Dit is andere Mokka: Opel presenteert de GT X Experimental

0

Met de GT X Experimental licht Opel een tip van haar toekomst sluier op. De naam van de conceptstudie is ontleend aan het eerste exemplaar uit 1965. Die had de naam ‘Experimental GT’ en was de voorbode van de beroemde GT sportwagen uit 1968 die later klassiekerstatus verwierf. Ligt dit scenario ook voor de GT X Experimental in het verschiet?

Bij een nieuwe moeder (PSA) hoort een nieuwe designrichting. Dat is wat Opel met deze conceptstudie laat zien. De nieuwe huisstijl wordt gekenmerkt door minimalisme en wordt voor het eerst toegepast op een SUV met een coupéachtige daklijn; een segment dat groeiende is en dat door Opel zal worden opgevuld met de opvolger van de Mokka X. Die staat voor 2020 op de rol. De nieuwe Corsa, die volgend jaar al debuteert, komt te vroeg om te kunnen profiteren van de nieuwe designtaal van de GT X Experimental.

Het frontdesign van de GT X Experimental wordt in de loop van het volgende decennium een heel belangrijk ontwerpelement van alle modellen van het Duitse merk. Opel noemt dit nieuwe design de ‘Vizor’. “Het omkadert alle hightech en merkelementen in het front, achter donker plexiglas, zoals het LED Blitz logo die in diverse kleuren weergeeft welke status de auto heeft, en de LED Matrix-verlichting, de vleugelvormige dag rij verlichting en alle camera’s en sensors van de assistentiesystemen en de autonome rij functies”, aldus een woordvoerder.

Het exterieurdesign oogt heel clean. Traditionele deurgrepen ontbreken. Ook zijn de zijspiegels weggelaten. In plaats hiervan heeft de GT X Experimental uitklapbare camera’s die zijn geïntegreerd in het gele designaccent langs de motorkap. Stijlkenmerken die je zeker moet onthouden, zijn de 2 frontlijnen van de GT X Experimental die elkaar kruisen bij het merkembleem. Die gaan wij zeker later terugzien. Niet alleen bij de nieuwe Mokka X, maar ook bij komende edities van de Astra en Insignia. Voor dit designkenmerk is zelfs een speciale term bedacht: ‘Opel Kompas’. De vouw over de neus maakt daar ook deel van uit. De ‘Opel Kompas’ komt de eerder genoemde Vizor vergezellen, waarmee het merk verwijst naar al hightech aan boord van de nieuwe generatie modellen.

Sportievere toekomstige Opel modellen krijgen een scherp lijnenspel. Het zwarte plexiglazen paneel herbergt behalve de verlichting ook de sensoren voor de hulpsystemen. De vorm is geïnspireerd op het vizier van een helm en heet daarom Visor. De GT X Experimental is minimalistisch getekend: alles is glad, wat bij een conceptstudie vrij makkelijk te bewerkstelligen is. De heupen lopen lekker breed uit, terwijl het achterruitje vrij smal gehouden is. Het dak is lichtdoorlatend en de zelfmoorddeuren scharnieren zo ver mogelijk aan de uiteinden van de auto. Zodra de portieren open zijn, wordt de toeschouwer verwelkomt door een witte balzaal.

Instappen is eenvoudig omdat alle deuren in een hoek van 90 graden open kunnen (de achterste exemplaren klappen naar achteren open). De voorruit loopt over in het panoramische dak dat tot boven de achterbank doorloopt. Daardoor is het interieur lekker licht. Het beeld van de eerder genoemde camera’s wordt weergegeven op 2 schermen; uiterst links en rechts van het dashboard. De boordplank wordt door Opel omschreven als een ‘Pure Panel’: een enkel, breed scherm waarop alle belangrijke informatie wordt weergegeven. Knoppen zijn in de toekomst overbodig.

Het ‘Visor’ front zien we dus terug in het dashboard, dat gedomineerd wordt door een breed scherm. De boordplank is zo rustig mogelijk gehouden en heeft daarom de naam Pure Panel gekregen. De stoelen zijn ‘zwevend’ gemonteerd en hebben ingebouwde speakers, waardoor de deurpanelen minder ruimte innemen, waardoor de inzittenden meer bewegingsvrijheid hebben.

Het interieur is dus even minimalistisch als de buitenkant van de GT X Experimental. Naast 4 stoelen zien we een middentunnel en een dashboard met digitaal display. Dat is het. De rij informatie kan (vanzelfsprekend) ook op de voorruit geprojecteerd worden. Het stuurwiel doet denken aan het exemplaar uit de Opel Rekord uit 1966 en heeft daarmee een (lichte) retro uitstraling. Onder de hoofdsteunen en op de vloer wordt gespeeld met (soms geel omrande) 6-hoekige patroontjes; wellicht een verwijzing naar PSA: Fransen noemen hun land vanwege de vorm ‘la Hexagone’. Veel functies kunnen via gebaren worden bediend, maar Opel zal rekening houden met haar traditionele doelgroep en heeft daarom tussen de voorstoelen een aparte drukschakelaar gemonteerd.

