Nieuwstelex

0

+++ AUDI investeert de komende 5 jaar €14 miljard in autonome voertuigen, elektrisch rijden en digitalisering. Dit maakt tijdelijk topman Bram Schot bekend. De totale investeringen voor de komende 5 jaar zijn begroot op €40 miljard. Audi wil in 2025 ongeveer 20 (deels)elektrisch aangedreven modellen in haar gamma hebben, waarvan de helft zonder verbrandingsmotor. Bij het realiseren van de plannen werkt Audi nauw samen met Porsche en Volkswagen. Het moederbedrijf maakte afgelopen maand bekend de komende 5 jaar €70 miljard euro uit te trekken voor de ontwikkeling van elektrische auto’s. Schot zit te springen om definitief benieuwd te worden tot de nieuwe CEO van Audi, maar de rest van de hoofddirectie wil daar nog een nachtje over slapen. Voor de Kerst moet de kogel evenwel door de kerk zijn. +++

+++ BMW verwacht dat handelsspanningen volgend jaar aardig in de papieren gaan lopen. De Duitse automaker houdt rekening met honderden miljoenen euro’s aan extra kosten door importtarieven in de Verenigde Staten en China. Dat laat financieel topman Nicolas Peter weten in een presentatie voor beleggers. Naast invoerheffingen verwacht BMW druk op de resultaten door ongunstige wisselkoersen en stijgende grondstofprijzen. Daar komen nog de strengere milieueisen bovenop. Die dwingen de automaker duurdere technologie te gebruiken, maar die hogere kosten kunnen niet altijd aan klanten worden doorberekend. Alle tegenvallers bij elkaar kunnen in 2019 oplopen tot zeker €1 miljard. BMW waarschuwde bij de presentatie van zijn meest recente kwartaalcijfers al voor een rem op de winst in de komende kwartalen. Het bedrijf zag de nettowinst in het derde kwartaal met bijna een kwart dalen. Het resultaat uit autoverkopen halveerde zelfs. +++

+++ DAIMLER heeft het idee geopperd om zijn belang in een samenwerkingsverband met de Chinese branchegenoot BAIC te vergroten. Het moederbedrijf van Mercedes-Benz en Smart wil zo meer controle krijgen over zijn activiteiten in de grootste automarkt ter wereld. Nu heeft BAIC nog 51 % van het samenwerkingsverband in handen en Daimler 49 %. De Duitsers willen hun aandeel verhogen tot minimaal 65 %. De gesprekken met staatsbedrijf BAIC bevinden zich nog in een beginfase. Vanaf 2022 mogen Westerse automakers een meerderheidsbelang bezitten in een samenwerkingsverband met een Chinese partner, heeft de regering in Peking eerder dit jaar besloten. Voor fabrikanten van elektrische auto’s is die regelwijziging al dit jaar ingegaan. +++

+++ De boete van 450.000 euro die Volkswagen heeft gekregen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) voor de DIESELFRAUDE blijft staan. De toezichthouder heeft het bezwaar van Volkswagen tegen de boete ongegrond verklaard. Volkswagen kan nog beroep instellen tegen dit besluit bij de rechtbank in Rotterdam. De ACM legde de maximale boete in november vorig jaar op vanwege oneerlijke handelspraktijken en misleiding. Volkswagen stelde dat zijn dieselmotoren milieuvriendelijk waren, maar in werkelijkheid manipuleerde het bedrijf de resultaten van emissietests door middel van software. De ACM was door de Consumentenbond gevraagd Volkswagen te onderzoeken. Daaruit kwam naar voren dat het Duitse concern consumenten van 2009 tot en met 2015 misleidde. Kopers van de desbetreffende diesels van Volkswagen, Audi, Skoda en Seat hadden mogelijk een andere keuze gemaakt als ze wel alle informatie hadden gehad. +++

