Primeur: test Cadillac XT4

0

SUV modellen zijn sowieso in trek, maar in het premium C segment zou je zelfs van oververhitting van de markt kunnen spreken. Cadillac is ‘fashionably late’ op dit verkoopfeestje, maar heeft nu de XT4 klaar. Die komt onder de XT5 in het gamma en gaat concurreren met de Audi Q3, BMW X1, Jaguar E-Pace, Lexus UX, Mercedes GLA, Range Rover Evoque en Volvo XC40.

In vergelijking met bovengenoemde rivalen is de Cadillac iets groter. Het ruimteaanbod achterin kan daardoor voor C segmentbegrippen als royaal worden bestempeld. De kofferbak (495 liter capaciteit met de achterbankleuning in normale positie, 1.410 liter indien neergeklapt) mag er qua formaat ook zijn, al is er van een volumerecord geen sprake. Nadeel is de nogal hoge vloer, hetgeen in/uitladen lastig kan maken.

De XT4 is gebaseerd op een nieuw platform en voorzien van een ingrijpend gewijzigde 2,0 liter turbomotor. De unit in de ATS en CTS was nogal rauw, maar de herziene 4 cilinder heeft een veel betere loopcultuur. Het blok is 15 kilo lichter dan het oude exemplaar en goed voor 240 pk / 350 Nm. Het maximum koppel is al bij 1.500 toeren beschikbaar. De motor, die voorzien is van zogeheten actieve brandstofregeling en een onmerkbaar werkende cilinderuitschakeling, is gekoppeld aan een 9-traps automaat. Ook de Europese versie krijgt deze krachtbron aangezien Cadillac zijn dieselprogramma heeft geschrapt. Er zijn nog geen exacte verbruikcijfers bekend, maar op basis van de Amerikaanse specificaties komt Autointernationaal.nl tot een gemiddeld verbruik van circa 7,5 liter per 100 km. Dit betekent een niet misselijke CO2-uitstoot van zo’n 175 gram, maar de XT4 is hiermee wel meer dan 50 gram minder milieubelastend dan zijn grote broer, de XT5 met atmosferische 3,6 liter V6 motor.

Als optie biedt Cadillac op de XT4 vierwielaandrijving met dubbele koppeling die de achteras volledig kan loskoppelen. Daarmee kan het benzineverbruik worden gereduceerd als de voorwielen voldoende tractie hebben. Op een gladde ondergrond springen de collega’s achter automatisch bij. De techniek is ook nuttig op droog wegdek, want het is voorzien van Torque Vectoring, waardoor de XT4 middels extra vermogen en koppel voor het buitenste achterwiel de bocht door kan worden geduwd. Een andere optie is de actieve ophanging, die om de 2 milliseconden de schokdemping van de Cadillac aanpast. Het systeem heeft een sportmodus met een stijvere afstelling, waardoor in bochten de overhelneiging wordt verminderd. De XT4 is daarnaast de eerste Cadillac met een elektro/hydraulische rembekrachtiging, die compacter is en minder energie verslindt.

Qua exterieurdesign is de XT4 een echte SUV om te zien. Dat is op zich een goede zaak, want daardoor kan de styling van de Cadillac onmogelijk als ‘anoniem’ worden bestempeld. Het meest prominente designelement aan de voorzijde is de LED dagverlichting die vanaf de bovenzijde van de koplampen tot aan de bumper naar beneden lopen. Naar goed premiumgebruik beschikt de XT4 over een grote grille. Gelukkig heeft Cadillac zich qua chroomgebruik ingehouden, zodat het luchtrooster zondermeer als ‘smaakvol’ kan worden bestempeld. De zogeheten powerdomes op de motorkap geven de XT4 een gespierde uitstraling.

Hij heeft een schuine achterzijde, maar een coupéachtige SUV kan je deze Cadillac niet noemen. Daarvoor is zijn bouw te hoog. De verticale achterlichten doen aan de exemplaren van de Escalade denken. Ze zijn een stuk groter dan de units van de XT5, dus je krijgt als koper van de XT4 visueel meer waar voor je geld. De geïntegreerde ‘eendenstaart’ spoiler en de dubbele uitlaatpijpen geven de benjamin uit het SUV gamma van Cadillac een sportieve touch. Al met al is de XT4 zondermeer aantrekkelijk om te zien.

Binnenin zien we een HD aanraakscherm van 8 inch (naar huidige premiumbegrippen dus aan de kleine kant) bovenop de middenconsole. Die laat zich eenvoudig bedienen zoals een smartphone, maar ook met een draaiknop voor de selectiehendel van de automaat. Die is van metaal en heeft een degelijke zware weerstand. De interface heeft verder sneltoetsen voor bepaalde essentiële functies. Ook is er een ‘home’ toets voor als je door de menubomen het bos niet meer kan zien. Een touch pad ontbreekt evenwel.

