Wie had dat gedacht: Kia Ceed verslaat Volkswagen Golf

0

Het probleem met Duitse vergelijkingstest is dat een automerk van nationale bodem meestal wint. Minimaal in 9 van de 10 gevallen. Dergelijk chauvinisme kan irritant zijn, maar elk nadeel heb zijn voordeel: als een vergelijkingstest wordt gewonnen door een model van een importmerk, dan is dat groot nieuws.

Dit is het geval bij een recente vergelijkingstest tussen de nieuwe Kia Ceed en de Honda Civic, Opel Astra, Renault Mégane en Volkswagen Golf. Normaliter kan je er vergif op innemen dat dan de laatste wint, maar de Duitse testredactie moet nu erkennen dat de concurrent uit Zuid Korea een betere aanbieding is.

In een aparte testrecensie van Autointernationaal.nl zelf werd ook al de loftrompet uitgestoken over de nieuwe Kia Ceed. Als handgeschakelde, 140 pk sterke 1.4 T-GDI DynamicLine of DynamicPlusLine (26.095 à 27.595 euro) is hij een uitstekende allrounder. Lekker rijdend, voldoende pittig, ruim en keurig afgewerkt. Andere pluspunten zijn de krachtige remmen, de royale standaarduitrusting en (natuurlijk) de ongeëvenaarde garantietermijn van 7 jaar. Zou de Ceed iets stiller geweest (de motor kan soms wat dreunen en er zijn nogal wat rolgeluiden), dan was er her sprake van de perfecte middenklasser.

De Golf 1.5 TSI 130 pk Highline (29.590 euro) heeft hij niet van terug, ondanks dat hij nog een tikkeltje ruimer is dan de Ceed, een zuinigere motor heeft en over zeer uitgebalanceerde rijeigenschappen beschikt. Maar de 2 à 3,5 mille hogere prijs zie je niet terug in de standaarduitrusting, de garantietermijn is mager, de remmen zijn zwak en de motor voldoet nu nog niet aan de Euro 6d-TEMP norm (die van de Kia wel). Verder heeft Volkswagen geld bespaard door de motorkap van binnen alleen in de grondverf te zetten. Daar zakt (ook) bij onze oosterburen de broek van af.

De derde podiumplaats is voor de Opel Astra 1.4 Turbo (27.249 euro als Online Edition). Deze landgenoot kan de Golf kan bekoren met zijn levendige motor die (wel) aan de Euro 6d-TEMP norm voldoet en de zeer goede optionele AGR stoelen die ‘ergonomisch verantwoord’ zijn. Verder is het ruimteaanbod heel behoorlijk. De vering is echter nogal kort en het wordt hoog tijd dat de Astra een moderner infomediasysteem krijgt. De Insignia beschikt hier al sinds kort over.

De Honda Civic 1.0 i-VTEC Elegance (30.380 euro) eindigde als vierde. Hij heeft zijn prijs niet mee, tenminste niet als je bedenkt dat je voor meer dan 30 mille een 1,0 liter 3-pitter krijgt met in vergelijking met zijn concurrenten de minst gunstige koppelkarakteristiek (200 Nm bij 2.250 toeren; de Kia Ceed biedt 242 Nm bij 1.500 toeren). Daardoor is de Civic de langzaamste in dit gezelschap. De Honda heeft echter de grootste kofferbak en schakelt plus remt als de beste.

De rode lantaarn is voor de Renault Mégane Bose Edition (28.190 euro als TCe 140). Niet verbazingwekkend, want de Fransman viel al bij zijn introductie tegen. Als dit het beste is wat een alliantie met Nissan qua platformkwaliteiten kan opleveren, dan kan het Frans/Japanse huwelijk beter nog vandaag dan morgen ontbonden worden. De Mégane rijdt relatief log, het veercomfort valt tegen en de beschikbare centimeters worden veel minder efficiënt gebruikt dan bij de concurrentie. Voeg daarbij een irritant infomediasysteem en je kan het beste met een grote boog om deze Renault heen lopen.

De doordachte Kia Ceed wint dus terecht de Duitse vergelijkingstest. Hij is het goedkoopst én heeft eigenlijk geen serieuze zwakke punten.

Comments are closed.