Het nieuwe visitekaartje van BMW: test X5

0

BMW heeft sinds de introductie van de eerste generatie X5 in 1998 al meer dan 2,2 miljoen exemplaren van haar grote SUV verkocht. Indertijd was het model de eerste auto die rij dynamiek wist te combineren met de terreingemakken van een hoge carrosserie en extra grondspeling. Inmiddels zijn we toe aan de vierde generatie. Die heeft in de afgelopen 20 jaar veel meer concurrenten gekregen. Dat heeft er voor gezorgd dat de show in het SUV segment de afgelopen jaren niet gestolen werd door de X5, maar door rivalen als de Audi Q7, Porsche Cayenne, Range Rover Velar en Volvo XC90. Maar nu gaat BMW zich revancheren. De nieuwe X5 arriveert op 24 november in de Nederlandse showrooms.

Hoewel de nieuwe X5 duidelijk een evolutie is van zijn voorganger, is hij vrijwel compleet nieuw. Volgens projectleider Johann Kisstler, die 40 jaar ervaring heeft met het ontwikkelen van BMW modellen, waren er 3 doelstelling voor de vierde generatie. In de eerste plaats moet hij echt sportief rijden, en dat gecombineerd met een hoog comfortniveau en serieuze terreincapaciteiten. De tweede ontwikkelingsdoelstelling was het bieden van veel verfijning. Kisstler: “De X5 is één van onze duurste en meest begeerde modellen. Daarom is het belangrijk dat hij een sterke premiumindruk maakt middels de kwaliteit van de gebruikte materialen en het afwerkingniveau”. Anders gezegd: misschien is de X5 misschien wel hét visitekaartje van BMW. De nieuwe 8-serie of de aanstaande X7 zijn weliswaar hoger in rang, maar die moeten zich eerst nog maar bewijzen, terwijl de X6 te veel een nicheproduct is en de 7-serie te veel een auto van de vorige eeuw. En de derde ontwerpdoelstelling? Kisstler: “Wij wilden een SUV ontwerpen met veel assistentiesystemen, zonder dat het een computer op wielen zou worden”.

De ontwerpdoelstellingen hebben vorm gekregen in een X5 die aanzienlijk groter is dan zijn voorganger. De carrosseriebreedte nam met 66 mm toe, de lengte met 36 mm en de hoogte met 19 mm. De grotere maatvoering is volgens Kisstler niet zozeer bedoeld om meer afstand te creëren tot de X3, maar om een hoger veiligheidsniveau te kunnen bieden plus meer interieurruimte. Uit marktonderzoek is gebleken dat de doelgroep verwacht dat er op de achterbank moeiteloos 3 kinderzitjes naast elkaar kunnen worden geplaatst. Ook moet de bescherming bij een aanrijding van opzij maximaal zijn. Dat vereist een grotere interieurbreedte op schouderhoogte. De cabineruimte is ook gegroeid door de wielbasis met 42 mm op te rekken. Betekent meer millimeters ook meer kilo’s? Nee, want dankzij een intensiever gebruik van aluminium (alle carrosseriepanelen en bepaalde onderstelen van de onderliggende structuur zijn van dit materiaal vervaardigd) en meer koolstofvezel is de nieuwe X5 globaal even zwaar (bij een vergelijkbare uitrusting) als zijn voorganger.

Optisch zijn er de nodige overeenkomsten met de kleinere X3. Autointernationaal.nl is er nooit een fan van als een duurder model op een goedkoper familielid lijkt. Het is daardoor lastiger om de potentiële koper er van te overtuigen dat hij bij de nieuwe X5 visueel waar krijgt voor zijn geld. Al heeft BMW dit probleem proberen op te lossen door de vierde generatie te voorzien van een wanstaltig grote grille met enorme nieren. In München denkt men blijkbaar dat dit de premiumbeleving ten goede komt. Gelukkig vallen de dunne / smalle lichtunits (zowel voor als achter) beter in de smaak.

