Exclusief: DS 3 Crossback ontmoet Audi Q2

0

De DS3 Crossback was één van de meest prominente sterren op de begin oktober gehouden autosalon van Parijs. Hij kruist het degen met de Audi Q2, een belangrijkste rivaal, en momenteel marktleider in het segment voor premium ‘stedelijke cross-overs’. Zijn de schouders van de Fransman breed genoeg om een plaats in deze autoklasse te veroveren? Autointernationaal.nl voert een eerste vergelijking uit.

In 8 jaar tijd is de SUV getransformeerd van een autotype ‘dat je er als fabrikant bij deed’ tot een carrosserievariant die absoluut essentieel geworden is in alle marktsegmenten. Vandaag de dag zijn dergelijke modellen goed voor meer dan een derde van de verkopen van nieuwe auto’s in Europa. Een marktevolutie die de PSA Groep ertoe heeft besloten om de instapper van DS volledig te herzien: in plaats van een 3-deurs hatchback is er nu gekozen voor een 5-deurs SUV. Met 4,12 meter is de 3 Crossback 17 centimeter langer dan zijn voorganger, maar door de hogere bouw valt dat niet echt op. Gemeenschappelijke designeigenschap van de twee auto’s is de haaienvin langs de taillelijn. Onderhuids is alles veranderd. Zo is de 3 Crossback gebaseerd op een nieuw platform, is rekening gehouden met elektrische aandrijving en is er ook bij het interieurontwerp gekozen voor een leeg vel papier.

De Audi Q2 viert in november zijn tweede verjaardag. Dit model is de kleinste cross-over annex SUV in het gamma van de premiumfabrikant dat inmiddels ook de grotere Q3, Q5, e-Tron, Q7 en Q8 omvat. Volgend jaar komt daar de Q4 nog bij. Dat wordt een soort Q8, maar dan gekrompen tot circa 4,4 meter. De Q2 profiteert van het sterke merkimago van Audi, de optiemogelijkheden die de fabrikant biedt en het brede motorenassortiment, dat een bandbreedte van 116 tot 300 pk heeft. Met dit model wilde Audi een jongere klantenkring aanspreken en dat is goed gelukt: in de eerste helft van 2018 was de Q2 de derde best verkopende auto van het merk in Europa.

De DS 3 Crossback en de Audi Q2 spelen duidelijk in dezelfde competitie. De meest compacte van de twee is de Fransman: 4,12 meter lang; een verschil van 7 centimeter met de Duitser. Qua design is er evenwel een wereld van verschil tussen beide SUV modellen. De Q2 is erg ingetogen. Dat zijn wij gewend van Audi, maar ook in vergelijking met zijn familiegenoten valt het gebrek aan uitbundigheid op. Een derde zijruit ontbreek en de achterlichtunits lijken afkomstig te zijn van de vorige generatie Volkswagen Polo. Is dat kritiek? Nou niet perse, want de Europese autoconsument kan de vormgeving van de Q2 zoals gezegd wel waarderen.

In vergelijking met de Audi beschikt de DS over een veel sensuelere vormgeving, zoals je mag verwachten van een auto uit de zuidelijke helft van Europa. Of de 3 Crossback daarmee ook het predikaat ‘fraai’ verdient, is een kwestie van smaak. Zo zal de XXL grille niet ieders kopje thee zijn. En er zijn tal van opties om de buitenzijde aan te passen, ondermeer diverse keuzemogelijkheden voor kleurcombinaties (carrosserie, stijlen en het dak), dus je kan het zo bont maken als je wilt. Daarmee zitten de 2 auto’s op totaal verschillende golflengtes. Dit betekent dat de Q2 vermoedelijk weinig te vrezen zal hebben van de 3 Crossback. Maar dat zal anders zijn voor een rijk gedecoreerde landgenoot van de DS: de Renault Captur Initiale Paris.

De 3 Crossback richt zich op consumenten die niet vies zijn van uiterlijk vertoon en die vinden dat de functie (overzichtelijkheid) best ondergeschikt mag zijn aan de vorm. Want die haaienvin blokkeert het uitzicht van de achterpassagiers flink. Fraai, maar niet perse gebruiksvriendelijk (en zeker storinggevoeliger) zijn de verzonken deurgrepen van de DS; een primeur voor het B segment. We kennen deze constructie reeds van veel duurdere merken zoals Tesla en Land Rover (Range Rover Velar). Het dak van de 3 Crossback lijkt te zweven en de compacte Franse SUV heeft vrouwelijke ronde vormen. DS heeft zichtbaar veel aandacht voor details gehad.

