Miskend talent: vergelijkingstest Honda Jazz en Opel Crossland X

0

In de eerste 7 maanden van dit jaar zijn er 352 exemplaren van de Honda Jazz verkocht. De Opel Crossland X trok in dezelfde periode 2.656 kopers. Betekent dit dat de Duitser ook factor 7,5 beter is? Nee! Autointernationaal.nl legt uit waarom.

Hoewel de Jazz officieel een hatchback is en de Crossland X in de SUV categorie valt, zijn de verschillen tussen beide modellen kleiner dan je denkt. Zo is de Opel slechts 5,5 centimeter hoger dan de Honda. En ondanks dat de Crossland X ruim 16 centimeter langer en meer dan 7 centimeter breder is, past er met de achterbank neergeklapt meer bagage in de Jazz. Dit betekent dat de Honda eigenlijk een prima SUV alternatief is. Beide modellen zijn in ieder geval praktisch, compact en voorzien van een variabel in te delen interieur.

Testexemplaar van de Jazz is de 1.5 Dynamic uitvoering. Die is voorzien van een atmosferische 1,5 liter 4 cilinder motor van 130 pk en kost 26.405 euro. De rivaal van Opel is even sterk, maar met 27.549 euro ruim 1 mille duurder. Daar staat tegenover dat zijn turbomotor een veel gunstigere koppelkarakteristiek heeft: de Crossland X biedt al bij 1.750 toeren 230 Nm. Voor de maximale waarde van de Jazz moet je de motor opjagen naar 4.600 krukasomwentelingen. En dan nog valt er niet meer dan 155 Nm uit te persen. Pleister op de wond is dat de Honda een cilinder meer heeft: de Opel is namelijk een 3-pitter.

Op papier is de Crossland X zuiniger dan de Jazz. Opel geeft namelijk een gemiddeld verbruik van 5,1 liter per 100 km op, terwijl de Honda volgens de folder 0,8 liter meer zou consumeren: gemiddeld 5,9 liter. Maar in de praktijk zijn de rollen omgedraaid. Het testverbruik van de Crossland X bedroeg liefst 7,2 liter (oftewel 2,1 liter verschil met de waarde waarmee Opel schermt) terwijl de Jazz er 6,7 liter doorheen joeg. Dat is ook meer dan Honda belooft, maar de afwijking is veel geringer (0,8 liter). Valt dit ook onder de spreekwoordelijke betrouwbaarheid van het Japanse merk?

De Jazz zal (in zijn huidige vorm) nooit een schoonheidsprijs winnen. Eerlijk gezegd is dat een belangrijke verklaring voor de impopulariteit van deze Honda in Nederland. Maar zet hem naast de boers vormgegeven Crossland X met zijn in verhouding te kleine wielen (beide modellen hebben 16 inch velgen) en de Jazz ziet er ineens niet meer heel slecht uit. Dat komt natuurlijk ook door de sportieve Dynamic aankleding (een bodykit met rode accenten, bredere dorpers, spoilerwerk en zwarte velgen). Aan de andere kant profiteert de Crossland X van de Innovation tenue, want de basisversie moet het zonder decoratiemateriaal in de vorm van carrosseriebescherming in een contrasterende tint. Ook het dak heeft bij de testauto deze zilverkleur. Wees er van bewust dat die bodem beschermplaat er puur voor de show zit: de terreinvaardigheden van de Opel zijn niet of nauwelijks groter dan die van de Honda.

Het relatief grote laadvolume bij neergeklapte achterbank bij de Jazz is te danken aan de zogeheten Magic Seats. Dit betekent dat de zittingen in tal van posities kunnen worden weg geklapt. Er kan dan optimaal gebruik worden gemaakt van de diepe laadvloer want de tank bevindt zich onder de voorstoelen. Worden de achterzetels niet gebruikt, dan kunnen ze ook in ‘leeg bioscoopmeubilair positie’ worden gezet. Dan kunnen er eenvoudig maximaal 1,28 meter hoge voorwerpen in de Honda worden vervoerd. Maar is de achterbank wel nodig voor het vervoer van passagiers, dan is de Opel bagageruimtetechnisch in het voordeel: zijn kofferbakvolume is dan 410 liter versus 354 liter voor de Jazz. Bovendien kan de Crossland X tegen meerprijs van 400 euro worden voorzien van een over 15 centimeter verschuifbare achterbank. Sommige huishoudens zullen dat ideaal vinden.

