Nieuwstelex

0

+++ ASTON MARTIN gaat de nieuwe Vantage ook in handgeschakelde uitvoering leveren. Momenteel is de V8 motor van AMG gekoppeld aan een automatische bak (de 7G-Tronic en Speedshift van Mercedes (beide met 7 versnellingen) of het 8-traps exemplaar van ZF). Aston Martin werkt daarnaast aan een S uitvoering van de Vantage. Een prototype daarvan kon onlangs worden betrapt en is herkenbaar aan dubbele uitlaten aan beide kanten. De Vantage S krijgt en 557 pk versie van de AMG 4,0 liter V8 motor. Daarmee kan de Aston Martin in 3,5 seconden naar 100 km/u springen. In de pijplijn zit ook een open Roadster uitvoering. +++

+++ Op 14 juni jl. berichtte Autointernationaal.nl over de resultaten van het Amerikaanse klanttevredenheid onderzoek van bureau J.D. Power. Nu zijn ook de uitkomsten bekend van de jaarlijkse meting naar de betrouwbaarheid van auto’s in het Verenigd Koninkrijk. Bij BMW zal het schaamrood nu op de kaken staan, want dit merk kwam als het meest storinggevoelig uit de bus. In de staart van het peloton bevinden zich tevens Fiat (vaak de drager van de rode lantaarn), Audi, Land Rover (idem) en Citroën (traditioneel evenmin een hoogvlieger als het om de betrouwbaarheid van haar modellen gaat). Werd in het Amerikaanse onderzoek gekeken naar de klanttevredenheid 3 maanden na aflevering van de auto, in het Verenigd Koninkrijk werd gekeken naar het aantal problemen per 100 auto’s gedurende de afgelopen 12 maanden. In totaal deden afgerond 13.000 Britten aan het onderzoek mee. BMW kwam als slechtste uit de bus met een score van 193 problemen per 100 auto’s. Fiat en Audi scoorden respectievelijk 177 en 175, Land Rover 169 en Citroën 164. De gemiddelde score van de 24 onderzochte automerken was 128 problemen per 100 auto’s. Land Rover is typisch een merk waarvoor geldt dat het niet de vraag is óf er wat stuk gaat, maar wat en wanneer. Dat Audi en BMW zo slecht scoren, komt door de grote hoeveelheid nieuwe technologieën aan boord. Dat klinkt enerzijds plausibel, maar anderzijds juist niet want de Mercedes E klasse werd bestempeld als de meest betrouwbare auto in zijn segment. De aanwezigheid van systemen voor deels autonoom (waaronder adaptieve cruisecontrole, een rijbaanassistent en automatische noodrem hulp) is dus geen excuus om auto’s af te leveren waar vaak wat mis mee is. Dat het ook anders kan, bewijst Hyundai. Dit merk werd door J.D. Power aangewezen als het meest betrouwbaar. Die score is geen toevalstreffer want in het eerdere Amerikaanse onderzoek bemachtigde dit merk ook al een podiumplaats, achter luxedochter Genesis en zustermerk Kia. De Britten zijn trouwens ook erg te spreken over de betrouwbaarheid van de modellen van Kia, evenals over het repertoire van Suzuki, Skoda en Nissan. Deze merken wisten alleen onder de grens van 100 problemen per 100 auto’s te blijven. De top10 bestaat verder uit Seat, Dacia, Peugeot, Toyota en Vauxhall (het Britse zustermerk van Opel). De Hyundai i10 werd door J.D Power uitgeroepen tot meest betrouwbare auto. Op segmentniveau waren andere winnaars de Peugeot 208, de Skoda Yeti, de Skoda Octavia, de Volkswagen Tiguan, de Opel (Vauxhall) Insignia en de eerder genoemde Mercedes-Benz E klasse. +++

