Minder is meer: stekkerhybride BMW 530e verslaat Volvo S90 T8

0

In 2019 wordt het leasen in een dure elektrische auto qua bijtelling minder aantrekkelijk. Komt hierdoor de betere stekkerhybride, die in de prijslijst staat voor zo’n 65.000 euro (fors minder dus dan een Audi e-Tron, Jaguar I-Pace of Tesla Model S moet opbrengen), weer in beeld bij de zakelijk rijder? De tijd zal het leren, maar om de informeren hoe goed die tegenwoordig zijn, publiceert Autointernationaal.nl hier een vergelijkingstest tussen de nieuwe BMW 530e iPerformance en de Volvo S90 T8 Twin Engine die al langer in het zadel zit.

De jongste BMW 5-serie gooit hoge ogen in het zogeheten Executive segment. Sterker nog: volgens menig autojournalist is dit model de beste aanbieding in zijn klasse. Zelfs de nieuwere Audi A6, met milde hybride techniek voor alle uitvoeringen, kan daar niet tegenop. BMW voorziet alleen de hier geteste 530e iPerformance van elektrische ondersteuning. Daar is net als bij elke andere stekkerhybride auto geen fiscaal voordeel meer mee te behalen, maar werknemer én werkgever kunnen toch groene sier maken in deze BMW aangezien de CO2-uitstoot beperkt blijft tot 49 gram. Dat is meer dan 80 gram minder dan de emissiewaarde van de 530i (132 gram/km).

De Volvo S90 T8 Twin Engine stoot even weinig CO2 uit als de concurrent van BMW. Ook in motorisch opzicht zijn er de nodige overeenkomsten. Als basisunit fungeert een 2,0 liter 4 cilinder turbobenzine blok. De elektromotor doet daar een flinke schep vermogen op en biedt de mogelijkheid om over korte afstand volledig emissieloos (dus zonder ingeschakelde verbrandingsmotor) te rijden. De basisprijs van de Volvo ligt iets hoger dan bij de BMW (66.485 euro versus 64.373 euro), maar daar staat een veel hoger vermogen van de stekkerhybride aandrijflijn tegenover: 392 pk versus 252 pk. Ook beschikt de Zweed over vierwielaandrijving. Verslaat de S90 T8 Twin Engine daarmee de 530e iPerformance?

De jongste 5-serie is gebaseerd op het zogeheten CLAR platform waarvoor BMW veel gewichtsbesparende materialen heeft gebruikt. Dat verklaart waarom de 530e aanzienlijk lichter is dan de S90 T8: 1.745 kg versus 1.931 kg. De testauto is voorzien van het M Sport pakket, maar dat is puur uiterlijk vertoond want het sportonderstel (dat normaliter met dit tenue gecombineerd wordt) is niet beschikbaar voor de stekkerhybride 5-serie. Wel was de geteste 530e voorzien van BMW’s variabele schokdemper controle; een optie van iets meer dan 1.000 euro waarmee je het karakter van het veercomfort kan afstemming op jouw humeur.

Dat de Volvo bijna 200 kilo zwaarder is dan de BMW komt ook door de standaard vierwielaandrijving; bij de 530e worden alleen de achterwielen aangedreven. Ondanks het meergewicht van de S90 T8 zit hij sneller op 100 km/u: de acceleratieklus wordt geklaard in 5,0 seconden. De 530e heeft 6,4 tellen nodig. Maar deze cijfers vertellen niet het hele verhaal, want qua tussenacceleratie op lagere snelheid blijft de BMW nauwelijks achter bij de Volvo. Om het tempo op te voeren van 50 km/u naar 80 km/u heeft de Duitser 2,5 seconden nodig. Dat is maar 0,2 tel langzamer dan de Zweed.

In de praktijk merk je dus amper wat van het vermogensnadeel van de BMW. Die weet bovendien vreugde te bieden met veel beter weggedrag. De 530e biedt een indrukwekkend prettige mix van comfort en rij plezier. In Comfort modus worden oneffenheden in slecht wegdek goed glad gestreken. De standaard 5-serie (die als 520i 120 kilo lichter is) is bij lagere snelheden misschien een tikkeltje soepeler, maar op tempo is de stekkerhybride BMW verfijnd en comfortabel.

