Voor de snelle (en niet al te grote) beslisser: Daihatsu Copen Coupé

0

Daihatsu heeft zichzelf overtroffen. Van de op zichzelf al geinige, uit 2014 stammende, Copen heeft de Japanse autofabrikant namelijk een coupéversie uitgebracht. Daarvan is de knuffelfactor nóg hoger.

Japanners zijn een ster in het ontwerpen van schattige miniautootjes. Zij worden hierin fiscaal gestimuleerd door de overheid, want die belast modellen die maximaal 3,4 meter lang en 1,48 meter breed zijn, en waarvan de motorinhoud maximaal 660 cc bedraagt, minder zwaar. Lokale overheden doen daar een schep bovenop door voor zit soort auto’s (zogeheten Kei-cars) makkelijker een parkeervergunning beschikbaar te stellen.

De Daihatsu Copen is zo’n kei-car. Deze mini roadsters is een Mazda MX-5 in pocketformaat. Klein van buiten (en van binnen), maar met een enorm karakter. De Copen is al 2 generaties vast onderdeel van het Daihatsu gamma en dat viert de Japanse autofabrikant nu met deze tot 200 stuks gelimiteerde coupé. Die beschikt niet over een ‘harde’ opzetkap, maar is daadwerkelijk voorzien van een vast dak. Dat is vervaardigd van CFRP, oftewel met koolstofvezel versterkt plastic. Wie het wenst, kan er een glazen schuifdak in laten monteren. Een ander optisch verschil met de open versie van de Copen is de terugkeer van ronde koplampen. Daarmee knipoogt dit guitige wagentje naar de edities van weleer.


Net als elke andere kei-car moet deze Copen Coupé het dus doen met een 0,66 liter motor. Dankzij een turbo is het 3 cilinder blokje desondanks goed voor 64 pk (ook een overheidslimiet trouwens). Dankzij het lage gewicht van de Copen Coupé hoeft het rij plezier in deze Daihatsu niet tegen te vallen. En voor het akoestische genot is er een sportuitlaat. Andere aanpassingen zijn een sperdiffentieel, ophangingcomponenten van HKS en lichtgewicht velgen van BBS. Het interieur van de Copen Coupé is opgevrolijkt met een met leer bekleed sportstuurtje van Momo.

Al deze aanpassingen zouden de prijs van de Copen wel eens kunnen verdubbelen. Maar dat doet vermoedelijk niks af aan zijn begerenswaardigheid. We hebben het tenslotte over een zeer exclusieve auto met een oplage waar een doorsnee Ferrari niet mee kan concurreren. De Copen Coupé is te zien op de Tokyo Auto Salon die volgende maand in Japan van start gaat.

Reageren is niet mogelijk.