+++ De belangenvereniging voor tankstations Beta trekt aan de bel omdat er een BRANDSTOFTEKORT dreigt bij sommige pompen. De droogte is één oorzaak, maar een tekort aan chauffeurs wordt genoemd als een meer structureel probleem. Ook het olielek dat eind juni in de Rotterdamse haven voor grote problemen zorgde, speelt een rol bij het dreigende tekort aan brandstof. Droogte lijkt een minder voor de hand liggende aanleiding voor brandstoftekort, maar door het gebrek aan regen is de waterstand in rivieren laag, waardoor de binnenvaartschepen die normaliter de brandstofdepots bevoorraden niet volledig beladen kunnen worden. Een meer structurele oorzaak is het gebrek aan chauffeurs. Beta zegt daar over: “Bestuurders van tankwagens moeten speciale opleidingen hebben gevolgd, omdat zij met gevaarlijke stoffen rijden. Maar er is een groot tekort aan deze mensen”. Het chauffeursgebrek speelt al langer, maar dreigt in de vakantie wel voor grotere problemen te gaan zorgen omdat een deel van de bestuurders van tankwagens nu niet aan het werk is. Tegelijkertijd stappen veel mensen nu in de auto voor een dagje weg of andere vakantiegerelateerde activiteiten. Om de personeelskrapte op te vangen (en om de tankstations in ons land zo goed mogelijk te kunnen blijven bevoorraadden) rijden chauffeurs momenteel 20 % meer ritten dan normaal. Een andere reden is de vakantie. Het zijn vooral de onbemande pompen die geregeld met tekorten kampen. Oliemaatschappijen verdienen minder met de levering van brandstof aldaar vanwege de lagere prijzen, waardoor deze tankstations een lagere prioriteit hebben bij de bevoorrading. +++

+++ De ANWB Wegenwacht gaat met de tijd mee. De pechhulp voegt namelijk een aantal ELEKTRISCHE auto’s aan haar vloot toe. Het gaat om de Nissan e-NV 200 en de Volkswagen e-Golf. De eerste elektrische vierwieler zal worden ingezet in de regio Amsterdam. De Volkswagen e-Golf krijgt Schiphol als standplaats. De Nissan e-NV200 is uitgerust met een EV Charger, waarmee het andere elektrische auto’s kan opladen die door hun stroomvoorraad heen zijn. De Wegenwacht heeft verder een volledig elektrische Smart Forfour in zijn vloot die als vervangend vervoer beschikbaar is voor ANWB leden. Voor Nissan is de e-NV200 van de Wegenwacht leuke reclame, maar het is ietwat pijnlijk dat de pechhulpdienst de voorkeur gaf aan de e-Golf boven de nieuwe Leaf. In menig vergelijkingstest moest de elektrische Japanner het al afleggen tegen zijn Duitse collega, maar ‘deskundigen’ lijken er net zo over te denken. +++

+++ FORD heeft afgelopen maand in China slechts 62.057 auto’s verkocht. Dat is 38 % minder dan in juni 2017, terwijl de automarkt als geheel wél groeide. Op jaarbasis (januari t/m juni) staat Ford nu op een verlies van 25 %. De verkoopteller bleef in China steken bij 400.443 exemplaren. Het is de grootste daling sinds Ford 17 jaar geleden de automarkt aldaar betrad. Als oorzaak wordt het gebrek aan nieuwe modellen genoemd. Volgend jaar denkt Ford weer te kunnen plussen, als de nieuwe Focus in China leverbaar wordt. Maar een structureel probleem is dat Westerse volumemerken te kampen hebben met steeds hevigere concurrentie van lokale autofabrikanten wiens modellen kwalitatief niet (veel) meer onderdoen voor buitenlandse auto’s, terwijl zij wel aanzienlijk goedkoper zijn. Van deze ontwikkeling hebben ook Hyundai/Kia, Nissan en Peugeot last. +++

+++ In de eerst helft van dit jaar werden er in Nederland 3.643 auto’s GESTOLEN . Dat is 14 % minder dan de vergelijkbare periode vorig jaar. Ondanks de daling blijken hybride auto’s steeds populairder bij het dievengilde, vooral de Toyota modellen Auris, C-HR en RAV4 hebben zij in het vizier. Met 160 gestolen personenwagens in deze categorie is er sprake van een stijging van liefst 77 % ten opzichte van vorig jaar. De meest gestolen auto’s zijn nog steeds de Volkswagen Polo en Golf alsmede de BMW 3- en 5-serie en de Mercedes-Benz E klasse. Volkswagen, BMW en Audi vormen samen de merken top3. Opvallende nieuwkomers zijn de genoemde Toyota RAV4 en de Fiat 500. De Japanse SUV is inmiddels zelfs de auto met het grootste diefstalrisico, al zijn het in absolute aantallen nog altijd vooral Duitse modellen die vaak worden ontvreemd. Na diefstal wordt 37,3 % van de auto’s terug gevonden. De grootste kan daarop is de eerste dag, namelijk 34,9 %. Wel verschilt dit sterk per model: de Toyota RAV4 en de Renault Clio worden in respectievelijk 15,8 en 10,0 % van de gevallen teruggevonden, terwijl dat bij de BMW 3-serie 34,0 % is en bij de 5-serie zelfs 39,7 %. De kans dat een gestolen auto na een maand nog wordt teruggevonden bedraagt slechts 14 %. Intensieve samenwerking bij de opsporing, blijvende aandacht voor preventie en de steeds toenemende internetverbinding van moderne voertuigen zijn volgens Titus Visser, directeur van Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc), de hoofdoorzaken dat criminelen voertuigdiefstal de rug toekeren. Ongeveer een derde van de gestolen personenauto’s valt in de leeftijdscategorie 4 t/m 7 jaar. Ook nog jongere auto’s zijn met 743 van de 3.643 exemplaren in trek, terwijl auto’s van 8 t/m 12 jaar een gelijkwaardig aantal scoren. +++