Hoewel de motoren bekend zijn van de vorige generatie X5, zegt BMW ze geheel herzien te hebben met het oog op de WLTP (Worldwide harmonised Light vehicle Test Procedure) meetcyclus enerzijds en de aanstaande Real Driving Emissions norm anderzijds. Bij de introductie wordt de SUV leverbaar in 3 uitvoeringen, waarbij de 265 pk / 620 Nm sterke xDrive30d uitvoering met 6 cilinder 3,0 liter dieselmotor de basis vormt. Ondanks dat de belangstelling voor dit krachtbrontype tanende is. verwacht BMW in Europa voor deze versie de meeste orders te kunnen schrijven. De uitstoot is verlaagd met extra katalysatoren en de toepassing van AdBlue techniek. De xDrive30d uitvoering kost 90.983 euro. De X5 doet in deze vorm 6,5 seconden over de sprint naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 230 km/u. Hij heeft een CO2 uitstoot van 158 gram/km. Het is goed te begrijpen waarom BMW denkt dat deze dieselversie het meest in trek zal zijn in Europa. Zijn motor is krachtig, verfijnd en superflexibel. Inhaalmanoeuvres uitvoeren zijn een eitje en op de snelweg zorgt hij voor relaxt cruisen. Toch zijn er wel wat kanttekeningen te plaatsen bij de aandrijflijn van de xDrive30d uitvoering van de nieuwe X5. Met het gas er vol op, voelt hij niet zo snel aan als de geclaimde 6,5 seconden voor de sprint naar 100 km/u doet vermoeden. En als jij de automaat manueel aanstuurt, dan is er onder de 2.000 toeren een beperkt ‘turbogat’ met een wat vertraagde gaspedaalrespons. In Sport modus is de aandrijflijn weliswaar een stuk levendiger, maar de akoestische ondersteuning middels een luidspreker kan op den duur gaan vervelen.

Voor dieselhaters is er de 96.594 euro kostende 340 pk sterke xDrive40i uitvoering, eveneens met 3,0 liter 6 cilinder lijn motor. Hij is 340 pk en 450 Nm sterk. De X5 kan daarmee in 5,5 seconden naar 100 km/u accelereren. Aan een topsnelheid van 243 km/u kom je weinig tekort. BMW geeft een gemiddeld verbruik van 8,5 à 8,8 liter/100 km op. De motor is van een partikelfilter voorzien. Het voorlopige topmodel is de M50d met 400 pk die een even grote longinhoud heeft als de basisdiesel, maar die over liefst 4 turbo’s beschikt. Dat zorgt voor een maximum koppel van 760 Nm. De topdiesel uitvoering moet 129.350 euro opbrengen. Hij sprint in 5,2 seconden naar 100 km/u en stopt pas met versnellen als bij 250 km/u de begrenzer ingrijpt.

Later volgen de 530 pk sterke xDrive50i en de stekkerhybride xDrive45e i Performance met 394 pk. De laatste stoot gemiddeld niet meer dan 49 gram CO2/km uit en kan maximaal 80 kilometer volledig elektrisch rijden. Zijn topsnelheid bedraagt, als de 6 cilinder benzinemotor meehelpt, 235 km/u. Aandrijflijn chef Reinhardt Brandstatter laat weten dat het “uitdagend” was om alle motorversies enerzijds tijdens de WLTP en RDE tests goed te laten presteren en anderzijds het praktijkverbruik te reduceren plus daarnaast een goede ‘rijbaarheid’ te garanderen. Dat dit laatste geen kinderspel is, heb je in de eerder gepubliceerde test van de nieuwe Audi Q3 1.5 TFSI en Volkswagen Touareg 3.0 TDI kunnen lezen. De motor van de xDrive40i uitvoering heeft een hogere inspuitdruk gekregen en werd voorzien van een partikelfilter, intelligente koeling en een wrijvingreducerende distributieketting. Het motorblok weegt bovendien 6 kilo minder.

Alle leverbare motoren sturen hun vermogen en koppel naar de bekende 8-traps Steptronic automaat met een grote spreiding tussen de verschillende versnellingen en een verfijnder schakelgedrag. Het is één van de beste transmissies op de markt. Standaard worden alle 4 de wielen aangedreven bij de X5, waarbij de achteras het meeste motorkoppel ontvangt. Ook een afdaalhulp voor op hellingen is standaard. Het xDrive vierwielaandrijving systeem is bij de M Sport voorzien van een elektronisch sperdifferentieel. Er is ook een nieuw optioneel terreinpakket bestaande uit bodembescherm platen, een centraal differentieel en speciale modi voor rijden over zand, gravel, stenen en sneeuw. Nieuw voor de X5 is de standaard luchtvering met instelbare rij hoogte.

