Nieuwe Peugeot 208 debuteert in maart op de autosalon van Genève

0

De huidige 208 loopt op zijn laatste benen. Peugeot zal in maart op de autosalon van Genève de volledig nieuwe generatie voorstellen. Aldaar zal hij direct de strijd om de kopersgunst aangaan met de Renault Clio, die eveneens op de Zwitserse show in een kersverse editie debuteert. Maar Peugeot hoopt natuurlijk ook segmentgenoten als de Ford Fiesta, Seat Ibiza en Volkswagen Polo in het defensief te kunnen drukken.

Vorig jaar werden er 6.522 exemplaren van de uit 2012 stammende 208 in ons land verkocht. Dat waren er 322 stuks minder dan in 2017, ondanks dat de markt fors groeide. De Peugeot verloor dus terrein. Dat is op zich genoeg te verwachten als jij aan het eind van jouw levenscyclus zit, maar opvallend genoeg wist Renault vorig jaar wél meer exemplaren van haar Clio aan de man te brengen, ondanks dat die vrijwel even oud is. Het alternatief van het merk met het wybertjeslogo verkoopt sowieso beter dan de 208. Een facelift in 2015 heeft daar niks aan kunnen veranderen en dat zit Peugeot natuurlijk niet lekker. Het is tijd voor revanche!

Een belangrijke troef van de nieuwe 208 is dat hij de overstap maakt van het niet bepaald okselfrisse PF1 onderstel naar een het kersverse Common Modular Platform (CMP), dat door PSA samen met haar Chinese aandeelhouder Dongfeng is ontwikkeld en dat ook onder de al reeds gepresenteerde DS 3 Crossback is te vinden. Modellen als de volgende generatie Citroën C3 / C3 Aircross / C4, Opel Corsa / Crossland X / Mokka X en Peugeot 2008 zillen ook het CMP platform als basis krijgen.

Het onderstel zorgt dankzij een grotere wielbasis niet alleen voor een aanzienlijk ruimer interieur (bij een ongewijzigde 4 meter carrosserielengte) en een tot 80 kilo lager gewicht, maar biedt ook de mogelijkheid om een volledig elektrische uitvoering aan het modellengamma toe te voegen. Van de DS 3 Crossback is al een zogeheten E-Tense versie gepresenteerd en eind dit jaar volgt de Peugeot 208. Ook de volgende edities van de Opel modellen Corsa en Mokka X gaan aan de stekker. De elektrische aandrijflijn bestaat uit een 50 kWh groot accupakket (in de wagenbodem) en een 136 pk / 260 Nm sterke motor. Voor de DS 3 Crossback E-Tense wordt door PSA een actieradius van 300 kilometer genoemd. De verwachting is dat de Peugeot 208 dankzij zijn lagere (minder wind vangende) en lichtere bouw een stukje verder moet kunnen komen op een volle acculading.

Voor wie de elektrische transitie te vroeg komt, gaat Peugeot de nieuwe 208 ook met verbrandingsmotoren bouwen. Reken in elk geval op 3 vermogenversies van de 1,2 liter PureTech turbobenzine 3-pitter: 100, 130 of 155 pk. Dieselen kan in de 4 cilinder 1.5 BlueHDi met naar keuze 100 of 130 pk. Later zal er ook een milde hybride versie komen (zonder stekkeraansluiting) waarbij de elektromotor in het transmissiehuis van de 7-traps automaat met dubbele koppeling is geïntegreerd. De uitersten van het motorengamma worden gevormd door de atmosferische 1.2 PureTech met 82 pk en de GTi die een 1,6 liter blok van 225 pk onder de kap heeft.

De 3-deurs carrosserievariant werd eerder al gesaneerd bij de 208 en die keert dus niet terug. Peugeot concentreert zich dus op de uitvoering met achterportieren. Voor het koetswerk design is inspiratie opgedaan bij de SUV modellen 3008 and 5008. Zo staat de grille tamelijk rechtop en hebben de onderste luchtinlaten een U vorm. Volledige LED techniek voor de frontverlichting behoort tot de mogelijkheden. Ten behoeve van een sportieve uitstraling loopt de daklijn naar achteren af. De nummerplaat verhuist naar de achterbumper. Kers op de taart is een kleine kofferklep spoiler. De GTi uitvoering zal men kunnen herkennen aan de dubbele uitlaatpijpen. De elektrische versie krijgt aanpassingen waarmee de luchtweerstand verlaagd kan worden, waaronder een dichte grille en speciale velgen. Peugeot zegt overigens ook een 208 GTi met elektromotor te zullen lanceren. Die wordt meer dan 200 pk sterk en zal dus de nieuwe Mini Hatch Cooper S E (184 pk) kunnen overschaduwen.

Voor het interieur van de nieuwe 208 belooft Peugeot hoogwaardige materialen. Het Franse merk heeft namelijk de ambitie de volumefabrikant te worden met “de beste premium uitstraling”. Daarmee wordt afstand gecreëerd tot Citroën (en Opel). DS zal zich gaan profileren met extravagant vormgegeven luxe modellen, dus daarmee zal de interne concurrentie binnen de PSA Groep ook beperkt zijn. Peugeot houdt vast aan haar controversiële i-Cockpit cabine, maar zal wel voor meer bedieningsvriendelijkheid zorgen. Het instrumentarium wordt volledig digitaal. Verder kunnen wij een sneller reagerend infomedia systeem verwachten, alsmede meer telefoon verbinding mogelijkheden.

Na zijn publieksdebuut op de autosalon van Genève in maart zal de nieuwe 208 in de zomer bij de Peugeot dealers arriveren. Daarmee is hij ruim op tijd om mee te doen aan de ‘Auto van het Jaar 2020’ competitie. Een evenement waarvoor uiteraard ook de nieuwe Renault Clio (waarvan geen volledig elektrische variant is gepland, maar die vanaf de verkoopstart wel direct te koop zal zijn in een stekkerloze hybride uitvoering met 128 pk) in de race is …

Comments are closed.