+++ HONDA werkt aan een facelift voor de Civic. De tiende generatie is pas sinds 2016 op de markt, maar de effecten op het marktaandeel van het Japanse merk vallen tegen: sterker nog: dat is op Europees niveau sinds de komst van de Civic gedaald van 0,9 naar 0,8 procent. Ook de razendsnelle Type-R, die vorig jaar zijn intrede deed, heeft daar als imagobouwer niks aan kunnen veranderen, ondanks zeer positieve recensies. Inhoudelijk is er met de Civic weinig mis, maar voor veel autoconsumenten is het design te bizar. Daarom zal de Honda zowel van voren als van achteren worden bijgeschaafd. De kans dat de 320 pk sterke Type-R uitvoering nóg meer vermogen krijgt, is klein. Wel zullen alle versies van de Civic een minder gebruiksonvriendelijk infomediasysteem krijgen. Dat moet deze Honda minder onmogelijk in de dagelijkse omgang maken. Reken op een debuut volgend jaar maart tijdens de autosalon van Genève. +++

+++ Uit onderzoek van de dienst Wegverkeer (RDW)  blijkt dat bij zeker 1 op de 10 importauto’s uit Duitsland de KILOMETERTELLER is teruggedraaid. Van nog eens 10 % bestaat twijfel of de tellerstand klopt. De economische schade bedraagt alleen in Nederland al 42 miljoen euro. “Veel mensen beseffen het niet, maar een auto kopen met een teruggedraaide kilometerteller is gevaarlijk. Je kunt bijvoorbeeld stil komen te staan op de snelweg, remmen kunnen blokkeren of je distributieriem kan knappen. Vaak heb je ook teveel betaald voor je auto”, aldus Paul Dietz van de RDW. Het is voor het eerst dat de betrouwbaarheid van de tellerstand, van met name Duitse importauto’s, goed is onderzocht. Bij 5.200 voertuigen uit Duitsland die voor import werden aangeboden is de tellerstand vergeleken met andere bronnen, zoals keuringsrapporten. In de helft van de gevallen werd de teller tussen de 10.000 tot 50.000 kilometer teruggedraaid. “Het gaat mis in de handel in Duitsland en het RDW keuringsstation. Vaak heeft de auto al meerdere eigenaren gehad voor de auto bij een keuringsstation terecht komt”. Maar een kilometerstand terugdraaien is volgens Dietz nog niet zo eenvoudig. “Het is zeker niet makkelijk. Maar uit het onderzoek blijkt nu dat het terugdraaien van de kilometerstand technisch niet te blokkeren is. Daarom leggen wij als RDW ook liever registers en logboeken naast elkaar, dan het technisch blokkeren onmogelijk maken”. Maar hoe kan het dat het technisch nog steeds mogelijk is om de kilometerstand naar beneden te draaien? “Je moet je afvragen hoe die kilometerstand in de auto is vastgelegd. We zien bijvoorbeeld regelmatig dat wanneer we de stand aflezen, dat het wel in het dashboard veranderd is, maar niet in de computer”, aldus Dietz. De vraag is of er een oplossing voorhanden is om het bedrijven moeilijker te maken om de kilometerstand aan te passen. Volgens Dietz zijn er verschillende oplossingen. “Vanaf dit jaar is het verplicht in Europa om tijdens de APK de kilometerstand vast te leggen. Het voordeel is dan dat je een logisch verloop ziet en als de stand minder wordt dan noemen we dat een onlogisch verloop. Consumenten kunnen dan zien of de stand correct is”. Wel blijft het volgens Dietz belangrijk om de standen binnen Europa onderling uit te wisselen. Sjoemelen met de kilometerstand is niet van vandaag of gisteren. In 2015 bleek al dat van tienduizenden gebruikte auto’s die vanuit Duitsland geïmporteerd zijn de kilometerstand is teruggedraaid. Ben je van plan om toch een auto te kopen in Duitsland? Dan heeft de RDW nog wel een aantal tips. “Wees alert en let goed op de onderhoudsboekjes. Vraag om een APK bewijs en als dat er niet is dan is het bij voorbaat al verdacht. En ja, al een aanbieding te mooi is om waar te zijn dan is dat vaak ook zo”. +++

