Volvo probeert S90 te slijten

0

Volgende maand is het 3 jaar geleden dat Volvo de S90 presenteerde. De Zweedse topsedan is sinds het voorjaar van 2016 te koop in Nederland. Hoewel de S90 best aanzien geniet, wordt hij overschaduwd door de V90 en XC90. En inmiddels zijn de orderboeken geopend voor een nieuwe interne concurrent, de S60. Die oogt veel sportiever en is, ondanks de compactere afmetingen, nog steeds voldoende ruim voor een heel gezin.

Vanuit dit perspectief is het niet verrassend dat de verkopen van de S90 onder druk staan. In een flink groeiende markt daalde het aantal registraties dit jaar met circa een derde. Inmiddels heeft de S90 de dubieuze status de ‘slechtst verkopende Volvo’ te zijn, al is er natuurlijk altijd iemand die de rode lantaarn moet dragen. Maar de verkoopresultaten tonen weer eens aan dat sedans het moeilijk hebben om zich staande te houden in het autolandschap. Ook als er een premiumlogo op de grille zit.

Om het verkooptij te keren, voegt Volvo 2 nieuwe uitvoeringen toe aan het gamma van de S90. Het betreft de Business Luxury en de Business Luxury+. Volgens de importeur laten zich het best omschrijven als “elegant, extra luxueus en comfortabel”. Standaard zijn onder meer Nappa lederen bekleding, adaptieve cruisecontrole met Pilot Assist, parkeersensoren en telefoonintegratie. De prijzen beginnen bij 56.995 euro. Het klantvoordeel loopt volgens de importeur op tot 9.000 euro.

De Business Luxury en Business Luxury+ zijn in een gelimiteerde oplage leverbaar en altijd uitgevoerd als T4 Geartronic. Dit betekent dat een 4 cilinder turbobenzinemotor van 1.996 cc en 190 pk voor de aandrijving zorgt. Het gemiddelde verbruik bedraagt 6,7 liter per 100 km, hetgeen goed is voor het energielabel C. Een Geartronic automaat met 8 versnellingen is standaard, evenals Sensus navigatie met LifeTime MapCare updates.

Volvo baseert de Business Luxury op het Inscription uitrustingsniveau van de S90. Deze versie is reeds voorzien van een 12,3 inch digitaal instrumentarium, Volvo On Call, elektrisch verstelbare plus verwarmbare voorstoelen met geheugen, een dashboard met lederlook afwerking en 18 inch lichtmetalen velgen.

De Business Luxury voegt daar een elektrisch te openen/sluiten achterklep aan toe (naar wens handsfree dankzij Keyless Drive). De kofferbak is voorzien van een 12V-aansluiting en zowel de achterbank (met skiluik) als de hoofdsteunen hiervan zijn elektrisch neerklapbaar.

Verder zijn behalve de binnenspiegel ook de buitenspiegels automatisch dimmend. Qua actieve veiligheidssystemen zijn zaken als Blind Sport Information System met Lane Change Merge Assist plus Steer Assist, Cross Traffic Alert en Collision Warning & Mitigation Support (achter) van de partij. De eerder genoemde adaptieve cruisecontrole en Pilot Assist zorgen ervoor dat de S90 zelfstandig kan accelereren, remmen en sturen tot 130 km/uur (dit is autonoom rijden op niveau 2). Zoals op elke Volvo is ook City Safety standaard. Dit geavanceerde rem assistentiesysteem detecteert behalve andere voertuigen ook voetgangers, fietsers en grote dieren; zowel overdag als ‘s nachts.

De S90 Business Luxury is leverbaar voor prijzen die beginnen bij 56.995 euro. De Business Luxury+ vraagt om een extra investering van 3 mille. Hiervoor krijgt de koper een elektrisch bedienbaar schuif/kanteldak, voorruitprojectie en stoelventilatie/massage. Dankzij de parkeerverwarming met timer, de verwarmbare achterbank en het verwarmbare stuurwiel is de Business Luxury+ volgens de importeur bijzonder comfortabel voorbereid op de strenge winter die ons te wachten staat. Misschien breekt voor de S90 daarom wel de verkooplente aan.

Comments are closed.