+++ EURONCAP heeft weer een reeks auto’s aan een botsproef onderworpen. 7 modellen kunnen met de maximale score van 5 sterren met opgeheven hoofd huiswaarts keren. De nieuwe Jeep Wrangler en de op zijn laatste benen lopende Fiat Panda komen er echter niet best van af. Auto’s die de maximale score wisten te behalen, zijn de Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-Pace, Peugeot 508, Volvo S60, Volvo V60. Zij krijgen 5 EuroNCAP sterren. Door Fiat en Jeep zijn, om het zachtjes uit te drukken, wat mindere resultaten behaald. De nieuwe Wrangler, getest in Sahara 4-Door Unlimited uitvoering, kreeg slechts 1 ster. Met name de ‘veiligheid voor volwassen inzittenden’, de voetgangersveiligheid en de aanwezigheid van veiligheidssystemen (zowel passief als actief) zijn niet of nauwelijks voldoende. De bejaarde Panda kan een graf gaan zoeken naast de Punto, die vorig jaar ook 0 sterren kreeg. Het is de hoge leeftijd van de huidige generatie (introductiejaar 2011) die de Fiat parten speelt. Niet alleen de ‘veiligheid voor volwassen inzittenden’ is ondermaats, maar ook die voor kinderen, de voetgangersveiligheid en de aanwezigheid (of beter: afwezigheid) van veiligheidssystemen. Laat de Panda links liggen als je geen doodswens hebt. +++

+++ FORD is niet van plan om 25.000 werknemers te ontslaan. Dat aantal staat in een analistenrapport van Morgan Stanley. Topman Jim Hackett van Ford zei geen cijfers te hebben verstrekt aan de analisten van de Amerikaanse bank. De werkelijke omvang van het banenverlies wordt later bekend gemaakt. Ford kondigde halverwege dit jaar al een reorganisatie aan. Daar trekt de automaker de komende 3 tot 5 jaar een bedrag van €11 miljard voor uit. De onderneming stopt ook met de productie van sedans, ten faveure van beter verkopende modellen zoals pick-up. De Amerikaanse autosector kampt met de gevolgen van de handelsoorlog van president Donald Trump. Daarnaast staan de fabrikanten onder druk omdat de overgang moet worden gemaakt naar elektrische en zelfrijdende voertuigen. Branchegenoot General Motors (GM) kondigde onlangs aan voor het einde van volgend jaar 5 Noord Amerikaanse fabrieken en 2 fabrieken elders in de wereld te willen sluiten. Daarbij verliezen ruim 14.000 werknemers hun baan. Het geld dat GM daarmee bespaart, wordt in de ontwikkeling van nieuwe technologie gestoken. Dat Ford mogelijk minder personeel hoeft te ontslaan, komt omdat Volkswagen (VW) in de Verenigde Staten mogelijk auto’s in haar gaat bouwen. Volgens VW topman Herbert Diess wordt momenteel gewerkt aan een pact met Ford. Volgens Diess overweegt Volkswagen ook om een extra fabriek in de Verenigde Staten te realiseren. De gesprekken met Ford zijn volgens hem vergevorderd. Daarbij wordt mogelijk gemikt op een wereldwijde alliantie die ook goed nieuws zal betekenen voor de Amerikaanse auto-industrie. Diess zei dat VW meer capaciteit nodig heeft in de VS. De nog op te zetten fabriek komt mogelijk in Tennessee, waar de automaker al een fabriek heeft. Deze is volgens hem nodig voor de productie van auto’s van de merken Volkswagen en Audi. Een beslissing over te nemen stappen volgt begin 2019. Hij benadrukte dat er meerdere opties op tafel liggen. Trump de Duitse automakers te overtuigen meer productiecapaciteit in de VS op te zetten om daarmee het Amerikaanse handelstekort met de auto-industrie van $30 miljard te beperken. Hij dreigde eerder met importtarieven op auto’s en auto-onderdelen. +++

+++ In FRANKRIJK heeft premier Edouard Philippe beloofd dat er voorlopig geen accijnsverhogingen meer komt op benzine en diesel. De regering zou daarmee de groeiende onrust willen bezweren die op diverse plekken is uitgemond in gewelddadige confrontaties tussen demonstranten en de politie. De spontane protestbeweging ‘gilets jaunes’ (gele hesjes) keert zich onder meer met blokkades tegen de daling van de koopkracht als gevolg van maatregelen die de regering voor een beter klimaat of milieu zegt uit te voeren. Veel Fransen zien het echter als “extra belastingen voor de armen”. De druppel die de emmer deed overlopen, is de recente prijsverhoging van benzine en diesel waarmee Parijs het autogebruik terug wil dringen. Het was de eerste van een serie prijsverhogingen waarmee de brandstof stap voor stap duurder wordt. Een voorman van de gele hesjes, Christophe Chalençon, zegt dat met slechts een tijdelijke bevriezing van accijnsverhogingen de betogers niet naar huis gaan. In sommige Franse media wordt gemeld dat Philippe de accijnsverhoging slechts “enkele maanden” wil stilleggen. Al weken lang wordt Frankrijk geteisterd door blokkades en uitbarstingen van geweld. De hoop dat het massale protest over waait, lijkt in Parijs vervlogen. In peilingen houdt de protestbeweging de steun van meer dan 70 % van de ondervraagden en daalt de populariteit van president Emmanuel Macron. De regering vreest bovendien een escalatie van het geweld waarmee de betogingen van ‘gele hesjes’ steeds vaker gepaard gaan. Sinds de betogingen en blokkades zijn begonnen, zijn er 4 doden en zeker 750 gewonden gevallen. +++

