Volgend jaar blaast de huidige generatie Toyota Yaris 9 kaarsjes uit. Dat is voor een auto een zeer respectabele leeftijd, want meestal mag je na 6 à 7 jaar met pensioen.
Verkooptechnisch vertoont de Yaris echter nog nauwelijks ouderdomsverschijnselen. In de eerste 11 maanden van dit jaar zijn er in Nederland 6.473 exemplaren van verkocht. In 2017 stond de registratieteller op hetzelfde meetmoment op 6.275 stuks. De afzetstijging van de Yaris is weliswaar niet groot genoeg om de algehele groei van de autoverkopen in Nederland bij te houden dus hij verloor dit jaar wel een beetje marktaandeel, maar toch: in absolute aantallen is er sprake van winst. En dat is een knappe prestatie voor een (bijna) 9 jaar oude auto in het felbevochten B segment.
Toyota is echter niet van plan om op haar lauweren te gaan rusten. Volgend jaar krijgt de in het Franse Valenciennes gebouwde Yaris concurrentie van een compleet nieuwe generatie van Peugeot 208 én Renault Clio. Daarom wordt er door Toyota hard gewerkt aan een verse editie van de nieuwe Yaris. Die komt ook in een hippe en stoere terreinlook versie op de markt. Daarvan zie je hier een eerste computertekening.
De primeur van de nieuwe editie is voor Japan. Daar wordt dit Toyota model als Vitz verkocht. De Europese Yaris versie debuteert in september 2019 op de IAA van Frankfurt. De vierde generatie zal worden gebaseerd op het inmiddels wereldberoemde TNGA platform van Toyota, dat ook onder de C-HR, Corolla, Prius en RAV4 is te vinden. Dit betekent dat het technisch mogelijk is om de Yaris van vierwielaandrijving te voorzien, maar die variant zal niet in onze marktregio worden aangeboden.
De nieuwe Yaris wordt iets groter dan het huidige model, maar blijft één van de meest compacte auto’s in het B segment. De huidige kopersgroep weet het handzame formaat namelijk wel te waarderen. De relatief hoge bouw leent zich prima voor een ruige terreinlook versie. Je zou zeggen dat Toyota dan eigenlijk geen cross-over of SUV voor het B segment meer nodig heeft. En waarschijnlijk heeft het Japanse merk daar ook geen grote haast mee, want zij heeft een verkoopkater overgehouden aan het floppen van de Urban Cruiser.
Over de motorisering van de nieuwe Yaris is nog niet veel bekend. Waarschijnlijk ondergaat de 3-pits 1,0 liter motor een bescheiden krachtkuur en krijgt hij de aanduiding ‘VVT-iE’ in plaats van ‘VVT-i’. Dit zal resulteren in 75 pk oftewel 6 pk meer dan nu het geval is. Voor een basis B segment model is dat nipt voldoende. De populaire Yaris Hybrid met 1,5 liter 4 cilinder motor keert zeker terug, vermoedelijk in opgewaardeerde vorm. De compacte Toyota zou aan concurrentiekracht winnen als hij ook leverbaar wordt met de 1.2T turbomotor van de Corolla en C-HR, maar het kan zijn dat de Japanners liever vasthouden aan het goedkopere atmosferische 1,5 liter no-nonsense blok.