Aston Martin betreedt nieuw tijdperk

0

Aston Martin begint nog dit jaar aan een nieuw hoofdstuk in haar geschiedenis. Het beroemde automerk zal niet alleen naar de beurs gaan, en daarmee weer voor een deel Brits worden, maar eind december (eindelijk) ook de productieversie van haar eerste SUV voorstellen, de DBX. Die gaat begin 2020 in productie.

De DBX gaat in dezelfde prijsklasse opereren als de Bentley Bentayga, de Lamborghini Urus en de nog te introduceren SUV van Ferrari. Omdat dergelijke hoge luxueuze modellen wereldwijd gevraagd zijn, rekent Aston Martin zich nu al rijk. Er is zelfs een nieuwe fabriek in aanbouw om de DBX te kunnen produceren. Kijkend naar de verkoopresultaten van de Bentayga en Urus, is het goed mogelijk dat Aston Martin jaarlijks 3.500 kopers voor haar SUV kan trekken. Topman Andy Palmer rekent zelf overigens op zelfs 5.000 klanten per jaar.

Slaat de DBX goed aan, dan zal dat de beurskoers van Aston Martin ongetwijfeld goed doen. Beleggers die tijdig instappen worden dan financieel royaal beloond. Zij weten maar al te goed dat de waarde van het aandeel Ferrari een jaar na diens beursgang verdubbeld was. Aston Martin is sinds vorig jaar weer winstgevend, maar als het bedrijf haar verkopen met onder andere de DBX weet te verdubbelen zonder dat hiervoor een stuk marge ingeleverd moet worden, dan betekent dit volgens Bartjes dubbel zo hoge inkomsten.

De verkoopgroei moet niet alleen van de DBX komen. Aston Martin wil elk jaar een nieuw model introduceren. De Vantage, DB11 en DBS Superleggera staan inmiddels goed op de rails. Eerstvolgende project is de DBX en daarna (2020) volgt een sportwagen met de naam Vanquish. Die krijgt zijn motor midscheeps achter en voor de ontwikkeling zal gebruik worden gemaakt van de Formule1 ervaring van het Red Bull team. Met de Vanquish wil Aston Martin de strijd aan gaan met de Ferrari 488.

In 2021 en 2022 worden alle spotlights gericht op de herlancering van het label Lagonda. Dit ‘dochtermerk’ reïncarneert in volledig elektrische vorm. Het eerste model wordt een sedan, of beter een limousine, waarmee Aston Martin de strijd wil aangaan met de Rolls-Royce Phantom. In 2022 volgt een SUV. Die wordt eveneens volledig elektrisch en zal gebaseerd worden op hetzelfde platform als de limousine. De Lagonda modellen zullen in de eerder genoemde nieuwe fabriek van Aston Martin gebouwd gaan worden.

Op de illustratie bij dit artikel zie je een computerfoto van de DBX. Vluchtig beschouwd lijkt het om een 3-deurs model te gaan, maar de SUV krijgt wel degelijk achterportieren. Als je goed kijkt, zal je zien dat de grepen à la de Range Rover Velar en de modellen van Tesla glad weggewerkt zijn in de panelen. Vanwege de zeer schuine daklijn kan je de DBX net zo goed bestempelen als een coupéachtige SUV of een cross-over. Aan de voorzijde kunnen wij een merkkarakteristieke Aston Martin grille verwachten.

De DBX wordt de eerste Aston Martin die leverbaar wordt met een stekkerhybride aandrijflijn. De Britten doen hiervoor een beroep op de knowhow en componenten van het Daimler concern. De stekkerhybride aandrijflijn zal in een later stadium ook gemonteerd worden in de sportwagens van Aston Martin. Voor de levering van de volledig elektrische technologie voor de Lagonda modellen is men ook in gesprek met Daimler, maar er zouden nog meer opties zijn. Komend jaar kunnen wij als vingeroefening een emissieloze uitvoering van de Rapide verwachten, maar die zal slechts in hele kleine aantallen worden gebouwd.

Bij de verkoopstart van de DBX zal de stekkerhybride techniek nog niet productierijp zijn. Daarom wordt er begonnen met 2 conventioneel aangedreven versies: een 4,0 liter V8 model (met Mercedes-AMG motor) en een 12 cilinder uitvoering (met de eigen 5,2 liter unit). Het prijsverschil zal minimaal net zo groot zijn als bij de DB11. Een dieselvariant is niet gepland. Dat heeft niet alleen te maken met het feit dat de belangstelling voor dit motortype tanende is, maar ook omdat Aston Martin vooral in China en Noord Amerika orders denkt te kunnen schrijven voor de DBX. Op beide afzetmarkten speelt diesel geen rol van betekenis.

Palmer denkt ook goede zaken te doen met bestaande klanten van het merk. Daarbij zal er volgens hem nauwelijks sprake zijn van kannibalisatie van de sportwagen verkopen. Uit onderzoek is gebleken dat 72 procent van de Aston Martin klanten ook een SUV in zijn garage heeft staan. Dat is nu nog vaak een Range Rover of Porsche Cayenne, maar Palmer denkt hen met groot gemak in de DBX te kunnen praten. Bijvoorbeeld door hen een exemplaar als leenauto mee te geven als hun Vantage, DB11 of DBS Superleggera voor onderhoud bij de dealer staat. Aston Martin biedt haar cliëntèle, als de DBX eenmaal in de showroom staat, ‘one stop shopping’. Land Rover is hiertoe niet in staat en de sportwagens van Porsche zijn wellicht niet exclusief genoeg voor de ultrarijken.

Overigens is de kans groot dat de productieversie van de DBX een andere naam krijgt, namelijk Valkyrie. Aston Martin heeft deze typeaanduiding inmiddels laten registreren. Met de 5.000 verkopen voor de SUV die Palmer in zijn hoofd heeft, kunnen de verkopen vrijwel worden verdubbeld want vorig jaar waren er 5.117 sportwagen klanten voor het Britse merk. Op termijn moet dit afzetaantal, de 2 modellen van Lagona meegerekend, groeien naar 14.000. Voorwaarde is dan wel dat er zich niet opnieuw een financiële crisis voordoet, want in 2008 zorgde die voor een halvering van de verkopen. En dan kan die nieuwe fabriek wel eens een molensteen om de nek worden bij Aston Martin. Daar zijn beleggers allergisch voor.

Comments are closed.