Oef: nieuwe Audi A6 weet test NIET van BMW 5-serie te winnen

0

Voor Audi zijn het harde tijden: de grote baas Rupert Stadler zit in de gevangenis, er lijkt geen einde te komen aan de dieselellende en de verhoudingen met zustermerk Porsche zijn verziekt vanwege de levering van 3.0 TDI motoren met sjoemelsoftware. Daarnaast reageerde de pers over het algemeen nogal lauw op de introductie van paradepaarden als de A7, A8 en Q8: het zijn keurige auto’s, maar zij vallen niet in de ‘5 sterren categorie’.

De introductie van de nieuwe A6 kan dus niet op een beter moment komen. Gaat de 4 ringen door dit model weer glanzen? Een vergelijkingstest met de BMW 5-serie, de huidige maatstaf in het zogeheten Executive segment, kan uitsluitsel bieden. Optisch staat de nieuwe Audi in ieder geval direct op voorsprong. Van voren oogt hij met zijn brede, lage grille als de A8. Autointernationaal.nl heeft het al vaak gezegd: het is nooit verkeerd om op een duurder familielid te lijken. Toch toont de nieuwe A6 ook een eigen karakter met zijn uitgeklopte wielkasten à la de oer Quattro. De achterkant kan eveneens als ‘markant’ worden bestempeld. Dat de rechthoekige uitlaatsierstukken fake zijn, weten alleen de ontwerpers.

De 5-serie heeft 2 echte uitlaatpijpen. Die lijken model te staan voor het karakter van deze BMW: niet te veel opsmuk of dikdoenerij. Je krijgt wat je ziet. Optisch betekent dit dat je minder geld krijgt voor je auto, want hoewel beide sedans ongeveer even groot zijn, oogt de 5-serie kleiner. Maar je kan dat ook bescheidenheid noemen. Of, als je deze BMW beter leert kennen, zijn stille kracht.

Ook het interieur van de 5-serie is meer ingetogen. Je kan haast spreken van een klassiek ontwerp waarover evenwel wel goed is nagedacht. Het instrumentarium is perfect afleesbaar, het 10,3 inch touch screen is prettig hoog geplaatst en het iDrive systeem kan je bij wijze van spreken met je ogen dicht bedienen. Dit betekent dat jij jouw blik niet van de weg hoeft af te halen als je bepaalde functies wilt (de)activeren.

In de A6 is dat helaas wel nodig, en helaas veel vaker dan leuk is. Audi heeft dezelfde fout gemaakt als veel andere autofabrikanten door te denken dat mensen die gewend zijn om een tablet of telefoon lui, onderuitgezakt vanaf de bank te bedienen een dergelijke ambiance ook in de auto willen. Dat is allesbehalve juist. De afleiding die het diep onderin de middenconsole geplaatste bedieningsscherm (meerprijs afgerond 2.300 euro) voor onder andere de airconditioning vraagt, is enorm. Hoewel het systeem snel reageert, is de bediening lang niet zo intuïtief als in de BMW. Dus je kan in de Audi minder aandacht besteden aan wat er op de weg gebeurt.

Dat geeft een unheimisch gevoel. Althans, bij de bestuurder, want passagiers zullen de A6 adoreren. Niet zozeer omdat hij achterin meer beenruimte biedt dan de 5-serie, maar omdat de afwerking en bouwkwaliteit van de Audi van een duidelijk hoger niveau is. De BMW laat ook geen steken vallen, maar zorgt niet voor een ‘wow effect’. De A6 wel. Audi heeft niet bezuinigd op het gebruik van openporig hout, gepolijst metaal en leder met fijne nerven. Het merk met de 4 ringen zet hiermee opnieuw de maatstaf in zijn klasse. De BMW stelt daar evenwel een groter gebruiksgemak tegenover. Daarmee wordt niet alleen de eenvoudigere bediening bedoeld, maar ook praktische details als een standaard in 3 delen omklapbare achterbankleuning (kost bij de Audi extra) en een 106 kilo hoger laadvermogen.

Dat de Audi qua belading eerder aan zijn grenzen zit, komt doordat zijn opulente uitstraling zich rechtstreeks vertaalt in een hoger gewicht: hij is liefst 196 kilo zwaarder dan de BMW. De A6 doet in dit opzicht denken aan de Mercedes-Benz S klasse uit 1991. De ontwerpers van dat model schoten ook door bij het creëren van een luxe sfeer en vergaten het wagengewicht binnen de perken te houden. Dat de A6 ronduit zwaarlijvig is, kan met zaken als vierwiel sturing en een sportdifferentieel niet worden gemaskeerd. Dankzij de meedraaiende achterwielen is de A6 in de stad weliswaar net zo goed handelbaar als een A3, maar op buitenwegen is hij aanzienlijk minder lichtvoetig dan de 5-serie. Ook heeft de Audi meer last van onderstuur in bochten en bij snelle koerswisselingen kan zelfs de achterzijde uitbreken. Nee, de nieuwe A6 is geen auto waarmee je gedachteloos wegrijdt. Je moet hem eerst leren kennen. Daar valt nog wel mee te leven als het veercomfort foutloos zou zijn, maar dat is allesbehalve het geval. De optionele luchtvering verwerkt grote welvingen in het wegdek weliswaar gelaten, maar met 20 inch velgen (meerprijs) worden korte oneffenheden veel duidelijker aan de inzittenden doorgegeven.

