Nieuwstelex

0

+++ AUDI topman Bram Schot heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat de volledig elektrische e-Tron een klein broertje krijgt. De geboorte wordt in 2021 verwacht, maar komende maart zal Audi op de autosalon van Genève al een conceptversie tonen. Schot wil met dit op de Volkswagen ID Neo (en diens modulaire MEB platform) te baseren elektrische model hoge verkoopaantallen gaan realiseren. De ‘e-Tron Compact’ wordt iets langer en hoger dan de Q2, maar duidelijk kleiner dan de Q3. Het accupakket krijgt een capaciteit van 45 tot 50 kWh. Daarmee is een actieradius van 300 kilometer mogelijk. Reken op een prijs van circa 60 mille. Na de zomer zal Audi de e-Tron Sportback lanceren, een wat lagere versie van de gewone e-Tron met schuin aflopende daklijn. De specificaties zijn identiek. In 2020 volgt de E-tron GT. Die zal niet worden gebaseerd op het MEB platform van de e-Tron (Sportback), maar op het onderstel van de Porsche Taycan. Dit betekent een aanzienlijk lagere bouw en een veel grotere actieradius. +++

+++ Het rijk en de provincies verwachten in 2019 ruim €5,9 miljard aan wegenBELASTING te innen. Dat is bijna €200 miljoen meer dan in 2018, meldt het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) op basis van begrotingen van het rijk en de provincies. De toename komt vooral door een toenemend wagenpark. De opbrengsten voor het rijk stijgen dit jaar naar verwachting met 3,5 % tot bijna €4,3 miljard. Provincies verwachten ruim €1,6 miljard te ontvangen, hetgeen 2,5 % meer is dan vorig jaar. De stijging is te danken aan het toegenomen autobezit en de hogere tarieven bij het rijk en enkele provincies. Over de afgelopen 8 jaar is een lichte stijging te zien. Zo werd in 2010 nog €5 miljard aan wegenbelasting binnengehaald, maar in 2014 was dit gestegen tot €5,4 miljard, aldus het CBS. Iedereen met een auto, motor of vrachtwagen moet motorrijtuigenbelasting betalen. Een deel betaal je aan de overheid en een deel aan de provincie waarin je woont. Voor deze belasting legt de overheid een maximum vast. Provincies mogen zelf, tot dat maximum, bepalen wat de hoogte is. In de provincie Zeeland betalen autobezitters dit jaar maar liefst 8,3 % meer dan in 2018, wat zorgt voor ruim €4 miljoen hogere inkomsten voor de provincie ten opzichte van vorig jaar. Zeeland gebruikt de inkomsten om de begroting op orde te krijgen na financiële tegenvallers in de afgelopen jaren. In 8 van de 12 provincies verandert het tarief niet. Het rijden van bijvoorbeeld een Volkswagen Golf op benzine kost dit jaar qua motorrijtuigenbelasting in Drenthe 616 euro. In Noord-Holland is men 552 euro kwijt. Dat er voor een elektrische auto geen wegenbelasting betaald hoeft te worden, is een tijdelijk lekkertje. Wanneer Nederland grotendeels overgestapt is op emissieloos rijden, zal er weer de portemonnee getrokken moeten worden. Hoe het Rijk dit straks gaat invullen is afwachten, maar natuurlijk gaan ze geen afscheid nemen van die bijna €6 miljard aan stabiele inkomsten per jaar. +++

