Nieuwstelex

0

+++ Na de zogeheten solid state BATTERIJEN , waarvan de komst medio 2025 verwacht kan worden, is er een nieuwe generatie accu’s in aantocht: Die zijn van het fluoride/ion type en zouden ook de energiebron van de toekomst kunnen zijn. Zowel Honda als de NASA werken aan deze veelbelovende technologie. Het soort batterij is niet nieuw want hij werd al in de jaren zeventig ontdekt, maar aanvankelijk waren er grote problemen met de koeling. Dit type accu werkt namelijk alleen goed boven de 150 graden Celsius. Dat maakt toepassing in de dagelijkse praktijk ingewikkeld, maar de uitdaging was groot om toch een oplossing te vinden want deze batterij biedt een 8 tot 10 keer grotere energiedichtheid in vergelijking met conventioneel lithium/ion exemplaar. Dat klinkt als een droom, ook omdat het gewicht 8 tot 10 keer lager uitvalt. Onder de streep levert dit bij toepassing in een elektrische auto een veel grotere actieradius op. Maar Honda en de NASA verwachten dat er nog wel 8 tot 10 jaar ontwikkelingstijd nodig is voordat de fluoride/ion batterijen productierijp zijn. +++

+++ De verbrandingsmotor zit op een dood spoor. Niet omdat de elektrische auto inmiddels zo goed en goedkoop geworden is, of dat je niet goed bij je hoofd moet zijn om nog voor benzinemodel of een diesel te kiezen, maar omdat Europeanen binnenkort geen andere keuze meer hebben. In 2030 komt er immers in veel landen een verkoopverbod op personenwagens met een verbrandingsmotor. Maar dit betekent niet dat iedereen in de branche nu de handdoek in de ring gooit. Bosch, dat overigens behoorlijk wat sjoemel software boter op het hoofd heeft, toonde eerder al aan dat zij de dieselmotor relatief milieuvriendelijk kan maken. De volgende innovatie zijn DIGITALE CILINDERKLEPPEN . Daarmee kan de timing en de openingshoek van geoptimaliseerd worden, met als gevolg dat een verbrandingsmotor efficiënter zal draaien. Het Britse bedrijf Camcon Auto heeft een systeem ontwikkeld dat werkt met digitaal gestuurde nokkenassen. De betreffende technologie wordt ‘IVA’ genoemd (Intelligent Valve Actuation) en is in staat om de uitstoot van een motor met 15 à 20 % te verlagen. Maar omdat de verbranding efficiënter gebeurt, wordt er ook meer kracht opgewekt. Volgens Camcon Auto kan een en ander resulteren in een dieselmotor die zijn huidige CO2 uitstoot voordeel behoudt (in vergelijking met een benzine exemplaar), terwijl de andere emissiewaarden (zoals het gehate NOx) gereduceerd worden tot op het niveau van de schoonste benzinemotoren. De exacte meerkosten van de digitale kleppentechnologie zijn nog niet bekend, maar volgens de ontwikkelaars zal een model met IVA krachtbron nog steeds goedkoper zijn dan een elektrische auto. Of de autofabrikanten nog durven te investeren in het systeem van Camcon Auto, is echter een ander verhaal. Het Europese verkoopverbod voor personenwagens met een verbrandingsmotor is immers na het bekend worden van dit nieuws nog niet van tafel … +++

+++ ELEKTRISCHE auto’s mogen dan de toekomst hebben, het blijven personenwagens. En die kunnen panne krijgen of betrokken raken bij een aanrijding. Dat is niet altijd even makkelijk voor sleepdiensten. Het bergen van elektrische auto’s neemt veel extra tijd in beslag. De elektromotoren kunnen er slecht tegen als de wielen draaien terwijl de motor niet aan staat. Ook kunnen de meeste elektrische auto’s niet van de handrem af als de motor uit is. Momenteel is de enige oplossing het optillen van de auto en extra wielen er onder zetten, maar dat kost veel extra tijd. Voor bergers is dit frustrerend want des te eerder de auto geborgen is, des te eerder de ontstane file zich oplost. Los hiervan blijkt de actieradius van een elektrische auto nog steeds te optimistisch te worden ingeschat. In dat geval dienen bergers uitte rukken voor een gestrand exemplaar. Met de huidige kou staat vaak de kachel vol aan en dat kost bereik. Tijdig opladen en actieradius in de gaten houden is het advies. Dat is voor jezelf wel zo prettig, maar ook voor de bergers. +++