De cockpit van de Q2 is Audi op zijn best: gelikte materialen, naden van hooguit een millimeter en een foutloze ergonomie. Toch gaat je hart er niet sneller van kloppen. De Q2 biedt geen enkele verrassing aan boord, behalve de mogelijkheid om kleurtonen toe te voegen die het geheel enigszins opvrolijken. De gefotografeerde Audi is begiftigd met de uitstekende, maar optionele, virtuele cockpit oftewel een digitaal instrumentarium.

De buitenste ventilatieroosters van de 3 Crossback zijn verbannen naar de deuren. Doel van DS was om een meer ruimtelijke indruk te creëren. Er is/was nogal wat kritiek op de bedieningsvriendelijkheid van het dashboard van de 7 Crossback, maar DS zegt zijn leven nu gebeterd te hebben. Een visueel genot is in ieder geval de middenconsole. Diverse bedieningsfuncties zijn daar gegroepeerd in de vorm van diamanten en het ontwerp van de centrale ventilatieroosters doet denken aan het logo van de Olympische spelen. In de 3 Crossback hoef je niet bij te betalen voor een digitaal display. De DS wordt daar standaard mee geleverd.

Een sterk punt van DS is de materiaalkeuze. Daarmee schitterde de 7 Crossback reeds en ook zijn kleine broertje weet op dit vlak te imponeren. Kunstachtig stiksel werk en gevarieerde, hoogwaardige materialen zorgen voor een hoogwaardige ambiance. DS laat hiermee zien grote inspanningen te willen leveren om in het hyper competitieve premium segment serieus genomen te worden.

De Q2 kan profiteren van de ervaring die Audi al decennialang in het premium segment heeft. Er zijn tal van hightech opties, waaronder de mogelijkheid om op niveau 2 autonoom te rijden. Concreet betekent dit dat bepaalde rij taken uitbesteed kunnen worden aan ‘assistenten’, maar écht ontspannen is er niet bij omdat de bestuurder altijd waakzaamheid moet blijven. Maar de Q2 kan op zijn rijstrook blijven en de afstand tot de voorligger beheren. De techniek werkt ook in files.

Voor het overige zijn er geen grote verschillen tussen de Audi en de DS. Zo is voorruitprojectie mogelijk en maakt een noodrem systeem onderdeel uit van de standaarduitrusting. De 3 Crossback kan worden uitgerust met koplampen van het Matrix type, waarbij de lichtstraal zich voortdurend aanpast aan de verkeersomstandigheden en men in de groot licht stand andere weggebruikers niet kan verblinden. De radioantenne van de DS is geïntegreerd in de achterspoiler om zo het lijnenspel niet te verstoren.

De Q2 heeft met 2,60 meter een iets langere wielbasis dan de 3 Crossback (2,56 meter). Toch hebben beide auto’s een vergelijkbare leefbaarheid. De hoge taillelijn is niet bevorderlijk voor de overzichtelijkheid van de DS en de passagiers achterin voelen zich een beetje opgesloten. Dat komt mede door de eerder genoemde haaienvin. Daarin zitten aan de binnenzijde overigens luidsprekers. De ramen in de achterportieren gaan niet helemaal omlaag en ook dat kan tot ergernis leiden.

Er is 405 liter kofferruimte beschikbaar in de Q2, tegen 350 liter voor de 3 Crossback. Bovendien kan de moduleerbaarheid van de Audi worden verbeterd dankzij de optioneel in 3 delen neerklapbare achterbank. Het zitvlak kan in geen van beide modellen worden verschoven. Bij concurrenten als de Renault Captur en de nieuwe Volkswagen T-Cross kan dit wel.

In de afgelopen 2 jaar heeft Audi het motorengamma van de Q2 gestaag uitgebreid. Er zijn 3 benzinesmaken en even zoveel dieselversies, met vermogens variërend van 116 tot 190 pk. Deze motoren zijn verkrijgbaar met een handbak (6 versnellingen) of een 7-traps S-tronic automaat met dubbele koppeling. Quattro vierwielaandrijving is standaard op alle 2,0 liter versies. Op de eerder genoemde autosalon van Parijs presenteerde Audi de SQ2 aan het publiek. Die heeft een 300 pk versie van het 2.0 TFSI blok onder de kap waarmee de Duitser in 4,8 seconden naar 100 km/u kan sprinten.