Als je instapt, wekt de nieuwe X5 niet direct de indruk over een radicaal ander interieur te beschikken. Maar op detailniveau zijn er grote verschillen bij het prachtig vormgegeven dashboard. Zo is het instrumentarium voortaan digitaal. Zowel de snelheidsmeter als de toerenteller hebben een ietwat merkwaardig uiterlijk. De digitale naald van de toerenteller ‘draait’ in de verkeerde richting en dat is niet perse een verbetering. Optioneel kan de nieuwe X5 worden voorzien van een kitscherige kristallen schakelpook knop à la Volvo. Bij de dubbele aanraakschermen van de meest recente Audi en Range Rover modellen is ‘bedieningsgemak’ het ondergeschoven kindje, maar BMW heeft gelukkig niet diezelfde fout gemaakt. Dat zal voor veel bestuurders een opluchting zijn. De menustructuur van het 12,3 inch touch screen is begrijpelijk en je hebt veel plezier van de fysieke I-Drive controller knop.

De X5 kan indien gewenst worden voorzien van voorruitprojectie (dat, toegegeven, wat minder goed afleesbaar is dan bovengenoemde schermen), verwarmbare/koelbare bekerhouders, een fantastische 1.500 watt stereo-installatie van Harmon Kardon, laser koplampen (met dubbel zo groot lichtbereik als conventionele exemplaren), tal van internetopties (waaronder Apple CarPlay, Microsoft Office 365 en de mogelijkheid om jouw telefoon als autosleutel te gebruiken). Als je in het terrein rijdt, kunnen de camerabeelden die gemaakt worden bij elk wiel zien op het centrale beeldscherm. Je kan daardoor jouw X5 ‘van buiten af’ volgen en beter de controle houden. De weergave op het beeldscherm is superscherp.

De grotere maatvoering betekent dat er nu meer ruimte is op de derde zit rij. BMW heeft de bereikbaarheid van de zetels aldaar verbeterd door een gedeelte van de bank ervoor elektrisch verschuifbaar te maken. Ook kan die naar voren kantelen via één druk op de knop. Als je op een andere knop drukt, namelijk die bovenop het onderste gedeelte van de elektrisch bedienbare laadklep, dan zakt de achterzijde van de X5 met 40 mm op het in/uitladen te vergemakkelijken. Van een transmissietunnel hebben achterpassagiers ondanks de standaard aanwezigheid van vierwielaandrijving niet of nauwelijks last. Daardoor kunnen er op de bank 3 volwassenen goed zitten. Met 645 liter voldoet het kofferbakformaat aan de klassenorm, maar de 1.860 liter die tot jouw beschikking staan als je de achterbankleuning omklapt is significant minder dan wat de nieuwe Mercedes-Benz GLE biedt: 2.055 liter.

Voor de rest is ook de vierde generatie een echte X5. Dat betekent een hoge zitpositie die net zo vertrouwd aanvoelt als de luxueuze logica van de cabine. De ambitie van BMW om de nieuwe X5 een ongekend hoog verfijningniveau mee te geven, komt tot uiting in een stationair amper hoorbare dieselmotor. Ook rijdend blijft het geluid discreet op de achtergrond, als je de automaat tenminste zijn werk laat doen om zo snel mogelijk op te schakelen. Dat doet hij trouwens keurig schokvrij. Het is BMW uitstekend gelukt om ondanks de WLTP uitdagingen de gaspedaalrespons vloeiend te houden. Hij volgt naadloos jouw commando’s op. Ook de adaptieve cruiscontrole is briljant. Daarmee kan de stress tijdens fileverkeer of vermoeiend lange ritten aanzienlijk worden verminderd. Heb je gedwongen 30 seconden stil moeten staan, dan pakt de techniek gewoon de draad weer op. En op invoegend verkeer reageert de adaptieve cruisecontrole heerlijk stoïcijns.

