Europese verkopen Renault onder druk

0

Renault heeft afgelopen jaar wereldwijd 3.884.295 auto’s verkocht. Dat is een stijging van 3,2 procent ten opzichte van het in 2017 bereikte resultaat. Maar als er alleen naar de eigen verkopen wordt gekeken, dan kwam de teller 1,2 procent lager uit, namelijk op 2.532.567 exemplaren.

Dacia heeft het juist opvallend goed gedaan. Het van origine Roemeense merk zag zijn verkopen vorig jaar met 7 procent toenemen tot 700.798 exemplaren. Ook Lada boerde vorig jaar goed, met name dankzij de aantrekkende Russische automarkt. Het merk heeft 84.954 auto’s verkocht, 14,9 procent meer dan in 2017. In het totaal van 3.884.295 stuks zitten ook de resultaten van de dochtermerken Dacia, Lada, Jinbei en Huasong (de laatste 2 merken worden sinds 1 januari 2018 in de resultaten meegenomen).

In Europa bleven de verkopen van de Renault Groep met een plus van 0,5 procent vrijwel gelijk. Volgens de Fransen is dat geen slechte score, aangezien de Europese automarkt in zijn geheel slechts 0,2 procent is gegroeid. De winst is echter geheel te danken aan Dacia, dat 10,3 procent pluste en uitkwam op 511.622 verkopen. De modellen van het merk Renault trokken 3,9 procent minder kopers. Dat komt enerzijds door de WLTP perikelen (waar de autofabrikant met de Franse slag op was voorbereid) en de sterk gedaalde vraag naar de grootste modellen uit het gamma, de Espace en de Talisman. De Sandero en Duster van dochter Dacia waren daarentegen wel in trek, evenals de eigen Clio en Captur.

Op dit thuiscontinent werd voor het eerst in de geschiedenis minder dan de helft van de auto’s verkocht. 50,6 procent van de door de Renault Groep geproduceerde voertuigen vond een koper buiten Europa. Met name in Brazilië hebben de Fransen goede zaken gedaan. Terwijl de lokale automarkt met 13,6 procent groeide, wist Renault haar verkopen met 28,5 procent op te voeren tot 215.000 stuks. Met name de Kwid, die afgerond 67.000 keer over de toonbank ging, was verantwoordelijk voor de groei.

De verkoop van elektrische auto’s nam toe met 37 procent (al maakte Renault geen aantallen bekend), met een substantiële versnelling in het tweede halfjaar (62 procent meer registraties). Renault is Europees marktleider in het segment voor elektrische auto’s met een marktaandeel van 22 procent. Ook in het segment lichte bedrijfswagens stegen de verkopen en wel met 33,7 procent (naar 619.229 voertuigen). Exclusief Jinbei en Huasong steeg de afzet evenwel slechts met 0,9 procent tot 467.042 voertuigen.

Frankrijk was met in totaal 689.788 registraties door de Renault Groep nog altijd de belangrijkste afzetmarkt voor het Franse bedrijf. In Nederland slaagde men er in 2018 niet in om in onze gegroeide afzetmarkt meer auto’s aan de man te brengen, integendeel. De verkopen daalden van 40.727 auto’s naar 38.447 exemplaren. In ons land hadden de Mégane (foto), de Kadjar, de Scénic en de Talisman het moeilijk. De verkopen van de Clio bleven heel behoorlijk overeind, ondanks de toegenomen concurrentie in de vorm van de Ford Fiesta, Seat Ibiza en Volkswagen Polo. De Twingo wist zelfs meer marktaandeel te veroveren. De grootste terreinwinst werd echter geboekt met de elektrische Zoé, die afgerond 30 procent meer kopers trok.

Voor dit jaar voorziet men wereldwijd een lichte verkoopgroei. Die moet vooral in de tweede jaarhelft gestalte krijgen als onder meer de nieuwe Clio bij de Renault dealers arriveert. Dit populairste model van de Fransen in Europa wordt in maart onthuld op de autosalon van Genève.

Reageren is niet mogelijk.