BMW en Mercedes voegen autodeel diensten samen

0

In het premium segment zijn BMW en het Daimler concern (Mercedes, Smart) gezworen vijanden, maar op het gebied van autodeel diensten gaan de 2 Duitse autogiganten nu een samenwerking aan.

Afgelopen maart kondigden beide bedrijven al aan deze verlieslatende divisies, Drive-Now en Car2Go (bekend van de in Amsterdam rondrijdende elektrische Smarts), samen te willen voegen. BMW en Daimler voegen ook hun mobiliteit apps Moovel en ReachNow toe aan de combinatie, evenals de taxi & parkeerplaatsdiensten (ParkNow en ParkMobile) en de laadservices voor stekkerauto’s (ChargeNow).

Het is de bedoeling dat het hoofdkwartier van hun joint venture, waarin beide partijen een belang van 50 procent krijgen, in Berlijn komt. BMW en Daimler hebben een verzoek tot het samenvoegen van hun mobiliteitsdiensten ingediend bij de Europese Commissie. Met de krachtenbundeling van de activiteiten op het gebied van mobiliteitsdiensten willen de 2 bedrijven “een toonaangevende aanbieder van innovatieve mobiliteitsdiensten worden”. Zij zien voor autodelen met name in stedelijke gebieden toekomst.

De keuze is op Berlijn gevallen omdat in deze stad de nieuwe mobiliteitsoplossingen effectief kunnen zijn. BMW en Daimler hebben zelf hun hoofdkantoor in München respectievelijk Stuttgart. “Onze visie is om samen een grote wereldwijde speler voor naadloze en intelligente connected mobiliteit te creëren. Berlijn is daar als broedplaats voor creativiteit en innovatie precies de juiste locatie voor”, aldus Daimler topman Dieter Zetsche (links op de foto). Zijn collega Harald Krüger van BMW (rechts) voegt daar aan toe: “De toekomst van mobiliteit krijgt vorm in steden als Berlijn. Met het ecosysteem waar wij aan werken, bieden wij oplossingen voor vervoer van morgen. Wij denken dat dit de kwaliteit van leven in grote steden kan verbeteren”.

Het mobiliteitsbedrijf van BMW en Daimler richt zich op zaken als autodelen, ritdelen, parkeren, betaalsystemen en andere modaliteiten naast de auto. Voor bijvoorbeeld autodelen rijden er bij de dochters van beide bedrijven momenteel al 20.000 voertuigen in 31 steden rond, terwijl de Uber-achtige diensten 15,9 miljoen geregistreerde gebruikers kennen.

Comments are closed.