+++ BMW heeft vorig jaar 142.617 geëlektrificeerde auto’s verkocht. Dat is een plus van 38,4 % ten opzichte van het in 2017 behaalde resultaat met stekkermodellen. Minder goed nieuws is dat BMW opnieuw een topmanager is kwijtgeraakt aan Audi. Dit keer gaat het om Hildegard Wortmann. Zij wordt bij Audi benoemd tot directeur Verkoop en Marketing. Wortmann was sinds juni 2016 senior vice-president bij BMW en daar afgelopen jaar verantwoordelijk geworden voor de Azië/Pacific regio. Zij neemt bij Audi uiterlijk 1 juli de functie van de Nederlander Bram Schot over, die eind vorig jaar werd bevorderd tot bestuursvoorzitter als opvolger van de in diskrediet geraakte Rupert Stadler. Herbert Diess, de grote baas van moederbedrijf de Volkswagen Groep en zelf ook afkomstig van BMW, is blij met de komst van Wortmann vanwege haar jarenlange internationale marketingervaring. “Dat maakt haar de ideale persoon om Audi weer op het juiste spoor te krijgen”. Volgens Schot moet zij een belangrijke rol gaan spelen bij de grote veranderslag die Audi door moet gaan maken. “Ik verwacht dat zij verse (lees: van BMW afkomstige) ideeën mee zal brengen”. Wortmann is onder andere betrokken geweest bij het lanceren van het BMW ‘i’ label voor (deels)elektrische auto’s. Daarmee wil Audi nu een inhaalslag maken. BMW verloor ook inkoopdirecteur Markus Duesmann aan zijn concurrent uit Ingolstadt. Het idee was dat hij de grote baas zou worden van Audi, maar dat is vooralsnog niet mogelijk vanwege een concurrentiebeding. Daarom kreeg Schot de functie. BMW verloor ook hooggeplaatste managers aan Hyundai en Chinese startende ondernemingen in de autobranche. Volgens insiders komt dat door de slechte werksfeer in München. +++

+++ Wat zijn onze belangrijkste ERGERNISSEN in het verkeer? Nationale Nederlanden heeft een onderzoek laten uitvoeren. Daaruit blijkt dat 47 % van de respondenten een hekel te heeft aan mensen die aan het bumper kleven zijn. Ergernis nummer2 (37 %) is achter het stuur met je telefoon bezig zijn. De derde podiumplaats is voor onnodig links rijden. De rest van de top5 bestaat uit: geen richting aangeven (21 %) en zondagsrijders (20 %). Opvallend is dat te hard rijden niet in de top5 staat. Maar dat komt wellicht omdat 53 % van de respondenten zegt zich hier zelf schuldig aan te maken. Verontrustend is dat 21 % vindt dat hij/zij eigenlijk vaak te moe achter het stuur stapt. Dan is je reactiesnelheid even laag als wanneer je een slok op hebt. Van de respondenten zegt 20 % wel eens iemand rechts in te halen. 13 % geeft toe (wel eens) de telefoon met de hand te gebruiken tijdens het rijden. Linkerbaanplakkers en telefoonverslaafden worden door mannen irritanter gevonden dan door vrouwen. Die laatste groep ergert zich dan weer meer aan geen richting aangeven. Uit het onderzoek van Nationale Nederlanden bleek weer eens dat vrouwen minder brokken maken dan mannen. Vrijwel de helft (49 %) zegt nog nooit schade te hebben gereden, terwijl slechts 32 % van de ondervraagde mannen dit antwoord geeft. +++

+++ FIAT CHRYSLER heeft op de Italiaanse thuismarkt een zwaar jaar achter de rug. Op concernniveau daalden de verkopen met 10,4 %. Alleen Jeep wist te plussen en wel met 70 %, maar Fiat verloor 19,7 %, Lancia 19,5 % en Alfa Romeo 4,9 %. Maserati zag zijn verkopen met 5 % afnemen op het schiereiland, maar Ferrari wist daarentegen te groeien met 16 %. Fiat was decennialang heer en meester in de Italiaanse modellen top5, maar moest zonder een opvolger voor de Punto de Renault Clio in 2018 op de tweede plaats dulden. Het Italiaans/Amerikaanse autoconcern staat dit jaar voor de nodige uitdagingen. De handelsspanningen tussen de Verenigde Staten en China zijn nog niet in de lucht. De Turkse economie, waar Fiat een hoge boom is en dus veel wind vangt, verkeert nog steeds in crisis. In Italië blijft het politiek onrustig en dat komt de koopbereidheid van de consument niet ten goede. Vorig jaar kromp de automarkt met 5 %. Gelukkig heeft Fiat Chrysler de afgelopen jaren, toen de zon scheen, veel gedaan om haar financiële gezondheid te verbeteren. Zo werden in 2018 alle schulden afgelost. Daarnaast bracht de verkoop van Magneti Marelli geld in het laatje. Wereldwijd boekt Jeep sterke resultaten. Maar dit merk leent zich niet echt voor elektrificatie. Er komt weliswaar een stekkerhybride Renegade en Compass, maar een antwoord op de elektrische cross-over modellen Audi e-Tron, BMW iX3, Jaguar I-Pace, Mercedes-Benz EQ C, Polestar 3, Tesla Model X en Volvo XC40 Electric zit niet in de pijplijn. En dat kan Jeep lelijk op gaan breken. Bij Alfa Romeo en Maserati wordt er weliswaar geïnvesteerd in elektrificatie, maar dat zet gezien hun kleinere schaalniveau minder zoden aan de dijk. De nieuwe topman Mike Manley wacht dus een uitdagend jaar. Hij mag laten zien geen tussenpaus te zijn na de bewierookte Sergio Marchionne. +++

