Nieuwstelex

0

+++ De laatste ALPINE A110 Première Edition is van de band gerold. De speciale introductiereeks van 1.955 exemplaren was bijna 2 jaar geleden in enkele minuten uitverkocht. De beperkte oplage was een knipoog naar het debuut van het originele model. Eind 2016 waren alle exemplaren van de Alpine in enkele minuten vergeven. Nu, bijna 2 jaar later, zal de 1.955ste A110 Première Edition aan zijn eigenaar worden afgeleverd. Ruim op tijd voor Kerstmis dus. De introductieversie was standaard voorzien van sportstoelen van Sabelt, een sportuitlaat en lichtgewicht velgen. Wie wacht op zijn ‘gewone’ Alpine krijgt intussen te horen dat “de fabriek in Dieppe momenteel volop bezig is met de productie van de A110 Pure en A110 Légende”. Maar zoals Autointernationaal.nl tijdens de test kon vaststellen: dat wachten loont. Alle uitvoeringen zijn overigens technisch identiek: een 1,8 liter turbobenzine motor van 252 / 320 Nm zorgt voor de aandrijving. +++

+++ Peter Oberndorfer, hoofd communicatie bij AUDI , heeft tegenover media uit de school geklapt over de toekomstige TT en de businesscase voor een nieuwe S1. Als een donderslag bij heldere hemel ontstond begin deze maand het gerucht dat het merk met de 4 ringen overwoog om de volgende editie van de sportwagen door het leven te laten gaan als een 4-deurs coupé, om zo te Mercedes CLA te kunnen beconcurreren. Dat verhaal verwijst Oberndorfer nu naar het rijk der fabelen. Audi heeft weliswaar ooit overwogen om de TT familie uit te breiden met extra carrosserievarianten, maar die plannen zijn begraven. Reden zijn de kosten van de sjoemeldiesel affaire en de hoge investeringen die gedaan moeten worden in elektrische en/of autonoom rijdende modellen. Volgens Oberndorfer is de TT een icoon voor Audi en is het merk voor de volgende generatie meer dan blij met een Coupé en Roadster variant. Iets minder leuk nieuws is de mededeling van het hoofd communicatie dat er geen plannen zijn voor een opvolger van de S1. Reden is de (te) hoge ontwikkelingskosten. Het onderstel van de A1, dat ook gebruikt wordt door de Seat Ibiza en Volkswagen Polo, is namelijk in standaardconfiguratie niet geschikt voor vierwielaandrijving. Aanpassen kan technisch wel, maar dat kost geld en mankracht. Die middelen wil Audi in de toekomst niet meer besteden aan kleine nicheproducten. +++

+++ De lage waterstanden van de Rijn door de droogte van afgelopen zomer zorgen voor BRANDSTOF TEKORTEN in Europa. Zwitserland, delen van Frankrijk en het Duitse Ruhr gebied kunnen moeilijker bevoorraad worden, juist in de periode dat de vraag naar brandstof vanwege de naderende winter toeneemt. De droogte heeft gezorgd voor historisch lage waterstanden van de Rijn en er is nog geen zicht op verbetering. Het scheepvaartverkeer is daardoor ernstig verstoord. De Duitse overheid werkt aan aanpassing van de regels voor brandstoftransport via de weg om de tekorten tegen te gaan. Volgens de Duitse organisatie voor tankstations, Tankstellen Interessen Verband, zijn sommige tankstations al leeg. “Dat komt door de logistiek en het probleem is vrij groot”, zegt een woordvoerder. Normaal gesproken wordt wekelijks ongeveer 100.000 ton diesel en aanverwante brandstoffen vanuit Rotterdam over de Rijn aangevoerd. In de andere richting gaat vooral benzine over de rivier. +++

+++ Vroeger was CUPRA een sportieve Seat versie. Tegenwoordig is het een merk. Seat denkt zo serieuzer genomen te worden in de prijsklasse boven de 50.000 euro. Het lanceren van een nieuw merk is voor de marketingafdeling van een autofabrikant natuurlijk een natte droom: er dient immers een hele nieuwe identiteit verzonnen te worden met bijbehorende eigen designtaal, logo en hippe merkslogan. Cupra volgt eigenlijk het recept van Abarth bij Fiat. Maar er zijn ook verschillen: het gamma zal niet beperkt blijven tot 2 modellen. Met de Cupra Ateca hebben we al kennis kunnen maken, maar dat is slechts het tipje van een grote ijsberg. Er komen nog 7 andere Cupra modellen: een Cupra Taracco, een Cupra Arona, een Cupra Ibiza en een Cupra Leon. Dat zijn 4 modellen. En de rest? Wellicht gaat het om extra gepeperde varianten. Ook gaat het gerucht dat er gewerkt wordt aan de coupéachtige SUV waarvan de carrosserie niet met Seat gedeeld zal worden. +++

