In de herkansing: test Ford Ka+ Active

0

Waarom de korte test?

Ford heeft tot nu toe niet veel verkoopgeluk met de Ka+ in Nederland. Hoewel het model werd ontwikkeld volgens het ‘veel voor weinig’ recept en in een zogeheten lage lonenland wordt gebouwd (India), komt bij ons de lage prijsstelling niet uit de verf. Het forse formaat van de Ka+ in combinatie met de niet bepaald okselfrisse atmosferische benzinemotor zorgt voor een stevig verbruik en dus voor een hoge CO2-uitstoot: 114 à 117 gram. Er zijn A segment modellen die een emissiewaarde van slechts 86 gram hebben. In Nederland wordt zoiets afgestraft met veel BPM, met als gevolg een veel hogere prijs voor de Ka+ dan in andere Europese landen: er zijn A segment modellen die meer dan 3.000 euro goedkoper zijn. In Nederland komt het ‘veel voor weinig’ recept daardoor niet uit de verf, ook omdat de qua formaat en concept vergelijkbare Dacia Sandero dankzij zijn compacte, zuinige turbomotor meer dan 2 mille goedkoper is.

Ook na de facelift van de Ka+ is het vechten tegen de bierkaai voor Ford. Misschien heeft het model wel meer slaagkansen in de marge van het A segment, bijvoorbeeld in de hier geteste Active terreinlook uitvoering. Die heeft minder rechtstreeks concurrenten en zijn stoere uitstraling is dankzij 3,96 meter carrosserielengte overtuigender dan bij bijvoorbeeld de Fiat Panda City Cross, die bijna 3 decimeter korter is. Maar ja, het 23 mm hoger op zijn poten staande koetswerk heeft van de Ka+ ook de CO2-uitstoot doen stijgen. Naar 129 gram/km maar liefst. Dat is slechts 3 gram minder dan de emissiewaarde van de BMW 520i. Kan de Ka+ Active slagen waar de gewone versie faalde? Deze test geeft het antwoord.

Wat voor auto is het?

De modelnaam ‘Ka’ kennen wij sinds 1996. Toen was het een hip alternatief voor onder andere de Renault Twingo die dankzij zijn Fiesta onderstel verrassend goed reed en daarmee veel harten wist te veroveren. Maar Ford was blijkbaar toch niet tevreden over de winstmarge en besteedde de productie van de tweede generatie uit aan Fiat, die tevens de techniek (afkomstig van de Panda en 500) leverde. Het resultaat was amper minder aaibaar, maar wel compacter en krapper. Tegelijkertijd werden de modellen van de concurrentie steeds ruimer en dankzij een set achterportieren praktischer; voor een zogeheten boodschappenauto geen onbelangrijke eigenschappen. Ford raakte zo zijn vooraanstaande positie in het A segment kwijt. Die 2 extra deuren kreeg de Ka bij de wisseling naar de derde generatie alsnog. Samen met de veel grotere maatvoering was dit voor Ford reden om een plusje te zetten achter de modelnaam. Maar wat de Ka+ won aan ruimte, verloor hij aan charme en karakter. En dan kan je met name bij de vrouwelijke cliëntèle wel inpakken. Met als gevolg dat de ‘plus transformatie’ voor minnen bij de verkoopresultaten zorgde. In 2017 wist Ford slechts 876 exemplaren van de Ka+ te slijten, tegenover 10.851 bestellingen voor de Volkswagen Up. En dit jaar zijn de verkopen met nog eens een derde afgenomen terwijl de markt als geheel sterk is gegroeid. Vanuit dit perspectief is het niet verwonderlijk dat de Ka+ nu 2 jaar na de marktintroductie al een facelift ondergaat. Doel van de cosmetische correctie is om de budgetuitstraling van de Ford te verminderen. Ook zijn motor werd onder handen genomen, al blijft het een atmosferisch 3 cilinder exemplaar zonder koppelverhogende turbo.

Dat Ford tijdens de financiële crisis anders dan zijn landgenoten Chrysler en General Motors niet failliet ging, was enerzijds te danken aan een betere financiële huishouding en anderzijds aan de bedrijfsstrategie om wereldwijd zoveel mogelijk dezelfde modellen aan te bieden. Daarmee konden enerzijds kosten worden bespaard en anderzijds schaalvoordelen worden gerealiseerd. In het geval van modellen die zowel voor de Noord Amerikaanse markt als Europa bestemd waren, werkte de strategie best goed. Zo heeft Ford in de Verenigde Staten jarenlang uitstekend zaken gedaan met de Focus en is de Mustang een welkome aanvulling op het sportwagenaanbod in Europa. Maar de strategie faalt bij modellen die primair voor lage lonen landen zijn ontwikkeld, zoals Brazilië en India. De Europese autoconsument haalt daar zijn neus voor op. Ford heeft dat niet alleen aan den lijve ondervonden met de Ka+, maar ook met de EcoSport. Wij stellen hogere kwaliteitseisen aan onze auto dan de doorsnee Braziliaan of Thai. Met de vroegtijdige facelift voor de Ka+ wil Ford de opgelopen verkoopschade proberen te herstellen.