De GT X Experimental is gebaseerd op het nieuwe CMP onderstel van PSA (dat vanaf volgend jaar ook onder de nieuwe Corsa te vinden is) en heeft een lichtgewicht structuur. Qua rij assistentsystemen beperkt Opel bij de conceptstudie zich tot hulpmiddelen op niveau 3 van autonoom rijden. Immers, hoe meer sensoren, radars en computersystemen, hoe duurder de nieuwe Mokka X zou worden. Dat is niet de bedoeling: Opel moet gewoon een merk voor de gewone man blijven. ‘Niveau 3’ betekent dat de GT X Experimental veel rijtaken zelfstandig kan uitvoeren, maar dat de bestuurder alert moet blijven om in te kunnen grijpen wanneer dat noodzakelijk is.

Het CMP platform betekent dat een volledig elektrische aandrijflijn tot de mogelijkheden behoort. De GT X Experimental is met het oog hierop voorzien van een 50 kWh lithium/ion batterij die via inductie kan worden opgeladen. Gedoe met snoeren en stekkeraansluitingen is dus verleden tijd. Opel wil in het kader van haar ‘Pace!’ toekomstplan in 2024 van elk model een elektrische variant in haar gamma hebben. Nu is de consument aangewezen op de Ampera-e, maar die wordt voor veel geld door het voormalige moederbedrijf General Motors geleverd. Ook voor de huidige Mokka X wordt nog gebruik gemaakt van Amerikaanse techniek, waarvoor PSA een vergoeding moet betalen.

PSA wil daar zo snel mogelijk van af en zal voor eigen (deels elektrische) auto-ontwerpen gaan zorgen, ondanks dat de genoemde Ampera-e gewild is (de levertijd bedraagt 3 à 4 maanden). Zo komt er van de Grandland X een stekkerhybride uitvoering. Die zal vanaf 2020 niet meer door PSA gebouwd worden, maar door Opel zelf in haar hoofdfabriek in Rüsselsheim. Daar zal ook een nog te presenteren grotere cross-over voor het D segment (vergelijkbaar met de Peugeot 5008) van de band rollen. De volgend jaar te introduceren nieuwe Corsa zal leverbaar worden in een volledig elektrische uitvoering. Dit Opel model zal in het Spaanse Zaragoza het levenslicht zien en krijgt ook het eerder genoemde, nieuwe CMP platform van PSA als basis.

Conventioneel aangedreven versies van de nieuwe Mokka X zijn uiteraard ook gepland. Reken op 3 vermogen varianten van de 1.2 Turbo 3 cilinder benzinemotor (110, 130 en 150 pk) en op een 1.5 CDTI met naar keuze 100 of 130 pk. Voor de sterkste versies is er een 8-traps automaat. De rest doet het met een handgeschakelde 6-bak. De nieuwe Mokka X gaat concurreren met onder andere de Citroën C4 Cactus, Kia Stonic en Volkswagen T-Roc: cross-overs die het primair van hun vlotte uiterlijk moeten hebben en niet van maximale laadcapaciteit.

De Experimental GT uit 1965 was zoals gezegd de voorbode van een sportwagen die in korte tijd erg populair zou worden. Tegenwoordig heeft de autoconsument veel liever een SUV. Qua prijsstelling is er evenwel niet veel verschil: de nieuwe Mokka X zal net zo betaalbaar zijn als de GT dat in 1968 was. Het studiemodel is 4.063 mm lang, 1.830 mm breed en 1.528 mm hoog. De wielbasis bedraagt 2.625 mm. De GT X Experimental is voorzien van 17 inch wielen, maar lijken door het design groter.

Cross-overs en SUV modellen zullen een belangrijk deel gaan uitmaken van het gamma van Opel. De verwachting is dat 40 procent van alle in 2021 verkochte auto’s een cross-over annex SUV zal zijn. Met de nieuwe Mokka X (die in 2020 in productie moet gaan), die tussen de Crossland X en Grandland X in het gamma komt, wil Opel haar greep op dit deel van de automarkt (verder) te verstevigen. Los hiervan denkt merkchef Michael Lohscheller dat Opel haar merkidentiteit met modellen als de nieuwe, lustopwekkende Mokka X kan versterken.

Het werelddebuut van de conceptstudie zal plaatsvinden tijdens een speciaal evenement in Duitsland. Daarna maakt , waarna de GT X Experimental een tour langs Europese steden. Daarvan zijn de data nog niet bekend. De presentatieronde van de nieuwe conceptstudie van Opel kan de aandacht in de komende maanden afleiden van slecht nieuws, want de realiteit is dat de belangstelling voor de huidige modellen sterk te wensen overlaat. Daarom zal de productie in Rüsselsheim en Eisenach (de toekomstige bouwlocatie voor de nieuwe Mokka X) worden teruggeschroefd. Daarnaast is er veel te doen om de gedeeltelijke afstoting van het R&D centrum van Opel. De kritiek is dat daarmee de ziel uit het merk gehaald wordt. Of dat nou waar is of niet, Opel laat nu zien in ieder geval wel een eigen designstijl te houden.

Reageren is niet mogelijk.