Nieuwstelex

0

+++ ALFA ROMEO heeft het motorengamma van de Giulia en Stelvio keurig binnen de gestelde deadline (1 september) gereedgemaakt voor de aanstaande Euro 6d Temp emissienorm. Omdat de Italianen toch onder de motorkap bezig waren, heeft de 2.2 JTD dieselmotor er 10 pk bij gekregen. Er kan voortaan gekozen worden uit de vermogensmaken 160 pk en 190 pk. Die vervangen de 150 pk en 180 pk versies. De 136 pk sterke versie van de 2.2 JTD dieselmotor is van het Giulia menu verdwenen, evenals de 210 pk uitvoering. Op benzinegebied is er qua vermogen niets veranderd. Dit betekent dat de Giulia en Stelvio er nog steeds zijn met een 200 pk sterke 2.0T, als 280 pk sterke 2.0T Veloce en als Quadrifoglio met 510 pk sterke 2,9 liter dubbel geblazen V6. Om aan de strengere eisen op het gebied van NOx uitstoot te voldoen, zijn de dieselmotoren van Alfa Romeo voorzien van een AdBlue tankje. Door de nieuwe WLTP meetnorm stijgt de formele CO2-uitstoot en dat betekent in Nederland meer BPM en dus een hogere prijs. Voor de Giulia 2.2 JTD met 160 pk geeft Alfa Romeo nu 129 gram per kilometer op, terwijl de oude 150 pk versie volgens NEDC registratiemethode niet meer dan 109 gram CO2 per kilometer uitstootte. De emissiewaarde van de 2.0T benzinemotor met 200 pk stijgt van 138 naar 157 gram. Een soortgelijke toename is ook bij de andere aandrijfvarianten te zien. +++

+++ BMW gaat haar nieuwe grote SUV, de X7, ook leveren in M uitmonstering. Dat zal geen diep verlangen zijn van de gelijknamige divisie, maar besloten zijn op verzoek van de verkoopafdeling en de boekhouders, die een goede afzetmarkt zien voor een sportieve uitvoering. Met de 7-persoons X7M kan BMW de Mercedes-AMG GLS 63 gaan beconcurreren. Reken op minimaal 625 pk, waardoor de topversie ook het leven van de Bentley Bentayga zuur kan gaan maken. Hoewel een M7 met het oog op zijn aanzienlijk lagere zwaartepunt meer voor de hand zou leggen, komt die er niet. Dit omdat dezelfde verkoopafdeling en boekhouders daar onvoldoende klandizie voor zien. Dus fans van snelle sedans zullen het als surrogaat moeten doen met de M760Li. +++

+++ FORD gaat de voor 2021 aangekondigde autonoom rijdende cross-over in eerste instantie alleen beschikbaar stellen aan de bezorg & taxidiensten. Het winnen van het vertrouwen van het publiek zal niet zo snel gaan, dus daarom wachten de Amerikanen nog even met particuliere verkoop. De consument kan eerst nog even de kat uit de boom kijken en aanschouwen hoe de autonoom rijdende cross-over braaf zijn bezorg & taxi taken uitvoert. Ook bij voertuigen die zich zelfstandig van A naar B kunnen verplaatsen, komt het vertrouwen namelijk te voet (en gaat te paard). +++

+++ NISSAN trekt haar knip om de marktpositie in China te versterken. Om van de grootste automarkt ter wereld een grotere taartpunt te kunnen bemachtigen, zal de lokale productiecapaciteit met 40 % worden uitgebreid. Hiermee is een bedrag van $900 miljoen gemoeid. Dit bedrag is onderdeel van een groter pakket aan investeringen van in totaal $9 miljard, waarmee Nissan een podiumplaats in de Chinese verkoopstatistieken wil bemachtigen. Elektrische auto’s, bedrijfswagens en het budgetmerk Venucia spelen in die plannen een grote rol. Met de genoemde $900 miljoen zal Nissan haar productiecapaciteit in China kunnen vergroten tot 2,1 miljoen voertuigen per jaar. Op dit moment is Volkswagen marktleider in het Aziatische land met een verkoop van 3 miljoen auto’s in 2017. Nissan wil vanaf 2022 in China jaarlijks 2,6 miljoen auto’s verkopen. +++