+++ LAMBORGHINI meldt trots dat niet één, maar twee modellen een productiemijlpaal hebben gehaald. Zo is de Huracán hard op weg om de Gallardo van de troon te stoten als best verkochte auto uit Saint Agata Bolognese ooit, al zal de Urus de Huracán op termijn inhalen. Van de Gallardo werden tussen 2003 en 2013 14.022 exemplaren verkocht. De Huracán was in maart dit jaar, na zo’n 4 jaar in productie te zijn, goed voor 10.000 exemplaren. Deze week is het model door de grens van 11.000 stuks gepasseerd. Ook de Aventador heeft een fraai productiemijlpaal gehaald. 7 jaar na zijn introductie is het 8.000ste exemplaar gebouwd, een S Roadster. In de eerste 6 maanden van dit jaar wist Lamborghini met 2.327 verkochte exemplaren 11 % meer auto’s te verkopen dan in dezelfde periode van 2017. De Huracán was met 1.604 verkochte exemplaren het populairste model. De Aventador ging 673 keer over de toonbank. +++

+++ Net als bij de Qashqai wist NISSAN ook met de Juke een marktsegment te creëren. 8 jaar na lancering liep in de Engelse fabriek in Sunderland recent het miljoenste exemplaar van de band. Nissan produceert de Juke overigens ook in Indonesië en Japan. In maart 2010, bij de lancering van de Juke op de autosalon van Genève, bestonden er nog geen B segment cross-over modellen. Nissan gebruikte de ervaring die zij opgedaan had met de Qashqai als eerste C segment cross-over om dit carrosserieconcept te vertalen naar de klasse van compactere modellen. Succes kon ondanks het gedurfde uiterlijk niet uitblijven en dat resulteert er in dat er tegenwoordig elke 2 minuten een nieuwe Juke van de lopende band rolt. Sinds dit modeljaar heeft de klant een enorme keuze aan uitvoeringen en personalisatiemogelijkheden. Volgens Nissan zijn er zo 23.000 varianten samen te stellen. In Sunderland is de Juke de tweede cross-over naast de Qashqai, waarvan de productie in 2006 van start ging. Van dat model zijn er inmiddels al 3 miljoen eenheden (verdeeld over 2 generaties) geproduceerd. Daarbij komen dan nog eens 2,4 miljoen exemplaren van de Micra en 1,5 miljoen stuks van de Primera bij. In Sunderland wordt sinds 2012 ook de snelle Juke Nismo gebouwd. Verder weet Nissan te melden dat zwart de meest gekozen kleur is voor dit model, zowel voor het interieur als de carrosserie. In ons land zijn tot op heden 9.287 exemplaren van de Juke verkocht, waarvan 2.662 stuks in topjaar 2011. Vorig jaar bleef de teller steken bij 531 stuks. Dat komt vooral doordat de Juke inmiddels veel concurrenten heeft gekregen in Europa. Voorbeelden zijn de Renault Captur, de Peugeot 2008 en de Seat Arona. Vorig jaar werden in Europa 95.000 exemplaren van de Juke verkocht. De komst van een nieuwe generatie is al bevestigd. Ook die zal weer in Sunderland worden gebouwd. +++

