Stoer en met een slimme aandrijflijn: test Toyota RAV4 2.5 Hybrid

0

Kort na de introductie van de Corolla introduceert Toyota een nieuwe generatie RAV4. Zijn de Japanners soms bezig met een modellenoffensief? Dat begrip wordt te pas en te onpas gebruikt. Feit is dat Toyota haar modellen een spannender uiterlijk en weggedrag wil geven. En dan kan je het beste met een schone lei beginnen.

Wat je hier ziet, is de vijfde generatie RAV4. Hoewel de SUV nog steeds wat hoekig oogt (je kan het ook robuust of stoer noemen), is het design een stuk sierlijker dan bij het oude model. Dat was in de kleur wit echt een stuk witgoed op wielen. Maar zorgt de vormgeving van de nieuwe RAV4 ook voor meer karakter? Het antwoord van Autointernationaal.nl is niet volmondig “ja’ omdat er nogal wat optische overeenkomsten zijn met de jongste Subaru Forester en met de Honda Passport, het ruige broertje van de CR-V. Maar de nieuwe RAV oogt zondermeer minder log dan het oude model, ondanks dat de polygoon geïnspireerde wielkasten wat vreemd ogen.

Toyota wil niet alleen auto’s introduceren die er spannend uit zien, maar die ook bijpassende rijeigenschappen hebben. Daarom is de vijfde generatie van de RAV4 gebaseerd op het zeer modulaire Toyota New Global Architecture (TNGA) platform, dat 57 procent stijver is dan de bodemplaat van de vorige RAV4 en daarnaast het zwaartepunt van de auto verlaagd. Andere kenmerken zijn hoogwaardige (double wishbone) achterwielophanging, een besturing die meer gevoel zou moeten bieden, een geoptimaliseerde gewichtsverdeling en een uitgebreid pakket aan veiligheidsvoorzieningen. Ondanks het lagere zwaartepunt is de grondspeling met 15 mm vergroot. De overhang is zowel voor als achter verkleind door de wielbasis op te rekken en tegelijkertijd de carrosserielengte iets te laten krimpen.

De vierkante vormgeving van de nieuwe RAV4 is misschien niet ieders kopje thee, hij maakt wel een goede carrosserieoverzichtelijkheid mogelijk. Dat de Toyota in dit opzicht beter scoort dan de vorige editie is ook te danken aan de dunnere A stijlen, de lagere taillelijn, de grotere ramen en de andere positie van de buitenspiegels. Voor wie hier niet mee uit de voeten kan, is er tegen meerprijs een achteruit rij camera.

De RAV4 beschikt in dat geval ook over een zogeheten Smart Rear View Mirror. Dit is een digitale binnenspiegel met de mogelijkheid om te switchen naar camerabeeld als het zicht naar achteren geblokkeerd is, bijvoorbeeld als er passagiers achterin zitten. Land Rover gaat deze voorziening ook leveren op de nieuwe Range Rover Evoque.

Het resultaat is een cabine die een meer ruimtelijke indruk maakt. Ook de kwaliteitsuitstraling is er op een subtiele manier op vooruit gegaan. Toyota gebruikt meer zacht aanvoelende materialen en sommige dashboardpanelen kunnen in een contrasterende dan wel bonte kleur worden uitgevoerd. De deurgrepen en de airconditioning knoppen zijn afgewerkt met rubber om zo meer grip te bieden en het robuuste karakter van de RAV4 te onderstrepen. De selectiehendel van de automaat heeft een lederen knop. Onder de streep levert dit weliswaar nog geen premiumproduct op, maar de RAV4 wordt er door wel duidelijk naar een hoger plan getild. Over het keurig afgewerkte interieur valt eigenlijk niks meer te mekkeren en dat was bij het oude model wel anders.

