Nieuwstelex

0

+++ ASTON MARTIN is bang dat zij samen met andere Britse autofabrikanten één van de grootste slachtoffers zal zijn van een ‘no deal’ Brexit. De handel met het vaste land van Europa kan namelijk ernstig bemoeilijkt worden. Voor autofabrikanten als Aston Martin kan dat een enorm probleem worden, aangezien veel onderdelen uit andere EU staten komen. Als de onderdelen te lang bij de douane liggen, loopt de productie spaak. Daarom zal er een voorraad voor 12 weken aangelegd worden. Ook wordt overgegaan tot aanvoer van de onderdelen per vliegtuig. Aston Martin legt daarnaast een (geheime) noodvoorraad in Duitsland aan van kant en klare sportwagens. +++ 

+++ AUDI legt momenteel de laatste hand aan een sportieve variant van de A8. Deze nieuwe S8 krijgt wederom een V8 motor, maar niet zo maar eentje. Het gaat om de 4,0 liter van de Porsche Panamera Turbo. Dat betekent een vermogen van 550 pk. Dit is voldoende om de nieuwe BMW M750i M Performance (530 pk) te verslaan. Later volgt een nog krachtigere Performance variant die door de grens van de 600 pk breekt, net zoals de S8 Plus van de vorige generatie. Daarmee wil Audi de Mercedes-AMG S 63 (612 pk) overschaduwen. +++

+++ Welke merken verkochten in BELGIE het best in 2018? Hier volgt het overzicht: Volkswagen 52.738 (+4,51%), Renault 50.213 (-1,44%), Peugeot 42.623 (+1,81%), BMW 35.526 (-5,02%), Mercedes 35.526 (-5,06%), Opel 34.420 (-8,34%), Audi 28.720 (-13,84%), Ford 23.830 (-2,58%), Citroën 23.561 (-5,36%), Hyundai 21.727 (+10,98%), Volvo 20.155 (+11,82%), Skoda 20.017 (+2,07%), Dacia 19.648 (+3,85%), Nissan 19.290 (+5,48%), Toyota 17.933 (+1,29%), Fiat 16.426 (-0,83%), Kia 13.950 (+10,07%), Seat 9.530 (+27,73%), Mazda 8.693 (+12,46%), Mini 8.201 (+8,91%), Suzuki, 7.038 (+1,09%), Land Rover 6.274 (+5,55%), Jeep 4.930 (+89,83%), Jaguar 3.957 (+22,70%), Porsche 3.222 (-6,61%), Honda 3.093 (-5,30%), Alfa Romeo 3.011 (+15,36%), Mitsubishi 2.404 (+29,53%), DS 1.863 (+3,39%), Smart 1.741 (-1,53%), Lexus 1.468 (-11,35%), SsangYong 965 (-25,25%), Tesla 878 (-23,72%), Subaru 558 (0,36%), Maserati 222 (-29,97%), Infiniti 166 (-56,54%), Ferrari 100 (-10,71%), Alpine 73 (-), Bentley 70 (-1,41%) en Aston Martin 57 (+23,91%). Hyundai blijft met voorsprong het grootste Aziatische merk in België, met dank aan onder meer de populaire Tucson en sinds kort ook de Kona. Een mooie groei is er ook voor Nissan, dat als eerste Japanse merk Toyota achter zit laat. Goede cijfers voor Volvo (met dank aan de XC40), Kia (vooral Stonic en Sportage) en meer nog Seat, wat evengoed zowat alles te maken heeft met het SUV aanbod van die Spaanse VW dochter. Mazda is dankzij soortgelijke modellen terug in de top 20. De grootste groei (plus 89,83%!) was er voor Jeep, met dank aan vooral de Renegade. Jaguar en Alfa Romeo zetten hun opmars (of comeback) voort, ook hier dankzij SUV modellen. De Eclipse Cross helpt Mitsubishi aan een mooie groei, maar het merk haalt toch nog altijd maar net de top30 in België. Er werden in 2018 al 73 exemplaren van de Alpine A110 ingeschreven bij onze zuiderburen. Dat hadden er ongetwijfeld meer kunnen geweest zijn, want de vraag is bij momenten groter dan het aanbod. BMW is uit de top 3 gevallen. Dat heeft onder meer te maken met de overgang naar WLTP en de tijdelijke leveringstop van bepaalde modellen. De grootste terugval was er voor Audi, dat bijna 14 % minder inschrijvingen noteerde. Ondanks het SUV offensief geen goede cijfers voor Opel. En ook niet voor Citroën, waar de C5 Aircross in 2019 misschien wel voor een kentering kan zorgen. Ook in België blijft Honda verder wegzakken. Dit Japanse volumemerk verkocht in 2018 bij onze zuiderburen zelfs minder auto’s dan Porsche. Bij Lexus was er ook niet veel reden tot feest. Voor SsangYong waren er meer dan een kwart minder inschrijvingen. Het Tivoli en XLV effect is blijkbaar uitgewerkt. Infiniti levert ook in België het bewijs dat je zonder volwaardig dealernetwerk geen auto’s verkocht krijgt. Hier volgt de Belgische modellen top40: Volkswagen Golf 14.591 registraties, Renault Clio 11.571, Fiat 500 11.345, Citroën C3 10.806, Hyundai Tucson 10.331, Volkswagen Tiguan 9.041, Nissan Qashqai 8.784, Renault Captur 8.617, Volkswagen Polo 8.500, Renault Scénic 8.451, Opel Corsa 8.355, Mini Hatch 8.201, Skoda Octavia 8.016, BMW X1 7.926, Dacia Sandero 7.867, Peugeot 2008 7.731, Peugeot 208 7.520, Peugeot 308 7.312, Peugeot 3008 7.299, Audi A3 6.947, Mercedes A klasse 6.800, Citroën C4 6.688, BMW 1-serie 6.559, Renault Mégane 6.176, Mercedes GLC 6.127, Ford Fiesta 5.901, Peugeot 5008 5.793, Dacia Duster 5.753, Mercedes C klasse 5.741, Opel Astra 5.753, Renault Kadjar 5.419, Mercedes CLA 5.129, Volvo V40 4.991, Audi A4 4.794, BMW 5-serie 4.627, Toyota C-HR 4.616, Opel Crossland X 4.568, BMW 2-serie 4.371, Toyota Yaris 4.295 en Volkswagen Passat 4.259. De eerste sedan, de Mercedes C klasse, komen we in België pas op de 29ste plaats tegen. En de Volkswagen Passat is de enige vertegenwoordiger van de niet-premium merken in de top 40 (op plaats … 40). De Ford Mondeo, Opel Insignia en Renault Talisman haalden dit overzicht niet eens. De Renault Scénic was de enige MPV in diezelfde top40. +++

