenteel in Indiase handen, circa 1,2 miljard Britse pond per jaar gaan kosten (1,3 miljard euro). Bij de bedrijfsonderdelen in het Verenigd Koninkrijk werken 40.000 mensen. De Britse premier Theresa May is dus gewaarschuwd: als er een slechte Brexit deal met Europa komt, gaat de autofabrikant in de komende 5 jaar minder investeren. Speth noemt bedragen tot 90 miljard euro. Jaguar Land Rover pleit voor een deal waarbij vrij verkeer van goederen tussen het Verenigde Koninkrijk en de rest van Europa mogelijk blijft. Komt die er niet, dan voorziet Speth dat de winst van zijn bedrijf met 1,3 miljard euro per jaar zal dalen. Dat komt door de langere levertijden van onderdelen en de hogere kosten. “We moeten als gevolg daarvan ons uitgavenpatroon drastisch aanpassen”, aldus de topman van Jaguar Land Rover. Alle investeringen in het Verenigd Koninkrijk belanden dan in de gevarenzone. Jaguar Land Rover heeft al aangegeven dat de productie van de Discovery volgend jaar naar Slowakije wordt verplaatst. Ook de spirituele opvolger van de Defender zal daar gebouwd gaan worden. “Als de Britse auto-industrie concurrerend wil blijven en als wij de 300.000 banen bij Jaguar Land Rover en onze toeleveranciers willen beschermen, dan moeten we onze vrije toegang tot de Europese markt behouden, zonder importheffingen, grenscontroles en wijzigingen aan EU regels”, aldus Speth. Jaguar Land Rover is niet de enige autofabrikant die dreigt met het reduceren van investeringen in het Verenigd Koninkrijk. Ook BMW, dat in Oxford zijn grootste Mini fabriek heeft staan, heeft aangegeven dat een problematische Brexit ernstige consequenties heeft. +++

+++ MINI komt met een serie wijzigingen aan haar auto’s voor het modeljaar 2019. Zo zijn de Countryman en Clubman voortaan standaard voorzien van automatische verlichting. Deze gaat aan als de zon ondergaat, men een tunnel of parkeergarage inrijdt of als de weersomstandigheden daarom vragen. Mini introduceert tegelijkertijd een nieuw optiepakket voor de Clubman, het Connectivity Package. Het bijbehorende infomediasysteem bestaat uit Connected Navigation Plus inclusief een 8,8 inch groot touch screen, dat te bedienen is met de Touch Controller knop. Apple CarPlay voorbereiding, Mini Connected XL & telefonie, draadloos opladen, een DAB tuner en een Harman Kardon geluidsinstallatie met 12 speakers plus een 8-kanaals digitale versterker maken er ook deel van uit. +++

+++ MITSUBISHI stoft de modelnaam Lancer af. Met de extra toevoeging ‘Cross’ zal die op een cross-over worden geplakt die onder de Eclipse Cross in het gamma komt. Hij vervangt dan de ASX. Om de klanten van dit Mitsubishi model niet af te schrikken, krijgt de Lancer Cross geen coupéachtig koetswerk maar krijgt hij de contouren van een hoge 5-deurs hatchback. Onderhuids zal veel techniek van de Renault / Nissan alliantie te vinden zijn. +++