De genoemde verschuifbare achterbank is onderdeel van een pakket waarvan ook een in hoogte verstelbare laadbodem en een derde hoofdsteun op de achterbank deel uitmaken. Standaard heeft zelfs de dure Innovation uitvoering dus slechts 2 hoofdsteunen achterin. De Opel is sowieso minder luxe dan je misschien zou vermoeden. De Honda is standaard completer, maar daar staat tegenover dat er amper optiemogelijkheden zijn. Je kan alleen een multimediasysteem met navigatiefunctie en touch screen aanvinken (600 euro). De Crossland X valt daarentegen aan te kleden met de veel geprezen, ergonomisch verantwoorde AGR comfortstoelen, een verwarmbaar stuurwiel plus voorruit en een panoramadak. Ook zijn er internetdiensten en een voorruitprojectie systeem beschikbaar. De Opel pakt verder punten met interieurmaterialen die net even wat hoogwaardiger zijn en een aparte volumeknop voor de radio. Wil je het geluid in de Honda harder of zachter zetten, dan moet je het menu van het touch screen induiken en dat gaat al snel irriteren.

De Crossland X weegt 145 kilo meer dan de Jazz. Dit verklaart waarom de Opel 1,3 seconden meer nodig heeft om naar 100 km/u te sprinten (10,3 versus 9,0 tellen). Maar de Honda is prestatietechnisch alleen in het voordeel als je de motor hard laat werken, bijvoorbeeld door de toerentellernaald vaak richting het maximum van 6.600 krukasomwentelingen te brengen. Maar gelukkig voelt de krachtbron van de Jazz zich dan zeer in zijn element. Ook aan verzetwisselingen werkt hij met plezier mee. De schakelwegen zijn kort en de pook is van een lekker in de hand liggende knop voorzien. De Opel is in dit opzicht het tegenpool van de Honda: hij schakelt belabberd. De handbak wordt gekenmerkt door een vage bediening en lange schakelwegen. Gelukkig hoef je in de Crossland X voor een vlot tempo veel minder vaak van verzet te wisselen dan in de Jazz. Dat is te danken aan de turbotechniek.

Niet alleen de handbak van de Opel mag direct bij het grofvuil, ook aan het verouderde PSA onderstel, waarvan de uiterste houdbaarheidsdatum in zicht komt (de nieuwe Peugeot 208 / 2008 en Opel Corsa krijgen een kersvers platform) beleef je weinig plezier. Oneffenheden in het wegdek worden namelijk slecht geabsorbeerd. Komt dit door een te strak afgestelde vering? Nee, want overhellen kan de Crossland X ook als de beste. Verder mist de besturing precisie en communiceert de installatie slecht wat er onder de voorwielen gebeurt. Al met al is deze Opel alleen bestemd door autoconsumenten die nog nooit van het woord ‘rij plezier’ gehoord hebben. De Jazz gedraagt zich merkbaar lichtvoetiger en heeft bovendien krachtigere remmen, waardoor de remweg 2,7 meter korter uitvalt. Een niet onbelangrijk verschil. De Honda trekt dus sneller op en staat dus ook sneller stil.

Conclusie

Als het om rij plezier gaat, dan ben je happy in de Honda, maar niet in de Opel. Daar komt bij dat de Jazz in de praktijk zuiniger is en per saldo niet minder ruim. Voeg daarbij de completere uitrusting plus de lagere prijs en het is onbegrijpelijk dat de Crossland X factor 7,5 beter verkoopt. Nou ja, het is juist wél begrijpelijk omdat veel autoconsumenten zich vandaag de dag laten verblinden door een SUV uitstraling. Maar levert dat onder de streep een lekkerder rijdende, comfortabelere en meer praktische auto op? Deze vergelijkingstest leert dan het antwoord op die vraag (soms) ‘nee’ is.

Reageren is niet mogelijk.