Toyota Supra gaat met de billen bloot

0

2018 zal de geschiedenis ingaan als het jaar van de comeback van de Alpine sportwagen. De A110 werd weliswaar al begin 2017 voorgesteld, maar het productie-exemplaar kon pas in dit jaar worden getest. En de pers is unaniem lyrisch over de lichtvoetige Fransman die bewijst dan je geen 400 à 800 pk nodig hebt om plezier te kunnen hebben. Wordt 2019 het jaar van de comeback van de Supra sportwagen?

Toyota neemt er ruim de tijd voor om de Supra voor te stellen. Of anders gezegd: de Japanners kiezen voor een (onbetamelijk) lange aanloop naar de officiële introductie. Die is eindelijk volgende maand op de autotentoonstelling van Detroit. Dit betekent dat wij nu nog in de spionagefoto fase zitten. Ditmaal is er beeldmateriaal uitgelekt waarop de Supra met de billen bloot gaat. Eerder al lekte de voorkant uit. Toyota had het definitieve uiterlijk van de Supra graag geheim willen houden en verspreidde zelf alleen foto’s waarop de sportwagen in een camouflageprint flaneerde. Maar die strategie had niet echt succes, want nu is er zoals gezegd dus beeldmateriaal beschikbaar waarop zowel de voorkant als de achterzijde van de Supra te zien is.

De Supra is geïnspireerd op de FT-1 conceptstudie die in januari 2014 op de autotentoonstelling van Detroit werd gepresenteerd. Vooral aan de achterzijde zijn er duidelijke gelijkenissen. Kijk bijvoorbeeld maar naar de enorme achterspoiler, de vorm van de achterlichtunits en het stevige ‘kneepje’ in de achterklep. Er werd ten opzichte van de conceptstudie vanzelfsprekend wel water bij de wijn gedaan.

Zo zijn de erg aanwezige lucht doorstroom openingen in de flanken van de FT-1 verdwenen. De productieversie heeft een kentekenplaatuitsparing gekregen en beschikt over een diffusor waaruit 2 dikke uitlaat eindstukken tevoorschijn komen. Ook opvallend is het centrale mistachterlicht, dat doet denken aan het exemplaar van de Ferrari F12 en aan Formule 1 racewagens.

De voorzijde is natuurlijk ook een productievertaling van de conceptstudie (kijk bijvoorbeeld maar naar de vorm van de koplampen, het grote gat in het midden van de neuspartij onder het merkembleem en veel van de overige lijnen plus luchtinlaten), maar daar zijn de verschillen groter. Is dat jammer? Misschien. Er komt in een later stadium nog een sportievere variant van de Supra. Misschien dat die GRMN uitvoering een extra lepel om aandacht schreeuwende agressiviteit toegediend krijgt.

De nieuwe Supra is technisch grotendeels identiek aan de nieuwe BMW Z4. Dit betekent dat onder de lange motorkap een 340 pk sterke 3,0 liter 6 cilinder lijn turbomotor huist (van Duitse makelij). Beide sportwagens auto zullen bij Magna Steyr, in het Oostenrijkse Graz van de band lopen. Van de inmiddels geteste BMW is bekend dat de Z4 eerder een snelle, luxueuze open 2-zitter is waarmee je heerlijk kan cruisen dan een echte sportwagen. Met name het hoge gewicht speelt de Duitse tweelingbroer van de Toyota parten. Hij biedt daardoor niet de emotie of sensatie die cruciaal is voor een sportwagen om een hartendief te kunnen zijn. Het zou kunnen dat de Supra een minder soft karakter krijgt (en een handbak in plaats van een automaat). Immers, het is geen auto om met het dak open te cruisen. Kijkend naar het krijgshaftige uiterlijk van de Toyota gaat hij veel sportiever worden dan de BMW. Indien zich dit vertaalt in navenante rijeigenschappen, dan heeft de pers in 2019 een nieuwe sportwagen om lyrisch over te schrijven.

Comments are closed.