Praktisch zonder pretenties: test Opel Combo Tour

0

Waarom de korte test?

De verkoop van MPV modellen staat onder druk. In het kader van ‘waar rook is, is vuur’, is het dan ook niet verrassend dat zogeheten Ludospace auto’s het moeilijk hebben om op de automarkt te overleven. Zo ziet Renault, notabene één van de uitvinders van het segment, geen brood meer in verkoop van de Kangoo in Nederland. Maar in de slipstream van haar nieuwe Franse zustermerken Citroën (Berlingo) en Peugeot (Rifter) introduceert Opel nu de Combo Tour.

Wat voor auto is het?

Het (Franse) recept van de Ludospace is simpel: het betreft een personenwagenversie van een compacte bestelauto, maar dan wel voorzien van allerlei praktische voorzieningen (zoals schuifdeuren achter). Door de hoge, hoekige carrosseriebouw is een derde rij stoelen (oftewel 7 zitplaatsen) vaak mogelijk. Maak je daar geen gebruik van, dan kan de ruimte worden benut voor het vervoer van heel veel spullen.

Opel geeft haar personenwagenversie van de bestelauto Combo de extra typeaanduiding Tour. Dat dit geen verbouwd bedrijfsvoetuig is, blijkt uit het feit dat hij hetzelfde onderstel heeft als de Grandland X, oftewel het EMP2 platform van het Franse autoconcern PSA. Opel denkt dat de Combo Tour een goed alternatief is voor de Zafira, die op zijn laatste benen loopt en geen opvolger krijgt. Autointernationaal.nl vermoedt dat dit ijdele hoop is, maar dat terzijde.

De Combo Tour is technisch niet alleen nauw verwant aan de Grandland X, maar ook aan de eerder genoemde Citroën Berlingo en Peugeot Rifter. Bij de wielophanging vóór wordt gebruik gemaakt van MacPherson veerpoten en achter is een torsie as gemonteerd. Onder de motorkap zit standaard een 1,2 liter 3-pits turbobenzinemotor van 110 pk die gekoppeld is aan een handgeschakelde 6-bak. De prijs bedraagt dan 28.327 euro. Wil je liever een 4 cilinder diesel? Dan moet je minimaal 30.864 euro meenemen naar de Opel dealer voor de 1.5 CDTi met 75 pk. De 102 pk versie van dezelfde dieselmotor kost 32.527 euro. Beiden beschikken over een handgeschakelde 5-bak. Aan de 131 pk uitvoering hangt een prijskaartje van 35.247 euro. Bij deze sterkste variant kan je de standaard handbak met 6 versnellingen tegen meerprijs inwisselen voor een 8-traps automaat. De prijs wordt dan 37.199 euro. Medio 2020 volgt een stekkerhybride variant van de Combo Tour. Die krijgt dezelfde aandrijflijn als de nog te introduceren Grandland X PHEV.

Opel biedt de Combo Tour in slechts één uitrustingniveau aan, maar er zijn tal van losse opties en aankleedpakketten. Standaard aanwezig zijn airconditioning, een 6-voudig verstelbare bestuurdersstoel met arm/lenden steun, een 4-voudig verstelbare passagiersstoel, een AM/FM radio met USB aansluiting plus Bluetooth, een boordcomputer met 3,5 inch grafisch kleuren infodisplay, 2 schuifdeuren en cruisecontrole met snelheidsbegrenzer. Veiligheidssystemen als een botspreventie met voetgangersdetectie, Lane Keep Assist, Hill Start Assist, een vermoeidheidsassistent en verkeersbordenherkenning zijn ook aan boord. Optioneel levert Opel de Combo Tour met een 180 graden panoramische achteruit rij camera, voorruitprojectie en een Multimedia radio met 8-inch touch screen, Bluetooth telefoonverbinding, Apple CarPlay en Android Auto. Een (andere) handige accessoire is de achterruit die je apart van de achterklep kan openen.

De Combo Tour is er in 2 carrosserielengtes. De 35 centimeter langere variant heeft een meerprijs van 1.000 euro indien je opteert voor de benzine-uitvoering. Bij de 102 pk en 131 pk diesels bedragen de extra kosten afgerond 2.000 euro (de 75 pk versie is niet leverbaar in verlengde uitvoering). Zij kosten respectievelijk 34.642 euro en 36.910 euro. De 131 pk sterke dieselvariant met automaat en 4,75 meter lange carrosserie kost 39.088 euro. Zowel de reguliere (4,4 meter lange) als de verlengde Combo Tour is verkrijgbaar met 2 extra zitplaatsen achterin die weg te klappen en uitneembaar zijn. Opel vraagt voor deze optie 739 euro. De normale versie heeft een bagageruimte van 597 liter à 2.126 liter. De verlengde Combo Tour beschikt over een laadvolume van 850 liter à 2.693 liter. De rugleuning van de passagiersstoel voorin is neerklapbaar.

