+++ AUDI zal volgend jaar de vierde generatie A3 presenteren. Die wordt eind 2019 in de Nederlandse showrooms verwacht. Wellicht debuteert de nieuwe A3 volgend jaar september op de IAA van Frankfurt. De huidige generatie stamt alweer uit 2012. Verwacht na 7 jaar echter geen designrevolutie. Ook de nieuwe A3 zal direct herkenbaar zijn als een Audi. Wel krijgt hij een grotere Singleframe grille en de LED lichtsignatuur van de onlangs gepresenteerde Q3. Omdat de populariteit van 3-deurs modellen tanende is, schrapt Audi deze carrosserievariant. De volgende generatie A3 komt in eerste instantie als 5-deurs Sportback en als 4-deurs Limousine op de markt. Over het lot van de Cabriolet uitvoering is nog geen duidelijkheid. De nieuwe A3 zal worden gebouwd op een evolutie van het huidige, modulaire MQB platform. De carrosserielengte neemt nauwelijks toe, maar de Audi wordt wel een stuk breder, met als gevolg een beduidend ruimer interieur. Het volume van de kofferbak van de Sportback groeit naar minstens 400 liter. Een volledig elektrische A3 is niet gepland, maar er komt wel een stekkerhybride variant. Die krijgt de 1.5 TFSI motor als basisunit. De Audi Sport divisie is verantwoordelijk voor de nieuwe S3 en RS3. De eerste wordt 310 pk sterk en gaat concurreren met de BMW M135i (met dwars voorin geplaatste motor) en de Mercedes-AMG A 35. De RS3 krijgt opnieuw de heerlijke 5-cilinder krachtbron en zal de grens van 400 pk gaan doorbreken, zodat hij de BMW M2 Competition en de Mercedes-AMG A 45 bij kan blijven benen. Dieselen zal straks ook weer in de A3 kunnen, maar alleen in de 2.0 TDI. Die beschikt standaard over mild hybride techniek en is in basisvorm goed voor 136 pk. +++
+++ De BMW 5-serie is uitgeroepen tot Zakenauto van het Jaar 2019. Dit gebeurde tijdens het Driving Business evenement van branchevakblad Automobiel Management. De Duitser heeft de overwinning te danken aan zijn aantrekkelijke kilometerkostprijs. Maar volgens de jury was dat zeker niet zijn enige troefkaart: “BMW springt er ook uit door zijn innovatie, rij plezier en uitstraling”. De jury geeft ook een hoge waardering voor het feit dat de 5-serie het in de ‘klassieke business klasse’ uitstekend doet. “Keuzes worden weer met hart én verstand genomen”, zo luidt het commentaar. +++
+++ In sommige Duitse steden zijn oude DIESEL auto’s niet langer gewenst. Maar nu breidt de ban zich uit naar sommige delen van de snelweg. Het gaat om een traject van de A40 tussen Essen en Gelsenkirchen, de weg die in Venlo aansluit op de A67. Vanaf juli 2019 zal aldaar, ten noordoosten van Düsseldorf, een verbod gelden voor Euro4 diesels (en later Euro5 exemplaren), zo heeft een rechter besloten. De Duitse regering is daar niet blij mee. “Een dergelijke beslissing bedreigt de mobiliteit van honderdduizenden burgers. Niemand begrijpt dit zelfdestructieve debat”, aldus de minister voor Verkeer, Andreas Scheuer. Ook benzineauto’s die niet voldoen aan de Euro3 norm mogen trouwens niet meer rijden op de snelweg die dwars door Essen en Gelsenkirchen loopt. Voor hen, en voor de genoemde diesels, is straks alleen een kilometerslange omweg via de A42 beschikbaar. De Duitse milieubelangengroep DUH (Deutsche Umwelt Hilfe) blijft steden voor de rechter slepen om een verbod op oudere diesels af te dwingen. In veel steden hebben zij al hun gelijk gehaald. De rechter vindt economische schade minder belangrijk dat de luchtkwaliteit problematiek. +++
+++ GENERAL MOTORS is van plan om binnen 5 jaar een 20-tal elektrische modellen op de markt te brengen. Daarvoor heeft het concern besloten om 3.000 ingenieurs van Pontiac over te plaatsen naar het 30 kilometer verderop gelegen GM Technical Centre in Warren. De 20 elektrische modellen zijn bestemd voor verschillende merken. Door het aantal ingenieurs dat zich bezig houdt met emissieloze voertuigen te laten toenemen, wil General Motors het transformatieproces en het afscheid van de verbrandingsmotor versnellen. +++
