Wacht Fiat Chrysler een grote verbouwing?

0

Gisteren berichtte Autointernationaal.nl in de Nieuwstelex dat beleggingspecialist Adam Wyden van ADW Capital Management van mening is dat Fiat Chrysler Automobiles (FCA) er goed aan zou doen om haar naam te wijzigen in Jeep Ram. De naamswijziging staat symbool voor een drastische koerswijziging bij de autofabrikant, waarbij het merk Fiat zou moeten worden verkocht en de Alfa Romeo / Maserati divisie verzelfstandigd dient te worden à la Ferrari. Autointernationaal.nl gaat in dit artikel in op de details van het plan van Wyden.

Aanleiding

Aanleiding voor de naamswijziging is het feit dat de Noord Amerikaanse divisie in het derde kwartaal goed was voor 97 procent van de bedrijfswinst. Fiat Chrysler realiseerde in de periode juli t/m september een rendement dat hoger was dan dat van Ford en vergelijkbaar met dat van General Motors. Toch is de waardering op de beurs lager. Volgens Wyden komt dat door de naam van het bedrijf: Fiat is voor veel Amerikanen nog steeds een afkorting van ‘Fix It Again Tony’ (een verwijzing naar de onbetrouwbare modellen uit de jaren zestig en zeventig) en Chrysler bestaat alleen nog in de vorm van de Pacifica, een zieltogende MPV. Jeep en Ram weten daarentegen wel hits te produceren. Als de autofabrikant de naam van deze merken overneemt, zal dat meer beleggers aantrekken, zo is de redenatie van Wyden, met een hogere beurskoers tot gevolg.

Fiat

Dat Fiat een doorn in het oog is bij Wyden, is niet verrassend. Het merk is niet of nauwelijks winstgevend en verliest gestaag marktaandeel in Europa: begin 2017 stond Fiat nog op 5,2 procent, maar in september was daar slechts 4,0 procent van over. De Italianen zijn dus bijna een kwart van haar marktaandeel kwijtgeraakt. Fiat deed het daarmee nóg slechter dan het ten dode opgeschreven Lancia. Dat geeft te denken. Er is geen enkel ander automerk dat de afgelopen 18 maanden zoveel marktaandeel is kwijtgeraakt. Voor een merk wiens positie onder druk staat, is het modellenprogramma voor de komende 5 jaar opvallend bescheiden: er wordt in de plannen alleen melding gemaakt van opvolgers voor de 500 en Panda. Zoals de kaarten nu liggen, zullen de 500L, de 500X en de Tipo geen vervolg krijgen. De Punto is inmiddels uit productie zonder dat dit model is vervangen.

Wyden stelt voor Fiat over te doen aan een sterke Europese speler. Hij noemt PSA als voorbeeld, maar die heeft momenteel zijn handen vol aan de integratie van Opel en Vauxhall. Autointernationaal.nl denkt dat Renault meer belangstelling kan hebben. Fiat neemt van Mitsubishi (dat tegenwoordig onder controle staat van alliantiepartner Nissan) een pick-up model af. Verder heeft Renault momenteel geen gezonde businesscase voor het A segment. De samenwerking met Smart krijgt geen vervolg en dit betekent dat er een andere partner nodig is voor de ontwikkeling van de opvolger van de Twingo. Renault zou hiervoor gebruik kunnen maken van de expertise van Fiat, momenteel de marktleider in het A segment. De Italianen hebben bovendien de nieuwe 500 en Panda voor driekwart klaar dus dat kan vlot een nieuwe Twingo opleveren. In ruil kan Renault dan aan Fiat platformmateriaal leveren voor een nieuw B segment model. Voor Italië is dit marktsegment te belangrijk om links te laten liggen.

Als Renault de controle over Fiat verwerft, wordt de Europese machtsbalans met PSA enigszins hersteld. Deze rivaal heeft nu veel meer marktaandeel in Europa: afgerond 16 procent versus 10,5 procent. Inclusief Fiat valt daar makkelijk 15 procent van de maken. Daarmee wordt het machtsevenwicht tussen het onderling ziekelijk jaloerse PSA en Renault hersteld. Er kan dan zelfs stilletjes gehoopt worden op een wederopstanding van Lancia, als Zuid Europees alternatief voor DS. Alpine kan die rol niet vervullen en de Initiale Paris modellen zijn evenmin een oplossing.

Alfa Romeo en Maserati

Wyden is van mening dat Alfa Romeo en Maserati beter ondergebracht kunnen worden in een apart divisie (naar het voorbeeld van Ferrari), of helemaal verkocht dienen te worden. De beleggingsanalist stelt dat beide merken momenteel “duurzaam groeien”, maar daar denkt Autointernationaal.nl toch wat anders over. Maserati heeft afgelopen jaar diverse keer de productie van nieuwe auto’s stop moeten zetten om de voorraden niet te ver te laten oplopen. De verkopen liggen niet alleen in Europa duidelijk onder het niveau van 2017, maar ook in China. Dat komt omdat de Ghibli noch Levante herhalingsverkopen lijken te genereren: beide modellen hebben hierdoor maar kort gepiekt.

