In detail: de nieuwe Mercedes CLA Live

0

Op de technologiebeurs CES in Las Vegas heeft Mercedes het doek van de tweede generatie CLA gehaald. De 4-deurscoupé biedt meer hightech dan ooit.

De beslissing om een kleinere en beter betaalbare versie van de CLS te bouwen, heeft Mercedes geen windeieren gelegd: er rolden sinds 2013 afgerond 750.000 exemplaren van de eerste generatie uit de showroom. De meeste daarvan gingen naar klanten die voor het eerst bij Mercedes kwamen winkelen. Op zijn hoogtepunt kwam meer dan 75 procent van de Amerikaanse kopers van een ander merk. In Europa ging het om ongeveer 50 procent. Zij waren bovendien gemiddeld 10 jaar jonger dan de doorsnee klant bij het merk met de ster.

De tweede generatie CLA debuteert driekwart jaar na de onthulling van de huidige A klasse en bijna 6 maanden na de presentatie van de sedanvariant van de meest compacte Mercedes. Onderhuids zijn er grote overeenkomsten, maar de CLA is volgens de fabrikant een heel ander model dan de 4-deurs A klasse. De coupéachtige sedan is lager, heeft een hogere taillelijn en een anders aflopende dakpartij. Verder beschikt hij over frameloze portierramen.

In vergelijking met de eerste generatie CLA is het design van de nieuwe editie veel scherper en strakker, met toegeknepen koplampen. In profiel werd weliswaar dezelfde lijn behouden, maar de haaiachtige neuspartij is meer uitgesproken en lijkt verder vooruit te steken. Kijk je naar de achterkant, dan zie je daar de trekken van zijn grote broer CLS in. Een top/down designstrategie die Mercedes al decennialang op haar modellen toepast. Want wie wil er nu geen auto die op een groter en duurder model lijkt?

De carrosserielengte nam met bijna 5 centimeter toe tot 4,69 meter en de breedte eveneens (tot 1,83 meter). De wielbasis werd 3 centimeter opgerekt tot 2,73 meter. Dat is het ruimteaanbod voor de achterpassagiers ten goede gekomen. Ter vergelijking: de A-klasse Sedan is 4,55 meter lang. Hoewel de CLA groter en breder geworden is, krimpt het koffervolume met 10 liter naar 460 liter. De laadklep is wel breder geworden, zodat in/uitladen voortaan makkelijker is. Overigens profiteren de passagierbenen amper van de toegenomen ruimte achterin: hier bedraagt de winst slechts 1 millimeter. En dat ging ten koste van de beenruimte voorin. Door de bredere bouw van de nieuwe CLA is er wel aanzienlijk meer bewegingsvrijheid op schouderhoogte. Over de notoir smalle linkerbaan bij een Baustelle inhalen is echter makkelijker geworden: inclusief spiegels nam de breedte van de tweede generatie met 33 millimeter af.

De basisuitvoering van de CLA doet het met 16 inch velgen; de duurdere versies van de CLA beschikken over grotere exemplaren. Het maximale formaat is 19 inch. Een grotere spoorbreedte (63 millimeter vóór en 55 millimeter achter) en een lager zwaartepunt moeten de nieuwe CLA een sportiever weggedrag bezorgen dat met Direct Steer technologie, optionele actieve en adaptieve dempers nog verder kan worden aangescherpt. Volgens de ontwerpers is er sprake van “de sportiefst rijdende compacte Mercedes”. Mercedes noemt de nieuwe CLA “een GT en een Coupé”.

De tweede generatie spiegelt zich ook aan de AMG GT 4-Door Coupé. Kijk maar naar die power domes op de motorkap (hydraulische motorsteunen zij nu overigens standaard), naar de verbrede flanken en naar zijn agressieve ‘coke bottle’ pose.