+++ Japanse openbaar aanklagers willen de gevallen autotopman Carlos GHOSN mogelijk tot het einde van dit jaar vasthouden. Ze zouden de voormalige bestuursvoorzitter van Nissan op basis van nieuwe verdenkingen opnieuw willen arresteren, zodat zijn detentie kan worden verlengd tot 30 december. Ghosn werd gearresteerd omdat hij ervan wordt verdacht als bestuurder van Nissan een te laag inkomen te hebben opgegeven. De fraudeverdenkingen hebben betrekking op de vijf jaar na 2010. Officiers van justitie zijn nu van plan de automagnaat te arresteren voor een ‘nieuw’ misdrijf, namelijk het opgeven van een te laag inkomen in de jaren 2015 tot 2017. In Japan kunnen verdachten in theorie eindeloos worden vastgehouden zonder formele aanklacht, zolang justitie met nieuwe beschuldigingen komt. De gang van zaken is niet onomstreden. Zo klagen de Japanse beroepsvereniging van advocaten, de Verenigde Naties en Amnesty International geregeld over de praktijk. Ghosn wordt onder “onmenselijke omstandigheden” gevangen gehouden in het huis van bewaring Kosuge in Tokio. Hij mag slechts 2 keer per week van een douche gebruik maken, heeft het erg koud maar krijgt geen warmere kleren en wordt zeker 8 uur per dag intensief verhoord door rechercheurs. Hij eet dagelijks slechts 3 kommetjes rijst en krijgt niet de medicijnen die hij normaal gebruikt. Dat beeld schetsen familieleden van Ghosn in de Franse pers. Hij mag wel dagelijks korte tijd met zijn advocaat overleggen. Ook heeft hij bezoek gekregen van de ambassadeurs van Frankrijk, Brazilië en Libanon; de 3 landen waarvan hij een paspoort heeft. Verder heeft hij sinds kort wel een paar boeken om de tijd door te brengen. +++

+++ Zo dochter zo moeder. Eerder deze week liet Kia weten dat er een fout in de WLTP testprocedure was geslopen van haar elektrische e-Niro. Met een té hoge theoretische actieradius als gevolg. Nu laat HYUNDAI weten hetzelfde probleem tegen te zijn gekomen met haar Kona Electric, min of meer het tweelingbroertje van de e-Niro. De nieuwe officiële actieradiuswaarde is 449 kilometer. Althans, voor de Kona Electric met 64 kWh sterke accu. De versie met de batterij van 39,2 kWh ziet haar range slinken naar 289 kilometer. Effectief gaat het om een 33 kilometer kleinere elektrische actieradius dan eerder was opgegeven. Hoewel de cijfers dus lager uitvallen, hoeven de e-Niro en de Kona Electric zich nog zeker niet te schamen voor de daadwerkelijke range. Beduidend duurdere, premium elektrische auto’s hebben hooguit een vergelijkbare actieradius. Tot nu toe weet de Kona Electric dan ook al flink wat klanten naar de Hyundai dealers te trekken. In 2 maanden tijd leverde Hyundai in Nederland al meer dan 400 stuks af. Nog eens 250 klanten krijgen hun exemplaar voor de jaarwisseling. Door de populariteit is de levertijd opgelopen tot 12 maanden. De e-Niro valt sinds enkele weken te bestellen. +++

+++ JAGUAR LAND ROVER zal niet present zijn op de autosalon van Genève die komende maart wordt gehouden. Reden is een kostenbesparingen om de cashflow te verbeteren. Dat is een noodzakelijke ingreep gezien de kwartaalverliezen die het merkenduo dit jaar voor zijn kiezen kreeg. Het derde kwartaal noteerden Jaguar en Land Rover een omzetdaling van 13,2 % in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Grote boosdoeners voor de rode cijfers zijn de tegenvallende groei in China, de aanstaande Brexit en de afnemende populariteit van dieselmodellen. Moederbedrijf Tata zal ondanks het besluit van Jaguar Land Rover komende maart wel aanwezig zijn op de autosalon. Zij huurt zelfs een grotere ruimte af dan doorgaans gebeurt, hetgeen speculaties voedt over een rentree van Tata op de West Europese automarkt. De autosalon van Genève gaat op 7 maart van start. +++

