Waarom SUV modellen de nieuwe ster zijn in het C segment

0

De introductie van de nieuwe Audi Q3 eerder deze week luidt een nieuwe fase in de concurrentiestrijd tussen de premiummerken in. Niet alleen zullen de spelers de kaarten tussen de traditionele rivalen proberen te herschudden, maar ook tussen de hatchbacks enerzijds en de SUV modellen anderzijds.

De eerste partij is namelijk in het defensief. En dat betekent een trendbreuk, want sinds modellen als de Simca 1100 en de Volkswagen Golf in de showroom arriveerden, won dit carrosserietype gestaag aan populariteit. De C segment hatchback vormt nog steeds het hart van de automarkt. Volumemerken die geen troef in handen hebben, zoals Fiat en Nissan (zowel de Bravo als de Pulsar flopten) zien dat momenteel vertaald worden in een krimpend marktaandeel.

Ook de premiumlabels hebben het C segment ontdekt. Eerst met hatchbacks (Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A-klasse) en nu storten zij zich vol overtuiging op de SUV. Binnen dit segment is het de relatieve outsider Volvo die het meest tot de verbeelding spreekt: de eerste compacte SUV van dit merk was direct raak: de XC40 won vele prijzen en de vraag is veel groter dan de initiële productiecapaciteit, met als gevolg levertijden die langer zijn dan Volvo lief is.

Laten we teruggaan naar 2008, het eerste volle verkoopjaar van de eerste generatie Volkswagen Tiguan. Die ging toen afgerond 2.700 keer over de toonbank. De Golf trok dat jaar 17.000 kopers. Factor 6,3 meer dus. Vorig jaar was het registratieaantal van beide Volkswagen modellen respectievelijk 5.400 en 10.000. Minder dan factor 2 verschil! En die trend zet zich voort, want in de eerste 6 maanden van dit jaar werden afgerond 3.500 exemplaren van de Tiguan verkocht en 5.500 stuks van de Golf. De voorsprong van de hatchback op de SUV is daarmee geslonken tot factor 1,57.

In Duitsland werden vorig jaar zelfs meer SUV modellen verkocht dan compacte middenklassers zoals de Golf: 820.552 versus 802.999 exemplaren. Het eerste cijfer is het totaal van alle SUV modellen (dus ook de grotere types), maar toch: het gaat om de trend. En de grafiek laat zien dat in 2010 onze oosterburen afgerond slechts 300.000 hoge auto’s bestelden. Sindsdien zijn er dus meer dan een half miljoen kopers bij gekomen, terwijl de afzet aan traditionele compacte middenklassers op zijn best stagneert. Dat zien wij in eigen land ook terug bij de Golf: die is lang niet zo populair meer dan 10 jaar geleden.

Wil je als automerk groeien, überhaupt en met name in het C segment, dan moet je dus met een SUV komen. En minder prioriteit geven aan het hatchbacktype. Volvo heeft dit goed gezien door op basis van het nieuwe CMA platform eerst de XC40 te lanceren. De V40 zal pas in een later stadium worden afgelost. Die keuze legt Volvo geen windeieren: afgelopen maand zetten 382 Nederlanders hun handtekening onder het koopcontract voor een XC40. Voor de V40 meldden zich slechts 243 klanten. Ook hier factor 1,57 verschil, maar nu in het voordeel van de SUV …

BMW zit ook op rozen. De jongste X1 is namelijk anders dan de eerste generatie een hit. In Duitsland is het model uitgegroeid tot de veruit populairste premium C segment SUV. Dat is knap, want BMW heeft als geheel bij onze oosterburen duidelijk minder volgers dan Audi of Mercedes-Benz. Ook bij ons slaat de X1 goed aan. De 1-serie gaat weliswaar nog steeds vaker over de toonbank, maar in juni was de voorsprong slechts 38 registraties. Na 6 maanden waren er 1.230 kopers voor de X1, waarmee de BMW zich in Nederland de best verkochte premium C segment SUV mag noemen. En dan zijn de registratieaantallen van de Q2 nog niet eens meegerekend!

