Bentley viert verjaardagsfeest in mineur

0

Bentley viert volgend jaar haar 100ste verjaardag en in dit kader trakteert het edele Britse merk haar klanten op extra aangeklede modellen.

Het gaat daarbij om de zogeheten Centenary Specification uitvoeringen: een speciale aankleding voor elk exemplaar dat door Bentley tussen 1 januari en 31 december 2019 geproduceerd gaat worden.

De jubileumauto’s zijn te herkennen aan de Centenary Gold carrosseriebadges. Net als op de instaplijsten en de emblemen op de velgen tonen ze de jaartallen ‘1919 – 2019’. De speciale koetswerkkleur Centenary Golf is volgens Bentley geïnspireerd op de vooroorlogse modellen van het merk.

Op het stuur, de schakelpook en de sleutel zijn ook beeldmerken met een vergelijkbaar design te vinden. Daarnaast past Bentley speciale Centenary Gold of Centenary Contrast stiksels toe op het meubilair. Er kan hierbij gekozen worden uit Centenary Gold Cross Stitch of Centenary Gold Contrast Stitch. In de buitenspiegels is de welkomstverlichting aangepast.

Wie geen zin heeft in bovengenoemde tierelantijnen op zijn of haar Continental GT, Mulsanne of Bentayga, doet er goed aan om volgend jaar geen Bentley te kopen. Maar goed, op een gewoon verjaardagsfeestje moet je uit goed fatsoen ook wel eens taart eten waar je eigenlijk helemaal geen trek in hebt.

Bentley biedt het bovenomschreven decoratiemateriaal gratis aan. Of dat gezien de financiële situatie slim is, is de vraag: over de eerste zes maanden van 2018 leed de luxedochter van Volkswagen een verlies van 80 miljoen euro. Maar goed, dat verklaart vermoedelijk waarom er op het eeuwfeest niet meer in zit dan wat goedkope prullen.

In de eerste 7 maanden van dit jaar heeft Bentley in Nederland 13 procent minder klanten weten te trekken. Wij zijn representatief voor het mondiale verkoopbeeld, want wereldwijd staat de afzet onder druk. Dat is opvallend, want de Bentayga had juist enorm markt verruimend moeten werken.

Maar goed, ook bij Maserati zien we dat een SUV (in dit geval de Levante) geen garantie is voor verkoopsucces. De autoconsument is doorgaans dol op zo’n type auto, maar als die er niet uit ziet, dan bedankt hij daar feestelijk voor. Waarschijnlijk ook in het jubileumjaar van Bentley.

Comments are closed.