+++ De volgende generatie BMW M3 komt hoogstwaarschijnlijk in 2020 op de markt. Autointernationaal.nl verwacht een 3,0 liter 6 cilinder motor met 2 turbo’s en 470 pk. Daarmee wordt hij veel krachtiger dan zijn voorganger. Ook de afzwaaiende M3 CS is minder sterk. De vermogensstijging is te danken aan een systeem met waterinjectie, dat we al kennen van de M4 GTS. Die techniek weegt niet al te veel en is dus geen hindernis voor de doelstelling van BMW om de auto lichter te maken en het gewicht onder de 1.585 kilo te houden. De carrosserie van de nieuwe 3-serie is namelijk lichter dan bij het oude model en voor de M3 wordt gekozen voor extra lichte materialen kiezen, zoals een dak van koolstofvezel. Met het oog op een zo laag mogelijk gewicht krijgt de nieuwe editie geen vierwielaandrijving. Ook de kosten spelen een rol. Vierwiel sturing zou echter wel een optie zijn. De M3 (en uiteraard de M4 afgeleide) is de laatste ‘M’ van BMW die het zonder een vorm van elektrificatie doet om zijn CO2-uitstoot te reduceren en zijn prestaties op te krikken. Van de nieuwe 8-serie komt er ook een M8 Competition variant. Onder de motorkap lepelt BMW een 630 pk versie van de 4,4 liter V8 motor. Dat is dus meer dan de M5 tussen zijn benen heeft (600 pk). BMW zal nog voor de jaarwisseling het doek van de nieuwe M8 Competition trekken. +++

+++ MERCEDES-AMG komt in de eerste helft van 2019 met een nieuwe generatie A 45. Dat wordt een veel wildere auto dan de gelijknamige versie van de vorige modelreeks. Mogelijk debuteert de nieuwe A 45 in maart op de autosalon van Genève. Een woordvoerder laat weten: “Het wordt een heel bijzondere auto, waarbij wij minder compromissen hoeven te sluiten dan bij de vorige generatie”. Reken op een vermogen van over de 400 pk. Voor diegenen die dat te extreem vinden, heeft Mercedes-AMG binnenkort de A 35. +++

+++ RENAULT kondigt aan 200 exemplaren van de elektrische Zoé te leveren voor een nieuw deelauto project in Amsterdam. De voertuigen zijn vanaf medio januari 2019 beschikbaar. Ze worden strategisch geplaatst bij onder meer stations, maar kunnen door de gebruikers overal binnen de parkeerzone in Amsterdam achtergelaten worden. De ambitie van Renault is om tevens autodeelprojecten uit te rollen in andere grote steden in Nederland. Het Franse automerk anticipeert hiermee op de behoefte aan flexibele mobiliteit voor zowel ritten in de zakelijke sfeer als privé. De Zoé heeft een maximale range van 300 kilometer. Hij beschikt met zijn Cameleon techniek over de snelste AC lader in de markt. “Dat past perfect bij intensief gebruik zoals het autodelen”, aldus een woordvoerder van de importeur. Renault is in Europa de grootste aanbieder van elektrische deelauto’s. Er rijden 5.000 exemplaren van de Zoé rond, verdeeld over 8 andere grote steden, waaronder Parijs en Madrid. Meer informatie wordt bekend gemaakt in de aanloop naar de officiële lancering. +++

+++ De prijs van ruwe olie blijft stijgen. Dat betekent (met enige vertraging) ook een duurdere TANKBEURT aan de pomp. Rusland heeft zijn productie afgelopen dagen ingekrompen na de forse daling van de olieprijs afgelopen weken (van $86 tot $58 per vat). Oliekartel Opec wil intern afspraken maken om minder olie op te pompen. Daarop, en op de ingreep van Rusland, lopen handelaren nu vooruit. De prijs van olie is gestegen naar $63. Vooral de grote leverancier Saoedi-Arabië, tevens leider van het oliekartel, en landen als Rusland proberen hun begroting te redden. Onder $70 per vat produceren kan het land in het Midden Oosten financieel niet lang volhouden. Rusland lijdt al langer onder sancties en is daardoor vrijwel geheel afhankelijk van zijn olie-export. Daarnaast wordt Iran sinds enkele weken getroffen door de boycot van de VS en zijn handelspartners. Tankers uit dit land worden in de Straat van Hormuz tegengehouden. +++