+++ De rechter zet een streep door een miljoenenbezuiniging van Rabobank. Medewerkers van 3 lokale vestigingen hebben zich met succes verzet tegen het verlies van hun LEASEAUTO . De uitspraak biedt hoop voor andere perosneelsleden van de Rabobank die in hetzelfde schuitje zitten. De 29 bankmedewerkers die tegen hun werkgever hebben geprocedeerd, dreigden door nieuw beleid van Rabobank hun leasewagen te verliezen. Eerder mocht elke lokale vestiging van de coöperatieve bank haar eigen leaseregels bepalen, maar in 2016 heeft Rabobank de macht van deze lokale banken sterk ingeperkt. Bij de centralisatie hoorde ook de invoering van een nieuwe leaseregeling. Voortaan krijgen alleen bankiers die minimaal 20.000 kilometer per jaar zakelijk rijden of tot het hogere management behoren een leasewagen. +++

+++ MAZDA ontkomt niet aan de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Die komen er dus aan, maar de betreffende modellen zullen altijd een stuur hebben. Dat laat de nieuwe CEO van het merk, Akira Marumoto, in een interview weten: “Wat de toekomst ook brengt, wij blijven altijd rij plezier bieden. Ons concept van autonome rij techniek is anders dan de trend richting modellen zonder bestuurder of stuur”. Mazda zegt te geloven in zogeheten Co-Pilot techniek, die de besturing van de auto kan overnemen als de bestuurder een fout maakt of onwel wordt. De auto moet dan volledig zelfstandig naar een veilige stopplaats kunnen rijden. Mazda gaat daarvoor dezelfde techniek gebruiken als die in volledig zelfrijdende auto’s toegepast gaat worden. Alle systemen wordt in eigen huis ontwikkeld, al dan niet met hulp van gespecialiseerde partners. Mazda wil in 2020 haar eerste zelfrijdende auto in de praktijk gaan testen. De marktintroductie van een model met Co-Pilot techniek staat voor 2025 in de agenda. +++

+++ Tesla topman Elon MUSK heeft de rechter in Los Angeles gevraagd om de lasterzaak van de Britse duiker Vernon Unsworth tegen hem te schrappen. De CEO maakte Unsworth eerder dit jaar uit voor pedofiel, waarop de Brit naar de rechter stapte. Volgens de advocaten van Musk was die opmerking echter zo overtrokken dat die “door elk redelijk denkend mens toch niet serieus genomen zou kunnen worden”. Musk heeft herhaaldelijk uitgehaald naar de duiker die een belangrijke rol speelde bij de redding van een groep kinderen uit een grot in Thailand. Musk bood destijds een miniduikboot aan voor de reddingsoperatie. Unsworth zei vervolgens tegen CNN dat de inzet van zo’n machine geen enkel nut zou hebben. Hij noemde het aanbod van Musk een “PR-stunt”. De kritiek schoot de Tesla baas compleet in het verkeerde keelgat. Hij maakte de redder op Twitter uit voor “pedo”. Ook noemde hij het verdacht dat een Brit in Thailand woont. Musk zei later de uitbarsting te betreuren, maar schilderde Unsworth vervolgens toch weer af als “kinderverkrachter” in een e-mail aan een verslaggever. De advocaten van de duiker zijn het dan ook niet eens met het verweer van Musk. +++

+++ Autointernationaal.nl heeft al diverse keren bericht dat NISSAN momenteel niet bepaald een topjaar beleefd. Als gevolg daarvan wordt de productie (ook) in de Europese fabrieken steeds verder teruggedraaid. In november werden er in de faciliteit in Barcelona niet meer dan 7.700 auto’s gebouwd. Dat is bijna een kwart minder dan een jaar eerder. Over de eerste 11 maanden van dit jaar gemeten bouwde de Spaanse fabriek ruim 7 % minder auto’s. De grote fabriek in het Noord Engelse Sunderland kwam in november met een output van 36.600 personenwagens 20 % lager uit. Gemeten over de eerste 11 maanden van 2018 bedraagt de terugval in de productie 10 %. Ook in China leverden de fabrieken van Nissan minder auto’s af, hoewel de daling daar beperkt bleef tot ruim 1 %. In Japan werd de productie daarentegen weer flink opgevoerd na eerdere problemen met de eindkeuring van nieuwe voertuigen. In november kwamen de vestigingen in het thuisland van Nissan met bijna 80.000 exemplaren liefst 34 % hoger uit dan in dezelfde maand vorig jaar. Over de eerste 11 maanden gemeten, blijft Japan evenwel met een productiedaling van afgerond 10 % in de boeken staan. +++