Door de cosmetische correctie heeft de Ka+ een lievere uitstraling gekregen. Hij ziet er met zijn nieuwe neusje haast aandoenlijk uit, maar sexy kan je de Ford absoluut niet noemen. Dat komt door de niet echt aantrekkelijke carrosserieproporties (hoog en vrij smal) en de relatief kleine wieltjes. De geteste Active uitvoering van de Ka+ oogt iets minder lief, maar de rijke koetswerkdecoratie maakt geeft hem wel charme. Het is niet ondenkbaar dat bepaalde autoconsumenten verliefd zullen worden op dit ‘snoepje’ omdat zijn aaibaarheidsfactor net even wat hoger is dan die van de Dacia Sandero Stepway. Wellicht dat de Active versie van de gelifte Ka+ het fletse imago van de kleine Ford van zich af weet te schudden. Die is gebaseerd op de atmosferische Ultimate motorversie met 85 pk en heeft als uiterlijke kenmerken chromen dakrails, een specifieke grille, zwarte kunststof randen op de wielkasten, robuuster ogende bumpers, zijschorten, zwarte buitenspiegelkappen, speciale 15-inch velgen en 2,3 centimeter extra grondspeling. In Active uitmonstering kost de Ka+ 18.030 euro.

Is het wat?

Het interieur van de Ka+ is daarentegen vooral nuchter en no-nonsense. Daar houden wij in Nederland van. Er zijn onder meer grote portiervakken, bekerhouders in de middentunnel en een handige aflegruimte voor de pook. Een goed afleesbaar, centraal geplaatst aanraakscherm maakt onderdeel uit van het Interieur Pack à 550 euro, net als de automatische airconditioning, een opbergvak voor de zonnebril en DAB+ radio. Het dashboard is ondanks het vele harde plastic keurig afgewerkt en steekt beter in elkaar dan je misschien van een in India gebouwde auto zou verwachten. De bediening van de Ka+ is kinderlijk eenvoudig. Alleen voor de achterruitenwisser moet je de (rechter) stuurstengel naar je toe trekken, en de voorruit sproei je juist door het uiteinde van die hendel in te drukken. Bij de meeste andere auto’s is dit precies omgekeerd. Over de werking van het SYNC3 infomediasysteem met 6,5 inch groot touch screen zijn geen klachten. De installatie reageert aangenaam snel op instructies en de menustructuur is overzichtelijk. Bepaalde functies kunnen ook met de stem geactiveerd worden. Maar navigeren kan de Ka+ alleen via de Waze app als jij jouw telefoon met Apple CarPlay of Android Auto inplugt.

Dat de Ka+ qua formaat een B segment model is (en geen boodschappenauto à la de Toyota Aygo), merk je aan de stoelen. Die zien er weliswaar wat vlak uit, maar ondersteunen prima zolang je het in bochten niet te bont maakt. De lange zitting is tijdens langere ritten aangenaam. Wel komt de smalle carrosserie tot uiting in de relatief beperkte interieurbreedte, al zou je de cabine van de Ka+ hierdoor ook als ‘knus’ kunnen bestempelen. Achterpassagiers hebben, ook als zij langer zijn dan 180 cm, daarentegen niks te klagen over deze Ford. Voor hen biedt de Ka+ bijzonder veel ruimte en bewegingsvrijheid. Voor het hoofd en de benen van de achterpassagiers is er zondermeer voldoende plek en de voetenruimte onder de voorstoelen kan zelfs als ‘uitmuntend’ worden bestempeld. Maar door de eerder genoemde smalle carrosserie komt een eventuele derde persoon in het midden van de bank er qua zitcomfort bekaaid van af. Dankzij de grote deuropeningen is in/uitstappen evenwel erg gemakkelijk.

Het formaat van de kofferbak is voor een B segment model niet bijzonder, maar in vergelijking met boodschappenauto’s prima: met de achterbank in normale positie kan er voor 270 liter aan bagage worden vervoerd en omklappen van de leuning (dat kan in 2 delen in 60:40 verhouding) levert een capaciteit van 849 liter op. Minder comfortabel is de hoge til drempel, wat van in/uitladen een zwaardere handeling maakt. Een welkome verbetering is dat de achterklep sinds de facelift met een fysieke knop te openen is. Voorheen kon dat alleen vanuit het interieur of met de sleutel.