+++ Hoewel het aantal DIESEL auto’s in België afneemt, zal er dit jaar wellicht meer van deze brandstof door personenwagens worden verstookt en dus ook meer CO2 worden uitgestoten. Van de vorig jaar nieuw verkochte personenwagens had bij onze zuiderburen nog maar een derde een dieselmotor. In 2017 was dat nog bijna de helft (46 %). Dat lijkt goed nieuws voor de luchtkwaliteit, want België wil af van de vervuilende diesel? Maar deskundigen achten de kans groot dat er dit jaar méér diesel verstookt zal worden. Die verwachting is gebaseerd op de vaststelling dat een Belgisch gezin steeds vaker kiest voor een stoere SUV. Die zijn relatief zwaar, hebben een grotere luchtweerstand en verbruiken daardoor minstens 15 % meer dan een lage gezinswagen, zoals een hatchback of een stationwagon. Indien de SUV vierwielaandrijving heeft, bedraagt het verschil zelfs 30 %. Het marktaandeel van de hoge stoere auto is in België gestegen van 8 % in 2008 naar 37 % vorig jaar. De opmars van de SUV doet het gemiddelde verbruik dus stijgen. Een gezinswagen op diesel verbruikt vandaag de dag gemiddeld 0,7 liter per 100 km meer dan in 2015, en een benzinemodel 0,2 liter extra. Dit betekent dat het verbruikvoordeel van een oliegestookte auto aan het verdampen is. Ging het in 2015 nog om 0,8 liter/100 km, vorig jaar was daar nog maar 0,3 liter van over. +++

+++ Volkswagen wordt nog steeds achtervolgd door het DIESELSCHANDAAL . De nieuwste aanklacht is afkomstig van de Duitse deelstaat Baden-Württemberg vanwege de eigen vloot oliegestookte modellen uit Wolfsburg. Die zijn bij inruil veel minder waard. Baden-Württemberg wil de kosten daarvan niet op de belastingbetaler verhalen, maar op Volkswagen. Daarom wordt deze autofabrikant nu voor het gerecht gesleept. De deelstaat eist een schadevergoeding van 2 à 3 miljoen euro. Volkswagen wijst de claim van de hand en benadrukt dat alle betreffende auto’s gewoon werken, veilig zijn en aan de eisen voldoen. Maar ja, daar gaat het Baden-Württemberg ook niet om … +++