+++ In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, is in de eerste helft van 2018 het aantal verkochte OCCASIONS met 8,9 % gestegen naar 51.185 exemplaren. Om aan de vraag te voldoen, zijn er dit jaar al 119.153 tweedehands auto’s geïmporteerd. Dit is 21,2 % meer dan vorig jaar. Tegelijkertijd werden er 126.248 occasions geëxporteerd (H1 2017: 118.024 stuks). De Volkswagen Polo is ook het eerste semester weer de meest populaire occasion: 19.347 gebruikte exemplaren gingen over de toonbank. Dat is 7,4 % meer dan in het eerste half jaar van 2017. De afzet van de Golf groeide procentueel harder (+12,3 %), maar dit model eindigde met 17.852 stuks op plek2 achter zijn kleinere broer. De posities 3 tot en met 5 wordt ingenomen door achtereenvolgens de Opel Corsa (+9,9 %, 16.945 stuk), de Ford Fiesta (-1,0 %, 11.874 stuks) en de Renault Clio (+7,6 %, 10.630 stuks). De Volkswagen Polo staat op de importlijst op nummer1. Met 5.332 stuks werden 15,7 % meer exemplaren naar ons land gehaald dan vorig jaar. Op plek2 staat de Volkswagen Golf (+23,1 %, 5.242 stuks) en de rest van de top5 wordt ingevuld door de Renault Captur (+79,4 %, 2.241 stuks), de Opel Corsa (+3,0 %, 2.151 stuks) en de Nissan Qashqai (+70,3 procent, 2.143 stuks). De Volkswagen Golf werd het meest geëxporteerd: 3.755 exemplaren (+4,2 %) gingen in het eerste half jaar naar het buitenland. De plekken 2 t/m 5 worden ingevuld door de Ford Focus (+5,6 %, 2.323 stuks), de Volkswagen Passat (stabiel, 2.299 stuks), de Renault Mégane (+11,6 %, 2.281 stuks) en de Opel Astra (+36,4 %, 2.257 stuks). +++

+++ PEUGEOT stelt in oktober op de autosalon van Parijs een stekkerhybride uitvoering van de nieuwe 508 voor. Het model debuteert tegelijkertijd met de SW stationwagon uitvoering. De stekkerhybride versie is goed voor een gecombineerd vermogen van 220 pk en doet het zonder vierwielaandrijving want de elektromotor bevindt zich voorin. Als basisunit fungeert de 1.6 PureTech unit, die gekoppeld is aan de 8-traps automaat. Minder goed Peugeot nieuws is dat de 270 pk variant van dezelfde benzinemotor, bekend van de 308 GTI, tijdelijk verdwijnt vanwege de te hoge CO2-uitstoot. In 2020 volgt er een tweede stekkerhybride variant van de 508. Die heeft een sterkere elektromotor achterin zitten, waardoor het gecombineerde vermogen stijgt naar 300 pk en vierwielaandrijving wél mogelijk is. Deze aandrijflijn is primair ontwikkeld voor de DS 7 Crossback. Deze premium SUV wordt al in het najaar van 2019 leverbaar in stekkerhybride uitvoering, E-Tense genaamd. +++

+++ PORSCHE presenteert volgend jaar zijn eerste volledig elektrische model: sportsedan Taycan. Het is de productieversie van de conceptstudie Mission E die eind 2015 werd onthuld. Volgens Matthias Leber, remspecialist van Porsche, wordt het mogelijk om de auto met één pedaal te rijden: via remenergie regeneratie vertraagd de Taycan al sterk als het gaspedaal wordt losgelaten. Het rempedaal is alleen nodig voor noodsituaties. De Taycan krijgt 2 elektromotoren die samen 600 pk aan vermogen leveren. In een later stadium volgt een Cross Turismo variant met terreinlook aankleding en een 5de deur. +++

+++ PSA gaat de productie van de bestelwagens Citroën Berlingo en Peugeot Partner in haar fabrieken in Spanje en Portugal opvoeren. Bovendien wordt in de Spaanse fabriek in Vigo binnenkort voor het eerst ook de Opel Combo gebouwd. PSA is in dit marktsegment in Europa marktleider met een aandeel van meer dan 30 %. Vorig jaar heeft het Franse concern wereldwijd 658.000 van de bestelwagens Berlingo en Partner verkocht. Dat is 16 % meer dan in 2016. Voor de nieuwe generatie is meer productiecapaciteit nodig. De fabriek in het Portugese Mangualde krijgt er 225 man bij om een derde ploeg mogelijk te maken. In Vigo zijn de afgelopen tijd al 900 nieuwe arbeidsplaatsen gecreëerd om ook daar meer bestelwagens te bouwen. De Partner, Berlingo en Combo gaan geleverd worden in een groot aantal uitvoeringen met 2, 3 of 5 zitplaatsen en een laadvermogen dat varieert van 650 tot 1.000 kilo. PSA wil de bestelwagens in meer dan 100 landen gaan verkopen. +++