Kuilen in het wegdek worden eleganter geabsorbeerd dan de S90 T8 dat doet, waardoor er in de cabine sprake is van een grotere serene rust dan in de Volvo. Stuurgevoel en feedback zouden in de BMW beter kunnen zijn , met name in de Sport modus waarin de installatie zwaarder werkt, maar per saldo is de communicatie met het wegdek natuurlijker dan in de S90 T80. Het meergewicht van het accupakket van de 530e zorgt er niet voor dat je in deze stekkerhybride 5-serie minder rij plezier hebt dan in de reguliere versies en dat is een knappe prestatie.

Beide auto’s beschikken over een 8-traps automaat. Qua soepelheid van de verzetwisselingen zijn er geen noemenswaardige onderlinge verschillen, maar de transmissie van de BMW doet zijn werk sneller, met name in de handmatige modus. Daar komt bij dat de zitpositie in de 530e briljant is. In elektrische modus (inschakelbaar via een knop op de middentunnel) kom je in de BMW een paar kilometer verder dan in de Volvo; de door de fabrikanten opgegeven waarde is in de praktijk bij rijden in de stad goed haalbaar.

Het verfijningniveau is van beide auto’s dan excellent want de elektromotor doet zijn werk in stilte. Ook op de snelweg zijn deze grote sedans relaxte cruisers omdat er amper sprake is van windgeruis en rolgeluiden.

De 530e is geen kale auto want zaken als navigatie, een infomediasysteem (met een breed beeldscherm), automatische airconditioning, cruise controle, Bluetooth, DAB radio, parkeersensoren en verwarmbare voorstoelen zijn standaard. De kwaliteit van de afwerking en de gebruikte interieurmaterialen is net wat beter dan bij de S90 T8. De bediening van het infomediasysteem is stressloos dankzij korte reactiesnelheden en een bedieningsvriendelijke draaiknop. Je kan dus in de BMW goed al rijdend instellingen veranderen. In de Volvo is dat lastiger omdat je hiervoor het menu van het touch screen moet induiken.

Volvo was 3 jaar geleden één van de eerste autofabrikanten die aankondigde afscheid te zullen nemen van de dieselmotor en in plaats hiervan vol in te zetten op elektrificatie van haar modellen. De hier geteste S90 T8 is daarvan het bewijs. Qua systeemvermogen behoort de Volvo met 392 pk nog steeds tot de top, ondanks dat de stekkerhybride aandrijflijn alweer bijna 4 jaar oud is (de techniek debuteerde in de huidige generatie XC90). De krachtige elektromotor is goed voor 88 pk en vanuit stilstand wegrijdend voel je de instant respons. Dankzij de standaard vierwielaandrijving hoeft er geen tractiegevecht te worden gevoerd.

Accelererend van 50 km/u naar 80 km/u is de S90 T8 niet noemenswaardig in het voordeel ten opzichte van de 530e, maar op hogere snelheden weet de Volvo wel uit te lopen op de BMW. Helaas is de benzinemotor van de Zweed niet zo verfijnd als het exemplaar van zijn Duitse concurrent. Ook van het geluid dat hij produceert word je niet vrolijk.

De S90 kan niet meer besteld worden met het Active Four-C onderstel en luchtvering. Dat is jammer, want met stalen veren rijdt de Volvo lang niet zo prettig als de BMW. Een confrontatie met een putdeksel blijft in de cabine van de S90 allesbehalve onopgemerkt. Ook wegdekoneffenheden in bochten brengen de Zweedse sedan meer uit zijn element dan zijn Duitse tegenhanger.

Met het zware accupakket van de T8 Twin Engine uitvoering worden de rijeigenschappen er niet beter op, integendeel. Het veercomfort lijdt onder het meergewicht en het weggedrag is merkbaar saaier. Hoewel de vierwielaandrijving natuurlijk goed is voor de tractie, ontneemt de onrustige vering elke lust om het snelheid op te voeren. En dat is jammer, want aan motorkracht ontbreekt het bij de stekkerhybride S90 niet. Verder is de besturing van de Volvo gevoelloos en is de zitpositie minder prettig dan in de BMW.

Maar de S90 pakt punten terug met zijn interieur, dat smaakvoller en eleganter is dan de cockpit van de 5-serie. Visueel kom je in de Zweed veel meer aan je trekken dan in de Duitser. Op de bouwkwaliteit van de Volvo valt niks aan te merken, maar de gebruikte dashboardmaterialen zijn toch net even wat minder hoogwaardig dan in de BMW. Dit neemt niet wel dat de vele afwerkingpanelen in metaallook bijdragen aan de premiumambiance.