+++ De onderscheiding voor het meest veelbelovende nieuwe zakelijke automodel is tijdens het Driving Business evenement van Automobiel Management naar de JAGUAR I-Pace gegaan. De eerste elektrische productieauto van het Britse premiummerk werd door Autointernationaal.nl al opvallend enthousiast ontvangen als serieus alternatief voor marktleider Tesla. Op basis van ervaring in de wereld van leasing, vlootmanagement en autojournalistiek voorspelden de juryleden dat de I-Pace het de komende jaren ver kan schoppen. “De sportlimousine combineert indrukwekkende prestaties met een heel fatsoenlijk range. En beschikt over een gedurfd nieuw design”. +++
+++ MASERATI heeft een bijzonder slecht kwartaal achter de rug met een winstdaling van 87 % naar slechts €15 miljoen. Wereldwijd verkocht het luxemerk 8.800 auto’s. Dat is 19 % minder dan een jaar eerder. Van de winstmarge bleef nog maar 2,4 % over, terwijl dat in het derde kwartaal van 2017 nog bijna 14 procent was. Die marge ligt daarmee ook ver onder de doelstelling van 14 % voor heel 2018. Volgens de nieuwe topman van moederconcern Fiat Chrysler Automobiles (FCA), Mike Manley, is Maserati niet exclusief genoeg meer. “We hebben het de laatste tijd behandeld als een merk voor de massamarkt”. Dat kwam mede doordat Maserati in feite gekoppeld werd aan Alfa Romeo en ook de CEO met dat merk deelde. “Dat was gewoon een vergissing”, geeft Manley toe. “Maserati kreeg door de samenvoeging niet de aandacht die het specialistische merk nodig heeft”. Om het tij te keren, heeft Manley vorige maand Harald Wester als nieuwe CEO voor Maserati aangesteld. Deze FCA veteraan leidde het merk ook al van 2008 tot 2016. “Hij kent de luxe automarkt uitstekend en begrijpt ook het merk Maserati erg goed”, aldus Manley. +++
+++ PSA wil de productiecapaciteit van OPEL en Vauxhall verder inkrimpen. Hiertoe zal een fabriek in Groot-Brittannië mogelijk gesloten worden. Druppel die de emmer kan doen overlopen kan de Brexit zijn. Analisten verwachten dat de vraag naar auto’s in Groot-Brittannië hierdoor verder zal dalen. Ook de toelevering van onderdelen zal door problemen aan de grens moeilijk worden. Sinds de overname van Opel / Vauxhall beschikt PSA over een grote fabriek voor personenauto’s in Ellesmere Port bij Liverpool (waar de Astra van de band rolt) en een faciliteit in Luton bij Londen waar de Vivaro wordt geproduceerd. Deze 2 vestigingen bieden samen werk aan zo’n 3.000 mensen. Ongeveer 80 procent van de in deze Britse fabrieken van de band lopende auto’s gaat naar het Europese vasteland of naar markten elders in de wereld. +++
+++ Na een uiterst spannende puntentelling is de PEUGEOT Expert uitgeroepen tot Bestelauto van het Jaar 2019. Hij eindigde voor de technisch identieke Citroën Jumpy; de iets hogere waardering voor importeur en dealers van Peugeot gaf de doorslag. Derde werd de Mercedes-Benz Sprinter. Dit alles werd bekendgemaakt tijdens het Driving Business Event van Automobiel Management. Voor Peugeot betekent de winst een doorbraak; het merk heeft exact 20 jaar moeten wachten op een prolongatie van de titel die in 1999 toekwam aan de toenmalige Boxer. Ditmaal is het de in 2016 geïntroduceerde Peugeot Expert die de hoogste ogen gooit. Juryvoorzitter Peter Brouwer, hoofdredacteur van Automobiel Management: “De middenklasse bestelauto van de PSA Groep is een uiterst modern en competitief product, dat zich in korte tijd heeft bewezen als een vooral comfortabele en prijstechnisch gunstige aanbieding. Dat blijkt uit de scorekaart van de jury, dat de Expert de hoogste waardering gaf van alle deelnemende bestelauto’s bij de zwaarwegende criteria leaseprijs en brandstofkosten. Identieke scores waren er overigens voor de Citroën Jumpy, die bouwtechnisch identiek is aan de Expert. Goede waarden behaalt de Expert verder bij de beoordeling van de functionaliteit. Wat uitstraling betreft moet hij de Jumpy nét voor zich dulden, maar de importeur en dealers worden iets juist hoger gewaardeerd. De jury stipt wel