+++ De topmannen van de autofabrikanten uit DUITSLAND brengen spoedig een bezoek aan Donald Trump in het Witte Huis om te praten over vrije handel. Het gesprek vindt op uitnodiging van de Amerikaanse president plaats en staat voor deze maand gepland. De topmannen van BMW, Daimler en Volkswagen zullen volgens de bronnen voorafgaand het gesprek met de Duitse regering overleg voeren. Trump heeft gedreigd importheffingen op te leggen aan Europese auto’s en auto-onderdelen, maar begin deze maand trok hij dit dreigement tijdelijk in. Er zou gewerkt worden aan een nieuw handelsakkoord tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie. +++

+++ Het bedrijfsleven leed vorig jaar €1,3 miljard schade als gevolg van FILES ; een stijging van 3 % ten opzichte van een jaar eerder. Belangenorganisaties roepen het kabinet op om knelpunten op de weg versneld aan te pakken. Ook blijven ze aandringen op de invoering van rekeningrijden, ook al heeft dit kabinet daar duidelijk “nee” tegen gezegd. Het duurste stuk snelweg ligt op de A4 tussen Burgerveen bij Schiphol richting het Prins Clausplein bij Den Haag. Stilstaan en omrijden veroorzaakten daar afgelopen jaar een kostenpost van bijna €24 miljoen. Dat berekende onderzoeksbureau Panteia in opdracht van belangenorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) en ondernemersvereniging Evofenedex. Onlangs bleek uit onderzoek in opdracht van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) dat de files de komende jaren fors zullen toenemen. “Als we nu niets doen, loopt de schade dus nog veel verder op”, zegt TLN voorzitter Arthur van Dijk. “De aanpak van knelpunten moet daarom worden versneld en er moeten ook plannen worden gemaakt voor knelpunten waar nu niets gebeurt”. Daarbij denken de organisaties onder meer aan de punten Ewijk-Paalgraven op de A50 en Everdingen-Deil op de A2. Andere dure knelpunten zijn de A15 (knooppunt Ridderkerk – Gorinchem; €16,3 miljoen), de A27 (knooppunt Everdingen – Gorinchem; €16,1), de A12 (knooppunt Gouwe – Oudenrijn; €13) en de A20 (knooppunt Terbregseplein – Gouwe; €12). De schade ontstaat bij de vervoerders maar ook bij bedrijven die spullen te laat geleverd krijgen. Door een ontbrekend onderdeel komt bijvoorbeeld een productieproces stil te liggen. Of producten liggen te laat in de winkel, waardoor (een deel van) een verkoopdag wordt gemist. Maar met alleen meer asfalt worden de files niet opgelost. Daar zijn vriend en vijand het over eens. Dus blijven TLN en Evofenedex pleiten voor een vorm van rekeningrijden of kilometerheffing. “En dan niet alleen voor het vrachtverkeer, zoals het kabinet nu van plan is”, schrijven de organisaties. Daarnaast zou de automobilist volgens de ondernemers ook op andere manieren gestimuleerd moeten worden om de file te vermijden. Beter openbaar vervoer bijvoorbeeld, of slimme apps die automobilisten adviseren wanneer ze de weg op kunnen. +++

+++ In China verafschuwt de consument de geur van een nieuwe auto zó erg dat FORD besloten heeft een team aan te stellen om geurtjes op te sporen en te elimineren. Chinezen zijn blijkbaar zeer gevoelig voor de geur van auto’s. Zij laten weten een bepaald model soms niet te kopen als die “verkeerd ruikt”. Dit blijkt uit een onderzoek van bureau J.D. Power. Ford neemt alvast het zekere voor het onzekere en heeft een team van 18 personen samengesteld die aan elk interieuronderdeel van een nieuwe auto moeten ruiken om zo te bepalen waar de grootste geurhinder van komt. Het uiteindelijke doel is om reukloze auto’s op de markt te brengen. De tijdelijke oplossing van Ford om de geurmix van leder, plastiek en lijm (waarvan zelfs gefluisterd wordt dat die kankerverwekkend zou kunnen zijn) weg te krijgen is door nieuwe exemplaren buiten in het zonlicht zetten met de ramen open en de motor laten draaien met de verwarming op de hoogste stand. Misschien kan Ford elke klant ook gratis een Arbre Magic geven. Deze boompjes voor aan de binnenspiegel kunnen in korte tijd de geur van een nieuwe auto elimineren. Maar misschien hebben de Chinezen daar ook wel een hekel aan. Overigens is de geur van een nieuwe auto de op één na vaakst gehoorde klacht in China, na een brandstofverbruik dat lang niet zo gunstig is als in de folder staat. Hierin verschillen de Chinezen dus niet van Europeanen. +++

