Land Rover Discovery Sport krijgt herkansing

0

Wat is de zwakste schakel in het modellengamma van Land Rover? Zonder twijfel moet dat de Discovery Sport zijn. De opvolger van de Freelander heeft nooit aan de verkoopverwachtingen voldaan en verloor vorig jaar bijna een derde van zijn klanten. Maar er is hoop: komende zomer presenteert Land Rover een ingrijpend vernieuwde versie. Dan moet de verkoopzon alsnog volop gaan schijnen.

Op papier is de Discovery Sport het belangrijkste volumemodel van Land Rover: relatief betaalbaar en opererend in een segment waar andere autofabrikanten grote successen boeken, zoals Audi met de Q5, BMW met de X3, Mercedes-Benz met de GLC en Volvo met de XC60. Maar die rol heeft de Discovery Sport nooit waargemaakt. En dat is jammer, juist nu de verkopen van Land Rover onder druk staat en er personeel ontslagen moet worden.

Het beste medicijn tegen bedrijfseconomische malaise is een nieuw product (model). Dat is al het geval sinds autofabricage niet langer handwerk is. Land Rover is zich hier gelukkig van bewust en heeft 3 ijzers in het vuur: de inmiddels gepresenteerde nieuwe Evoque waarvan de verkoop in april begint, de opvolger van de iconische Defender die in het najaar zal worden voorgesteld en de ingrijpend gewijzigde Discovery Sport die komende zomer debuteert.

Op de computertekening is te zien dat de Discovery Sport geen radicaal anders uiterlijk krijgt. De belangrijkste wijziging is eigenlijk koplampen in Velar design. Het grootste nieuws bevindt zich onderhuids. Daar zullen wij na de facelift namelijk de Premium Traverse Architecture van de jongste Evoque aantreffen en niet langer de D8 bodemplaat. Het nieuwe platform doet wonderen voor de Discovery Sport: meer ruimte, minder kilo’s en de mogelijkheid om hybride uitvoeringen aan het gamma toe te voegen.

Voor de cabine van de herziene Discovery Sport zullen ook allerlei zaken van de nieuwe Evoque worden overgenomen, waaronder een moderner infomediasysteem, Touch Pro Duo genaamd. Dat omvat 2 schermen in de middenconsole. Net als de jongste Evoque krijgt de Discovery Sport de zogeheten Clear Sight technologie. Verder zal Land Rover veel hoogwaardigere interieurmaterialen gaan gebruiken. Momenteel is de Discovery Sport in dit opzicht nogal een dissonant met de rest van het gamma.

De eerder genoemde hybride techniek komt in 2 vormen beschikbaar voor de Discovery Sport: alle modellen, op de 150 pk sterke, voorwiel aangedreven basisdiesel uitvoering na, kunnen rekenen op een milde variant met 48 volt boordnetwerk. De bijbehorende starter/generator helpt het brandstofverbruik van de Ingenium 2,0 liter motoren met 6 procent verlagen. Alle beetjes helpen en dat geldt ook voor de acceleratiewaarden.

Het echte hybride werk is voor de stekkerversie gepland. Die krijgt de nieuwe 1,5 liter 3 cilinder benzinemotor als basisunit. Deze Discovery Sport P300e PHEV moet 80 kilometer emissieloos kunnen rijden en de gemiddelde CO2-uitstoot beperken tot maximaal 49 gram/km. Land Rover denkt dat de stekkerhybride versie een volledig elektrische uitvoering overbodig maakt, althans tot 2023 als de compleet nieuwe opvolger zal worden voorgesteld.

Reageren is niet mogelijk.