Opel toont designtaal nieuwe Mokka X

0

Opel heeft het juk van General Motors af kunnen werpen, en daarmee ook de mede door Amerikaanse boekhoudregels gecreëerde, jarenlange verliezen. Zoiets moet natuurlijk gevierd worden en dat doet het merk uit Rüsselsheim met een nieuwe designtaal. Die debuteert bij een eind dit jaar te presenteren nieuwe conceptstudie, GT X Experimental genaamd. Opel licht alvast een tip van de sluier op.

De nieuwe designtaal van Opel kenmerkt zich door een minimalistische grille met horizontale en verticale lijnen die doorlopen tot in het merklogo. In Rüsselsheim noemt men het een ‘kompas’. Verder loopt er een verticale lijn vanaf de motorkap door het embleem naar beneden, die wordt gekruist door een horizontale lijn die wordt ingezet bij de dagverlichting. De 2 lijnen snijden elkaar dus in het merklogo. Dat wordt “meer dan ooit” het centrale aandachtspunt.

Opel verwijst met de naam GT X Experimental heel duidelijk naar de Experimental GT uit 1965. Dat was het eerste studiemodel van het merk en een voorloper van de latere, legendarische GT. “Die conceptstudie belichaamt, samen met de CD Concept uit 1969 en de Monza Concept uit 2013 nog steeds de ontwerptaal waar Opel voor staat”, aldus hoofdontwerper Mark Adams.

Ook zijn er stilistische overeenkomsten met de het GT Concept showmodel van Opel uit 2016. De legendarische ‘Blitz’ is het middelpunt van het design van de nieuwe ontwerptaal. De koplampen, de dagverlichting en de camera’s plus de sensors van de assistentiesystemen zijn daar ondergeschikt aan. Volgens Opel doet de grille denken aan het vizier van een motorhelm en wordt daarom dan ook ‘Vizor’ genoemd.

De nieuwe designtaal van Opel zal nog niet te zien zijn op de volgende generatie Corsa. Zijn debuut, volgend jaar, komt te vroeg. Maar de nieuwe Mokka X, die voor 2020 in de agenda staat, krijgt zeker wel stylingelementen van de GT X Experimental, zo laat de CEO van Opel, Michael Lohscheller (tweede foto), weten. De letter ‘X’ in de naam van de conceptstudie verklapt dit feitelijk al. Die wordt door Opel gebruikt voor haar cross-over modellen.

Wie goed kijkt, ziet een korte en oplopende motorkap. Dat past goed bij een hoog model zoals een cross-over of SUV. Voor een sportcoupé is de motorkap te kort. Op een reïncarnatie van de legendarische GT hoeven wij dus niet te rekenen. Opel wil zich in de toekomst concentreren op modellen met een “Duits, bereikbaar en spannend” karakter. En voor Jan met de pet zal de nieuwe Mokka X inderdaad voldoende spannend (en bereikbaar) zijn.

Comments are closed.