Ticket to Pebble Beach: Infiniti Prototype 10

0

Infiniti zal later deze maand, op 23 augustus, tijdens het Pebble Beach evenement een nieuwe conceptstudie onthullen: de Prototype 10. Daarvan zie je hier een schets. De conceptstudie is een vervolg op de vorig jaar getoonde retro racewagen Prototype 9.

De Prototype 10 is, zoals Autointernationaal.nl al eerder in de Nieuwstelex berichtte, een sportieve roadster te zien. Hij is ontworpen door designchef Karim Habib die voorheen werkzaam was bij BMW. Achter de enige zitplaats zit een forse bult, zoals de racewagens uit de jaren 50 die hadden om de stroomlijn te verbeteren. Een volwaardige voorruit heeft de Prototype 10 niet, maar wel een klein windscherm.

De conceptstudie beschikt over een elektrische aandrijflijn, maar daarover maakt Infiniti nog geen details bekend. De luchtinlaten voor de achterwielen doet evenwel vermoeden dat de emissieloze krachtbron zich midscheeps achter bevindt. Verder zijn de 4-puts gordels een indicatie dat dit model primair voor circuitgebruik is bestemd. Met de Prototype 10 wil het luxemerk een brug slaan tussen ‘oud’ en ‘nieuw’.

De conceptstudie zal nooit een vertaling naar een productiemodel krijgen. Wel is de Prototype 10 een mooi alibi om aanwezig te zijn op het Pebble Beach evenement in Californië. Infiniti kan op deze manier blijven pretenderen nog mee te tellen in het segment voor superexclusieve auto’s, hoewel het merk stuurloos lijkt als gevolg van het ontbreken van een krachtige, eenduidige mondiale positionering.

Infiniti wil de komende jaren zijn geluk zoeken met geëlektrificeerde modellen. Daarin is de Nissan dochter niet de enige, maar het merk denkt zich te kunnen onderscheiden met een unieke combinatie van rij plezier en elektrificatie. Dat moet de pijler worden onder de nieuwe positionering. Infiniti wil vanaf 2021 al zijn modellen met een elektromotor aanbieden, al dan niet in stekkerhybride vorm. Modellen met enkel een dieselkrachtbron onder de kap zullen als eerste worden gesaneerd.

Het luxemerk toonde in 2012 ook al een conceptstudie voor een elektrische sportwagen, de Emerg-E. Hoewel dit model een stuk realistischer was, is het van productie nooit gekomen, vermoedelijk omdat moederbedrijf Nissan geen geschikt onderstel beschikbaar had. Afgelopen januari onthulde Infiniti op de autotentoonstelling de conceptstudie Q Inspiration: een vingeroefening voor een stekkerhybride sportsedan met als basisnuit de nieuwe VC-Turbo krachtbron. Dat is een 2,0 liter 4 cilinder benzinemotor waarbij de compressieverhouding permanent wordt aangepast; een primeur in autoland. Daardoor kan hij net zoveel koppel ontwikkelen als een dieselmotor en zou hij net zo zuinig moeten zijn als een hybride model. Of Infiniti in de praktijk waar zal maken wat zij nu belooft, is evenwel afwachten.

Comments are closed.