Oud maar vertrouwd: test Opel Mokka X 1.4T 120 pk

0

Waarom de korte test?

Net als alle andere automerken moet ook Opel haar modellen aanpassen aan de toekomstige Euro 6d-Temp norm (pas verplicht voor nieuwe registraties per september 2019). Het Duitse merk wacht niet tot het laatste moment, want de Mokka X is nu al leverbaar met een nieuwe, schonere benzinemotor. Hij is voorzien van een partikel filter.

Wat voor auto is het?

Nou ja, echt nieuw is de benzinemotor niet. Het is de 120 pk vermogenvariant van het 1.4 Turbo blok die we al kennen van andere Opel modellen. De Mokka X was tot nu toe leverbaar met een 140 pk configuratie van deze motor en met een atmosferische 1,6 liter met 115 pk. Die laatste is nu gesaneerd. Daar hoeven wij geen traan om te laten. Atmosferische motoren hebben veel toeren nodig om te presteren. Niet erg in een sportwagen (integendeel), maar brave auto’s als de Mokka X moeten het vooral hebben van trekkracht onderin. De levert de vernieuwde 120 pk motor: 175 Nm bij 2.000 à 2.250 toeren.

Voor een écht nieuwe motor, althans voor Opel begrippen, is het wachten op de volgende generatie Mokka X. Die zit in de pijplijn, maar is niet voor 2020 productieklaar, al krijgen wij komend najaar wel alvast een conceptversie te zien. De nieuwe Mokka X zal worden gebaseerd op techniek van het nieuwe moederconcern PSA en ook gebruik gaan maken van haar 1.2 Puretech 3-pitters. Wie deze krachtbron perse onder de kap wil, is vooralsnog aangewezen op de Crossland X of de Grandland X. De Franse motor ontvangt veel lof vanwege zijn gretigheid en efficiëntie, maar de robuustheid is twijfelachtig: in de wandelgangen circuleren te veel berichten dat hij na 100.000 kilometer al versleten is. Dus er is wat voor te zeggen om de opteren voor de oude vertrouwde Opel motor van Duits degelijke kwaliteit.

Is het wat?

De vernieuwde 1.4 Turbo unit moet het met 20 pk minder doen dan de bestaande 140 pk versie, maar dat is beslist geen ramp. Ook in 120 pk vorm maakt de Mokka X een vlotte indruk. Je zit in 10,9 seconden op 100 km/u. Pas boven dit tempo versnelt de Opel wat minder overtuigend, al moet er met aandringen 185 km/u uit te persen zijn. Dus alleen als je fulltime op de snelweg zit, is de 140 pk de betere keuze. Als gemiddeld verbruik geeft Opel 6,4 liter benzine per 100 km op. Dat betekent een CO2-uitstoot van 148 gram/km.

De Mokka X is inmiddels ruim 6 jaar op de markt, tenminste als je de prefacelift versie zonder de letter ‘X’ meetelt. Dat merk je aan de onderstelkwaliteit, of beter: het gebrek daar aan. De Opel rijdt namelijk nogal onrustig en hobbelig. Dat komt (naast zijn gevorderde leeftijd) ook door de relatief korte wielbasis. De wegligging is echter wel stabiel. Dat is te danken aan het hoge gewicht van de Mokka X (afgerond 1,4 ton). Daardoor laat de Opel zich uiteindelijk niet zo makkelijk uit zijn element brengen. Ook van overhellen of duiken heeft de Mokka X niet veel last. Het veercomfort mag dan wat tekort schieten, je kan een rit in deze Opel tóch bovengemiddeld aangenaam maken als je opteert voor de optionele, ergonomisch verantwoorde AGR stoelen. Die bieden uitstekend steun en zijn een echte aanrader.

De gevorderde leeftijd betekent ook dat de Mokka X steken laat vallen qua assistentiesystemen. Verkeersborden kan hij (als je bijbetaalt) weliswaar herkennen, maar voorruitprojectie van de rij informatie behoort niet tot de mogelijkheden. Op de Crossland X kan je deze accessoire wel krijgen, maar die helt meer over dan de Mokka X en heeft meer last van duikneigingen. Daar staat tegenover dat de Crossland X ondanks zijn kleinere motor meer koppel levert (205 Nm). Gecombineerd met een afgerond 150 kilo lager gewicht zorgt dit voor meer temperament dan bij de Mokka X.

Beide Opel modellen bieden achterin voldoende ruimte voor volwassenen. Als je de kofferbakcapaciteit in de Mokka X wilt vergroten, moet je eerst het zitvlakgedeelte van de bank wegklappen. Pas dan kan je een vlakke laadvloer creëren bij het omklappen van de leuning. Bij de Crossland X heb je voor het transformatieproces niet meer dan één handbeweging nodig. Bovendien is zijn achterbank (tegen meerprijs) in lengterichting verschuifbaar. In de Mokka X kan voor 356 à 1.372 liter aan bagage worden meegenomen. In de 6 centimeter kortere Crossland X past 410 à 1.255 liter. Het maximale volume van de Mokka X is dus groter, maar is de praktijk zal je meer plezier hebben van het variabelere en praktischere stoelsysteem van de Crossland X.

De testversie van de Mokka X was de nieuwe Design Edition die nog niet in de prijslijst staat. Sowieso zijn de Nederlandse tarieven van de 120 pk uitvoering nog niet bekend, maar als de importeur een beetje scherp calculeert. moet je met de Selection uitvoering kunnen wegrijden voor 24.999 euro. Daarin hoef je uitrustingtechnisch niet op een houtje te bijten. Aan boord zijn zaken als een radio, airconditioning, elektrisch verstelbare plus verwarmbare buitenspiegels, elektrische bedienbare portierramen voorin, centrale deurvergrendeling, cruisecontrole en een lichtsensor. De geteste Design Edition voegt daar adaptieve LED koplampen, stoere 18 inch lichtmetalen velgen, sleutelloze toegang in combinatie met een startknop, een noodrem assistent, Lane Keeping Assist, een achteruit rij camera en een geïntegreerd navigatiesysteem aan toe. De laatste accessoire stamt uit eigen, ‘Duitse’ stal en functioneerde tijdens de test duidelijk beter dan de van PSA afkomstige Google Maps oplossing in de ‘Franse’ Crossland X.

70%
70%
Awesome

Met een indicatieprijs van 24.999 euro is de 120 pk sterke Mokka X 1.4 Turbo Selection niet goedkoper dan de snellere en praktischere Crossland X Online Edition met 110 pk (24.549 euro). Die heeft ook elektrisch bedienbare remmen achterin, lichtmetalen velgen en een 7,0 inch touch screen. Voeg daarbij het grotere gebruiksgemak van de Crossland X, en je zou dit Opel model als de betere SUV kunnen bestempelen. Maar de Mokka X rijdt per saldo prettiger en is, zeker met de optionele AGR stoelen, comfortabeler. Koop je de Opel particulier en ben je van plan er jarenlang mee te rijden oftewel veel kilometers mee te maken, dan is de robuuste 1.4 Turbo 4 cilinder motor bovendien een verstandigere keus dan de fragiele 1,2 liter 3-pitter die gebouwd lijkt te zijn met de Franse slag.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (21)
    4.9

Reageren is niet mogelijk.