+++ NewMotion, de door Shell overgenomen exploitant van LAADPALEN , heeft vorig jaar een verlies geleden van €11,5 miljoen euro. Dat is 3 keer zo veel als in 2016. De omzet liep ondanks alle furore rond elektrische auto’s terug en wel met 20 %. Dat laatste komt volgens een woordvoerder van Shell doordat de verkoop van deels elektrische auto’s in Nederland in 2016 en 2017 terugliep na het versoberen van de fiscale stimulansregelingen. “In 2015 was er sprake van een verkooppiek bij stekkerhybride modellen die doorliep in het eerste kwartaal van 2016”. Het bedrijfsresultaat stond bovendien onder druk doordat NewMotion fors investeerde in andere landen, terwijl daar nog geen opbrengsten tegenover staan. De Shell dochter gaat er van uit dat over 4 jaar 20 % van alle nieuwe auto’s (deels)elektrisch zal zijn. Tegen die tijd zou NewMotion dan ook op zijn minst break even moeten draaien. Het Nederlandse bedrijf telt momenteel ruim 30.000 laadpalen bij woningen en bedrijven (in ons land, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië). +++

+++ MCLAREN heeft een jaar na de introductie van de 720S de dakloze variant klaar. Die Spider zal op 8 december haar werelddebuut beleven en gebruik maken van dezelfde, 720 pk / 770 Nm sterke, V8 van 4,0 liter. Het wordt dus een brute cabriolet. Opvallend genoeg heeft McLaren niet de autotentoonstelling van Los Angeles gekozen om de 720S Spider te laten debuteren. +++

+++ MERCEDES-AMG komt met een extremere versie van de GT R. Die zal niet GT RS gaan heten, maar GT R Pro. Niet echt een sexy naam, maar het wordt hoogstwaarschijnlijk wel een zeer indrukwekkende machine. Met 577 pk, afkomstig van een dubbel geblazen 4 liter V8 kan je de GT R moeilijk verwijten geen spierballen te hebben. Toch gelooft Mercedes-AMG dat het klanten kan vinden voor een overtreffende trap. De GT R Pro moet dichter bij de racerij staan dan ooit. Voor de professionals dus. Details zijn er nog niet, maar reken op extra aërodynamische hulpmiddelen en een wat lager gewicht. De 600 pk barrière zal de V8 ongetwijfeld ook doorbreken. Eind deze maand onthult Mercedes-AMG de nieuwe GT R op de autotentoonstelling van Los Angeles. +++

+++ Het Belgische Punch Powertrain, dat ook een vestiging heeft in Eindhoven, gaat een joint venture sluiten met PSA voor de ontwikkeling en bouw van versnellingsbakken voor elektrische auto’s. Die zogeheten e-DCT transmissies worden ontwikkeld en ontworpen bij de vestigingen van Punch Powertrain in België en Nederland. Volgens PSA zal de betreffende technologie “voor een nieuwe standaard zorgen op het gebied van automatische versnellingsbakken met dubbele koppeling”. De transmissie is zowel geschikt voor personenauto’s als voor lichte bestelwagens. De versnellingsbak kan tot 15 % aan brandstof besparen en ook zorgen voor minder uitstoot in de stedelijke omgeving dankzij activering van de zogeheten ZEV modus. Die is speciaal bestemd voor ruk stadsverkeer. De e-DCT moet vanaf 2022 gebouwd gaan worden in een fabriek van PSA in Metz. Er is een productiecapaciteit gepland van 600.000 exemplaren per jaar. De aanpassing en inrichting van die fabriek worden verzorgd door Punch Powertrain. De joint venture met PSA wordt gevestigd in Metz. Punch Powertrain is ook op grote schaal actief in China en breidt haar activiteiten in dat land voortdurend verder uit. +++