Het veercomfort van de 5-serie is daarentegen onder alle omstandigheden goed. Daar komt bij dat de BMW minder ondersteltoeters & bellen nodig heeft om het weggedrag leuk te maken. De testauto was alleen voorzien van een adaptieve vering en dat was het. De 5-serie voelt daardoor puurder aan en slaagt beter in de doelstelling om de bestuurder het gevoel te geven dat hij de hoofdrol heeft (in de A6 zijn er voor hem meer associaties met ‘figurant’). De communicatieve besturing draagt daaraan ook een niet onbelangrijke steen bij.

Net zo foutloos is de aandrijflijn van de 5-serie (getest werd de 265 pk sterke 30d uitvoering). Het maximum koppel is met 620 Nm identiek aan dat van de A6 50 TDI, maar de BMW heeft minder toeren nodig om dit te leveren. Gecombineerd met een grotere werkingstilte zorgt dit er voor dat de 6 cilinder lijn motor van de 5-serie een meer fijn geslepen indruk maakt dan het V6 blok van de Audi. De krachtbron van de BMW is zowel fel als romig soepel en vormt een perfect huwelijk met de 8-traps Sport automaat (slechts 257 euro duurder). De transmissie reageert ongeacht de geselecteerde modus alert en wisselt schokvrij van versnelling. Je hebt daardoor totaal niet de behoefte om zelf in te moeten grijpen. Ook die eigenschap zorgt er voor dat jij je in de BMW beter op de weg kan concentreren dan in de Audi.

Je handen jeuken namelijk wel als je in de A6 rijdt. Die reageert namelijk hinderlijk traag op gaspedaalcommando’s (bewust zo gecreëerd om het dieselverbruik te verlagen?), hetgeen irritant is bij het wegrijden bij een stoplicht en ronduit gevaarlijk als je vanwege een aanstormende vrachtwagen een dot gas wilt geven. Daarnaast heeft de automaat lange denkpauzes nodig. Gevoelsmatig duurt het een halve eeuwigheid voordat er van verzet gewisseld is. Ook dat ben je snel zat. De 3.0 TDI motor mag dan met 286 pk krachtiger zijn dan de BMW unit, maar daar merk je vanwege het veel hogere gewicht niks van. Bovendien is het Audi blok akoestisch meer present en draait hij niet zo gecultiveerd.

Vertaalt de milde hybride techniek waarmee de A6 standaard is uitgerust zich dan niet in een lager verbruik en een gunstigere emissiewaarde? Nee. Op papier verstookt de 50 TDI weliswaar minder diesel dan de 530d xDrive, waardoor de officiële CO2 waarden 142 gram versus 149 gram, maar een vos verliest wel zijn streken en niet zijn haren: Audi gaat blijkbaar gewoon door met sjoemelen. De test leert dat de BMW bij alle rij omstandigheden duidelijk zuiniger is. In de praktijk betekent dit ook meer gebruiksgemak, want je hoeft veel minder vaak te tanken.

Voor zakenauto’s als de A6 en de 5-serie is de snelweg de natuurlijke habitat. De BMW rijdt daar volkomen ontspannen. De assistentiesystemen doen hun werk onmerkbaar. Hoe anders verloopt de rit in de Audi. De A6 maakt dan net zo’n nerveuze indruk als een rijschoolleerling die voor het eerst op de snelweg rijdt. De spoorassistent vindt het noodzakelijk om constant te corrigeren, maar is tegelijkertijd niet in staat om de rijbaanstrepen goed te herkennen. De adaptieve cruisecontrole reageert regelmatig verontrustend laat om een veranderde verkeerssituatie.

Conclusie

De A6 mag dan de nieuwe maatstaf zijn qua bouwkwaliteit en afwerking, de 5-serie is dat nog steeds als het gaat om rij plezier. Dat heeft de BMW de danken aan zijn uitmuntende onderstel en uitstekende aandrijflijn. De 5-serie heeft daardoor maar weinig opties nodig om het leuk te hebben in deze auto. Ook de vierwielaandrijving is misbaar. Dit betekent dat je makkelijk voor minder dan 80 mille klaar kan zijn.

De A6 vereist een veel grotere investering om er een compleet afgerond totaalpakket van te maken. Zelfs als je niet al te veel aanvinkt op de optielijst, loopt het factuurbedrag snel op richting de 90 mille. Visueel heeft de chique Audi misschien wel een meerwaarde ten opzichte van de BMW, maar hij is een minder goed uitgebalanceerd. Of ernstiger: mede vanwege de ergernissen die de assistentiesystemen, het infomediasysteem en de aandrijflijn veroorzaken, ontstaat sterk de indruk dat de nieuwe A6 niet goed uitontwikkeld op de markt is gekomen. Nee, de harde tijden zijn voor Audi nog niet voorbij.

Reageren is niet mogelijk.