+++ Liefst 12 % van de Belgische jonge bestuurders rijdt minstens 1 keer per maand onder invloed van DRUGS . Dat blijkt uit cijfers van VIAS, het Belgische instituut voor verkeersveiligheid. De huidige generatie jonge bestuurders zijn dus minder vaak zat, maar meer keren stoned. 1 op de 8 Belgische jongeren (tussen de 18 en 34 jaar) geeft grif toe minstens 1 keer per maand high achter het stuur te kruipen. De jarenlange campagnes tegen alcohol in het verkeer hebben hun vruchten afgeworpen in België. Alleen vervangen jongeren dit door illegale drugs, zo blijkt. Vooral Brussel blijkt een slechte student, want daar gaat het om liefst 20 % van de jonge bestuurders. “Rijden onder invloed van drugs lijkt daarmee een even groot verkeersveiligheidsprobleem als alcohol achter het stuur te worden”, aldus Vias. “Gerichte voorlichtingcampagnes zijn nodig, net zoals doelgerichte controles”. Een andere nieuwe drug aan boord van de auto is overigens de telefoon. Bijna 1 op 10 Belgen (ongeacht de leeftijd) zit op sociale media achter het stuur. 6 % neemt zelfs foto’s tijdens het rijden. Want iedereen weet dat je Instagram account geen doods moment mag hebben. Na deze cijfers gelezen te hebben, is het misschien weinig verrassend dat Belgen zich steeds onveiliger voelen in het verkeer, vooral op de snelweg. +++

+++ KOENIGSEGG werkt momenteel hard aan de opvolger van de Agera RS. De hypersportwagen zal in maart worden gepresenteerd op de autosalon van Genève. De oplage van het model is gelimiteerd op 125 exemplaren, waarvan 72 stuks (dus ruim de helft) al vergeven zijn. De nieuwe Koenigsegg heeft intern de codenaam Ragnarok, maar de productieversie krijgt een andere typeaanduiding. De hypersportwagen wordt lichter, sterker en nog sneller dan de Agera RS. Het gewicht moet uitkomen op minder dan 1.315 kg, terwijl er aan vermogen meer dan 1.300 pk in het vat zit. Dit aantal paarden is wederom afkomstig van een 5,0 liter V8 motor, dit keer met elektrische assistentie. Over de topsnelheid van de hypersportwagen doet Koenigsegg nog geen uitspraken. De Agera RS haalde 447 km/u. Het prijskaartje van de nieuwe Koenigsegg bedraagt meer dan €3 miljoen. +++

+++ MCLAREN heeft een recordjaar achter de rug. De verkopen lagen in 2018 liefst 43,9 % boven het resultaat van 2017. McLaren wist vorig jaar 4.806 auto’s aan de man te brengen. Sinds de oprichting van McLaren Automotive in 2010 is de afzet elk jaar al gestegen. Het doel is om in 2025 op jaarbasis 6.000 auto’s te slijten. In de Verenigde Staten, de belangrijkste afzetmarkt voor het merk, zijn sinds 2011 al meer dan 5.000 sportwagens verkocht. Dit land heeft een verkoopaandeel van 33,3 %. In Europa zag McLaren zijn afzet vorig jaar met 44,2 % toenemen; een groeipercentage dat in het niet valt bij de plus die de Britse sportwagenfabrikant in China heeft gerealiseerd. Onder andere dankzij de komst van de Spider uitvoeringen van de 570S en de 720S nam het aantal bestellingen daar met 122,5 % toe. De Chinese markt is nu goed voor 7 % van de wereldwijde verkoop van McLaren. In het Verenigd Koninkrijk, de thuismarkt van McLaren, groeide de verkoop met 49,2 %. In het McLaren Production Centre (MPC) in Woking, Surrey werd vorig jaar de 15.000ste auto gebouwd. Daar rollen dagelijks 20 sportwagens van de band. Naast de 600LT en de McLaren Senna verschenen in 2018 ook nog de Speedtail en de 720S Spider, de eerste 2 van 18 aangekondigde nieuwe en afgeleide modellen die deel uitmaken van het €1,3 miljoen grote Track25 businessplan. McLaren is momenteel actief op 32 markten. In 2018 kreeg McLaren nieuwe showrooms in Bellevue, Washington en Troy, Michigan in Noord-Amerika, een tweede verkooppunt in Tokyo, en nieuwe vestigingen in São Paolo in Brazilië, Guangzhou in China en Leeds en Hatfield in het Verenigd Koninkrijk en tot slot Riga in Letland en Warschau in Polen. De Bespoke afdeling McLaren Special Operations (MSO) kreeg vorig jaar 3 keer meer verzoeken dan in 2017: een teken dat de McLaren koper zijn of haar auto toch graag een eigen twist geeft. “Met het verkooprecord en de bouw van meer dan 4.800 auto’s in ons Production Centre was 2018 een memorabel jaar voor McLaren Automotive”, zegt Mike Flewitt, Chief Executive Officer van McLaren Automotive. “In vergelijking met de jaarproductie van 1.650 auto’s in 2015 hebben wij in slechts 3 jaar tijd een uitzonderlijke groei doorgemaakt”. +++