+++ FORD gaat in Europa duizenden banen schrappen. Markten waar verlies wordt geleden zullen worden verlaten en modellen waarmee geen stuiver wordt verdiend, zullen worden geschrapt. Met deze maatregelen wil Ford een eind maken aan de aanhoudende verliezen bij haar Europse divisie. Doel is een winstmarge van 6 %. Ford gaat onder meer snijden in het personeelsbestand van haar fabriek in het Duitse Saarlouis. Daar werken momenteel 6.190 mensen. De C-Max die nu nog in Saarlouis van de band rolt, zal uit productie worden genomen en krijgt geen opvolger. Ford stopt in Europa helemaal met MPV modellen. Dit betekent dat ook de in Nederland reeds niet meer leverbare S-Max en Galaxy uit productie worden genomen. Daarnaast is het zo goed als zeker dat er geen nieuwe generatie dieselmotoren meer wordt ontwikkeld. In plaats hiervan gaat Ford haar kaarten inzetten op cross-overs. Het eerstvolgende nieuwe model zal al in april tijdens een speciaal evenement in Amsterdam worden gepresenteerd en gaat Puma heten. Deze cross-over komt tussen de Ecosport en de Kuga in het gamma en gaat concurreren met onder andere de Volkswagen T-Roc. Ford kondigde eerder al aan dat er tot 2022 minimaal 16 geëlektrificeerde modellen op de markt komen. Een deel daarvan zal worden afgeleid van bestaand repertoire. Van alle nieuwe modellen die vanaf nu op de markt komt, verschijnt minimaal 1 versie met een (gedeeltelijk) elektrische aandrijflijn. Ford zet daarbij in op alle vormen: milde hybride (48 volt), klassieke hybride (à la Toyota), stekkerhybride en volledig emissieloos. Ford wil zich op de Europese markt naar eigen zeggen blijven onderscheiden met auto’s die leuk zijn om in te rijden, van goede kwaliteit zijn en uitgerust zijn met de nieuwste technologische snufjes. Een voorbeeld daarvan is de zogeheten C-V2X oplossing voor de communicatie tussen voertuigen en de infrastructuur. Hiervoor zal gebruik worden gemaakt van 5G technologie. C-V2X kan ook voetgangers identificeren mits die hun telefoon aan hebben staan. Voertuigen die zich nog niet in het gezichtsveld bevinden, kunnen ook worden herkend. Ford is van plan om de C-V2X technologie in de Verenigde Staten standaard aan te bieden vanaf 2022. Daarna volgt Europa. +++

+++ In samenwerking met Amazon Alexa gaat HERE een on-demand navigatiesysteem aanbieden aan autofabrikanten. Daarmee kunnen persoonlijke internetdiensten worden aangeboden aan klanten. Doel is een flexibiliteit die vergelijkbaar is met telefoon applicaties. Navigatie op basis van actuele internetinformatie is natuurlijk niet nieuw, maar de techniek zal ook gebruik vaan maken van gegevens van andere voertuigen om zo de verkeerssituatie nog nauwkeuriger in kaart te kunnen brengen. Here kiest er voor om met Amazon samen te werken voor de slimme assistent via stembediening Alexa. De reden is dat er via stembediening makkelijker om navigatiehulp gevraagd kan worden. +++