Is het wat?

Testauto is de 102 pk sterke dieselversie met handgeschakelde 5-bak, korte wielbasis en 5 zitplaatsen. Extra’s zijn 16 inch lichtmetalen velgen, in de carrosseriekleur gespoten koetswerkpanelen, parkeersensoren voor plus achter en de eerder genoemde Multimedia radio met 8-inch touch screen, Bluetooth telefoonverbinding, Apple CarPlay en Android Auto.

Als je stylingtechnisch als een dubbeltje geboren bent, dan kan je nooit een kwartje worden. Dus ook de Combo Tour kan zijn bestelwagenachtergrond niet helemaal verbloemen. Maar mede dankzij de forse grille en korte overhangen oogt de Opel niet onelegant, althans voor Ludospace begrippen. En binnenin zijn de verschillen met een conventionele personenauto nog veel minder groot. De Combo Tour biedt daardoor een prettige mix van veel ruimte en een afwerkingsniveau dat voor een bedrijfsauto bovengemiddeld goed is. Alleen het royale gebruik van hard plastic en het type versnellingspook verraden dat deze Opel een tweede leven als werkpaard heeft.

Praktisch is de Combo Tour eveneens. Dat is te danken aan de schuifdeuren achter, hetgeen het vastzetten van kleine kinderen in kinderzitjes met Isofix bevestiging heel makkelijk maakt, ook omdat je veel bewegingsvrijheid hebt. Er is plek voor 3 stoeltjes. De testauto logeerde 3 dagen op de redactie en toen kwam ik nog steeds nieuwe opbergvakken en verborgen ruimtes tegen.

De Combo Tour maakt tijdens het rijden een verfijnde indruk. Er dringen weinig rolgeluiden de cabine binnen. Bij de afstelling van het onderstel lag het accent duidelijk op comfort. Rij dynamiek kwam op de tweede plaats, maar dat is niet erg, integendeel. Alleen de grootste oneffenheden in het wegdek zorgen voor enige onrust aan boord. Op de snelweg is de Combo Tour mooi stil en rijdt hij allesbehalve als een bestelauto. Alleen de grote buitenspiegels en de relatief rechtop geplaatste voorruit zorgen voor wat windgeruis.

Met het snel reagerende touch screen laat de Opel ook zien helemaal bij de tijd te zijn. Bestel je de 180 graden panoramische achteruit rij camera mee, dan is parkeren een koud kunstje. De enige zwakke schakel in het ‘rij plezier geheel’ is de versnellingsbak. Een extra, 6de verzet zou welkom geweest zijn. Los hiervan schakelt de handbak vaag en moet je grote slagen maken. Maar eenmaal op de snelweg kan je de Combo Tour gewoon in de 5de versnelling laten staan.

Het weggedrag van de Combo Tour is zoals gezegd niet sportief en er zijn veel auto’s waarin je als bestuurder meer bij het rijden wordt betrokken, maar de besturing is nauwkeurig en direct. Door de hoge carrosserie helt de Opel natuurlijk wel over in bochten, maar hij biedt een prima hoeveelheid grip. Met de 102 pk versie van de 1,5 liter dieselmotor is het prestatieniveau niet flitsend, maar je kan goed met de rest van het verkeer mee komen. Er is bij lage toerentallen in ieder geval aardig wat trekkracht beschikbaar en de motor heeft een soepel karakter. Ben je veel onderweg met een volle bepakking, dan kan de 130 pk versie evenwel een betere keuze zijn.

 

80%
80%
Awesome

Zoek je een praktische auto waarbij functie gerust boven vorm mag gaan, dan dient een Ludospace model zoals deze Combo Tour zeker in overweging genomen te worden. De vormgeving van de Opel is minder druk dan die van de Citroën Berlingo. Dat kan een pluspunt zijn. Peugeot heeft bij de Rifter gekozen voor een duidelijke hightech en trendy uitstraling. Leuk, maar daar hangt waarschijnlijk een hoger prijskaartje aan.

In vergelijking met de meeste oliegestookte SUV modellen houdt het prestatieniveau van de geteste, 102 pk sterke Combo Tour niet over en ook de rijeigenschappen zijn wat minder scherp, maar qua ruimte:prijs verhouding laat de Opel zich eigenlijk door niemand verslaan. Hoeft jouw auto in de ogen van de buren niet sexy te zijn, dan is dit een prima keuze.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (19)
    6.8

Reageren is niet mogelijk.