2019 wordt het jaar van de nieuwe Nissan Juke

0

Ook automerken kunnen een annus horribilis beleven. Voor bijvoorbeeld Saab was dat 2011 (faillissement), voor Volkswagen 2015 (sjoemel dieselschandaal) en 2018 zou wel eens de geschiedenis in kunnen gaan als het rampjaar voor Nissan.

De verkopen van Nissan zitten wereldwijd tegen. Zo is in Europa het marktaandeel gedaald van 3,6 procent (begin 2017) naar 2,4 procent (november 2018). En momenteel is Nissan dagelijks in het nieuws vanwege de belastingfraude door topmanager Carlos Ghosn. Die raakt ook Nissan zelf. Enerzijds vanwege de gebrekkige interne financiële controle en anderzijds omdat het vermoeden bestaat dat het laakbare gedrag van de topmanager gebruikt wordt om van het controlerende belang van Renault af te komen, waar Ghosn ook aan de touwtjes trekt. Nissan heeft vanwege de aanhoudende negatieve publiciteit de introductie van de extra sterke 60 kWh uitvoering van de Leaf uitgesteld: er valt momenteel eventjes niks te vieren.

Maar 2019 kan voor Nissan heel anders worden. Dan zal namelijk de nieuwe Juke worden gepresenteerd. Waarschijnlijk vindt het debuut in maart plaats op de autosalon van Genève. Het is nog niet duidelijk of wij daar het definitieve model te zien krijgen, of eerst een ‘conceptstudie’. De introductie van de nieuwe Juke vindt geen moment te vroeg plaats, want Nissan heeft te lang aan de huidige generatie vastgehouden. De autoconsument is er klaar mee, getuige de verkoopdaling van bijna 20 procent in Nederland in de eerste 11 maanden van dit jaar. De Juke wordt in de statistieke momenteel volkomen weggeblazen door de Renault Captur, die bijna 20 keer beter verkoopt. En dat is een hard gelach voor een auto die het B SUV segment heeft uitgevonden.

De huidige generatie Juke wist bij zijn introductie in 2010 de voorpagina’s qua autonieuws te halen met zijn opvallende en gedurfde styling. Hoewel de functionaliteit duidelijk onder de carrosserievorm leed bij deze Nissan, sloeg het model toch goed aan: elk jaar wist hij meer dan 100.000 kopers te trekken in Europa. Alleen dit jaar duikt de afzet onder de 75.000 stuks. Gezien de jarenlange populariteit is het dus begrijpelijk dat Nissan voor de opvolger vasthoudt aan een onderscheidend en radicaal design. Wel wordt de nieuwe editie een stuk hoekiger. Dat geeft de nieuwe Juke een mannelijkere uitstraling.

Nissan zal de nieuwe Juke baseren op het CMF-B platform dat zij samen met alliantiepartner Renault heeft ontwikkeld en dat door de Fransen gebruikt gaat worden voor de volgende edities van de Clio en Captur. Aan de carrosserielengte zal niet veel veranderen, noch aan de locatie van de deurgrepen van de achterportieren. Wel biedt het nieuwe platform in combinatie met het hoekigere koerswerk de mogelijkheid om een ruimer interieur te creëren en dat is allesbehalve onwelkom. De tweede generatie Juke kan daarnaast rekenen op een veel hoogwaardiger interieur.

Voor de aandrijving kan de klant kiezen uit een drietal turbomotoren en een hybride variant. In het eerste geval gaat het om een 1,0 liter 3-pitter van 100 of 117 pk en een 4 cilinder 1,3 liter die goed is voor 130 of 150 pk. Dieselen kan in de 1.5 dCi met 115 pk. Qua transmissie zal er gekozen worden uit een handgeschakelde 6-bak en een automaat met dubbele koppeling. De vierwielaangedreven versies keren niet terug. Daar is in het B segment te weinig vraag naar. Interessantst is wel de hybride variant. Die krijgt de techniek van de Japanse Note e-Power. Bij dit model fungeert een atmosferische 1,2 liter 3 cilinder motor als generator voor de elektromotor (de opzet is vergelijkbaar met de BMW i3 REX). In Japan heeft Nissan veel succes met deze aandrijflijn, dus de verwachtingen zijn hooggespannen.

Nissan zal de nieuwe Juke waarschijnlijk al in maart tonen, maar voor de daadwerkelijke verkoopstart zullen wij tot na de zomer moeten wachten. De nieuwe Juke gaat weer in het Engelse Sunderland gebouwd worden. Nissan lijkt zijn huiswerk goed gedaan te hebben, waardoor de verkopen weer tot boven de 100.000 eenheden op jaarbasis kunnen stijgen. Tenzij de Brexit roet in het eten gooit. Maar in dat geval wordt 2019 vooral een annus horribilis voor Groot-Brittannië.

Comments are closed.