Aan die tijd zal de 3 Crossback nooit kunnen tippen. Dat is ook niet nodig aangezien de DS uit een land komt waar overal strenge snelheidslimieten zijn. Op de Autobahn kan de Audi rijder zichzelf veelvuldig laten gaan. DS houdt het bij de 3 Crossback daarom bij het 1,2 liter 3 cilinder Puretech blok. Dat is er in de vermogensmaken 100, 130 en 155 pk, waarvan de laatste 2 uitsluitend combineerbaar zijn met een 8-traps EAT8 automaat. Dieselen kan in de 1.5 HDi versie met 100 of 130 pk. Ook hier is bij de krachtigste versie een automaat verplichte kost. Het motorengamma van de Q2 biedt dus meer vuurwerk, maar DS kondigt voor 2019 de lancering van een volledig elektrische 3 Crossback aan. Die doet het dus zonder verbrandingsmotor. Met een batterij van 50 kWh en een actieradius van meer dan 300 km (volgens WLTP meetnorm) is dit model helemaal bij de tijd. Misschien wel meer dan de SQ2 …

Critici zullen beweren dat het bedrag op het prijskaartje het enige is wat écht groot aan de Q2 is. Daarmee hebben zij een punt, want kaal kost de Audi reeds meer dan 32 mille. Beschouw je het Pro Line uitrustingpakket als essentieel (en daar zit wat in, want het gaat daarbij om zaken als volautomatische airconditioning, parkeersensoren achter en een armsteun tussen de voorstoelen), dan komt er nog eens 2.000 euro bij. Voor je het weet zit je in combinatie met de 150 pk sterke benzinemotor, de S-tronic automaat en enige carrosseriedecoratie op 40 mille. Afijn, daarmee voldoet de Q2 volledig aan de prijsgedrag codes in het premium segment.

Van de 3 Crossback zijn de Nederlandse tarieven nog niet bekend, maar afgaande op de Franse prijsstelling moet gerekend worden op een instapbedrag van 29 à 29,5 mille. De DS blijft daarmee onder de psychologische grens van 30.000 euro en dat is natuurlijk nooit verkeerd. Bij de prijs inbegrepen zijn zaken als een verkeersbordenherkenning, een rijstrookassistent, digitaal instrumentarium en cruise controle. Voor de laatste 2 zaken moet je bij de Q2 bijbetalen. Er is echter veel voor te zeggen om de Chic basisversie links te laten liggen en om voor het So Chic uitrustingniveau te gaan. Dan krijg je namelijk ook automatische airconditioning, lichtmetalen velgen, parkeersensoren achter en een touch screen. Zaken die zachtjesaan een must zijn. Het factuurbedrag van de 3 Crossback stijgt dan naar 33.875 euro en dan moet jij jezelf nog steeds zien te redden met 100 pk en een vaag schakelende 6-bak. Kortom, om het leuk te hebben in de DS zal je veiligheidshalve vermoedelijk ook een bedrag van richting de 40 mille moeten reserveren.

Dit neemt niet weg dat de 3 Crossback het qua prijs:uitrusting verhouding het wint van de Q2. Andere troeven zijn een aantrekkelijker interieur (ook objectief bezien, want de gebruikte materialen zijn beslist chique) en natuurlijk de allure van nieuwheid. De Q2 is iets praktischer en heeft een onberispelijk merkimago met bijbehorende foutloze, vertrouwenwekkende bouwkwaliteit. Dat geeft een goede garantie voor een eenvoudige doorverkoop. De Q2 blijft een veilige gok in zijn segment. Of de 3 Crossback na 100.000 kilometer nog even degelijk in elkaar zal zitten, geldt: eerst zien, dan geloven. Bovendien kon er nog niet worden gereden met de DS. Pas in maart 2019 is een eerste test van de 3 Crossback mogelijk. Dan zullen wij weten of de goede eerste indruk die de Fransman heeft gemaakt in de praktijk waargemaakt wordt.

Comments are closed.