+++ Niemand betwist dat de RENAULT Talisman een mooie middenklasser is, maar de dieselmotoren waren altijd een beetje zwak. Terwijl de concurrentie verleidt met 180 pk, 210 pk of meer, moest de Fransman het doen met slechts 130 of 160 pk. Het merk met het diamantlogo is er uiteindelijk achtergekomen dat zij zichzelf op deze manier in de verkoopvingers sneed en lanceerde afgelopen herfst verschillende nieuwe dieselmotoren. Die komen nu onze kant op. Het eerste type heeft een cilinderinhoud die herinnert aan de beste modellen van Alfa Romeo: 1.749 cc. Het blok is reeds leverbaar in de gelifte Kadjar met 150 pk en voor de Talisman (en binnenkort ook op Espace en Koleos) staan 2 versies op de rol: 120 pk (plus 300 Nm koppel) en 150 pk (met 340 Nm koppel). Met dit laatste krachtbron kan de Talisman in 10,3 seconden naar 100 km/u sprinten. De topsnelheid bedraagt 210 km/u. Als gemiddeld verbruik geeft Renault 4,6 liter per 100 km op, hetgeen 122 gram/km aan CO2 uitstoot betekent. Deze cijfers zijn verkregen volgens de nieuwe WLTP meetnorm en de 1.749 cc motor voldoet aan de Euro-6d standaard. De AdBlue tank heeft een inhoud van 17 liter, zodat men zonder problemen meer dan 17.000 km kan rijden. De tweede motor is een 2,0 liter krachtbron van 200 pk en 400 Nm. Daarmee krijgt de oliegestookte Talisman eindelijk glans. De technologie van deze dieselmotor kenmerkt zich door een injectie onder zeer hoge druk (2.500 bar; niemand doet het beter) en een inlaatlucht koelsysteem. Echt een aanwinst voor de Franse autofabrikant. +++

+++ SEAT zal de komende jaren tal van nieuwe modellen introduceren. De Leon zal als eerste worden vervangen. De nieuwe generatie zal in 5-deurs hatchback vorm in maart aan het publiek worden voorgesteld op de autosalon van Genève. Het model wordt in de herfst op de markt gebracht, op hetzelfde moment als de ST stationwagon wordt gepresenteerd. De SC versie met 3 deuren zal niet worden vervangen wegens onvoldoende vraag vanuit de markt. De nieuwe Leon wordt ook leverbaar in stekkerhybride uitvoering. Dat geldt ook voor de variant van het submerk Cupra. Er staat ook een nieuwe SUV op het programma. Het zal eerder een coupéachtige cross-over zijn, gebaseerd op de conceptstudie 20V20. Volgens verschillende geruchten zou hij Terramar kunnen gaan heten, maar dat is nog niet zeker. De Ibiza en Ateca ondergaan in 2020 een facelift. Voor de kleine Mii komt er geen opvolger wegens de te kleine vraag. In 2021 kunnen wij een volledig elektrische Seat verwachten. Het gaat om een neefje van de Volkswagen ID Neo en zal worden gebouwd op hetzelfde MEB platform. Seat zal volgend jaar al een conceptversie van dit model tonen om zijn komst aan te kondigen. 2021 is ook het jaar dat de Arona een facelift krijgt. +++