De nummerplaathouder verhuisde van de kofferklep naar de achterbumper. Het design van de nieuwe CLA is ook meer gestroomlijnd geworden: de tweede generatie heeft een uitzonderlijk lage Cw-waarde van 0,23. Mercedes zegende de 4-deurs coupé hiervoor met een actieve grille dat sluit wanneer het kan, met vinnen die de rijwind zo efficiënt mogelijk rond de wielkasten dirigeren en met een vrijwel vlakke ondervloer die uitmondt in de diffusor.

Mercedes overgiet het interieur met een jeugdige saus en futuristische styling elementen. Er zijn niet details uit de jongste A klasse terug te vinden, maar ook uit de CLS. Het digitale en minimalistische dashboard overvleugelt alles, van het ene naar het andere portier en is grotendeels identiek aan de boordplank van de A klasse. Ook de CLA kan worden voorzien van het MBUX systeem van Mercedes oftewel een virtuele assistent die men met stemcommando’s allerlei vragen kan stellen of instructies kan geven, zoals “zet de verwarming hoger”, “hoeveel vet bevat een avocado”, “hoe doen mijn aandelen het?” en “wat is de zin van het leven?”. Je kan jouw passagiers dus imponeren met een soort rijdende Wikipedia. Het is evenwel afwachten of dat in de praktijk ook zo lekker gaat. Vaak kan zo’n assistent jou slecht verstaan en zorgt het alleen maar voor (meer) frustratie onderweg.

Mercedes heeft het MBUX systeem verbeterd, waardoor er nu ook middels gebaren instructies gegeven kunnen worden. De sensoren kunnen bovendien herkennen of het de bestuurder of de passagier is die de opdracht geeft; ook in het donker. Daarnaast is het mogelijk om voorkeursfuncties in te stellen bij een bepaald gebaar. Via een V-teken met wijs & middelvinger krijg je toegang tot de individuele settings van het MBUX Interior Assist. Op een soortgelijke manier ontsteek je het leeslampje of kan jij jou laten bijlichten als je iets zoekt in de rommel die je op de passagiersstoel hebt neergelegd. Interior Assist kan individuele zitplaatsen van elkaar onderscheiden. Als de bestuurder iets probeert te pakken van de bijrijder stoel waar niemand op zit, dan gaat automatisch een lampje aan.

De semi-autonome Intelligent Drive rij hulpsystemen uit de S klasse moeten van de nieuwe CLA een auto maken die deels deze technologie zelfstandig kan rijden. De adaptieve cruise controle houdt niet alleen rekening met de rest van het verkeer, maar ook op basis van navigatiedata afremmen voor bochten en rotondes. Daarnaast kan de nieuwe CLA net als de S klasse deels zelfstandig van rijstrook wisselen. Via de krachtige boordcomputer behoort head-up kleurendisplay ook tot de mogelijkheden. De zogeheten Energizing Coach bundelt allerlei comforttoepassingen die het rijden aangenamer moeten maken. Maar hij doet ook fitness aanbevelingen; iets waar niet iedereen op zit te wachten.


Mercedes gaat de nieuwe CLA leveren als 180d (met 116 pk sterke 1.461 cc Renault dieselmotor en 7-traps DCT automaat met dubbele koppeling), als 200 (met 163 pk sterke 1.332 cc benzinemotor van dezelfde samenwerkingspartner en een handbak of de eerder genoemde automaat en als 250. De laatste heeft een in eigen beheer ontwikkelde en gebouwde 2,0 liter benzinemotor van 225 pk / 350 Nm onder de kap, in combinatie met de eerder genoemde 7-traps automaat met dubbele koppeling. Dat is meteen de krachtigste niet-AMG uitvoering. Bij de marktlancering in mei wordt de nieuwe CLA ook leverbaar met 4Matic vierwielaandrijving. Onder AMG label kunnen wij de versies ’35’ en ’45’ verwachten.

In mei kan je de nieuwe CLA ook als First Edition bestellen; de versie met de oranje accenten waarvan Autointernationaal.nl eerder al foto’s toonde. Na de zomer volgt een Shooting Brake variant. De prijzen van de nieuwe CLA zijn nog niet bekend. Hij gaat gebouwd worden in de Mercedes-Benz fabriek in Kecskemét (Hongarije).

Comments are closed.