Het 9 inch grote centrale touch screen is nog steeds een meesterstuk om te zien, hoewel de bedieningsvriendelijkheid beter kan. Programmeren als je stilstaat gaat perfect want het scherm functioneert als een tabletcomputer. Maar tijdens het rijden merk je dat de opzet niet ideaal is en daardoor onnodig afleidt. Een 12,3 inch digitaal instrumentarium is standaard, maar voor Android Auto en Apple CarPlay moet je extra betalen.

Dat de stoelen van de S90 zeer comfortabel zijn, is extra welkom aangezien het veercomfort te wensen overlaat. Ook de zitpositie kan beter. De R-Design trim van de testauto drijft de prijs op naar 70.985 euro, maar dan krijg je ook 20 inch lichtmetalen velgen, automatische airconditioning met 2 klimaatzones, Keyless Entry en de complete riedel aan veiligheidsvoorzieningen: autonoom remmen, adaptieve cruisecontrole, Run-off Road Mitigation en een rijstrookassistent zijn allemaal van de partij.

Conclusie

De 530e iPerformance maakt vooral indruk met zijn uitstekende onderstel: hij veercomfortabel en biedt tegelijkertijd veel rij plezier. Hij is minder krachtig en fel als de S90 T8 Twin Engine, al merk je dat in de stad niet of nauwelijks. Beide stekkerhybride sedans hebben een globaal even ruim interieur, maar bij de BMW leidt het accupakket in de kofferbak tot een hogere vloer dan in de Volvo.

De Zweed is sneller in rechte lijn en maakt indruk met een bijzonder fraai interieur, al zijn de gebruikte materialen niet hoogwaardiger dan in de Duitser. Helaas stelt het veercomfort van de S90 teleur en biedt hij niet zoveel rij plezier als de 5-serie. In andere segmenten zien we dat Volvo dit compenseert met een duidelijk lagere prijs, maar hier kan die troef niet worden uitgespeeld. Dat zorgt er voor dat de BMW deze vergelijkingstest wint.

De strijd tussen de 530e iPerformance en de S90 T8 Twin Engine is nu gestreden, maar hoe zit het met de concurrentiekracht van stekkerhybride modellen in het algemeen? Autointernationaal.nl denkt dat die het sterkst is als fabrikanten zich concentreren op het prijssegment rond de 60.000 euro. Dan zitten zij enerzijds niet in het vaarwater van de minimaal 80.000 euro kostende premium elektrische modellen zoals de Audi e-Tron, Jaguar I-Pace, Mercedes EQ C en Tesla Model S. Anderzijds is er ook geen concurrentie met de volumemerken, die hun repertoire rond de 40.000 euro prijzen. Ook vanuit deze optiek is de geteste Volvo aan de dure kant. Het merk zou er goed aan doen een minder kostbare T6 uitvoering aan het gamma toe te voegen. Met een lager systeemvermogen kan de S90 nog steeds prima uit de voeten.

Volvo kan sowieso revanche nemen als zij de nieuwe S60 T6 Twin Engine klaar heeft. Die zal dan overigens niet alleen de strijd aan moeten binden met de BMW 330e iPerformance, maar ook met de Tesla Model 3. Voor deze elektrische sedan zal de bijtelling lager zijn, maar er zijn serieuze twijfels of de Amerikaan zich qua bouwkwaliteit kan meten met de Zweed en de Duitser. Dus dat kan een spannende driekamp worden.

Onduidelijkheid is wat het toekomstperspectief is voor stekkerhybride modellen, bijvoorbeeld na 2030. Het plan van diverse Europese landen, waaronder Nederland, is om auto’s met een verbrandingsmotor te verbieden. Formeel zitten de 530e en de S90 T8 dan ook in de hoek waar de klappen vallen, maar is het terecht om hen over één kam te scheren met gewone personenwagens als zij gemiddeld slechts 49 gram CO2/km uitstoten? Natuurlijk, in de praktijk ligt de emissiewaarde veel hoger; iets wat ook aan de laaddiscipline van de gebruiker ligt. Maar BMW heeft inmiddels techniek in huis waarmee in stadscentra automatisch overgeschakeld wordt op de elektrische modus. En dat pleit voor apart regelgeving voor stekkerhybride modellen. Komt die er, dan kunnen dit type auto’s ook na 2030 een aantrekkelijk toekomstperspectief hebben.

Comments are closed.