Voor dagelijks gebruik is het nieuwe atmosferische blok voldoende capabel voor een breed scala aan ritten in en om de stad. Er is bij lage toerentallen al aardig wat kracht beschikbaar zodat tussentijdse versnellingen van de Ka+ kunnen worden bewerkstelligd zonder bovenmatig transpireren. De vorige motor had hetzelfde vermogen, maar Ford geeft aan dat het nieuwe blok 10 procent meer koppel levert tussen 1.000 en 3.000 toeren, zodat men soepeler kan rijden met de Ka+. In de praktijk voelt hij over de gehele linie inderdaad net iets gretiger aan. Hierdoor rijdt de Ka+ een stuk aangenamer. De overbrengingsverhoudingen van de 5 versnellingsbak zijn nog altijd aan de lange kant, dus je moet geen hekel aan terugschakelen hebben. Chocoladezijde is dat het toerental bij 120 km/u aangenaam laag is: 3.200. De Ka+ is sowieso opvallend stil omdat ook andere rij geluiden keurig op de achtergrond blijven. Tijdens de test kwam het gemiddelde verbruik uit op 6,2 liter per 100 km. Dat is niet veel meer dan Ford zelf opgeeft (5,7 liter) en maakt de Ka+ Active (extra sympathiek). In vergelijking met de prefacelift editie is de Ford duidelijk zuiniger geworden. Het gaat om een verschil van ruim 10 procent. De topsnelheid bedraagt 169 km/u en er kan in 13,3 seconden naar 100 km/u worden geaccelereerd. Voor vlotte stadsritten kan je beter de Kia Picanto 1.0 T-GDI kopen. Die zit al in 10,1 tellen op 100 km/u en zal ook bij het wegrijden bij stoplichten navenant vlotter zijn. En die verbruikt volgens de folder slechts 4,5 liter benzine.

De Ka + is gebaseerd op het platform van de oude Fiesta en dat is beslist een pluspunt want dat model stond bekend om zijn rij kwaliteiten. De besturing, de vering, de dempers en de stabilisatorstang zijn aangepast aan de Europese verwachtingen in vergelijking met de Indiase versie. De Ka+ is goed wendbaar en heeft een veilig plus comfortabel weggedrag. Daarnaast is hij niet vies van een sportieve rijstijl. Sturen en manoeuvreren gaat licht en soepel. De carrosserie van de Ka volgt snel de ingezette richting. De geteste Active versie met zijn verhoogde bodemvrijheid biedt een soepeler type vering die het comfort verhoogt. Dat de afstelling zachter is, merk je in bochten, waar hij meer overhelt. Op zijn beurt verslindt de Ka+ Active verkeersdrempels alsof deze bijna niet bestaan. Het maakt de kleinste Ford zeer geschikt voor gebruik in en om de stad. Niet onbelangrijk is dat de Ka+ dankzij de aanwezigheid van 6 airbags qua veiligheid hoger ingeschaalde dient te worden dan zijn belangrijkste concurrent, de Sandero Stepway.

60%
60%
Awesome

Hoeveel sterren?

Ford heeft, in Nederland althans, de plank misgeslagen met de Ka+. Maar misschien kan zij wel mee surfen op het succes van de SUV door haar goedkope stadsauto stoer aan te kleden. De cross-over look van de Active uitvoering gaat hand in hand met een rijkere uitrusting en een beter veercomfort. Dat maakt de meerprijs van afgerond 2.500 euro ten opzichte van de even sterke Ka+ Ultimate beter te pruimen.

Dit neemt niet weg dat voor fans van 'veel voor weinig' de slechts 16.280 euro kostende Dacia Sandero Stepway aantrekkelijker kan zijn, ook omdat die niks vrouwelijks heeft. Tegelijkertijd betekent de prijs van 18.030 euro dat er voor de Ka+ Active ook diverse 'volwaardige' B segment hatchbacks te koop zijn. Zo kost de Seat Ibiza 1.0 TSI Style met 95 pk, een werkelijk uitstekende allrounder, slechts 770 euro meer.

Toch is de Ka+ onmiskenbaar opgeknapt van de facelift. De budgetauto van Ford was altijd al ruim, stil en comfortabel, maar is nu ook acceptabel afgewerkt en het verlaagde benzineverbruik is een stap in de goede richting. Beste keuze is evenwel de Trend Ultimate uitvoering. Die blijft met een prijs van 15.500 euro uit de buurt van de volwaardige B segment hatchbacks en biedt eigenlijk alles wat je nodig hebt. Is een A segment model voor jou te klein en het prijsverschil met de Fiesta (22.025 euro als 100 pk sterke 1.0 Ecoboost Titanium) te groot? Dan is de Ka+ in alles een aanvaardbare tussenmaat.

  • 6
  • User Ratings (9 Votes)
    3.6

Comments are closed.