+++ SHELL bouwt mee aan een netwerk van waterstofstations in Nederland. Het olie & gasconcern begint met het aanleggen van 4 aftappunten: 2 in de regio Amsterdam, 1 in Den Haag en 1 in het Drentse Pesse. Het is de bedoeling dat deze waterstofstations uiterlijk begin 2020 operationeel zijn. “Wij werken al aan een netwerk van snelle laadpunten voor elektrische auto’s in Nederland en nu zijn we ook betrokken bij de vergroting van de waterstofstation infrastructuur”, aldus Marjan van Loon, de topvrouw van Shell Nederland. Zij rijdt zelf al in een personenwagen met brandstofcel, de Toyota Mirai. Volgens het bedrijf zitten er veel voordelen aan het rijden op waterstof. Daarmee heeft een auto een groot bereik en het enige restproduct is waterdamp uit de uitlaat. Deze manier van rijden draagt dus bij aan een betere luchtkwaliteit. Ook is het mogelijk de waterstof te produceren met behulp van duurzame energiebronnen, zoals wind of zonne-energie. De stations van Shell maken onderdeel uit van het internationale project H2Benelux. Dit betreft meerdere tappunten in België, Nederland en Luxemburg. De overheden van deze landen leveren door middel van subsidies eveneens een bijdrage. Ook in Duitsland timmert Shell aan de weg. Hier werken bedrijven samen met de overheid aan een netwerk van 400 waterstofstations tegen eind 2023, waarvan er 230 van Shell zullen zijn. Volgens Van Loon bestaan er in het Verenigd Koninkrijk, Canada en Californië eveneens samenwerkingsverbanden op dit vlak. +++

+++ SEAT heeft in juli 52.700 auto’s verkocht. Dat is 36 % meer dan in dezelfde maand van 2017. Met het afzetaantal van 52.700 wordt het uit 2001 stammende maandrecord gebroken. In de eerste 7 maanden van 2018 bracht Seat 342.700 auto’s aan de man. Dit is bijna 60.000 stuks oftewel 20 % meer dan vorig jaar in dezelfde periode. Op de meeste belangrijke markten (zoals Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, België en Portugal) verkocht Seat in juli ruim 20 % meer auto’s. Dat is met name in het Verenigd Koninkrijk een indrukwekkende prestatie, want daar staat de totale afzet aan personenwagens onder druk. Ook in ons land deed Seat het goed met een groei van bijna 27 %. Spanje blijft met 72.900 registraties de belangrijkste afzetmarkt. Buiten Europa timmert Seat de laatste tijd stevig aan de weg in een aantal Noord Afrikaanse landen, waaronder Algerije. Het succes is vooral te danken aan de SUV modellen Arona en Ateca. Die zijn nu goed voor een derde van de afzet. De vice-president marketing en verkoop, Wayne Griffiths, omschrijft Seat als “één van de snelst groeiende volumemerken in Europa”. Door de goede gang van zaken kon Seat de operationele winst in de eerste jaarhelft met bijna 63 % opvoeren naar €212 miljoen. +++

+++ Martin Tripp, de wegens sabotage ontslagen TESLA medewerker die zelf beweert een klokkenluider te zijn, zet de aanval op zijn oud-werkgever onverdroten voort. In een reeks berichten op sociale media zegt hij ontoelaatbare praktijken bij de fabricage van de Model 3 aan de kaak te stellen, waaronder het installeren van kapotte accupakketten. Dat werd uiteraard niet op prijs gesteld door Tesla topman Elon Musk, die Tripp er van verdacht juist zelf de productie te saboteren, het hacken van het fabrieksbesturingssysteem en van het lekken van grote hoeveelheden data aan derden. Aangezien de aanval de beste verdediging is, slaat deze voormalige werknemer nu terug met een claim van $1 miljoen. Tripp heeft advocaat Stuart Meissner ingehuurd, een man die wel vaker klokkenluiders heeft bijgestaan in de rechtszaal. Hij stelt dat niet alleen de privacy en de goede naam van de voormalige Tesla werknemer geschonden zijn, maar ook dat hem moedwillig emotionele schade is berokkend. +++