Toyota levert de nieuwe RAV4 alleen met 4 cilinder benzinemotoren. De klant kan kiezen uit een 2,0 liter of een 2,5 liter. De laatste maakt onderdeel uit van met een hybride aandrijflijn en krijgt dus elektrische assistentie. De prijzen van de RAV4 2.0 (voorwielaandrijving, handbak en 175 pk) starten bij 34.995 euro. De versie met CVT automaat kost 39.295 euro. Voor de 2.5 Hybrid met 218 pk brengt Toyota minimaal 39.995 euro in rekening. Deze RAV4 is standaard voorzien van een CVT automaat en ook leverbaar met vierwielaandrijving (AWD in plaats van 2WD). In het laatste geval starten de prijzen bij 44.695 euro. De RAV4 Hybrid AWD arriveert echter pas in mei 2019 bij de dealers. De RAV4 met 2,0 liter benzinemotor mag maximaal 2.000 kilo (geremd) trekken. Voor de versie met CVT automaat geeft Toyota een geremd trekvermogen van 1.500 kilo op. De RAV4 Hybrid met AWD heeft een maximaal trekgewicht van 1.650 kilo versus 800 kilo voor de 2WD variant. Testauto is de 2.5 Hybrid AWD. Die heeft een lichte, compacte elektromotor op de achteras. Samen met de benzinemotor kan hij er voor zorgen dat maximaal 80 procent van het koppel naar de achterwielen gaat.

In de geteste vorm staat de nieuwe RAV4 in het terrein zondermeer zijn mannetje. Ook op asfalt zijn de rijeigenschappen er op vooruit gegaan. De besturing werkt nauwkeuriger en reageert sneller op bevelen. Gecombineerd met de royale grip die de RAV4 biedt, zorgt dit voor een veilig weggedrag. Hij rijdt in bochten eigenlijk net zo als een gewone personenwagen; een indruk die versterkt wordt door het feit dat de Toyota amper overhelt. Een Alfa Romeo Stelvio biedt meer sensatie, maar je kunt best plezier beleven aan zo’n zelfverzekerd weggedrag.

Toyota heeft ook de werking van de CVT automaat, verplichte kost bij de hybride modellen, verfijnder gemaakt. De transmissie (en motor) produceert nu veel minder (bij)geluiden en werkt een stuk discreter. De variatie in toerental is nog steeds waarneembaar, maar storend is dit niet. Je kan het betreffende geluid bovendien reduceren door de Sport modus te gebruiken. De AWD versie van de RAV4 beschikt ook over een Trail modus waarin je gebruik kan maken van een limited slip differentieel. Daarnaast zijn er de gebruikelijke Eco en EV (elektrisch) modi.

De RAV4 is qua rijeigenschappen dus van vele markten thuis en dat geldt ook voor de interieuropzet. Achterin is er voor passagiers veel ruimte. De rugleuning staat in een comfortabele hoek. Er zijn veel opbergvakken en de kofferbak heeft een goed bruikbaar formaat.

Al met al is er dus sprake van een zeer praktische auto. Het scherm van het infomedia systeem is goed afleesbaar, de geluidsinstallatie is van topkwaliteit en met het veercomfort is niks mis. Grote oneffenheden zouden weliswaar beter geabsorbeerd kunnen worden, maar rijden in de RAV4 is beslist geen beproeving.

Via het infomediasysteem kan je, net als bij veel andere hybride modellen, werken aan jouw ‘brandstofbesparende rij gedrag’. Met de juiste rijstijl kan de batterijreserve worden gemaximaliseerd en je kunt punten scoren als je extra milieuvriendelijk bezig bent. Alle resultaten zijn zichtbaar op het Driver Information scherm. Volgens Toyota stoot de RAV4 2.5 Hybrid AWD gemiddeld niet meer dan 105 gram CO2/km uit; een hele nette waarde voor een dergelijke auto. Of dat ook in de praktijk haalbaar zal zijn, is een ander verhaal. De 1.645 kilo zware 2.5 Hybrid AWD uitvoering heeft 8,1 seconden nodig om naar 100 km/u te sprinten. Dat is voor dit type auto een keurige tijd.

 

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

De nieuwe RAV4 is een veel betere allrounder dan zijn voorganger. Hij oogt robuuster, speelt in het terrein meer klaar, biedt op het asfalt een lichtvoetiger weggedrag, is als hybride indrukwekkend zuinig, is voldoende snel en biedt binnenin een prettige ambiance. Autointernationaal.nl wordt niet direct enthousiast van de vierkante vormgeving, maar het past natuurlijk wel bij het karakter van een SUV. De iets compactere maatvoering is niet ten koste van het ruimteaanbod gegaan, maar het is wel jammer dat er geen 7-zits versie is. Steeds meer concurrenten (Honda CR-V, Nissan X-Trail, Peugeot 5008, Seat Tarraco, Skoda Kodiaq, Volkswagen Tiguan Allspace) bieden die optie wel.

  • 8
  • User Ratings (15 Votes)
    7.1

Comments are closed.