aan dat er andere merken zijn die het op dit laatste punt nog beter doen”. Bij de verkiezing ‘Bestelauto van het Jaar 2019′ geldt er een speciale vermelding voor Mercedes-Benz, dat met het gehele gamma in de top6 is vertegenwoordigd: de Sprinter werd derde, de Citan vijfde en de Vito, recentelijk twee achtereenvolgende jaren titelhouder, zesde. De top10 is verder behoorlijk gevarieerd. Ford eindigt met de kleine Transit Courier als vierde en met de grootste Transit, de titelhouder van vorig jaar, als tiende. Citroën scoort ook prima; het bezet behalve de genoemde tweede plek ook de zevende, en wel met de Jumper. Volkswagen neemt met de Caddy net als vorig jaar de 8e plek in. Interessant is dat Toyota voor het eerst in de top10 staat; hun Proace, die van dezelfde productielijn loopt als de Expert en Jumpy, schopt het tot de 9e plek. Brouwer is teleurgesteld dat de elektrische en hybride bestelauto’s nog altijd niet aan de verkiezing kunnen deelnemen. “We overwegen hun toelating elk jaar opnieuw, maar we moeten telkens concluderen dat het aanbod te klein is. Gelukkig staan er nieuwe modellen in de startblokken, waarvan we hopen dat ze ook op een flinke schaal daadwerkelijk leverbaar worden. Bij ondernemers en overheden is de vraag groot genoeg, zo is onze indruk”. +++
+++ Het durfkapitaalfonds van RENAULT en Nissan-Mitsubishi, Alliance Ventures, heeft besloten om Enevate Corporation te financieren. Dit Californische bedrijf is gespecialiseerd in batterijen die ultrasnel opladen. Enevate, een startende onderneming, is gespecialiseerd in lithium/ion accu’s met hoge densiteit. Daarmee kan een auto in 5 minuten opgeladen worden. Deze zogeheten HD-Energy technologie maakt ook een grote actieradius mogelijk, zelfs met koud weer. De oplaadtijd is niet langer dan de duur om een personenwagen met een verbrandingsmotor bij te vullen. De investering van de alliantie impliceert de komst op middellange termijn van diverse Renault, Nissan en Mitsubishi modellen met de nieuwe generatie batterijtechniek. +++
+++ In SPANJE bereidt de socialistische regering een wet voor die de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor vanaf 2040 wil verbieden. De maatregel moet het land helpen om in 2050 CO2-neutraal te zijn. De regering van premier Pedro Sánchez heeft echter geen meerderheid in het parlement, dus van een gelopen race is nog geen sprake. De autoriteiten willen ook dat alle steden met minstens 50.000 inwoners een lage emissiezone (LEZ) met toegangsbeperkingen in gaan voeren. Er is al een dergelijk vignet in Madrid en Barcelona. +++
+++ TESLA is mogelijk geïnteresseerd in samenwerking met Daimler voor de ontwikkeling van een elektrische bestelbus. Uitgangspunt daarbij is de Sprinter. Daimler had ooit een belang in Tesla, maar deed dat in 2014 van de hand. Topman Dieter Zetsche liet vorige maand tijdens een interview met een Poolse krant weten een nieuwe samenwerking met Tesla niet uit te sluiten. De band tussen beide autofabrikanten is in de Model S nog altijd te zien bij de vorm van de raambediening knoppen en diverse hendels. Overigens heeft Daimler zelf al een elektrische versie van zijn Sprinter op de markt gebracht. Die heeft een theoretische actieradius van 150 kilometer, hetgeen vermoedelijk niet genoeg is voor Tesla. +++
+++ De VOLKSWAGEN Groep zegt dat het klaar is om 50 miljoen elektrische auto’s te produceren. Ietwat moeilijk te geloven van een fabrikant die momenteel 10,7 miljoen voertuigen per jaar bouwt. Volkswagen wil in 2022 meer dan 20 elektrische modellen in productie hebben. Zullen daar dan 50 miljoen stuks op jaarbasis van geproduceerd worden? Nee, het door topman Herbert Diess gecommuniceerde getal heeft betrekking op de inkoopcapaciteit. Hij laat weten batterijen ingekocht te hebben voor 50 miljoen voertuigen, of althans gereserveerd. Over hoe lang het duurt voordat allemaal hun weg hebben gevonden naar een Audi, Bentley, Porsche, Seat, Skoda of Volkswagen, doet Diess geen mededelingen. +++
