Ford krijgt tik op de vingers

0

Ford heeft een tik op de vingers gekregen van de Reclame Code Commissie (RCC). De autofabrikant is volgens de uitspraak misleidend te werk gegaan in reclames voor navigatiesysteem SYNC 3.

De zaak kwam aan het rollen door de Consumentenbond. Die had ontdekt dat Ford in Nederland nieuwe wagens met een verouderd navigatiesysteem aan de man bracht. De routekaarten van de ingebouwde systemen waren soms wel 4 jaar oud, terwijl de kopers van de auto dachten over een actueel systeem te beschikken. Volgens de commissie had Ford de informatie over de verouderde kaarten niet achter mogen houden.

De Consumentenbond heeft Ford meteen gevraagd welke maatregelen het bedrijf neemt en of het gedupeerden compenseert, bijvoorbeeld door de komende update gratis ter beschikking te stellen en klanten zo nodig te helpen bij het updaten. Verouderde kaarten bij de ingebouwde navigatiesystemen van nieuwe auto’s komen volgens de Consumentenbond en de ANWB ook bij andere merken voor, maar de meeste klachten komen binnen over het systeem van Ford.

Ford overweegt in beroep te gaan tegen de uitspraak van de Reclame Code Commissie. Een woordvoerder van de importeur laat weten dat er beslist geen sprake is van misleiding omdat er sinds vorige maand een gratis kaart update voor het SYNC 3 systeem beschikbaar zou zijn, die klanten via de website van het merk kunnen downloaden. “Klanten kunnen hiervoor ook naar de dealer. De software blijft dan gratis, alleen is er een vergoeding van 39 euro (adviesprijs) die de dealer in rekening kan brengen voor de tijd dat de monteur met het installeren van de kaart update bezig is”.

Tja, dat is toch niet helemaal hetzelfde als ‘gratis’. Bovendien valt op dat Ford pas vorige maand in actie is gekomen, oftewel pas nadat de zaak aan het rollen kwam door de Consumentenbond. Een terechte vraag is of de importeur anders de klant de vinger was blijven geven. De uitspraak van de RCC wordt door de Consumentenbond onder meer bij de RAI Vereniging en 12 andere auto-importeurs onder de aandacht gebracht.

Comments are closed.