+++ De prijzen van jonge tweedehandse auto’s stijgt in de VERENIGDE STATEN . Dat heeft te maken met de handelsoorlogen die de Amerikaanse president, Donald Trump, voert, signaleert Jonathan Smoke. Hij is de hoofdeconoom van een bedrijf dat een groot autoveiling bedrijf in Manheim, Pennsylvania. 2 weken nadat Trump had aangekondigd dat er hogere importtarieven zouden komen op buitenlandse auto’s en auto-onderdelen (evenals op staal en aluminium) begonnen jonge tweedehandse wagens voor hogere bedragen onder de hamer te gaan: in juli zijn de prijzen met 5,1 % gestegen ten opzichte van de maand er voor. +++

+++ Omdat een lichtstrip ter hoogte van het panoramadak van de Tiguan en Touran door een productiefout vochtig zou kunnen worden en daardoor kortsluiting en brand kan veroorzaken, moet VOLKSWAGEN er 700.000 stuks van terugroepen naar de dealer, waarvan het grootste gedeelte (52.500 exemplaren) in Duitsland. Sommige auto’s zijn nog geen 2 maanden oud want het probleem doet zich bij de meest recente modellen voor die tot 5 juli van de band zijn gelopen. De Nederlandse importeur weet nog niet hoeveel exemplaren er bij ons terug moeten. Na technische aanpassingen bij de dealer kunnen de auto’s weer de weg op. In het ergste geval kan het euvel zoals gezegd leiden tot brand, maar volgens Volkswagen zullen de gevolgen van het defect doorgaans beperkt blijven tot het uitvallen van de verlichting in het dak en een brandlucht. Eigenaren van de betreffende voertuigen kunnen volgens de importeur daarom gewoon verder rijden met hun auto totdat er een reparatiemethode beschikbaar is, want er is nog geen directe oplossing voor het probleem. +++