+++ In Redwood in Noord Californië heeft de politie een man gearresteerd die met een TESLA Model S op de snelweg reed terwijl hij sliep achter het stuur. Hij reed met een snelheid van zo’n 115 km/u. “De bestuurder reageerde niet op onze lichten en sirenes”, zei een politieagent. De agenten dachten dat de Tesla misschien op autopiloot stond, een semi-autonome instelling waarmee de wagen zelf kan rijden en van rij vak kan veranderen met een minimale input van de mens. Om de Tesla met de slapende bestuurder te doen stoppen, hebben de politieagenten het verkeer achter de wagen stilgelegd terwijl een andere wagen voor de Tesla steeds trager ging rijden. De Tesla, die inspeelt op het verkeer rond zich, vertraagde mee en kwam zo tot stilstand. De agenten maakten de bestuurder, die dronken was, wakker en arresteerden hem op verdenking van rijden onder invloed. +++

+++ Sinds Akio Toyoda achter het stuur zit van TOYOTA ontstaan er heel wat frisse ideeën bij het gigantische autoconcern. Eén van zijn meest recente stokpaardjes is het versimpelen van de hiërarchie binnen het bedrijf om zo betere auto’s te kunnen bouwen. Leeftijd en educatie zijn niet langer doorslaggevend, maar wel talent en vaardigheden. Dat is uitzonderlijk voor een Japans bedrijf. In Nederland kunnen wij gerust met de baas een praatje maken bij de koffiemachine, maar dat is in Japan ongehoord. Toyoda ergert zich aan de starre bedrijfscultuur. Ondanks dat er meerdere management lagen weggesneden gaan worden, zijn ontslagen niet gepland. Toyoda wil hiermee een bedrijfsmentaliteit creëren die vergelijkbaar is met een startende onderneming (zegt er iemand Tesla?), waardoor ook jongere werknemers hun zegje kunnen doen over het Toyota van de toekomst. +++

+++ Een WA VERZEKERING voor jonge automobilisten is duurder dan ooit. Voor 18-jarige autobezitters is de premie gemiddeld €147 per maand, oftewel €1.768 per jaar.  Dat komt neer op een stijging van 30 % sinds 2016. Vergelijkingssite Independer zette de premies op een rijtje en vergeleek de prijsstijgingen van de Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering. Sinds 2006, het jaar dat Independer begon met registreren, waren de premies niet zo hoog. De WA-verzekering dekt de kosten als je schade bij anderen veroorzaakt. Automobilisten moeten verplicht zo’n polis afsluiten voordat ze de weg opgaan. Over de hele linie stijgen de premies voor een WA-verzekering, zo valt Independer op. Dat komt doordat verzekeringsmaatschappijen meer en vaker moeten vergoeden: er is vaker schade aan auto’s en de kosten zijn ook hoger. Jongeren moeten daar financieel het meest voor bloeden. Verzekeraars investeren veel tijd en aandacht aan het opstellen van schadeprofielen van verschillende leeftijdsgroepen. Jonge automobilisten, zeker 18-jarigen, hebben nog geen schadevrije jaren opgebouwd. Bovendien zijn 18- tot 24-jarigen roekelozer op de weg. De premie daalt daarna wel snel als je schadevrij blijft rijden. Een 18-jarige betaalt dit jaar bijna €1.800 aan premie, maar een 24-jarige is voor zo’n €800 klaar. +++

+++ De VOLKSWAGEN Groep zal de komende jaren hard inzetten op alternatieve aandrijvingen. Met een serieuze nadruk op elektrificatie. Al blijft er in het concern ook nog plaats voor de verbrandingsmotor. Zelfs na 2050. Volkswagen legt daardoor toch niet al haar eieren in één mandje. De autofabrikant laat weten dat het (in 2026) met nog één nieuwe generatie verbrandingsmotoren zal komen en dat daarna de poorten open staan voor de elektrische opvolger. Omdat de krachtbronnen doorontwikkeld blijven worden, ook na 2050, kan Volkswagen de komende 30 à 50 jaar specifieke markten blijven bedienen. Dat is met name interessant voor landen die geen dekkende laadinfrastructuur hebben voor elektrische auto’s. Volkswagen verbrandt dus niet direct al haar schepen achter zich. Een slimme bedrijfsstrategie. +++

Comments are closed.