+++ TESLA is officieel begonnen met de bouw van zijn Chinese Gigafactory in Sjanghai. Het is de bedoeling dat hier later dit jaar de eerste auto’s van de band rollen. Tesla is de eerste buitenlandse speler op de Chinese markt wiens fabriek volledig in eigen handen is. In het verleden was een joint venture met een lokale partner verplicht. De Gigafactory, waarmee een investering van circa $2 miljard is gemoeid, is tevens de eerste fabriek van Tesla in China. De maker van elektrische auto’s wil er in eerste instantie auto’s van de types Model 3 en Model Y (een nieuwe cross-over die later dit jaar zal worden voorgesteld en dezelfde technische basis heeft) gaan produceren in het Aziatische land. De initiële jaarcapaciteit van de fabriek bedraagt 250.000 voertuigen. Dit kan in een later stadium verdubbeld worden. Alle auto’s zijn in beginsel bestemd voor Chinese kopers. Tesla streeft ernaar zijn positie te versterken in China, de grootste automarkt ter wereld. De verkopen het merk zijn aldaar de afgelopen tijd in het slop geraakt door de importheffingen die het land als gevolg van de handelsoorlog heeft ingesteld op Amerikaanse producten. De Chinese fabriek is de eerste productiefaciliteit buiten de Verenigde Staten. Het bedrijf plant ook een faciliteit in Europa. Tesla is daarvoor in onderhandeling met Nederland en Duitsland. +++

+++ In de VERENIGDE STATEN zijn vorig jaar 17,3 miljoen auto’s verkocht. Daarmee herstelde de Amerikaanse markt zich, want in 2017 was er voor het eerst sinds 2009 sprake van een lichte afzetdip. Toen bleef de afzet stkeen op 17,1 miljoen auto’s. De Ford F-series pick-up ging het vaakst (909.330 keer) over de toonbank. Daarna volgden de Chevrolet Silverado (585.581), de RAM 1500 / 2500 / 3500 (536.980), de Toyota RAV4 (427.170), de Nissan Rogue (onze X-Trail; 412.110), de Honda CR-V (377.895), de Toyota Camry (343.439), de Chevrolet Equinox (ook een SUV; 332.618), de Honda Civic (325.760) en de Toyota Corolla (303.732). General Motors was op concernniveau de grootste speler op de Amerikaanse automarkt met 2.954.037 verkopen. Dat is 1,6 % minder dan in 2017. Ford volgt met 2.497.318 registraties op gepaste afstand. Dit merk kampte met een afnemende vraag naar al haar SUV modellen, behalve de grote Expedition en diens luxebroertje Lincoln Navigator. De derde plaats was niet voor Fiat Chrysler Automobiles, maar voor Toyota. Dat trok 2.426.672 klanten en dus weinig minder dan Ford. Fiat Chrysler Automobiles wist 2.235.204 bestellingen te noteren. De rest van de top10 bestaat uit Honda, Nissan, Subaru, Hyundai, Kia en Volkswagen. Sedan modellen hebben het moeilijk op de Amerikaanse markt, maar een positieve uitzondering is het modelduo Chrysler 300 / Dodge Charger. Daarvan werden er, de 2-deurs Challenger meegerekend, 178.663 verkocht. De in 2005 gelanceerde Chrysler 300 lijkt dus eeuwig jong te zijn. Toch zijn er geen plannen om dit model te vervangen. Wel wordt er gewerkt aan een opvolger voor de Dodge Charger. Die krijgt het Giorgio platform van de Alfa Romeo Giulia. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij overweegt om een 5de elektrische auto toe te voegen aan de toekomstige ID familie. Het gaat hier om een B segment SUV. Het formaat T-Cross dus. Afhankelijk van de accugrootte krijgt de SUV een actieradius van 330 à 550 kilometer. De auto krijgt een prijskaartje onder de 30 mille en wordt daarmee aanzienlijk goedkoper dan de Hyundai Kona Electric. De SUV wordt iets langer dan 4 meter, maar het ruimteaanbod zal groter zijn dan bij de langere T-Roc. Als basis dient het MEB platform. Volkswagen topman Herbert Diess wil met de ID lineup de strijd aangaan met Tesla: “In 2020 hebben wij voertuigen die alles kunnen doen wat Tesla kan, maar de helft minder kosten”. Om die doelstelling te realiseren, gaat het Volkswagen concern in de periode t/m 2023 een bedrag van €44 miljard investeren in elektrische auto’s. In 2020, het eerste volle productie/verkoop jaar van de ID Neo, wil het concern uit Wolfsburg 100.000 auto’s op MEB basis verkopen. In 2025 moeten dat er 1 miljoen zijn. +++

Reageren is niet mogelijk.