De algehele uitstraling van het interieur is minder expressief van die van de buitenzijde. Dat is aan de ene kant misschien wat jammer, maar Cadillac heeft op deze manier voorkomen dat de ergonomie het kind van de rekening zou worden. De drukschakelaars voor de airconditioning zijn zowel bedieningsvriendelijk als stijlvol. Het is ook prettig dat de XT4 over aparte fysieke knoppen voor de verwarmbare en ventileerbare stoelen beschikt. Verder lijkt iedereen ongeacht zijn postuur gedachteloos een prettige zitpositie te kunnen vinden dankzij de ruime verstel mogelijkheden.

Het instrumentarium bestaat uit een mix van analoge klokken en LCD displays. De meters zijn goed afleesbaar, maar doen toch wat goedkoop aan in een auto met premiumaspiraties; een volledig digitaal scherm zou ook meer bijdetijds zijn. Hier zijn we aanbeland bij de Achilleshiel van de XT4 want de gebruikte materialen zien er beter uit dan ze aanvoelen. Het meeste wat er uit zien als leer blijkt vinyl te zijn. In de onderste helft van het dashboard zit meer plastic dan je van een luxeproduct verwacht. Voor een auto die in Nederland een instaptarief van naar verwachting 57 à 60 mille krijgt, is dat toch wel een dingetje. De zetels zijn weliswaar bekleed met echt leer, maar ook dat voelt plasticachtig aan.

Een pleister op de wond zijn de vele toeters en bellen waarover de XT4 standaard beschikt of waarmee hij kan worden uitgerust. Zo is er om het manoeuvreren te vergemakkelijken een 360-graden camera aanwezig en, als optie, een binnenspiegel die de beelden van een achteruit rij camera weergeeft. Andere mogelijkheden zijn stoelen met een massagefunctie en voorruit projectie in kleur. Adaptieve cruisecontrole en een rijstrook assistent zijn standaard, maar de XT4 is helaas niet leverbaar met het excellente Super Cruise autonome rij systeem van Cadillac. En de noodrem assistent is overactief met waarschuwen middels geluidssignalen; dat had beslist een onsje minder gemogen.

Zelfs voor SUV begrippen zit je in de XT4 relatief hoog. Dat komt de overzichtelijkheid van de voorzijde ten goede, ook omdat de Cadillac dunne A stijlen heeft en voorzien is van een grote voorruit. De buitenspiegels zijn op de portieren bevestigd en blokkeren daardoor ook niet het uitzicht naar schuin voor. De achterzijde van de XT4 is minder goed te overzien. De taillelijn is sowieso aan de hoge kant, maar er zijn ook dikke C stijlen waardoor er grote dode hoeken zijn. Verder is de achterruit relatief klein. Gelukkig kunnen dode hoek waarschuwing en de eerder genoemde achteruit rij camera parkeerschade helpen voorkomen.

Het veercomfort en de wegligging zijn bij de XT4 goed voor elkaar. De Cadillac ligt solide op de weg en weet oneffenheden effectief te absorberen zonder dat hij gaat deinen. Met de optionele dempers biedt de XT een nog beter veercomfort. Motorgeluid en windgeruis worden ook goed buiten de cabine gehouden. Alleen wat rolgeluiden zijn bespeurbaar, maar niet in hinderlijke mate. De besturing is aan de lichte kant, maar wel indrukwekkend nauwkeurig.

De nieuwe 2,0 liter turbomotor is een goede compagnon voor de atletische rijeigenschappen van de XT4. De 4 cilinder hangt goed aan het gas en biedt ook onderin veel trekkracht. Tegelijkertijd heeft de motor geen hekel aan toeren maken, zodat even lekker doorhalen tijdens een inhaalmanoeuvre een bevredigende exercitie is. De 9-traps automaat is veel beter dan het exemplaar dat de (halve) landgenoot Fiat Chrysler gebruikt. Hij wisselt soepel en snel van verzet en reageert snel als jij met het diep intrappen van het gaspedaal duidelijk maakt dat er teruggeschakeld dient te worden. Enige smet op het blazoen is de elektro/hydraulische rembekrachtiging. Dat zorgt voor een artificieel gevoel waardoor doseren lastig is, al leer je het pedaal na verloop van tijd wel goed doseren vermoed ik.

 

70%
70%
Awesome

CONCLUSIE

Beter laat dan nooit gaat Cadillac met de XT4 een plaatsje proberen te veroveren in het C premium SUV segment. Als wapens beschikt het Amerikaanse merk over een uitgebreide uitrusting (al dan niet optioneel), een expressief exterieurdesign, een ruim interieur en een uitstekende aandrijflijn. Dit kan de auto zijn die Cadillac dringend nodig heeft om in Europa verkoopcijfers met een getal voor de komma te creëren. Foutloos is de XT4 niet, maar hij heeft voldoende charme om dat te kunnen compenseren.

  • 7
  • User Ratings (3 Votes)
    6.2

Comments are closed.