Bovengenoemd orderaantal is Audi een doorn in het oog. De Q3 trok in hetzelfde tijdvak namelijk slechts 228 kopers. Natuurlijk, dat cijfer betrof nog het oude model, maar toch. Voor de A3, ook niet echt piep meer, kwamen bij Audi in de eerste jaarhelft 2.085 bestellingen binnen. Meer dan factor 9 verschil dus! Zelfs de Tiguan verkocht in 2008, toen de SUV hype eigenlijk nog moest beginnen, relatief beter dan de Q3! Het kan niet anders dan dat Audi ook ontevreden is over de verkoopprestaties van haar C segment SUV in eigen land. Die zijn sinds 2014 namelijk duidelijk gedaald. BMW wist de afzet van haar X1 met meer dan 10.000 exemplaren op te voeren. Oftewel, Audi mist tot nu toe de boot in het premium SUV C segment. Met het nieuwe model, dat een veel mannelijkere uitstraling heeft, wil men in Ingolstadt marktaandeel terugveroveren.

Mercedes-Benz heeft een minder serieus verkoopprobleem met de GLA, maar dat dit merk in de afgelopen jaren heeft kunnen uitgroeien tot grootste aanbieder van premiumauto’s is niet dankzij deze SUV, maar ondanks dit model. In Duitsland is er weliswaar ten opzichte van 2014 sprake van enige afzetgroei, maar daarna zijn de verkopen gedaald. Terwijl de belangstelling voor SUV modellen (zie eerste grafiek) met een percentage stijgt waarvan het wielrenners dun door de broek loopt. Ook in Nederland komt de GLA er niet echt aan te pas: 390 registraties in de eerste 6 maanden van dit jaar. Volvo verkocht afgelopen maand bijna even veel exemplaren van de XC40. De A klasse verkoopt tot nu toe factor 3 beter in Nederland. De concurrentie (op Audi na dan) laat zien dat de GLA theoretisch een veel groter verkooppotentieel heeft. In 2020, als de tweede generatie klaar is, zal Mercedes-Benz daar werk van gaan maken. De nieuwe GLA wordt namelijk net als de A klasse ruimer, praktischer en boordevol hightech gepropt.

Rond dezelfde tijd zal het premium C SUV segment een interessante nieuwe speler krijgen: de Alfa Romeo Stelvietta. Het is onwaarschijnlijk dat het model daadwerkelijk zo gaat heten, maar de typeaanduiding dekt de lading goed: het betreft een compacte variant van de Stelvio. Dat maakt de Alfa Romeo op zich niet interessant, maar wel het feit dat hij van hetzelfde Giorgio platform gebruik zal maken. Dit betekent standaard achterwielaandrijving. Dat is voor een C segment SUV uniek. En als BMW volgend jaar bij de 1-serie de overstap maakt naar voorwielaandrijving, is Alfa Romeo überhaupt de enige die in de compacte middenklasse een dergelijke technische opzet aanbiedt. De Italianen moeten daar qua rij plezier enorm veel garen bij kunnen gaat spinnen. Of het onder de streep ook de beste C segment SUV oplevert is twijfelachtig (de ‘Stelvietta’ wordt vermoedelijk relatief zwaar en achterin niet bepaald een balzaal), maar onderscheidend is de Alfa Romeo beslist wel.

En wat zit er bij niet-Europese automerken aan premium C segment SUV modellen in de pijplijn? Lexus zal begin volgend jaar starten met de UX. Dit SUV model komt onder de NX en RX in het gamma en kan, net als de Stelvietta als ‘anders dan anders worden bestempeld. Niet alleen vanwege de enorme (lees: wanstaltige) grille, maar ook omdat er van deze premium C segment SUV geen dieselversie is gepland. In eerste instantie zal hij alleen leverbaar worden in hybride uitvoering (later volgt een versie met enkel een 2,0 liter turbobenzinemotor). Mooi of lelijk, de UX zal de verkopen van Lexus in Europa een enorme boost kunnen geven. Gaat wij à la Volvo uit van factor 1,57 verschil in het voordeel van de SUV, dan betekent dit minimaal 500 verkopen op jaarbasis. Dit betekent een afzetgroei van meer dan 50 procent voor Lexus.

De toekomst van de hatchback

Het premium C segment SUV aanbod dat wij de komende jaren kunnen verwachten is nu uitgebreid besproken, maar wat zit er qua conventionel hatchbacks is de pijplijn? Op zich aardig wat, maar de brede trend is toch: versobering van het aanbod.