+++ HONDA zal op de in maart te houden autosalon van Genève een bijna productierijpe versie van haar Urban EV conceptstudie presenteren. In het najaar is op de IAA van Frankfurt het definitieve model te zien. Spoedig daarna start de verkoop van de elektrische stadsauto van Honda. De productieversie gaat waarschijnlijk Retro-E heten. De opvallende Urban EV conceptstudie was voor het eerst liet zien op de IAA van Frankfurt in 2017. Pers en publiek reageerden toen zeer enthousiast over het retro ontwerp en dat zal dan ook in grote lijnen overgenomen worden op het productiemodel. Een belangrijk verschil is dat de definitieve uitvoering van de elektrische stadsauto achterportieren zal hebben. Het studiemodel had 3 deuren. In 2020 komen de eerste exemplaren van de Retro-E naar Nederland. +++

+++ INFINITI heeft een merkchef: Christian Meunier, de voormalige baas van moederbedrijf Nissan in Europa. Hij volgt met onmiddellijke ingang Richard Krüger op die sinds 2015 de baas was van het dolende luxemerk maar nu “andere kansen wil grijpen”. Maar Krüger was een vazal van Carlos Ghosn, de gevallen topman van Nissan. Sinds de kat van huis is, dansen de muizen bij deze autofabrikant en dat komt tot uitdrukking in abrupte veranderingen op managementniveau. Eerder was al bekend geworden dat de Spanjaard Jose Munoz voorlopig met verlof gaat als Chief Performance Officer. Het hoofd personeelzaken, Arun Bajaj, is tijdelijk op non-actief gesteld. Bajaj was ook directeur talentontwikkeling bij de alliantie met Renault en Mitsubishi; een functie die hij voorlopig eveneens niet zal vervullen. +++

+++ Van 11-13 januari is er weer het geweldige INTERCLASSICS autofeest in Maastricht. Het evenement is al meer dan 25 jaar de grootste beurs in zijn genre in de Benelux. Vorig jaar kwamen er liefst 34.447 bezoekers en kopers op af. Hét grote thema voor de 2019 editie is Lancia. De Nederlandse en Belgische Lancia Clubs nemen een reeks klassiekers uit de meer dan 100 jaar rijke geschiedenis van het recentelijk helaas een stille dood gestorven Italiaanse merk mee naar Maastricht. Hieronder bevinden zich enkele juweeltjes uit de eerste decennia van de vorige eeuw, zowat alle belangrijke modellen van na de Tweede Wereldoorlog, plus natuurlijk ook verschillende legendarische racewagens zoals de Stratos en de Delta HF Integrale. Hét pronkstuk, althans voor de echte kenners, is de enige overgebleven D23 Spyder Pininfarina uit 1953. Maar er staan daarnaast natuurlijk nog vele tientallen clubs, restaurateurs en andere exposanten op de beurs, die samen vele honderden auto’s tentoonstellen. Dit jaar zelfs meer dan 800, waarvan er velen te koop worden aangeboden. Of zelfs geveild, zoals de Austin A35 die een tijdje eigendom was van popster Phil Collins. Of een zeldzame Facel Vega Excellence die in 1958 nieuw werd afgeleverd aan de Amerikaanse actrice Ava Gardner. Verder zijn er op InterClassics ook de gebruikelijke standjes met literatuur, miniaturen en nog tal van andere spullen die de autoliefhebber groot plezier kunnen doen. Je betaalt 20 euro aan de kassa, kinderen tot 12 jaar mogen gratis mee binnen. Meer info op www.interclassicsmaastricht.nl. +++

