Hybride schaapje in wolfskleren: Toyota Yaris GR Sport

0

Toyota introduceerde eerder dit jaar de Yaris GRMN: een nieuw ultrasportief topmodel. Echter, vanwege zijn prijs (46.490 euro) en gelimiteerde productieoplage (Nederland kreeg 15 à 20 stuks toegedeeld) is de verkoopbetekenis praktisch nul. Maar Toyota gaat het GRMN label nu op een andere manier uitmelken: met de GR Sport. Die heeft het lijnenspel van de heftige variant, maar is qua aandrijflijn gewoon een Yaris Hybrid.

De Gazoo Racing (daar staat de afkorting ‘GR’ voor) behandeling beperkt zich tot modificaties aan de carrosserie en het onderstel. Dat moet zorgen voor een sportief rij gevoel, zonder dat deze Toyota jouw de wereld kost. Qua aanschaf noch onderhoud. De GR Sport behandeling zal in een later stadium ook worden losgelaten op de nieuwe Corolla. Toyota voegt zo de daad bij het woord, want eerder zegde zij toe modellen met meer ‘emotie’ te zullen lanceren. En dan zit je al snel in de sportieve hoek.

De Yaris GR Sport combineert de Sachs Performance schokdempers met de Bridgestone banden (Potenza RE50, maatje 205/45 R17) van de GRMN uitvoering met een verlaagde sportophanging (-11 mm in vergelijking met de standaard Hybrid versie). Verder is de nieuwe uitvoering voorzien van de extra stabilisatorstang van de Yaris GRMN, die de Toyota wat extra stijfheid geeft. De aangepaste stuurinrichting maakte de oversteek echter niet vanuit het sportieve topmodel naar de GR Sport.

Voor de decoratie van de carrosserie van de Yaris GR Sport heeft Toyota (ook) goed gekeken naar de GRMN uitvoering. Het koetswerk met 18 mm bredere wielkasten combineert een heleboel zwarte stickers met wat rode accenten; niet toevallig de kleur van Gazoo Racing. Dat is de divisie die de ontwikkeling van de sportmodellen voor zijn rekening neemt en de bedrijfsactiviteiten in het WEC en het WRC coördineert. Zij heeft onder meer gekozen voor een dakspoiler op de achterklep, zwart gekleurde zijspiegels, een haaienvin antenne, een honingraat grille, privacyglas, een donkere behuizing voor de koplampen, zwarte mistlampen vóór en diverse GR emblemen.

Qua aandrijflijn zijn er geen verschillen met de Yaris Hybrid. Dit betekent dat je onder de kap tevergeefs zult zoeken naar de 212 pk sterke 1,8 liter compressormotor. Jammer, want daarmee is de Yaris GRMN een unicum in autoland. Maar ook een dorstige en daardoor (vanwege de hoge BPM) bij ons een hele dure B segment hete hatchback. Omdat de Yaris Hybrid zoals gezegd als donormodel diende, zijn 5 deuren standaard (de GRMN uitvoering is een 3-deurs).

Wel zal je het dus moeten doen met een 100 pk en 169 Nm sterke aandrijflijn. Dat maakt de Toyota niet echt pittig natuurlijk. Sprinten naar 100km/u neemt 11,9 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 165 km/u. Maar met een CO2-uitstoot van 75 gram/km is de Yaris GR Sport natuurlijk wel één van de meest ecologische sportieve hatchbacks op de markt.

Binnenin onderscheidt de Yaris GR Sport zich van de Hybrid uitvoering door speciale sportstoelen met donkergrijze ultrasuède bekleding én GR-badges, het 3-spaaks sportstuur van de GT86, een zwart hemeltje, GRMN vloermatten en door zilverkleurige plus satijn chroomkleurige afwerking rond de versnellingspook, ventilatieroosters en de luidsprekers. Door het aantal opties te beperken weegt de GR Sport slechts 5 kilo meer dan de reguliere Yaris Hybrid. In Nederland verschijnt hij begin 2019 op de markt. Net als de eerder besproken Yaris Y20 beleeft hij zijn debuut tijdens de autosalon van Parijs. De prijs volgt uiteraard later.

Comments are closed.