+++ De opmars van de WATERSTOF auto niet te stoppen. Maar tanken kan nog bijna nergens. Het voordeel van waterstof is dat in een paar minuten je tank vol is. Maar dan moet er wel een tankstation met waterstof zijn. Waterstof heeft de toekomst, maar welke toekomst is dat precies? Rijden we straks echt rond in waterstofauto’s en gaat waterstof de sleutel zijn tot een echt duurzame samenleving? Waterstof is een gas bij normale temperaturen. Het komt overal in de natuur voor en al helemaal in het heelal. Het is het lichtste gas dat we kennen, veel lichter dan lucht. Waterstof is niet-explosief, als het ontsnapt zal het vervliegen en niet zomaar ontploffen. Het is wel extreem brandbaar als er zuurstof en een warmtebron bijkomt. Het schrikbeeld is de ramp met de zeppelin Hindenburg, een van de redenen voor het slechte gevoel dat veel mensen bij waterstof hebben. Waterstof kan veel energie vrijgeven. Daarvoor wordt het gas gepompt in een metalen doos die lijkt op een grote batterij, de brandstofcel. In die brandstofcel reageren waterstof en zuurstof met elkaar, waarbij energie vrijkomt in de vorm van elektriciteit. Een bijproduct is zuiver water dat je zo kunt opdrinken. De elektriciteit kun je gebruiken om bijvoorbeeld een auto mee aan te drijven. Een waterstofauto is eigenlijk precies hetzelfde als de huidige elektrische auto’s, zoals een Tesla of een Renault Zoé. Alleen zitten die vol met accu’s en is dat bij een waterstofauto niet nodig. Er wordt steeds nieuwe stroom gemaakt uit het waterstof. Dat waterstof kun je gewoon tanken, een beetje zoals met LPG. De tank zit dus in een paar minuten vol. Hoe groter de tank, hoe verder je kunt rijden. Een Toyota Mirai komt 500 kilometer ver op één tank. De keuze is vooralsnog klein: naast de genoemde Japanner is het enige alternatief de Hyundai Nexo. Tanken is in Nederland evenwel het grote probleem. Waar in Duitsland het ene waterstofstation na het andere verschijnt, gaat het in Nederland heel traag. Er zijn nu welgeteld 3 plekken in Nederland waar je kunt tanken. De belofte is wel dat dit er de komende tijd snel meer gaan worden: voor 2020 ligt de doelstelling bij 16 locaties. Zolang dat niet ook daadwerkelijk gebeurt, heeft de waterstofauto weinig kans in ons land. Waterstof maken kan op vele manieren. Grofweg kan het milieuvriendelijk én milieuonvriendelijk. Nu wordt het nog vaak op de ‘foute’ manier opgewekt, bijvoorbeeld door aardgas om te zetten naar waterstof. Daar komt CO2 bij vrij, dus dat is niet echt de schone toekomst. Waterstof kan gecreëerd worden uit water, maar dat kost veel energie. Als die elektriciteit uit een kolencentrale komt, heb je dus nog steeds vieze waterstof. Het energieverlies bij de omzetting is ook nog vrij groot (ongeveer 30 %) dus dat is geen goed idee. Met andere woorden: je stopt er meer energie in dan je er weer uit kunt halen. Alleen als je voor het opwekken zonne-energie of windenergie gebruikt, krijg je echt groene waterstof. Dus: de energie van de zon of de wind gebruiken om waterstof te maken en die waterstof vervolgens in de auto omzetten in water; dat is volledig groen. Als je groene stroom omzet in waterstof, kun je dat bewaren. En dat is belangrijk omdat we elektriciteit niet gemakkelijk kunnen bewaren. Stel dat de windmolens in Nederland op een stormachtige dag veel te veel stroom opleveren, dan hebben we daar nu niets aan. Als we het gaan omzetten in waterstof, verandert dat. Want de gewonnen waterstof kunnen we weer omzetten in elektriciteit (en water) als we het wel nodig hebben omdat de wind is gaan liggen. De opmars van waterstof lijkt niet te stoppen. Er zijn ook nog eens veelbelovende innovaties. Zo is het Nederlandse onderzoekers gelukt om het waterstof weer om te zetten in een vloeistof (mierenzuur) waardoor het makkelijker te vervoeren is en niet brandbaar. Op het mierenzuur rijdt nu al een bus rond. Andere Nederlandse slimmeriken hebben juist weer uitgevonden hoe je waterstof in poedervorm kunt gebruiken. +++

+++ Wordt de volledig ZELFSTANDIG RIJDENDE auto wel of geen realiteit? Volgens een vooraanstaande researcher van (en investeerder in) autonome technologie, Andrew Ng, zit het probleem hem in de onvoorspelbaarheid van menselijk gedrag. Critici zeggen nu dat met deze uitspraak het bestaansrecht van autonome auto’s wordt ondermijnd. De belofte was namelijk dat er geen verkeersdoden meer zouden vallen. Punt. Nu stelt Ng dus dat er verkeersdoden zullen blijven vallen zolang de mens zijn gedrag niet aanpast. De enige oplossing zou zijn door autonome voertuigen te segregeren van menselijke weggebruikers. Een soort trein dus, maar dan anders. Dat betekent nóg meer infrastructuur, terwijl overheden het financieel al zo moeilijk hebben. Een alternatief is een soort Postbus 51 campagne waarin de burger gewaarschuwd wordt voor de komst van de autonome auto en geadviseerd wordt om beter op te gaan letten. Of een dergelijke campagne het gewenste (lees: voldoende) effect zal hebben, is een ander verhaal. Kortom, de autonome auto bevindt zich (nog steeds) op een doodlopende weg. Voor mensen die niet graag het stuur uit handen wensen te geven, een geruststellende gedachte. +++

Reageren is niet mogelijk.