+++ LAMBORGHINI kan terugkijken op een zeer succesvol verkoopjaar. In 2018 steeg de afzet met 51 %. Hiermee groeit de Italiaanse sportwagenbouwer voor het 8ste jaar op rij. De 157 dealers, verdeeld over 50 landen, brachten liefst 5.750 auto’s aan de man, tegenover 3.815 exemplaren in 2017. De groei naar bijna 6.000 stuks betekent dat Lamborghini zijn afzet in 8 jaar tijd heeft verviervoudigd. Aan het begin van het decennium verkocht het merk namelijk slechts 1.302 sportwagens. Met name in de EMEA regio (Europa, het Midden-Oosten en Afrika) liep het vorig jaar storm. In totaal gingen hier 2.497 auto’s van Lamborghini over de toonbank. Dat betekent een plus van 69 %. De Amerikaanse regio was goed voor 1.952 verkopen (+46 %). Daarna volgt Azië / Oceanië met 1.301 bestellingen voor een Lamborghini (+30 %). Op landenniveau staat de Verenigde Staten met een totaal van 1.595 registraties fier bovenaan. Op gepaste afstand volgen het Verenigd Koninkrijk (636 exemplaren), Japan (559), Duitsland (463), China (342), Canada (316) en Italië (295). In BPM paradijs Nederland bleef de verkoopteller in 2018 steken op slechts 19 bolides van Lamborghini. Dat is overigens wel 11 stuks meer dan het jaar ervoor. Van de Urus, die pas sinds juli 2018 op de markt is, werden 1.761 exemplaren afgeleverd. Daarmee ligt Lamborghini op schema om op jaarbasis 3.500 eenheden van haar SUV te verkopen. De Huracan ging echter het vaakst over de toonbank, namelijk 2.780 keer. Dat betekent een afzetstijging van ruim 100 stuks. Lamborghini verkocht vorig jaar 1.209 exemplaren van de Aventador. +++

+++ LEXUS is teruggekomen van haar beslissing om de nieuwe UX, een cross-over die een plaats heeft gekregen onder de NX in het gamma, ook als 200 in ons land aan te bieden. Dit betekent dat wij het moeten doen met de 250h hybride versie. De 200 heeft geen elektrische assistentie, waardoor zijn atmosferische 2,0 liter van 171 pk en 205 Nm het alleen moet zien te rooien. Vermoedelijk zorgt dat voor een nogal astmatisch rij karakter, dus wij hoeven niet rouwig te zijn om de beslissing van Lexus. Vanwege het in vergelijking met de 250h versie relatief hoge verbruik (en dus navenante CO2 uitstoot) zou er in ons BPM land bovendien geen prijsvoordeel aan zitten. De UX arriveert in maart bij de Nederlandse Lexus dealers. +++

+++ PORSCHE meldt voor 2018 een nieuw verkooprecord. Er werden vorig jaar wereldwijd 256.255 auto’s aan de man gebracht; een toename van 4 % ten opzichte van 2017. De Macan ging 86.031 keer over de toonbank en mag zich daarmee weer de best verkochte Porsche noemen. Wel namen de verkopen ervan met 11 % af. Op plek2 staat de Cayenne. Van deze SUV werden er 71.458 stuks afgeleverd (+12 %). De Panamera wist met 38.443 verkochte exemplaren 38 % meer klanten te trekken. Dit model was daarmee de sterkste groeier. Ook de 911 deed het uitstekend. Hoewel een nieuwe generatie al lang en breed achter de coulissen klaar stond, zetten 35.573 kopers hun handtekening voor een exemplaar van de inmiddels vorige generatie. Daarmee trok de sportwagen 10 % meer kopers dan in 2017. De afzet van de 718 Boxster/Spyder kwam 1 % lager uit, namelijk op 24.750 stuks. China was voor Porsche wederom de belangrijkste afzetmarkt. De verkopen namen aldaar ten opzichte van 2017 met 12 % toe tot 80.108 exemplaren. In de Verenigde Staten, na China de belangrijkste markt, vonden auto’s van de fabrikant uit Zuffenhausen een eigenaar (+3 %). In Europa daalden de verkopen juist, wat volgens Porsche te maken had met de overgang naar de WLTP cyclus. Ook heeft het saneren van dieselversies een rol gespeeld. In onze marktregio daalden de verkopen met 4 %. In Zuid-Amerika nam de afzet daarentegen met hetzelfde percentage toe. Verkoopdirecteur Detlev von Platen waarschuwt dat de overstap naar de WLTP testcyclus (en benzine partikelfilters) ook in de eerste helft van 2019 voor grote uitdagingen in Europa zal zorgen. +++