+++ De topmannen van Volkswagen, Daimler en BMW hebben met de ambassadeur van de VERENIGDE STATEN in Duitsland gepraat. De bestuurders hopen door de gesprekken met Richard Grenell te voorkomen dat het land importheffingen invoeren op Europese auto’s. Bronnen uit de autobranche benadrukken dat het belangrijk is om in gesprek te blijven. “Zolang de importheffingen niet zijn ingevoerd, proberen we alles om er voor te zorgen dat dit zo blijft. Het is het waard om er voor te knokken”. Grenell sprak al eerder met de automakers. Dat gebeurde begin juni in de marge van een vergadering van de Duitse vereniging voor de auto-industrie (VDA). De Amerikaanse president Donald Trump dreigt al enige tijd met een importheffing van 20 % op buitenlandse auto’s en auto-onderdelen. Die heffing zou Duitsland zwaar treffen. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft zich voor 100 miljoen dollar ingekocht bij het Amerikaanse QuantumScape, een groep wetenschappers die werken aan de ontwikkeling van vaste stof batterijen. Die zouden op den duur de huidige lithium batterijen in elektrische auto’s kunnen vervangen. In de plannen van Volkswagen voor elektrische auto’s staat dat tegen 2025 een kwart van de 10 miljoen voertuigen die de groep jaarlijks verkoopt emissieloos zou moeten zijn. Met het belang verwerft Volkswagen het recht om als eerste gebruik te mogen maken van door QuantumScape ontwikkelde technologieën. Beide partners spelen met de gedachte om een kleinschalige proeffabriek te bouwen in Salzgitter maar denken nog wel 1 of 2 jaar nodig te hebben voordat het licht op groen zou springen. In de proeffabriek moeten dan niet alleen de batterijpakketten, maar ook de cellen zelf gefabriceerd worden. In de beginfase zou die productie al voldoende moeten zijn voor 10.000 elektrische auto’s per jaar. Dat is echter nog altijd maar een schijntje vergeleken bij de lange termijn plannen van Volkswagen, want daarin is er sprake van dat tegen 2025 een kwart van de 10 miljoen auto’s die de groep jaarlijks verkoopt elektrisch moet zijn. +++

+++ VOLVO presenteert een nieuw mobiliteitsmerk: M. Naar eigen zeggen een label waaronder de Zweden hun diensten op het gebied van autodelen. ‘M’ debuteert in de lente van 2019 in de vorm van een app op de Zweedse en Noord Amerikaanse markt. Volgens Volvo zijn de mobiliteitsdiensten die momenteel beschikbaar zijn vooral alternatieven voor de taxi en voor het openbaar vervoer. Met ‘M’ richten de Zweden zich “op de manier waarop mensen hun eigen auto gebruiken”, al wordt niet toegelicht in hoeverre de mobiliteitsdienst zich van de bestaande spelers onderscheidt. Volvo maakt voor ‘M’ gebruik de kennis en data van Sunfleet, de eigen deelautodienst met meer dan 1.700 personenwagens in zijn vloot en jaarlijks 500.000 transacties. Volgend jaar wordt Sunfleet volledig in het nieuwe mobiliteitsmerk geïntegreerd. Volvo zegt later dit jaar met meer informatie over ‘M’ te komen. De Zweden zeggen het leven van de klant te willen vergemakkelijken door hem of haar kostbare tijd te besparen daar er niet uitvoerig naar een auto hoeft te worden gezocht. In theorie zou de auto waarnaar de voorkeur van de klant uitgaat, klaar moeten staan wanneer de klant er behoefte aan heeft. gedaan. +++

Reageren is niet mogelijk.