+++ In het tweede kwartaal is de import van OCCASIONS met ruim 17 % gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2017. In aantallen gaat het om 57.590 exemplaren, tegenover 49.092 stuks in hetzelfde tijdvak vorig jaar. De groei is echter bescheidener dan in het eerste kwartaal. Toen bedroeg de toename 25,2 %. Opgeteld over het eerste halfjaar werden 119.153 occasions geïmporteerd; in dezelfde periode in 2017 waren dat 98.282 stuks; een stijging van 21,2 %. De import van occasions zit sinds 2012 flink in de lift. In dat jaar ging het nog maar om 70.293 exemplaren. Het eindresultaat voor dit jaar wordt door Automobiel Management geprognosticeerd op 240.000. De brancheorganisaties RAI Vereniging en Bovag zien in de toenemende occasionimport een belangrijke bedreiging voor de verkoop van nieuwe auto’s in ons land. De belangstelling voor buitenlandse personenwagens ‘met levenservaring’ betreft vooral de bekende volumemerken uit Duitsland en Frankrijk plus de veelal Duitse premiummerken. 1 op de 6 importauto’s is van het merk Volkswagen. Daarna volgen Mercedes-Benz en BMW. Peugeot is het enige merk dat dit jaar minder werd geïmporteerd dan in 2017. Onder de meest gevraagde modellen zijn opvallend veel B segment auto’s. Niettemin was in het tweede kwartaal de Volkswagen Golf het populairste importmodel, gevolgd door de Volkswagen Polo en de Renault Captur. Naast de grote vraag naar kleine auto’s neemt ook de import van gebruikte B segment SUV modellen sterk toe. Dit carrosserietype is ook in de Nederlandse markt voor nieuwe auto’s sterk in opkomst. +++

+++ PORSCHE heeft bij de National Highway Traffic Safety Administration 4 nieuwe typenamen laten registreren. Het gaat om modelvarianten die op de introductiekalender voor 2019 staat. Allereerst is de naam Cayman T geregistreerd. Vermoedelijk betreft het een vertaling van het ‘911 Carrera T’ recept naar de instapper van Porsche. Concreet betekent dit een Cayman met de optie om deze zonder infomediasysteem af te laten leveren en meer lichtgewicht materialen. Bij de Panamera zijn de typenamen GTS en Sport Turismo GTS geregistreerd. Kijkend naar de geschiedenis van Porsche, is de komst van deze modelvarianten niet verrassend: de GTS is traditioneel de dikste en snelste uitvoering onder de Turbo versie. Bij de vorige generatie Panamera beschikte de GTS over een atmosferische motor, maar de nieuwe editie krijgt een tot circa 485 pk opgevoerde, dubbel geblazen 2,9 liter V6. Ter vergelijking: in de Panamera 4S is dezelfde motor goed voor 440 pk en de Turbo heeft een dubbel geblazen 4,0 liter V8 krachtbron van 550 pk. De vierde geregistreerde typenaam is 911 Speedster, maar van deze Porsche was de komst al bekend. +++

+++ VERMOEID achter het stuur kruipen is haast even gevaarlijk als rijden onder invloed. Daarvoor waarschuwt Veilig Verkeer Nederland aan het begin van de zomervakantie, nu veel mensen met de auto vertrekken voor een lange reis naar de zon. Volgens de organisatie reageren vermoeide automobilisten trager op prikkels en hebben ze meer moeite met behouden van de koers. “Ook maken slaperige bestuurders minder gebruik van de spiegels. Hierdoor ontstaat een gebrek aan overzicht”. Dat vergroot de kans op een verkeersongeval met letsel, aldus VVN. Vermoeidheidsongevallen zijn niet alleen een kwestie van te lang achtereen doorrijden, stelt de organisatie. “Ook slecht of te kort slapen, stress, of tijd van de dag kunnen vermoeidheid veroorzaken”. Volgens VVN directeur Alphons Knuppel kan je vermoeidheid onderweg alleen tegengaan door “de auto aan de kant te zetten voor een korte slaappauze”. Slaapneuroloog Hans Hamburger zegt: “Hoewel vakantie voor ontspanning moet zorgen, zijn mensen vaak zo gespannen dat er de nacht voordat de reis naar de zon begint nauwelijks geslapen wordt. En dat kan desastreuze gevolgen hebben, want één slapeloze nacht staat gelijk aan de invloed van 0.9-1.0 promille alcohol in je bloed”. De vraag is echter wie zich zo van de leg laat brengen door het inpakken van een paar tenten en slaapzakken dat hij een nacht niet kan slapen. Zijn die mensen überhaupt wel geschikt voor het verkeer? Knuppel gooit nog wat meer olie op het vuur: “De kans op een ernstig ongeval is daardoor 3 tot 8 keer zo groot”. +++

Comments are closed.