+++ SKODA denkt haar marktaandeel in Frankrijk te kunnen verdubbelen. Dat laat Alain Favey, lid van de Raad van Bestuur van het Tsjechische merk in een interview weten. Hij is verantwoordelijk voor verkoop en marketing. De groei moet komen van de geleidelijke elektrificatie van de modellen en niet te vergeten van de Scala, de nieuwe compacte middenklasser van het merk. Die wordt juni volgend jaar gelanceerd. Skoda verslaat al 4 jaar op rij haar eigen verkooprecords. In 2018 zal de mijlpaal van 1,3 miljoen exemplaren gepasseerd worden. Over de eerste 11 maanden gemeten is het aantal registraties met 5,1 % toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Een goede prestatie, in het bijzonder met het oog op de invoering van de nieuwe testcyclus (WLTP) en de krimpende markt in China. +++

+++ Van Ierland tot Kiev, van Noorwegen tot Turkije, zo meldt Elon Musk in een tweet over het netwerk van de snelladers van TESLA in Europa. De vraag is nu of de autofabrikant alle snelle laadpunten uitrust met een CCS lader. Als dat zo is, dan kunnen ook eigenaren van een model van de concurrentie aldaar opladen. Een woordvoerder van Tesla meldt dat het bedrijf hierover in gesprek is met andere autofabrikanten, maar meldt niet om welke het gaat. Musk belooft dat het Europese Supercharger netwerk volgend jaar compleet zal zijn. Met name in Oost Europa is er sprake van een flinke uitbreiding van de laadlocaties. Zo wordt het mogelijk om Roemenië te doorkruisen en wordt ook de route die via Litouwen en Letland naar Moskou gaat gedekt, zij het minimaal. In West Europa, waar nu eenmaal de meeste auto’s van Tesla rondrijden is de dekking nu al heel aardig voor elkaar, maar komen er nog flink meer locaties bij. Dat geldt ook voor Nederland en België. In 2020 moet ons hele continent dus zijn afgedekt. De belofte van Musk is een reactie op een vraag van een Ier die net een Model X heeft gekocht, maar bang is dat hij die niet overal op kan laden. Eerder zeu de Tesla topman al dat er in 2019 een supercharger binnen het bereik zal zijn voor 90 tot 95 % van de bevolking. Of hij die belofte waar kan maken blijft nog even de vraag want tot nu toe loopt Tesla bij de bouw van de oplaadplaatsen achter bij de doelstellingen. Musk zei eerder dat er eind dit jaar 18.000 superchargers in werking zouden zijn, terwijl de laatste tellingen blijven steken bij 11.853 stuks. De topman van Tesla heeft verder beloofd dat er ook laadpunten komen in Afrikaanse landen, maar verbindt daar verder geen aantallen aan. Op dit moment zijn de meeste Superchargers te vinden in de Verenigde Staten, Europa en China. In landen als Japan, Zuid-Korea en Australië is de autofabrikant ook lekker bezig met het uitbreiden er van. Een wereldtrip zit er nog niet in. In Midden Azië ontbreekt het aan Superchargers en ook in Zuid-Afrika en Zuid-Amerika zijn de snelle laadpalen niet of nauwelijks te vinden. +++

+++ De VOLKSWAGEN Groep lijkt dit jaar de grootste autofabrikant ter wereld te worden. Ondanks de WLTP perikelen laat het concern uit Wolfsburg concurrent Toyota een stuk achter zich. Cijfers van de alliantie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi zijn niet beschikbaar, waarschijnlijk omdat die bedrijven momenteel wel wat anders aan hun hoofd hebben. Over de eerste 11 maanden van dit jaar gemeten, staat de verkoopteller bij de Volkswagen Groep op 9,92 miljoen auto’s. Dat is 1,8 % meer dan vorig jaar. In november was door de nasleep van het WLTP gedoe nog sprake van een flinke daling, maar de Duitsers verwachten desondanks dat heel 2018 met een klein plusje zal eindigen. Daarbij gaat wel het om afgeleverde voertuigen, dus niet de feitelijke productie. Bij Toyota staat de verkoopteller nu op 9.775.324 geproduceerde auto’s. Dat is 1,2 % minder dan in dezelfde periode van 2017 van de band rolde. Ook Toyota en haar dochtermerken bouwden in november minder auto’s, hoewel de daling hier beperkt bleef tot 2,6 %. Het verschil tussen de nummers één en twee bedraagt dus een kleine 145.000 auto’s; een gat dat Toyota in de laatste maand van 2018 vermoedelijk niet meer zal kunnen dichten. +++

Comments are closed.