Code oranje bij motoren van Citroën en Peugeot

0

Diesels zijn passé. Dat komt enerzijds doordat dergelijke motoren met emissiegesjoemel hun eigen graf gegraven hebben (de inrijdverboden in stadscentra kunnen hier niet los van worden gezien), maar anderzijds omdat in de afgelopen jaren een nieuwe generatie turbobenzinemotoren hun opwachting hebben gemaakt. Deels zijn die afkomstig van Franse autofabrikanten. Qua prestaties en verbruik is met name de 1.2 PureTech unit van PSA een aanrader, maar in de wandelgangen valt te vernemen dat de levensduur tegenvalt. Die berichten hebben ook bij bezoekers van Autointernationaal.nl tot onrust geleid. Daarom wordt nu dieper op de materie ingegaan: hoe lang houden de compacte Franse juwelen (die ook onder de motorkap van Dacia en Opel te vinden zijn) het vol?

De 1.2 PureTech turbomotor van de PSA Groep, die te vinden is in modellen van Citroën, DS, Opel en Peugeot) heeft al vele prijzen gewonnen. Maar bij dat soort verkiezingen wordt à la de Auto van het Jaar nooit gekeken naar de duurzaamheid (daarom wist ooit de Simca 1307 / 1308 te winnen). Jammer, want als dit criterium wel was meegenomen, dan had de 1.2 PureTech motor wellicht nooit een bokaal gekregen. De 3 cilinder kreeg namelijk als snel de reputatie zijn distributieriem te vernietigen. Verder sleet de krukas bovenmatig en was er sprake van overmatige olieconsumptie, met als gevolg vervuiling van de cilinderkop.

De benzinemotoren van Renault hebben hierdoor een betere reputatie. Diens 1.2 TCe unit is technisch eenvoudiger en minder efficiënt, maar hebben wel een betere betrouwbaarheidsreputatie. Toch lusten tot 2016 gebouwde exemplaren graag een slok olie. Ook werd er door Dacia en Renault klanten geklaagd over abnormale motorgeluiden. Voor deze krachtbron geldt dan ook ‘code oranje’ (zie tabel). In dezelfde betrouwbaarheidscategorie valt de 0.9 TCe unit. Die wil nog wel eens vloeistoffen lekken (niet alleen olie, maar ook koelvloeistof). De turboloze variant (1.0 SCe) heeft echter een prima reputatie. Dat geldt ook voor de 1.6 TCe motor van Renault. Beide krachtbronnen komen dan ook in aanmerking voor ‘code groen’: lichtgroen in het geval van de 1.0 SCe motor en ‘donker groen’ (très bon) voor de 1.6 TCe 4 cilinder. Smet op het blazoen van Renault is eigenlijk alleen de tot 14 april 2017 geproduceerde handgeschakelde 5 versnellingsbak. Die wil nog wel eens blokkeren als gevolg van ijzervijlsel. Onder garantie vindt dan vaak vervanging plaats.

Sinds 2012 bouwt de PSA Groep een nieuwe generatie 3 cilinder benzinemotoren. Maar de ontwikkeling van dit PureTech blok vond met de Franse slag plaats omdat er tot 2016/2017, zich ernstige gebreken voordeden. Daardoor geldt voor alle versies (1,0 of 1,2 liter, met of zonder turbo) ‘code oranje’ voor wat betreft de betrouwbaarheid. De PureTech motor lekt niet alleen olie, ook de robuustheid van de krukas laat te wensen over. In sommige gevallen is die zó erg versleten dat de complete motor moet worden vervangen. Verder kan de nokkenas verschuiven en schept de 3 cilinder er schijnbaar plezier in om zijn distributieriem te slopen. Eigenaren klagen bovendien over een schokkende en stotende motor als gevolg van zelfontbranding vóór de vonk. Oorzaak is vervuiling van de cilinderkop. Reiniging ligt dan voor de hand, maar soms moet de complete motor worden vervangen. De PSA Groep revancheert zich enigszins met de 1.6 THP motor. Geboren in 2006 en ontwikkeld door BMW heeft deze geblazen 4 cilinder een reputatie vol storingen opgebouwde (onder andere distributieketting en waterpomp), maar de nieuwste versie die in 2014 werd gelanceerd veroorzaakt niet veel problemen meer. De enige onregelmatigheid die gemeld moet worden, zijn startproblemen van modellen die zijn geproduceerd tussen 1 augustus 2016 tot 27 april 2018. Dit probleem kan worden opgelost door het vervangen van de nokkenas of de cilinderkop.

Comments are closed.