Zo zal Audi de nieuwe, in september 2019 te introduceren, A3 niet meer in 3-deurs hatchback uitvoering aanbieden. Ook de 1.6 TDI dieselversie verdwijnt. Of de A3 Cabriolet door mag naar de volgende ronde, is nog niet duidelijk. Neem er geen vergif op in dat de 5 cilinder motor in de RS uitvoering terugkeert. De combinatie van de 2.0 TFSI unit met elektrische assistentie kan onder de streep namelijk ook 400 pk opleveren, en dat bij een veel lagere gemiddelde CO2-uitstoot.

De BMW 1-serie maakt begin volgend jaar de switch naar voorwielaandrijving. Dat betekent enerzijds meer ruimte, een gunstiger gewicht en lagere productiekosten, maar anderzijds ook het verdwijnen van de 6 cilinder lijn motor. Qua verkoopbijdrage valt het effect vermoedelijk te overzien, maar wat zal dit betekenen voor het imago van BMW? Aangezien de basisversies van de 1-serie een 3-pitter onder de kap hebben, degradeert het beroemde merk zo van een aanbieder van bovengemiddeld veel cilinders tot een producent van auto’s met een ondermaats cilinderaantal (Mercedes brandt zijn vingers niet aan een dergelijke motortype). Ook de 3-deurs 1-serie wordt trouwens gesaneerd, evenals de (nu nog) technisch nauw verwante 2-serie Cabrio. BMW durft het nu nog niet aan om de primair voor China ontwikkelde 1-serie Sedan in Europa aan te gaan bieden, maar komt wel met een achterwiel aangedreven 2-serie Gran Coupé als antwoord op de Mercedes-Benz CLA.

Mercedes-Benz kent sinds de vorige generatie A-klasse al geen 3-deurs hatchback meer. Vers van de pers is de Sedan uitvoering; een nieuwe loot aan de stam. Mercedes plant in totaal 8 carrosserievarianten van haar reeks compacte C segment modellen: A klasse, A klasse Sedan, A klasse Sedan met lange wielbasis, CLA, CLA Shooting Brake, GLA, GLB en GLB met lange wielbasis (en 7 zitplaatsen). Nieuw in dit palet zijn, naast de A klasse Sedans, de beide GLB modellen. Het brede gamma illustreert dat de rol van de gewone A klasse in hatchback vorm minder belangrijk wordt. Ook dat kan je als een teken aan de wand beschouwen ….

Andere premiummerken zullen waarschijnlijk ook met een C segment sedan komen. Zo kunnen wij bij Volvo de terugkeer van de S40 verwachten. Daarvoor is met name in China en Noord Amerika een goede afzetmarkt. Volvo zal daarnaast ook met een directe opvolger voor de V40 komen, maar die wordt niet meer leverbaar in dieselvorm. Met name op de Nederlandse leasemarkt gaat dat pijn toen, ook omdat de benzinemotoren van het Zweedse merk niet erg hoog staan aangeschreven en het rij plezier in de stekkerhybride modellen tegenvalt.

Alfa Romeo heeft aangekondigd uiterlijk 2022 met een opvolger voor de Giulietta te komen. Net als de ‘Stelvietta’ krijgt die het Giorgio platform als basis. Vanwege de lage bouw betekent dit nóg minder ruimte achterin. Maar voor een model dat gaat concurreren met de BMW 2-serie Gran Coupé en de Mercedes-Benz CLA is dat geen ramp. Wees niet verbaasd als Alfa Romeo van de nieuwe Giulietta een 4-deurs coupéachtige sedan maakt. Dit betekent dat dit merk het hatchback segment zal verlaten …

Hetzelfde geldt voor Lexus. De CT heeft nog maar kort geleden een facelift gekregen en de verkoopafdeling van de premiumdochter van Toyota denkt dat er nog circa 2 jaar ‘leven’ in het model zit, maar concrete plannen voor een opvolger zijn er niet. Dit betekent dat de CT stilletjes zal worden gesaneerd. Net als de Avensis van moederbedrijf Toyota. De UX wordt de nieuwe vaandeldrager van Lexus in het C segment. De hatchback CT is straks verleden tijd …

Comments are closed.