Outlander op z’n Frans: Citroën C5 Aircross Hybrid

0

Op de van 4 tot 18 oktober te houden autosalon van Parijs stelt Citroën een conceptstudie voor die een voorproefje is van de toekomstige stekkerhybride variant van de C5 Aircross. De productieversie arriveert in 2020 in de showrooms. Citroën heeft zichzelf als doel gesteld om in 2025 van alle modellen minimaal één geëlektrificeerde uitvoering in zijn gamma te hebben.

De C5 Aircross, een SUV, moet sowieso nog in de verkoop gaan. De marktintroductie vindt in Frankrijk direct na de autosalon van Parijs plaats en Nederland is begin 2019 aan de beurt. Aanvankelijk kan er alleen gekozen worden uit conventioneel aangedreven benzine en diesel uitvoeringen met vermogens variërend van 130 tot 180 pk. De PHEV variant van de C5 Aircross komt begin 2020 op de markt. Zijn stekkerhybride aandrijflijn bestaat uit de 1.6 PureTech 4 cilinder van 182 pk en een bij de 8-traps automaat geplaatste elektromotor van 109 pk / 337 Nm.

Er zit geen (tweede) exemplaar op de achteras, dus de C5 Aircross PHEV krijgt geen vierwielaandrijving. Dit betekent dat het combineerde vermogen van 228 pk via de voorwielen naar het asfalt moet. Maar 182 plus 109 is toch 291 pk? Dat klopt, maar de motoren leveren niet tegelijkertijd hun maximum vermogen. Het elektrische exemplaar levert dat heel vroeg, terwijl de benzine-unit er de nodige toeren voor moet maken. De 13,2 kWh grote lithium/ion batterij maakt een elektrisch rij bereik van 50 kilometer mogelijk (gemeten volgens de oude en dus nog niet echt reële NEDC verbruikscyclus). De topsnelheid is in dan begrensd op 135 km/u. Citroën belooft een gemiddeld verbruik van 1:50. De CO2-uitstoot ligt onder de 49 gram per kilometer.

Met een 32A lader zou de batterij van de stekkerhybride C5 Aircross in 2 uur weer vol moeten zijn. De batterijenset zit onder de achterbank en zal de moduleerbaarheid of het volume van de kofferbak dus niet aantasten. De stekkerhybride versie van de C5 Aircross krijgt verder een elektrische rembekrachtiging met de naam i-Booster, die de vertragingsenergie op een efficiëntere manier kan recupereren. Het systeem zou de actieradius op stroom met circa 10 procent kunnen vergroten, zo claimt Citroën.

Comments are closed.