+++ TESLA stopt met de leveringen van de Model S en Model X met het kleinste accupakket. Het gaat om de 75D uitvoering. Die heeft een accucapaciteit van 75 kWh. Het betekent dat de instapprijs van de Model S en Model X flink hoger komt te liggen, namelijk bij respectievelijk €113.320 en €117.820. Daar staat tegenover dat de actieradius met een accupakket van 100 kWh wel aangenaam groot is en dat er dus minder vaak gestopt hoeft te worden bij een Supercharger. Tesla fans voor wie 113 à 117 mille te gortig is, kunnen gelukkig vanaf volgende maand terecht bij de Model 3. Reserveringshouders krijgen hun exemplaar in februari geleverd. Iedereen die nu bestelt, kan al in maart rijden. Het gaat daarbij overigens wel om de relatief dure (€58.800) Longe Range uitvoering met een accupakket van 80 kWh. +++

+++ De Mongoolse automobilist is dol op de TOYOTA Prius. De voordelige belastingen en een aanzienlijk aanbod uit Japan maken de hybride het meest populaire geïmporteerde model dit land. In Ulaanbaatar, de hoofdstad van Mongolië, is er een grote kans dat jij een rechtsgestuurde Toyota Prius tegenkomt. Logisch, want de hybride liftback is het meest geïmporteerde tweedehands model uit Japan. Hij beheerst zelfs de occasionmarkt met een invoeraandeel van 60 %. De rage heeft vooral te maken met de belasting & douane regels die de Mongoolse overheid heeft opgesteld om hybride auto’s te bevoordelen. Aan het aanbord ligt het niet, want als gevolg van een beruchte Japanse technische veiligheidscontrole wisselen veel consumenten in dit land elke 3 jaar van auto. Omdat er in eigen land relatief weinig vraag naar is, wordt de Prius naar buurlanden geëxporteerd tegen onverslaanbare prijzen. De Toyota blijkt bovendien goed bestand te zijn tegen de strenge winters van Mongolië (-30 °C). Vandaar zijn succes. +++

+++ De rechtbank in Maastricht heeft een staking bij autofabrikant VDL NEDCAR verboden. Medewerkers van de automaker uit Born zouden gaan staken vanwege het uitblijven van een akkoord over een loonsverhoging. VDL was naar de rechter gestapt om de 48 uurstaking tegen te houden. Die heeft de staking verboden omdat het risico bestaat dat BMW door de productieonderbreking niet meer met VDL Nedcar wil samenwerken. De fabriek heeft dit risico bij de rechtbank voldoende aannemelijk gemaakt. Als BMW zou besluiten geen auto’s meer door VDL te laten maken, zouden er 6.000 banen op het spel komen te staan. In 2018 heeft de automaker uit Born al 1.000 tijdelijke arbeidscontracten geschrapt omdat BMW het aantal bestellingen had verlaagd. Bij de autofabrikant werken momenteel 7.000 mensen. De eerdere stakingen hebben VDL Nedcar al 9,3 miljoen euro gekost. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft ook een verkooprecord gerealiseerd. De fabrikant uit Wolfsburg zegt wereldwijd 6,24 miljoen auto’s te hebben verkocht. Dat is 0,2 % meer dan in 2017. Met name in Zuid-Amerika verkocht Volkswagen meer auto’s. Daar gingen 474.000 exemplaren over de toonbank; 13,1 % meer dan in 2017. Met name in Brazilië deed Volkswagen het goed. Met 335.800 auto’s namen de verkopen daar met 28,6 % toe. In Europa steeg de afzet met 3,6 % tot 1,75 miljoen exemplaren. In Rusland verkocht Volkswagen 106.100 auto’s, hetgeen een plus van 18,5 % betekent ten opzichte van 2017. In de Verenigde Staten vonden 354.100 exemplaren een koper. Dat betekent een stijging van 4,2 %. In Mexico namen de verkopen juist af en wel met 19,1 %. Ook in China vonden minder auto’s een baasje (-2,1 %), al was het absolute aantal exemplaren hier met 3,11 miljoen stuks wederom enorm. +++

Comments are closed.