+++ De PUMA keert terug in Nederland. En in een hoop andere landen, want Ford is in de geschiedenisboeken gaan neuzen en vond dit een geschikte benaming voor haar nieuwe cross-over die tussen de Ecosport en de Kuga in het gamma moet komen. ‘Puma’ kennen wij van de kleine coupé uit de jaren 90 waarmee Ford de Opel Tigra beconcurreerde. Beide modellen kregen geen opvolger omdat de verkopen slechts kort piekten. Nu gaat Ford de naam Puma gebruiken voor een cross-over van het formaat Jeep Renegade. Hij zal zijn onderstel met de Focus gaan delen. Eerst was er sprake van dat de cross-over ‘Maverick’ zou gaan heten, maar die typeaanduiding gaat nu gebruikt worden voor het kleine broertje van de nieuwe Bronco. +++

+++ SEAT heeft het gamma van de Arona uitgebreid met een TGI aardgas uitvoering. Volgens het Spaanse merk is het model de allereerste CNG / groengas SUV ter wereld. De Arona TGI is na de Leon, Ibiza en Mii het vierde Seat model uit de relatief milieuvriendelijke brandstofserie. Hij wordt aangedreven door een 3 cilinder 1,0 liter motor. De CO2-uitstoot is 25 % lager ten opzichte van de vergelijkbare benzineversie en de NOx emissie wordt met zelfs 75 % gereduceerd. Wanneer er geen CNG maar groengas wordt getankt, is de CO2-uitstoot 75 % lager dan de benzinevariant. De 3 gastanks in de Arona TGI hebben een inhoud van 14,3 kg, goed voor een CNG / groengas actieradius van circa 350 kilometer. Dankzij de automatische omschakeling naar benzine kan het bereik met nog eens 160 kilometer worden vergroot. Groengas is momenteel beschikbaar bij ongeveer de helft van de 170 Nederlandse CNG tankstations. +++

+++ TOYOTA zal haar fabriek in het Engelse Burnaston zekere enkele weken moeten sluiten als de Britten en de rest van Europa niet tijdig nieuwe handelsafspraken maken voor de tijd na de Brexit. “We hebben het over een verstoring van weken, misschien wel maanden”, zegt vestigingsdirecteur Marvin Cooke. In de fabriek zal de nieuwe Corolla gebouwd gaan worden. Het grootste deel van de output gaat naar landen op het Europese vasteland. De Toyota fabriek betrekt 80 % van de onderdelen en componenten met zogeheten just-in-time logistiek elders in Europa. Binnen de Europese interne markt verloopt al dat transport momenteel ongestoord, maar als de Britten daar vanaf eind maart volgend jaar niet meer bij horen dan dreigen nieuwe grenscontroles en technische inspecties die tot ellenlange vertragingen kunnen leiden. “Bovendien krijgen we dan te maken met hogere kosten waardoor we de auto’s duurder moeten maken en dus minder concurrerend worden. Dat zal er uiteindelijk toe leiden dat we minder auto’s in Groot-Brittannië bouwen”, aldus Cooke. Eerder waarschuwden al onder meer Jaguar Land Rover en Nissan dat Brexit het voortbestaan van hun fabrieken in Groot-Brittannië in gevaar kan brengen, met alle gevolgen van dien voor de vele duizenden werknemers daar. Daarnaast heeft BMW aangekondigd de Mini productiefaciliteit bij Oxford in de maand voorafgaand aan Brexit tijdelijk te sluiten om problemen bij de productie te voorkomen. +++

+++ VOLVO is present op de later deze maand (26 t/m 29 november) te houden autotentoonstelling van Los Angeles, maar zal daar geen enkele vierwieler tonen. Ook geen tweewieler trouwens (diverse andere fabrikanten schijnen hun geluk te willen proberen met een elektrische fiets). Volvo zal in plaats hiervan haar stand inrichten met kunstinstallaties en interactieve demonstraties van de diensten die het Zweedse merk de komende jaren uit wil rollen. Mocht je nog niet op de hoogte zijn: Volvo is al langer de bad boy als het op autotentoonstellingen aankomt. Het merk gelooft niet meer in het concept en vindt het onzinnig dat fabrikanten jaarlijks miljoenen (misschien zelfs miljarden) uitgeven aan een handjevol shows waarbij de nieuwe modellen moeten opboksen tegen een overaanbod van andere nieuwe producten van de concurrentie. En daar zit eerlijk gezegd wel wat in. Volvo laat autotentoonstellingen dan ook steeds vaker links liggen, maar zal in Los Angeles nog één keer proberen om de schijnwerpers op zich gericht te krijgen. Door geen auto’s te tonen, wil het Zweedse merk duidelijk maken dat zij anno 2018 veel meer doet dan alleen personenwagens bouwen: diensten, autonome technologie en afleveren van pakketjes zijn slechts enkele voorbeelden. +++