In dynamisch opzicht is er evenwel niks mis met de nieuwe X5. Ondanks dat de testroute vele bochten kende en daardoor beter geschikt was voor de Z4 dan voor een SUV, is rijden aldaar allesbehalve een straf. Je moet alleen even wennen aan de directere overbrenging van het (optionele) Integral Active Steering systeem, maar er is grip in overvloed, de carrosserie wordt uitstekend onder controle gehouden en de onderstuur neiging wordt indrukwekkend goed onderdrukt, althans voor een auto die meer dan 2,1 ton zwaar is. Ook voelt de X5 voor een auto van dit gewicht opvallend lichtvoetig aan. Het grootste gedeelte van de aandrijfkrachten stuurt het xDrive systeem naar de achterwielen. Volgens BMW zorgt dit voor een scherper rij gevoel. Dat klopt, maar toch is ook de nieuwe X5 op bochtige trajecten geen partij voor de jongste Porsche Cayenne.

Je kan dankzij de nauwkeurig besturing evenwel goed voelen waar de voorwielen mee bezig zijn. De enige enigszins verstorende factor is de beweging die de Active Steering bij de achterwielen veroorzaakt. Het verdraaien is handig bij manoeuvres in de stad, maar het zorgt voor een wat inconsistent stuurgevoel. Maar goed, om dat te merken moet je wel een rij technische fijnproever zijn en daar is de doelgroep van grote SUV modellen niet naar. Diegenen die in de markt zijn voor een auto van het type X5 zullen in hun sas zijn met het weggedrag van deze BMW. Ook in het terrein staat hij zijn mannetje dankzij een mix van een hoog motorkoppel, een variabele vering en slimme software algoritme die helpen voorkomen dat je vast komt te zitten. Nóg meer plezier heb je evenwel in de xDrive40i uitvoering dankzij zijn meer gecultiveerde motorgeluid en bliksemsnelle verzetwisselingen. Ook is deze benzineversie stiller.

Enigszins teleurstellend is het conflict dat de grote 20 inch wielen met putdeksels etc. aangaat. De X5 heeft weliswaar luchtvering, maar dat is van het ‘enkele kamer’ type. Voor meer absorptie heb je blijkbaar meerdere kamers nodig. Vind je dergelijke oneffenheden niet op jouw pad, dan is het veercomfort van de grote BMW excellent. Dat komt een weldadige comfortbeleving bij lange afstandritten ten goede, al zou het feest voor de (Chinese) achterpassagiers compleet zijn geweest bij meer beenruimte. In dit opzicht is het nog steeds een beetje behelpen in de X5. En ja, de luchtvering valt ondanks de imperfecties toch te prefereren boven de onrustigere adaptieve M ophanging van de M50d uitvoering.

Standaard op de xLine instapuitvoering zijn 19 inch lichtmetalen velgen, LED verlichting, een draadloze oplaadmogelijkheid voor de telefoon, een Wifi hotspot en verwarmbare voorstoelen. Indien het M Sport pakket wordt aangevinkt op de optielijst, dan krijg je ook grotere 20 inch velgen, een M specifieke bodykit, aluminium interieurdecoratie en verlichte dorpels. De eerder genoemde laser koplampen zijn onderdeel van het Visibility pakket en kunnen tot 500 meter ver schijnen.

80%
80%
Awesome

CONCLUSIE

De nieuwe X5 is een indrukwekkende allrounder. Grootm comfortabel, stil en ruim met hier en daar slechts kleine minpunten. Er is daarom geen reden om te twijfelen aan het succespotentieel van de vierde generatie. Zowel op als naast het asfalt is dit een zeer getalenteerde gezinswagen en (als xDrive30d) qua brandstofverbruik veel subtieler dan zijn overmaatse grille doet vermoeden.

Terwijl de vorige generatie X5 enigszins overschaduwd werd door modellen als de Audi Q7 en Porsche Cayenne BMW telt nu weer duidelijk mee in het topsegment. Dat er van een revolutionaire voorsprong op deze concurrenten geen sprake is, is geen diskwalificatie van de ontwikkelingskwaliteiten van BMW en Kisstler, maar zegt meer over hoe hoog de lat tegenwoordig ligt in het 20 jaar geleden door de X5 gecreëerde segment.

  • 8
  • User Ratings (15 Votes)
    4.6

Comments are closed.