Alfa Romeo leek het aanvankelijk wat beter te doen, maar in Nederland verliest dit merk na een korte opleving weer marktaandeel. En dat komt niet door de Giulietta (en amper door de MiTo) maar vooral door de Giulia. Deze sedan is verkooptechnisch blijkbaar een verkleinde versie van de Ghibli. Begin dit jaar had Alfa Romeo nog 0,6 procent van de Europese automarkt in handen, maar dat percentage is vorige maand gehalveerd; zelfs het door de WLTP perikelen geplaagde Volkswagen weet het niet zo bont te maken.

De verkoopanalyse van Autointernationaal.nl staat dus haaks op die van Wyden, maar de conclusie is eensluidend: verkopen die handel. Dat komt omdat de combinatie Alfa Romeo – Maserati in het premiumsegment te klein is om te overleven. Geen schande, want zelfs het relatief veel grotere Jaguar Land Rover gaat een beroep doen op een externe partij (BMW) voor de levering van moderne V8 motoren. Bij Alfa Romeo en Maserati schort het juist aan de technologische concurrentiekracht: geen enkel (stekker)hybride model in het gamma, laat staan een volledig elektrisch model en de infomediasystemen zijn beslist tweede garnituur. Geen wonder dat het aantal herhalingsverkopen tegenvalt: bij vrijwel alle andere premiummerken krijg je veel moderner spul.

Theoretisch zouden Alfa Romeo en Maserati er dus veel baat bij hebben als het Volkswagen concern, BMW of Daimler zich over dit merkenduo ontfermt, maar de kans daarop is klein. De ontwikkeling van elektrische auto’s en zelfstandig rijdende modellen kost iedereen handenvol geld. Bovendien is er sprake van een aantrekkende economische tegenwind. Bij niemand staat het hoofd daardoor naar nieuwe avonturen, hoe mooi de merken Alfa Romeo en Maserati ook zijn. Alleen een Chinees met diepe zakken zal mogelijk toehappen. Kijkend naar de renaissance die Volvo heeft doorgemaakt, hoeft dat echter beslist geen nadeel te zijn.

Hapklare brok

Het flink teruggesnoeide Fiat Chrysler kan als Jeep Ram op deze manier alsnog een aantrekkelijke overnameprooi worden voor General Motors. De afgelopen zomer overleden topman Sergio Marchionne erkende in 2015 al dat de winstgevendheid van FCA te wensen overliet en pleitte toen voor een fusie met Ford of General Motors, maar deze landgenoten bedankten feestelijk voor dit voorstel. Dat kwam enerzijds omdat zij niet zaten te wachten op het half failliete Fiat en zich niet wensten te branden aan een set premiummerken (Ford heeft niet voor niets Aston Martin, Jaguar, Land Rover en Volvo verkocht, terwijl General Motors een kater aan Saab heeft overgehouden). Maar zonder deze ballast is er sprake van een hapklare brok. Met name voor General Motors, dat ten opzichte van Ford op achterstand staat in het belangrijke pick-up segment en dat geen antwoord heeft op de volgend jaar te introduceren Bronco. Met het repertoire van Ram respectievelijk Jeep kan dit concern in één klap dit probleem oplossen. De merken Chrysler en Dodge worden sowieso gesaneerd dus daar hoeft General Motors zich geen zorgen over te maken.

Slagingskans plan Wyden

Marchionne heeft FCA verweesd achtergelaten. De nieuwe topman Mike Manley probeert ferm op te treden, maar het helpt hem niet dat de jongste financiële resultaten tegenvallen. Beleggingsanalisten hebben een neus voor zwakke leiders dus het is niet verwonderlijk dat Wyden met een ingrijpend reorganisatievoorstel komt. Zijn fonds, ADW Capital Management, heeft met een belegging van 150 miljoen dollar evenwel niet veel in de melk te brokkelen bij FCA. Degene die de dienst uitmaakt is ook niet Manley, maar de familie Agnelli die met hun beleggingsvehikel Exor meer dan 50 procent van het stemrecht in handen heeft. Verkoop van Fiat en/of Alfa Romeo en Maserati zal geen eenvoudige beslissing zijn, maar als dit uiteindelijk miljarden aan extra inkomsten oplevert, dan is er weinig ruimte voor nostalgische gevoelens. De cruciale vraag is hoeveel vertrouwen de familie Agnelli heeft in het 5 jaren plan van FCA. Daarin worden voor de periode tot en met 2022 een hele reeks nieuwe modellen aangekondigd. Of snijdt het voorstel van Wyden meer hout?

Comments are closed.