+++ De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) verwacht dat uiterlijk in 2020 in de wet wordt opgenomen dat ook voertuigen zonder ZIJSPIEGELS zijn toegestaan, als ze tenminste zijn voorzien van een veilig camerasysteem. Het idee is dat de buitenspiegels worden vervangen door camera’s die aan de zijkant van de auto’s hangen. De beelden zijn te zien op kleine schermen aan weerszijden van het dashboard, of worden geprojecteerd in de hoeken van de voorruit. Sinds juni 2016 gelden er EU regels die toestaan dat fabrikanten de buitenspiegels vervangen door camera’s. Sindsdien mogen er dus al spiegelloze modellen in de showroom staan en worden verkocht, mits ze aan strenge veiligheidseisen voldoen. De camera’s moeten bijvoorbeeld ook goed werken als een auto een tunnel in of uit rijdt en het zicht mag niet meteen wegvallen als de motor wordt uitgezet of afslaat. Volgens experts is dit geen probleem. Zij zeggen dat de camerasystemen veiliger zijn dan buitenspiegels. Zo hebben vrachtwagens door de camera’s niet langer last van een dode hoek. Het is geen kwestie van bekeuren of afkeuren. Omdat de EU regels in Nederland nog niet in de wet zijn opgenomen, kunnen voertuigen zonder zijspiegels nog door de politie worden aangehouden en voldoen ze officieel niet aan de voorwaarden voor de APK. “Al is het geen kwestie van bekeuren of afkeuren”, zegt een woordvoerder van de RDW. “Omdat de voertuigen met camerasystemen zijn toegestaan in de EU, wordt altijd gekeken naar een oplossing”. Op dit moment rijden er nog niet veel spiegelloze voertuigen op snelwegen in Europa. Maar fabrikanten als Audi, Lexus en Hyundai hebben onlangs modellen gepresenteerd die voorzien zijn van deze technologie. Het vervangen van de zijspiegels is een “superbelangrijke” ontwikkeling, zegt Maarten Steinbuch, hoogleraar Automotive aan de Technische Universiteit Eindhoven. Niet alleen vanwege de veiligheid, maar ook voor het verminderen van de CO2-uitstoot van auto’s. “Als de zijspiegels verdwijnen, komt dat de aërodynamica van voertuigen ten goede”, legt hij uit. Dat zou vooral voor vrachtwagens interessant kunnen zijn, denkt Steinbuch. Die hebben nu vaak meerdere grote spiegels aan de zijkant hangen. Bij het nieuwe model vrachtwagen van Mercedes-Benz zijn die vervangen door kleinere camera’s. “In die markt levert iedere besparing veel geld op, daarom wordt nu al veel gewerkt met camera’s en andere slimme systemen”. De RAI Vereniging verwacht dat de camerasystemen eerst geïntroduceerd zullen worden in vrachtwagens en duurdere automodellen. “Het zijn nu nog erg kostbare systemen. Dan kan het nog jaren duren voordat ook goedkopere personenauto’s volgen”. Pas als zulke auto’s overal in Europa de weg op mogen en de techniek goedkoper wordt, zullen fabrikanten op grotere schaal wagens zonder zijspiegels gaan produceren, verwachten kenners. Maar het lijkt een kwestie van tijd voordat ook in Nederland meer spiegelloze auto’s rijden. Ook bij elektrische auto’s kan het schrappen van de spiegels voordeel opleveren. Auto’s met een betere stroomlijning verbruiken minder stroom, waardoor de auto meer bereik heeft en op een kleinere batterij kan rijden. Steinbuch: “Zelfs als dit maar 5 % oplevert, kan dat bij zo’n dure batterij al snel honderden euro’s aan productiekosten schelen”. Overigens denkt de hoogleraar niet dat de achteruitkijkspiegel ook uit alle wagens verdwijnt. Die heeft nog steeds een functie en zit niet in de weg, zegt hij. “Daarmee kun je ook je kinderen op de achterbank nog een beetje in de gaten houden”. +++

Reageren is niet mogelijk.